Een nieuw Onderwijsconcept

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De overstap van het basisonderwijs naar het voortgezet onderwijs
Advertisements

SG De Triade “Bouwen op Prestaties”.
Welkom in klas VP Mentoren:
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Voorlichtingsavond sectoren Het Kwadrant Maandag 10 februari 2014
Ouders en leerlingen klas 2 Vmbo
Informatieavond ouders 2e en 3e klassen
Voorlichtingsavond 2M Donderdag 20 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Ouderavond klas 2 en klas 1 Determinatie
Leren ondernemen verankeren in het onderwijs 23 mei 2012.
Welkom op de informatieavond klas 3. Programma Ronde uur Ronde uur Pauze20.25 uur Ronde uur Ronde uur Ronde uurmentor.
Welkom!. Programma van de avond 1. Opening: R. Janssen 2. Keuzemogelijkheden: F. Nijs 3. Mogelijkheden na leerjaar 4: J. Driessen 4. Stellen van vragen.
Voorlichting keuzes klas 2
Verpleging en Verzorging
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
L O B Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding.
WELKOM Voorlichtingsavond klas 2. Opening Voorlichting ouders 2e klas 3 april 2014.
Welkom op deze informatieavond 9 september e leerjaar Basisberoepsgerichte leerweg & Kaderberoepsgerichte leerweg & Kaderberoepsgerichte leerweg.
Jeugd EHBO Anja van Bentum Verpleegkundige nivo 5
Welkom Aan alle ouders van klas 2 vmbo.
Wellantcollege Alphen aan den Rijn Chr. vmbo
OUDERAVOND KLAS 2 Nordwin College Buitenpost 9 maart 2015.
Plan van aanpak Ondersteuning Leerbedrijven
Woensdag 29 oktober 2014 Joop van den Bergh en Bianca Biermann.
Wij verwelkomen jullie hier op het Huygens college en hopen dat jullie je gaan vermaken.
Stages Keuzen en kansen.
Van harte welkom ouders
Informatica in de bovenbouw
Ouderavond klas 2HA en 2Hb dinsdag 15 september 2015 Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
College De Brink Voorlichtingsavond 2016 WELKOM. Programma Wat is College De Brink? Waarom College De Brink? Rondgang langs informatiestands.
Voorlichting keuzes klas 2 Thilly Janssen, decaan onderbouw Dennis Snoeks, decaan bovenbouw.
Loopbaanoriëntatie en vakkenkeuze leerjaar 3. LOB Loopbaanoriëntatie en begeleiding Begeleiding noodzakelijk van:  ouders(coach)  mentor  decaan.
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Basisberoepsgerichte leerweg.
WELKOM Niveau 2 van smal naar breed ……………………………… Albert Jan Hoeve.
Loopbaan Oriëntatie en – Begeleiding VOORLICHTING Sectorkeuze klas 2 Kaderberoepsgerichte leerweg.
Voorlichting voor ouders op basisscholen Het Groene Lyceum van Lentiz Welkom!
Kennismaken Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwij s 16 februari 2016.
Voorlichting VMBO De Populier Heldring 24 maart 2016.
VM2 – Nijmegen Kandinsky College ROC Nijmegen. VM2 VMBO leerjaar 1 t/m 4 - basisberoepsgerichte leerweg VMBO-locatie VMBO-opleidingsteam MBO – niveau.
Informatie sector en pakket keuze leerjaar 3KB/BB Basisberoeps en Kaderberoepsgerichte leerweg.
Welkom Presentatie Sport Dienstverlening & Veiligheid 2 december 2015.
Allround Talent Factory Talent Factory 1 Dare to be you! Dare to be you! Dare to be a winner ! Dare to be a winner !
Welkom! informatieavond voor ouders Lentiz| Het Groene Lyceum 16 februari 2016.
Is integratie Economie- beroepsgericht mogelijk? Karin Stoelwinder en Priscilla Dens.
Workshop Rekenblokken optimaal inzetten 30 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Voorlichting HAVO top 16 februari Kiezen voor de opleiding HAVO top? Belangrijke keuzemomenten: –Wat kies ik na MAVO 4? –Wat kies ik na eerste jaar.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
MOBILITEIT &TRANSPORT. DE VAKSCHOLEN 1. ZORG EN WELZIJN 2. SPORT EN DIENSTVERLENING 3. TECHNIEK EN VORMGEVING DEZE RICHTINGEN WORDEN GEVOLGD IN HET EERSTE.
BPV INFORMATIE LEERJAAR 1 Roos Kho-Vink BPV coördinator MBO Groenhorst Almere.
Even voorstellen: Namens Vecon / Vecon Business School: Joke Trappel Joan Sabajo Namens Platform VMBO Economie & Ondernemen: Gerard Herkendaal Ruud van.
Taal- en rekenbeleid in de regio Mariëlle Verhoef (projectleider taal en rekenen) Herman Krikhaar (coördinator Profijt)
Workshop Rekenblokken 10 november 2010 Welkom! Bas van der Meijs.
Bovenbouw VMBO Het Montessori Vaklyceum is onderdeel van het Uitdagend VMBO onderwijs.
Informatiemiddag Opleiding dierverzorging
Kiezen voor de toekomst
Welkom informatieavond 4 mavo J. de lange S. martens
Ambulante Begeleiding
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Informatica in de bovenbouw
Welkom bij de aanvullende informatieavond
Jan Nieuwenhuizen Koen Janssen
Stage opdracht Bedrijf informatie.
Competentiegericht onderwijs in het Leerwerktraject
Doorstroom van ISK naar MBO
Media, Vormgeving en ICT Dienstverlening en Producten Zorg en Welzijn
Op de Praktische ouderavond PROFIELKEUZE
Kiezen in klas 3.
Infoavond Klas 4hc Welkom Examens Zak- en slaagregeling
WELKOM.
Transcript van de presentatie:

