Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat doen wij met Gods Schepping …
Advertisements

Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Bidden of danken? 2 febr Rotterdam.
BRIDGE Vervolgcursus Vervolg op starterscursus Bridgeclub Schiedam ‘59 info: Maandagavond: 19: – of
Doublet deel 1 – de basis.
De nieuwste uitspraken
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Leer de namen van de noten 1
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
30 maart 2014 Rotterdam 1. 2 Romeinen 4 17 (...) van die God Voor het aangezicht van die God, in wie hij geloofde, die de doden levend maakt en het niet.
OPSLAG.
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
27 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Streeft dan naar de hoogste gaven. En ik wijs u een weg, die nog veel verder omhoog voert. 2.
Naar het Jaareinde toe
Leer de namen van de noten 2
WISKUNDIGE FORMULES.
Probeer te begrijpen wat de Midzomernacht zon betekent
Paulus en Israël Romeinen 9-11.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
De bloedbruidegom Exodus 4.
Bij het kolenvuur Johannes
Groot geloof 1.
1 19 dec Rijnsburg 19 dec Rijnsburg. 2 Hebreeën 8 1 De hoofdzaak VAN ONS ONDERWERP is, dat wij zulk een hogepriester hebben, die gezeten is.
Genesis Genesis Hierna gebeurde het, dat God Abraham op de proef stelde. Hij zeide tot hem: Abraham, en deze zeide: Hier ben ik.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Motiverende Gespreksvoering
Wie nodig je als eerste uit?
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Goedemorgen.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
Het Aralmeer Telkens op de linkermuis klikken voor vooruit.
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Voorrangsregels bij rekenen (1)
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Een Concert van het Nederlands Philharmonisch Orkest LES 1 1.
De gezonde school en genotmiddelen
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Aardrijkskunde Thema 1 water
Als ik, omringd door tegenspoed, Bezwijken moet,
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
1 18 september 2014 Rijnsburg 18 september 2014 Rijnsburg.
De vierkantjes ! Dit is een puzzel om uw hersens eens goed te laten werken. De vraag is bij elk figuur hoeveel vierkanten u ziet.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
Strijd tegen de zonde?.
Romeinen 7:1 – 8:2 1Weet u dan niet, broeders en zusters, ik spreek immers tot mensen die de wet kennen, dat de wet alleen gezag over een mens heeft zolang.
13 november 2014 Bodegraven 1. 2 de vorige keer: 1Kor.15:29-34 indien er geen doden opgewekt worden...  vs 29: waarom dopen?  vs.30-32: waarom doodsgevaren.
Natuurrampen Quiz.
Overstromingsdetecti ve
ZijActief Koningslust
Parasja B’Shalach Toen hij weg zond. Exodus 13, ,16 Haftara: Richteren 4,4 – 5,31 Barak & Debora B’rit Chadashah(N.T.): Openb.15,2-4.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
2 juni 2013 Rotterdam 1. Galaten 4 21 Zegt mij, gij, die onder de wet wilt staan, luistert gij niet naar de wet? 2.
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken….
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
Transcript van de presentatie:

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Beschermingen 1953 Watercyclus Overstromingsdetecti ve

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les inleiding

Wat weet je over overstromingen? Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Wat weet je over overstromingen? Wat wil je over overstromingen weten? Deze illustratie geeft een visuele inleiding tot hoe een overstroming eruit ziet en kan een discussie bevorderen. De eerste vraag gaat na wat de leerlingen over overstromingen weten en in het werkboek pagina 3 kunnen ze brainstormen. Aan de hand van de eerste vraag wordt er gepeild naar wat de leerlingen zouden willen weten over overstromingen. Ze kunnen hun antwoorden noteren op pagina 4 in het werkboek. Elke leerling moet een belangrijke 'sleutel'-vraag naar voor brengen die ze graag beantwoord zouden zien tijdens deze workshop. Wat is jouw sleutelvraag?

Wat we over overstromingen zullen leren Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Wat we over overstromingen zullen leren Soorten overstromingen Waarom overstromingen plaatsvinden Waar overstromingen plaatsvonden Wie en wat is daarbij betrokken Beschermingen tegen overstromingen Wat gebeurt er in andere landen Een animatie legt de kernonderwerpen van de workshop uit. Soorten overstromingen Waarom overstromingen plaatsvinden Waar overstromingen plaatsvonden Wie en wat is daarbij betrokken Beschermingen tegen overstromingen Wat gebeurt er in andere landen Waar vind je informatie. Werkboek pagina 5 Waar vind je informatie

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les De watercyclus Indien de watercyclus onlangs al aan bod kwam, dan kan het zijn dat de volgende slide met de videoclip niet nodig is - geef in de plaats daarvan werkboektaken (pagina's 6 & 7) en klik op het personage om naar slide 7 te gaan.

