ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar 2014-2015 Docent: Dr F.G. Naerebout

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
I sat amidst the ruins Introductie tot de omgang met antieke bronnen Contactpersoon: F.G. Naerebout Website: (menu: Leiden Syllabi)
Advertisements

SINT LUKAS HOGESCHOOL BRUSSEL
Les 13 De herbieding van de bijbieder (1)
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Eindwerk zesde jaar.
Belgostat Praktijkseminarie Els ARYS en Petra VAN NUNEN Dienst Statistische informatiesystemen Antwerpen, 17 november 2010.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
SPREEKBEURT 3de LEERJAAR
BOVO procedure
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
Workshop contentstrategie
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
01/09 1 ste schooldag! 06/09 Info-avond 10/09 Parochiefeesten 11/09 Parochiefeesten 24/09 Veldloop.
7/26/2014 | 1 Zoeken naar literatuur Duits. 7/26/2014 | 2 Bibliotheek Rijksuniversiteit Groningen Universiteitsbibliotheek Bibliotheek Letteren ›Bibliotheek.
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie Europese Talen Vertaalwetenschap.
7/26/2014 | 1 Bibliotheekinstructie Arctic Studies 2014 archeologie2013.
Zoeken naar literatuur
Bibliotheekinstructie Geschiedenis september 2012.
Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur
Media & Creativiteit / Pia Terstroet. Agenda Tijdschema van nu tot eind module Wat komt er in de procesmap Creatieve vaardigheden Startformulering.
Breuken-Vereenvoudigen
User management voor ondernemingen en organisaties
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
nieuwe toepassingen 2008 Schoolbib 2.0 / VVBAD Mechelen, 5 november 2008 Rosemie Callewaert - Project Manager VCOB.
Voorganger: Thema: Ds. C. van der Leest De verdwijning van christelijke waarden Een pleidooi voor christelijke waarden.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Les 7 Antwoorden op 1 SA de antwoordende hand weet waarheen het bieden gaat.….
“I sat amidst the ruins” Introductie tot de omgang met antieke bronnen Contactpersoon: F.G. Naerebout Website: (menu: Leiden.
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld Hoorcollege Vakcode: 5772GBM Collegejaar: Omvang: 5 ECTS Niveau: 300 Periode:
WEBSITE: (Menu: Syllabi)
OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN OUDHEID NAAR MIDDELEEUWEN hoorcollege collegejaar , 1ste semester cursuscode 5772HOG01H.
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienstgeschiedenis van de antieke wereld Hoorcollege september-december 2009 Dr. F.G. Naerebout
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
ICT-praktijkdag 1 ste leerjaar … met één klik de eindtermen bij de kinderen brengen …
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
9/3/2014 | 1 Bibliotheek Instructie Kunsten, Cultuur en Media.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 © by GfK SE 09/14 Bron: GfK consumentenonderzoek in opdracht van de Europese Commissie Consumentenklimaat GfK Europa Consumentenklimaat EU 28 – September.
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
ERIC Zoeken op onderwerp Universiteitsbibliotheek.
Vrijheid, gelijkheid, burgerschap politiek in de griekse polis vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
antieke inscripties als bron vakcode: 5772VH01 studiejaar
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Derde opdracht 8 afbeeldingen. fig.1 fig.2 fig.3.
ZijActief Koningslust
3/23/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Klassieken en Oude Geschiedenis.
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
VRIJHEID, GELIJKHEID, BURGERSCHAP POLITIEK IN DE GRIEKSE POLIS vakcode 5772IOW11 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
3/30/2015 | 1 Bibliotheekinstructie Nederlands 2014.
Werkstukken en rapporten
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
Bibliotheek Instructie
GELOOF AAN DE GODEN Thema’s uit de godsdienst- geschiedenis van de antieke wereld Dr. F.G. Naerebout
|Datum | 1 Bibliotheekinstructie Zoeken naar Literatuur februari 2015.
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld Onderdeel Epigrafiek F.G. Naerebout
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
12/10/2015 | 1 ›Zoeken, vinden, opslaan, en gebruiken. Klassieke Talen Over het gebruik van catalogi en bestanden binnen de UB Groningen. Hoe vind je literatuur.
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout
Antieke bronnen en materiële cultuur van de Grieks-Romeinse wereld
ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar
antieke inscripties als bron vakcode: 5772VH01 studiejaar
Transcript van de presentatie:

ANTIEKE INSCRIPTIES ALS BRON vakcode: 5772VH01 studiejaar Docent: Dr F.G. Naerebout Omvang: 5 ECTS, Niveau: 300, Periode: 1ste semester Toetsing: door middel van 10 opdrachten en een afsluitende paper Website: Literatuur: themanummer Epigrafiek, Hermeneus 55 (3) (1983)

ROOSTER 09 sept.inleiding 16 sept.inleiding 23 sept.inleiding 30 sept.opdracht 1 + thema 07 okt.opdracht 2,, 14 okt.opdracht 3,, 28 okt.opdracht 4 & 5,, 04 nov.opdracht 6,, 11 nov.opdracht 7,, 18 nov.opdracht 8,, 25 nov.opdracht 9,, 02 dec.opdracht 10,, 09 dec.afsluiting

INLEIDING ( DEEL 3 ) ¶ 7 Heuristiek ¶ 8 Inleiding bij de opdrachten

Zoeken naar (her)uitgave/vertaling van een bekende inscriptie Uitgangspunt: referentie (en/of de tekst) 1)Breng de referentie thuis 2)Zoek de publicatie in kwestie (analoog  bibliotheek /digitaal) 3)Zoek verdere uitgaven/commentaren: concordantie; SEG, BE, etc.

Zoeken naar vooralsnog onbekende in- scripties: wat is er aan epigrafisch materiaal relevant voor vraag/onderwerp X, Y en Z? Provenantie  corpora Datering  corpora, bloemlezingen Onderwerp  thematische collecties; onderwerpsindices; ELKE publicatie betreffende het onderwerp waarin epigrafisch materiaal is verwerkt; Grieks en Latijns vocabulaire Bepaald kenmerk  thematische collecties

François Bérard et al., Guide de l’épigraphiste. Bibliographie choisie des épigraphies antiques et médiévales, Paris 2010 Editions Rue d’Ulm, Quatrième édition, ISBN

TEKSTEDITIES/VERTALINGEN Corpora: CIG, IG, CIL, RIB, etc. etc. Catalogi: IBM, Inscriptions grecques du Musée du Louvre, etc. etc. Bloemlezingen: Syll 3, OGIS, ILS, etc. etc. Congresbundels, Festschriften Thematische collecties Tijdschriftartikelen en overige publicaties

HULPMIDDELEN Inleidingen, handboeken: Cooley, McLean, Lassère, etc. etc. ‘Recueils’: BE, SEG, EBGR, AE. Concordanties

LCC Subclass CN CN Inscriptions. Epigraphy CN Ancient inscriptions CN Early Christian inscriptions CN755 Medieval inscriptions (General) CN760 Modern inscriptions (General) CN By language CN By region or country en in de A-Z classes verspreid over de leeszalen…. 

Websites: zie portal

Opdracht 1, groep 1 1) zoek uit wat de afkorting betekent; 2) localiseer de inscriptie en kwestie en zoek uit wat voor inscriptie het is; 3) probeer dat (mede) te doen aan de hand van de FYSIEKE publicatie LSCG 151 SEG 2002, 933 TAM Kaibel 1122 ILS 1353 NB: op schrift inleveren

Opdracht 1, groep 2 1) zoek uit wat de afkorting betekent; 2) localiseer de inscriptie en kwestie en zoek uit wat voor inscriptie het is; 3) probeer dat (mede) te doen aan de hand van de FYSIEKE publicatie Wuill. 234 AE 1977, 24 ILCV 779 BRGK 17, 1927, 32 CLE 954 NB: op schrift inleveren

PAPER Kies een onderwerp + vraagstelling  zoek relevant epigrafisch materiaal  publiceer een klein corpus (mettre en série!!), in de vorm van een ‘modeluitgave’  analyseer het epigrafisch materiaal en bespreek in hoeverre dat materiaal kan bijdragen aan de beantwoording van je vraag (benoem sterke en zwakke punten)  een hypothese formuleren mag, maar misschien kan dat niet op de basis van alleen dit materiaal. Het gaat om het potentieel van het epigrafisch materiaal voor een beantwoording van je vraag.