Een nieuw Onderwijsconcept Handel/Economie/ICT MBO Hallo allemaal.

indeling Richtingen Leerlingen Werkwijze Randvoorwaarden Portalis Vakkenpakketten en Methoden Voorbeeldroosters Knelpunten Indeling Presentatie.

richtingen Zakelijke Dienstverlening, Detailhandel - winkelbediende, niveau 1 - verkoopmedewerker, niveau 2 Zakelijke Dienstverlening, Management & Dienstverlening - receptioniste/telefoniste, niveau 2 - secretarieel medewerker, niveau 2 ICT - ICT medewerker, niveau 2 Terminologie overgenomen van Alpha en Noorderpoort.

leerlingen MBO niveau Aantal: 4 - welke leerlingen? (3 units) - klopt dit aantal wel? Dit is belangrijk, omdat de FRE-belasting alleen uitgerekend kan worden als het aantal leerlingen min of meer correct wordt geschat.

werkwijze MBO Competentiegericht onderwijs Portfolio Werkend leren - 3 of 4 dagen per week stage - 1 of 2 ochtenden per week theorie in AVO-klas - 1 of 2 middagen praktijklessen in praktijklokaal Over het Competentiegericht onderwijs is in de vorige presentaties al het een en ander gezegd. Het vereist een andere manier van werken dan tot dusverre gebruikelijk in het Poortje. Met name de rol van de mentor-docent zal die van een coach worden waarbij de leerling moet ontdekken welke kennis en vaardigheden hij/zij nog mist en aan de hand daarvan een opleidingsplan moet gaan uitstippelen. Plannen en vastleggen van resultaten gebeurt via een portfolio. Ook dat is nieuw voor het Poortje. Een interessante vraag is wat de relatie met de OTK zou moeten zijn. MBO niveau 1 en 2 bestaan uit vooral veel praktijk en niet teveel theorie en gaan in de toekomst vermoedelijk ook anders heten om dit onderscheid met de hogere niveaus duidelijk te maken (FBO).