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les De animatie geeft een link naar een watercyclusclip ref: GEBRUIK DE WOORDEN OP PAGINA 6 OM DE WATERCYCLUS OP PAGINA 7 AAN TE VULLEN

Overstromingen en soorten overstromingen Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Overstromingen en soorten overstromingen

Wat is een overstroming? Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Wanneer water land bestrijkt dat normaal niet onder water staat, dan spreek je van een overstroming. Een overstroming is een natuurlijke gebeurtenis. Land en woningen moeten tegen een overstroming beschermd worden. Als gevolg van de klimaatverandering zullen we in de toekomst vaker te maken krijgen met overstromingen. Animaties om de vraag 'Wat is een overstroming?' te beantwoorden Werkboek pagina 9 Een overstroming is een stuk land dat normaal niet onder water staat dat nu wel onder water komt te staan. Dit heeft gevolgen voor gronden en huizen. Een overstroming is een natuurlijke gebeurtenis - we kunnen dit niet veranderen. We gaan dieper in op hoe een overstroming plaatsvindt. 3. Als gevolg van de klimaatverandering zullen we in de toekomst vaker te maken krijgen met overstromingen. WAT IS KLIMAATVERANDERING? Dit vormt een gelegenheid om over klimaatverandering te praten en waarom dit in de toekomst meer overstromingen zou veroorzaken. 4. Gronden en woningen moeten tegen overstromingen beschermd worden en er kunnen dan ook maatregelen tegen worden genomen - we gaan later wat dieper in op de verschillende beschermingen tegen overstromingen. 5. Er is ook kennis over overstromingen nodig om te weten wat je in geval van een overstroming moet doen - dit biedt de kans om een overstromingsplan te bespreken of om het verband ernaar te leggen. WELKE SOORTEN OVERSTROMINGEN BESTAAN ER? Link naar de volgende slide Mensen moeten meer over overstromingen weten om te weten wat te doen bij een overstroming.

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Rivieroverstroming Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Een overstroming van rivierwater kan zowel bij kleine als grote rivieren plaatsvinden. Dit gebeurt wanneer er veel regen valt en soms indien rivieren de gevolgen voelen van de getijden (getijderivieren). Bij een overstroming treedt de rivier buiten haar oevers. Deze illustratie bevat een link naar de animatie over een rivieroverstroming op de website van het Milieuagentschap. http://www.environment-agency.gov.uk/homeandleisure/floods/143146.aspx Deze pagina kan met of zonder tekst worden gebruikt - de foto kan in de plaats daarvan ook worden vergroot.

Overstroming van de zee Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Een overstroming van de zee doet zich gewoonlijk voor tijdens stormvloed of zeer hoog tij, en soms bij een tsunami. Als gevolg van de hoge stand van het zeewater kunnen de overstromingsbeschermingen aan de kust breken waardoor het water landinwaarts stroomt. Deze illustratie bevat een link naar de animatie over een zeeoverstroming op de website van het Milieuagentschap. http://www.environment-agency.gov.uk/homeandleisure/floods/143152.aspx Dit biedt de kans om getijden en stormvloed aan bod te laten komen. Er kunnen voorbeelden gebruikt worden van de recente stormvloed in december 2013. Deze pagina kan met of zonder tekst worden gebruikt - de foto kan in de plaats daarvan ook worden vergroot.

Overstroming als gevolg van regen Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Een overstroming als gevolg van regen doet zich voor wanneer het op korte tijd had regent zonder dat het water weg kan. Dit wordt ook wel stortvloed genoemd. Dit kan overstromingen in steden en op wegen veroorzaken. Deze illustratie bevat een link naar de animatie over een stortvloedoverstroming op de website van het Milieuagentschap. http://www.environment-agency.gov.uk/homeandleisure/floods/143142.aspx Deze pagina kan met of zonder tekst worden gebruikt - de foto kan in de plaats daarvan ook worden vergroot.

Stuwmeeroverstroming Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Een overstroming van een stuwmeer vindt plaats wanneer de structuur van het stuwmeer er niet in slaagt om het water binnen te houden, zij het als gevolg van scheurtjes of van een volledige vernieling. Het achterland zal overstroomd worden aangezien er een grote hoeveelheid water ineens kan ontsnappen. Deze illustratie bevat een link naar de animatie over een stuwmeeroverstroming op de website van het Milieuagentschap. http://www.environment-agency.gov.uk/homeandleisure/floods/143148.aspx Deze pagina kan met of zonder tekst worden gebruikt - de foto kan in de plaats daarvan ook worden vergroot.

