Een verrassende ontmoeting met constanten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
Advertisements

De Stelling van Pythagoras
havo A Samenvatting Hoofdstuk 7
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Tangens In een rechthoekige driehoek kun je met tangens werken.
Kansrekening voor wiskunde D.
Presentatie Vlakke figuren Theorie Rekenvoorbeelden
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 11
vwo D Samenvatting Hoofdstuk 9
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Rambles Barcelona 19 mei 2011.
Een meetkundig bewijs van de stelling van Napoleon
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 1
vwo B Samenvatting Hoofdstuk 8
Omtrekshoeken Stelling van de constante hoek:
Gelijkvormige driehoeken
AB snijdt vl(BCG) (in B)
Optische eigenschap van de parabool
JWO eerste ronde 2003 –probleem 13
Projectie en stelling van thales
Hoofdstuk 11 Homothetie.
Affiene meetkunde.
Tweedegraadsfuncties
AFGELEIDEN.
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
2 vmbo basis 4.1Vlakke figuren
Hoofdstuk 4 Vlakke figuren.
Lineaire formules Voorbeelden “non”-voorbeelden.
Gelijkvormigheid en verhoudingstabellen.
H2 Lineaire Verbanden.
Hoofdstuk 1 Roosterpapier, hoekpunten, zijden, diagonalen
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Ruimtefiguren.
Verbanden JTC’07.
B vwo vwo B - 11e editie tweede fase Jan Dijkhuis, Roeland Hiele
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Presentatie ICT 1e blad.
Samenvatting De volgende stof hoort bij de volgende theorie:
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Gereedschapskist vlakke meetkunde
Samenvatting.
WISKUNDE IN DE TWEEDE FASE (Bovenbouw) HAVO Profiel: Vak: C&M Wi A (niet verplicht E&M Wi A N&G Wi A of Wi B N&T Wi B.
Vormleer: vlakke figuren – driehoeken en cirkels
Projectie en stelling van thales
Meetkunde 5L week 15: Driehoeken tekenen vierhoeken vlakke figuren
Meetkunde 5L herhalingsweek: 5L : ‘herhalingsweek’
Meetkunde 5L week 14: Vierhoeken tekenen vierhoeken vierkant vlieger
Meetkunde 5L week 16: Vierhoeken (synthese eigenschappen van zijden en hoeken) vlakke figuren niet - veelhoeken veelhoeken driehoeken vierhoeken...hoekenvijfhoeken.
Meetkunde 5de leerjaar.
Wiskunde G3 Samenvatting H2: Parabolen
Loodrechte lijnen tekenen
2 VMBO-T/HAVO deel Driehoeken tekenen Drie zijden gegeven VMBO-T
vlakke figuren © JvdW driehoeken vierhoeken veelhoeken ovalen/cirkels.
Veelhoeken ovalen/cirkels vlakke figuren vierhoeken driehoeken © JvdW.
De Stelling van Pythagoras
2. Tweedegraadsfuncties en vergelijking cirkel
Gelijke afstanden Gelijke afstanden Gelijke afstanden © André Snijers.
Examentraining.
Les 9: meten en meetkunde in de tuin
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Extra oefening Gevraagd: CD en CE zijn raaklijnen aan c(M,r)
M A R T X I W K U N E D S 2 M38 Bewijs: de eigenschappen van de zijden, hoeken en diagonalen in een vierhoek © André Snijers.
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 9
Bewijzen met congruente driehoeken
Rekenen met letters Rekenen met letters Rekenen met letters
1. Driehoek 2. Grafiek 3. Oneven 4. Volle hoek 5. Kwadrant
Bewijs: de driehoeksongelijkheid
Vormen digibordpeuters
De cirkel De cirkel De cirkel © André Snijers.
Transcript van de presentatie:

Een verrassende ontmoeting met constanten Dr. Luc Gheysens

CONSTANTE VAN KAPREKAR VERMOEDEN VAN COLLATZ

OPGAVE. Bepaal de oppervlakte van elk gekleurd gebied in het logo van de webbrowser Google Chrome. www.gnomon.bloggen.be

George Pólya - HOW TO SOLVE IT (1945)

STAPPENPLAN STAP 1. Het probleem begrijpen. Wat moet je vinden of aantonen? Begrijp je alle woorden die in de opgave staan? Kan je het probleem in eigen woorden (her)formuleren? Kan je een tekening, grafiek, diagram … bedenken waarop je het probleem voorstelt?

STAPPENPLAN STAP 2. Een plan opstellen. Denk na over bruikbare zoekstrategieën (heuristieken). Maak een tekening (GeoGebra). Patroon, symmetrie, analogie met eerder opgeloste problemen, vergelijking opstellen, geschikte formules, voorbeeld en/of tegenvoorbeeld, mogelijkheden elimineren, bijzondere gevallen … Wees creatief!