randvoorwaarden Portalis Modulaire opzet Examinering via IVIO Intensieve samenwerking met ketenpartners Invulling praktijklessen Modulaire opzet Leerlingen verblijven hier over het algemeen een paar maanden. Binnen die maanden moeten zinvolle opdrachten uitgevoerd en afgerond kunnen worden. Examinering via IVIO Dit is voor deze richtingen mogelijk. Poortje heeft goede ervaringen met IVIO. Maakt modulair werken mogelijk. Intensieve samenwerking met ketenpartners. ROC’s zijn partner, omdat zij mogelijk praktijklessen verzorgen en omdat zij leerlingen opnemen na verblijf in Poortje, of stages verzorgen en begeleiden. Andere partners zijn stagebedrijven die leerlingen van het Poortje willen/kunnen opnemen. Invulling praktijklessen Het Poortje biedt nu in het geheel geen praktijklessen aan deze groep leerlingen. Er zal een afweging gemaakt moeten worden: zelf doen of samenwerking zoeken met ROC’s.

Vakkenpakketten en methoden Standaardvakken in AVO-klas - is aanwezig Aanvullende theorie in AVO-klas - methoden die aansluiten bij IVIO bekend, zullen aangeschaft moeten worden Praktijklessen in praktijklokaal - nieuwbouw? - samenwerking met ROC’s? Standaardvakken: Nederlands, vreemde taal (meestal Engels), Maatschappijleer. Aanvullende theorievakken zijn afhankelijk van gekozen richting. Voor een actueel beeld kan deze vraag ook nog aan het IVIO voorgelegd worden bij het overleg Methode-advies. Praktijklessen kan nu niets over gezegd worden, behalve dat het Poortje deze nu niet zelf aanbiedt. Dit zal in de plannen voor nieuwbouw moeten worden meegenomen en totdat dat gerealiseerd is zal een tussenoplossing gezocht moeten worden. In de voorlopige rapportage staat een voorbeeld uitgewerkt.

Rooster verkoopmedewerker niveau 1 Coachgesprekken 1 uur Nederlands 2 uur Engels 4 uur Workshop/lessen 2 uur Werken aan prestaties 11 uur BeroepsPraktijkVorming 20 uur Lesuren van 45 minuten Werken vanuit een veilige omgeving onder begeleiding van een coach. Vertrouwde sfeer, etc. Workshop vaak een introductieles, waarin nieuwe onderwerpen geïntroduceerd worden.

Rooster medewerker ICT niveau 2 Nederlands 2 uur Engels 2 uur Rekenvaardigheid 2 uur Leren/loopbaan 6 uur Sport/fit&fun 5 uur Mentoraat/project 2 uur BPV=laatste halfjaar ECDL 4 uur HTML 4 uur Graf. Vormgeving 2 uur Coaching 6 uur Elektriciteitsleer 2 uur Hardware/software 4 uur BPV= BeroepsPraktijkVorming LerenLoopbaan= leren, werken, opbouwen van sociale kontakten, relaties, ouderschap, geld, vrije tijd, burgerschap, waarden en normen, etc. Portfolio

knelpunten Competentiegericht onderwijs Praktijklessen Stagemogelijkheden Competentiegericht onderwijs Zo werkt het Poortje niet. Onderwijssysteem met portfolio, begeleid door mentor. Praktijklessen Heeft het Poortje niet voor deze richtingen. Komt dit met de nieuwbouw? Hoe ga je dit dan tot dan doen? Samenwerking met ROC’s? Stagemogelijkheden Onze doelgroep kan pas aan het einde van het traject naar buiten. Stage is fors deel van de opleiding. Groot deel van de inzet aan de kant van het Poortje is waarschijnlijk begeleiding. Intern stageplekken realiseren?

Vragen? Anyone for tennis?

Geen vragen! Bedankt voor uw aandacht namens de NOCgroep Handel Jan Bruins Jan Rigter Ad van Schaik