Handtekeningplaatsing en substitutie Bouwstenen voor slimme digitalisering
De toekomst lacht ons toe Radicaal digitaal: overheidsinteracties digitaal Overheid 2.0, Optimaal digitaal, Radicaal digitaal…
De werf is gestart Maar moeten we ook niet focussen op de achterkant? We digitaliseren vnlk voorkant vd overheid; anders inefficiëntie! Maar moeten we ook niet focussen op de achterkant?
Strategie voor een informatiegestuurde overheid (2014) Juridisch nog werk voor de boeg Doelstelling 3: Slim digitaliseren van overheidsprocessen http://www.bestuurszaken.be/informatiegestuurde-overheid
Digitaliseren …doe je met verstand!
Andere wetten… kopieer niet de analoge gewoonten naar de digitale wereld spiegelen analoge/ict injecteren <-> procesoptimalisatie
Naar een efficiëntere handtekeningplaatsing
Stelling 1: de handtekening is zoals een faxnummer
Ze is overal
in het dagelijkse leven
op belangrijke momenten
We vragen er graag naar
We schrijven het overal op
maar we weten lang niet altijd waarom
of wat het nut ervan is
Bewezen! De handtekening is zoals een faxnummer
Stelling 2: we weten niet wat een handtekening is
We herkennen ze niet
Zelfs niet als het over geld gaat
of over het werk handelt
we gaan ondoordacht en inefficiënt om Resultaat Folklore! we gaan ondoordacht en inefficiënt om met de handtekening
Voorbeeld: evaluaties Digitalisering leidde tot aanpassing van het VPS!
Voorbeeld: ABB-loket Digitalisering leidde tot dubbele handtekening!
Wat is de oorzaak? Elektronische handtekening is nieuw We accepteren niet dezelfde risico’s als bij de natte handtekening Oorzaak van inefficiënt gebruik handtekening?
Risico i.v.m. validatie We hebben geen grafoloog in dienst om © Eric Koch, Nationaal Archief, Den Haag Geen grafoloog in dienst voor validatie handtekening Maar we verwachten dit wel in de digitale wereld (maar valideren niet!) We hebben geen grafoloog in dienst om natte handtekeningen te valideren
Risico i.v.m. bewijswaarde We blijven te veel hangen in de analoge wereld
Wat is de oplossing? Risicoanalyse
Risicoanalyse Juridische factoren Technische factoren Organisatorische factoren Jurid. Factoren: functies van de handtekening; decompileren en beste optie kiezen Organis. Factoren: afdrukken van e-performance
Beslissingsmodel http://www.bestuurszaken.be/digitale-handtekening
Voorbeeld: bestelbon Digitalisering leidde tot bestelling via e-mail Binnen 1 raamcontract geoordeeld dat risico onder controle was Digitalisering leidde tot bestelling via e-mail
Voorbeeld: identificatie van de ondertekenaar Identificatie kan ook door e-mail, login in beveiligd systeem…
Voorbeeld: beveiliging van de inhoud Maar: een handtekening kan een wijziging van de inhoud niet beletten of herstellen, enkel zichtbaar maken Beveiliging kan ook door procedurele afspraken, login in een beveiligd systeem…
Beslissingsmodel http://www.bestuurszaken.be/digitale-handtekening
Substitutie van analoge originelen
Definiëring http://www.bestuurszaken.be/substitutie Substitutie is het vervangen van papieren originelen door digitale kopieën, waarbij de bewijskracht behouden blijft. Substitutie laat dus toe om bij digitaliseringsprojecten de papieren informatie te vernietigen. Nederland: vervanging, maar enkel archivistisch perspectief http://www.bestuurszaken.be/substitutie
19de-eeuws bewijsrecht Maar in digitale wereld heeft dat weinig zin Origineel heeft een hogere bewijskracht dan kopie
Projectaanpak Risicoanalyse van 2 cases: Generieke cases Risicoanalyse van 2 cases: controleverslagen van inspecteurs (LV) stedenbouwkundige vergunningen (RWO)
Projectresultaten Rapport met analyse van cases en aanbevelingen
Werken aan een decretale regeling Maar in welk decreet? Decreet digitalisering? Bestuursrecht? Informatienetwerk Vlaanderen? “Elektronische afschriften die volgens bepaalde criteria worden gecreëerd, hebben dezelfde bewijskracht als de originelen”
Toegepast advies 7 cases al op onze site Risicoanalyse van cases
Meer weten? www.bestuurszaken.be/informatiemanagement informatiemanagement@bz.vlaanderen.be yammer.com/informatiebeheervlaamseoverheid