Grafimedia, een Smart Industry? Albert Noppen en Roelof Janssen
Nieuw industrie initiatief HX0zZ_j7FFM
Smart industry Textiel Glas / keramiek Interieur / Decoratie / sign Transport logistiek FMCG / Voeding 1.Digitalisering geeft waarde aan informatie (big data) 2.Meer maatwerk voor klanten en participatie van de klant in het ontwerpproces 3.Network Centered Production: mensen en productiesystemen worden onderling verbonden 4.Nieuwe productietechnieken leiden tot flexibilisering 5.Beschikking over productiedata geeft meer sturing en beheersing 6.Nieuwe materialen icm. productietechnieken leiden tot kansen voor nieuwe producten
Klantgerichte productie Maatwerk communicatie gericht op de behoefte van de klant: inrichten van het communicatieproces over verschillende kanaleninrichten van het communicatieproces over verschillende kanalen Betrokkenheid van de klant bij het ontwerp: van web to print naar 3D web to print software3D web to print software Variatie aan producten (creatie/product design) Variatie aan producten (creatie/product design) Smart delivery (on demand) Meer aandacht voor fase na drukken/printen: verzamelen, inpakken, status, track & trace code
Network centered production Onderling verbinden van productiesystemen en uitwisseling van machine stuurinformatie en ordergegevens : Onderling verbinden van productiesystemen en uitwisseling van machine stuurinformatie en ordergegevens Hoe werkt het tussen systemen van verschillende leveranciers? Uitwisseling tussen drukken/printen en afwerking (JDF/JMF) Integratie met distributie/postverzending Integratie met distributie/postverzending
Nieuwe productietechnieken en materialen Decoratief printen Decoratief printen Textiel print Textiel print Print en interactie (toevoegen van componenten) Print en interactie 2D naar 3D Video/animatie/visualisatie technieken
Creatieve industrie iMMovator Monitor Creatieve Industrie 2014: te weinig “verdienvermogen” ICT sector: meer toegevoegde waarde Tendens bij reclamebureaus: apps, social media, big data, mobile first Consument: digitaal en mobile/wearablewearable Ovum: over one billion people will use mobile as their only source of accessing the internet in 2015 Afhankelijk van grote mondiale spelers Adobe, Apple, Facebook, Google, Microsoft, Twitter etc. Marketeers: focus op digitale communicatie, bijv. met Salesforce Salesforce
Gartner trends ICT 2015 Smart Machines Deep analytics applied to an understanding of context provide the preconditions for a world of smart machines. This foundation combines with advanced algorithms that allow systems to understand their environment, learn for themselves, and act autonomously. Prototype autonomous vehicles, advanced robots, virtual personal assistants and smart advisors already exist and will evolve rapidly, ushering in a new age of machine helpers. The smart machine era will be the most disruptive in the history of IT. Internet of Things Ieder vel papier een eigen IP adres ? Slimme envelop ?
Grafimedia = Smart Industry ? Veel gedaan aan digitalisering, maar focus nog op fysiek eindresultaat Bij klant is print een no-brainer, zoekt hulp bij digitaal / multi- channel publiceren Customer intimacy Sterke ICT component (integratie van systemen) ICT ontwikkelcapaciteit Smart paper projecten Field labs Crowdfunding en industrial designindustrial design In 2015: stop cynisme, start met “what if”