STAPPENPLAN STAP 3. Het plan uitvoeren. Kies de meest geschikte werkwijze. Werk zorgvuldig. Volhard in je plan. Als het tot niets leidt, stel dan een nieuw plan op.

STAPPENPLAN STAP 4. Controleren en terugblikken. Is het resultaat zinvol en is er een controle mogelijk? Bestaat er een ander (eenvoudiger, algemener, voor de hand liggend) bewijs? Wat ging er goed en wat liep er fout? Wat leer ik hieruit met het oog op toekomstige problemen?

CONSTANTE 1   A’ en B’ zijn de loodrechte projecties van twee opeenvolgende hoekpunten A en B van een vierkant met zijde 6 op een variabele rechte door het middelpunt M van het vierkant. Toon aan dat de som van de oppervlakten van de twee vierkanten met zijden respectievelijk |MA’| en |MB’| constant is. Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 2   Toon aan dat voor elk positief geheel getal n de volgende uitdrukking constant is: Hoeveel is die constante? Wat wordt die uitdrukking voor n = 1?

CONSTANTE 3   P is een variabel punt op de grafiek van de kromme K bepaald door De raaklijn t aan K in het punt P snijdt de x-as in het punt Q en de y-as in het punt R. Bewijs dat |OQ| + |OR| constant is. Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 4   P is een willekeurig punt binnen een gelijkzijdige driehoek ABC met zijde 4. De punten Q, R en S zijn respectievelijk de loodrechte projecties van P op de zijden [BC], [CA] en [AB] . Toon aan: 1) |PQ|+|PR|+|PS|is constant 2) |AS|+|BQ|+|CR|is constant of met de notaties op de nevenstaande figuur: 1) c1 = a + b + c is constant 2) c2 = q + r + s is constant. Bepaal de constanten c1 en c2.

Bewijs zonder woorden (Kawasaki) STELLING VAN VIVIANI Bewijs zonder woorden (Kawasaki)

CONSTANTE 5   P is een willekeurig punt op de hyperbool H : x² – y² = 1. Een rechte door P evenwijdig met de x-as snijdt de asymptoten van deze hyperbool respectievelijk in de punten Q en R. Toon aan dat het product |PQ| |PR| constant is. Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 6   Schrijf onder elkaar twee willekeurige strikt positieve gehele getallen op. Schrijf daaronder het derde getal dat de som is van de eerste twee. Zet daaronder het vierde getal dat de som is van het tweede en het derde. Ga zo verder tot en met het tiende getal (dat de som is van het achtste en het negende getal). Tel vervolgens de tien getallen bij elkaar op en deel deze som door het zevende getal uit de rij. Toon aan dat het quotiënt constant is (onafhankelijk van de twee gekozen startgetallen). Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 7   Op de grafiek van de veeltermfunctie met als voorschrift y = f(x) = x3 kiest men het punt P(1,1). Een variabele rechte door P snijdt de grafiek van f in de punten Q en R. Toon aan dat de abscis (het eerste coördinaatgetal) van het midden M van het lijnstuk [QR] constant is. Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 8   O is de top van de parabool met als vergelijking y² = 4x. A en B zijn twee punten op de parabool zodat de koorden [OA] en [OB] loodrecht op elkaar staan. Bewijs dat het product xA xB van de abscissen van de punten A en B constant is (d.w.z. onafhankelijk van de keuze van de A en B). Hoeveel is die constante?

CONSTANTE 9   Driehoek ABC is een willekeurige driehoek met basis [BC] en top A. Door de top A trekt men de rechte d evenwijdig met BC. M is het middelpunt van de ingeschreven cirkel van driehoek ABC. Als het punt A de rechte d doorloopt, dan blijft het product van de omtrek van driehoek met de straal van de ingeschreven cirkel constant . Toon dit aan.    Hoeveel is die constante als  ABC een rechthoekige driehoek is met zijden 3, 4 en 5?

CONSTANTE 10   Voor elk punt P op de cirkel met als vergelijking (x – 8)² + y² = 60 geldt dat de verhouding van de afstanden van P tot de punten A(2,0) en B(-2,0) constant is. Bewijs dit. Hoeveel is die constante?

PI-RIJ

STELLING VAN PI-THAGORAS

DE VLIEGER VAN PYTHAGORAS

www.vvwl.be

TWEEDE EDITIE – schooljaar 2015-2016 Vragen verschijnen vanaf 1 oktober 2015 op www.gnomon.bloggen.be en in Wiskunde & Onderwijs (VVWL).