Grondwateroverstroming Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les De overstroming van grondwater vindt plaats wanneer de rotsen en de aarde onder het aardoppervlak vol lopen met water en boven het oppervlak uitstijgen aangezien de bodem verzadigd is. Dit doet zich voor na lange periodes van zware regenval en dit kan lang aanslepen. Deze illustratie bevat een link naar de animatie over een grondwateroverstroming op de website van het Mmilieuagentschap. http://www.environment-agency.gov.uk/homeandleisure/floods/144597.aspx Deze pagina kan met of zonder tekst worden gebruikt - de foto kan in de plaats daarvan ook worden vergroot.

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Activiteit waarbij een foto aan een bepaalde term gekoppeld moet worden Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Stuwmeeroverstroming Overstroming van de zee Regenwateroverstroming Grondwateroverstroming Werkboek pagina 10 Er kan aan de kinderen gevraagd worden om de laserpen te gebruiken om lijnen tussen de woorden en de foto's te trekken. Rivieroverstroming

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Case studies

Case study-onderzoeken Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Case study-onderzoeken Onderzoek het volgende voor jouw case study: Waar gebeurde dit? Wanneer gebeurde dit? Wat gebeurt er? Welke soort(en) overstroming(en) vond(en) er plaats? Waarom gebeurde dit? Gebruik de materialen die je kreeg en noteer je bevindingen in je werkboek. Op werkboek pagina 11 staat de inleiding. Het case study-pakket bevat instructies, foto's en krantenartikels, maar ook internetlinks naar case studies, videoclips en bijkomende informatie. Op werkboekpagina's 12 & 13 staan er antwoordvakjes die ingevuld moeten worden.

Wat is de impact van overstromingen op ... Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Wat is de impact van overstromingen op ... Mensen Woningen Dieren Het milieu Op werkboek pagina 14 staat er een in te vullen impactoverzicht Bedrijven en dienstverlening

Bescherming & beveiliging tegen overstromingen Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Bescherming & beveiliging tegen overstromingen

Activiteit bescherming tegen overstromingen Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Activiteit bescherming tegen overstromingen We kunnen het weer niet veranderen! We moeten onszelf dus tegen overstromingen beschermen met beveiligingen in verschillende vormen, groottes en kostprijs. Gebruik je werkboek om meer te weten te komen over de verschillende soorten bescherming tegen overstromingen. Vul de activiteitenkaarten in in jouw groep. De foto van het beschermingsschema kan per locatie worden aangepast met een foto die de kinderen zullen herkennen. Op werkboekpagina’s 16-19 vind je gedetailleerde informatie over de verschillende soorten bescherming. De activiteitkaarten bevat foto's die passen bij deze in het werkboek. De kinderen zullen deze moeten aanduiden (aan de hand van de verstrekte informatie, voorafgaande kennis, gezond verstand en misschien een vleugje gissen!): Wat ben ik? Hoe high-tech ben ik? Hoeveel kost ik? Tegen welke soort overstroming bied ik bescherming? Wie/wat bescherm ik?

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Floodcom-projecten

Beveiligingen optrekken Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Beveiligingen optrekken De foto bevat een link naar de educatieve website www.floodcom-education.eu

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les herhaling

Een overstromingsplan voor de school maken Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Een overstromingsplan voor de school maken Voorbereiding op een overstroming Tijdens een overstroming Na een overstroming Overstromingskit Wie kan helpen? Voor elke stap moet een poster worden gemaakt die dan allemaal samen kunnen worden gebruikt om een overstromingsplan te maken. De stappen worden weergegeven met een muisklik: Voorbereiden op een overstroming Tijdens een overstroming Na een overstroming Wie kan helpen? De overstromingskit

Laten we even terugblikken op wat we leerden... Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Laten we even terugblikken op wat we leerden... Welke nieuwe informatie hebben we geleerd? Welke nieuwe vaardigheden heb je geleerd? Wat vond je het leukste? Was er iets moeilijk? Zou je de volgende keer iets anders aanpakken? Wat was het antwoord op je sleutelvraag? Werkboek pagina 27 heeft vakjes waar je feedback kan invullen die nuttig zijn voor zowel de leerkrachten als de projectpartners. De leerlingen zouden moeten bepalen of hun sleutelvragen in de workshop beantwoord werden. Dit geeft ook de kans om na te gaan of er vorderingen zijn met betrekking tot de sleutelvragen die onbeantwoord bleven.

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les Huiswerk

Floodcom lesworkshop Hoofdpresentatie les MISSIE Er zijn vier missies als huiswerk beschikbaar om de leerstof over overstromingen en de lokale plannen om overstromingen aan te pakken, te verwerken. Als overstromingsdetectives kunnen de leerlingen het volgende maken: Een collage Een (schriftelijk) interview Een krantenartikel Een poster