Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rijden op aardgas / Groengas
Advertisements

Intelligente en Schone Voertuigen: Wat, Welke...
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
Stookinstallaties Consequenties voor de zorgsector Symposium
Parking Guidance System - speciaal voor parkeergarages -
CAR Vlaanderen en MTV-web
Toelichtingen bij het aanvraagformulier Noël Remue
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Paragraaf 2 van hoofdstuk 2: Warmtebronnen
PPO ( pure plantaardige olie) Feiten en getallen Het ( braak) land achter ons huis, start project in 2003 Koolzaad.
Project “Schone motor”
Lees tekst p.88 en 89 over water- en bodemvervuiling
Mr. Jan Rolleman Automotive Didact B.V. / Van Huffelen & Meenink
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Met deze dia en de volgende kan je laten zien dat lucht vuil of schoon kan zijn
Spits = tijdelijk zeer druk verkeer
(Presentaie-technieken: oefenzitting) 27 oktober 2006.
Yannick Meerten Yannick Michielsen
DEELBAARHEID Een stof kan in kleinere deeltjes gesplitst worden.
Synthetische Ethanol Academiejaar: /12/2008.
M.De Vrieze, F.Thomas, B.Teirlynck
Subel1 Is de productie van biobrandstoffen een alternatief voor de export van bietsuiker?
Luchtvervuiling Emissie uitstoot van gassen in de lucht
Auto’s & CO2 Reactie milieubeweging Bram Claeys CCIM stakeholder consultatie, 25/2/2007, Brussel.
motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren
Meesterproef Scheikunde Koolstofdioxide CO 2 ontstaat bij alle verbrandingen concentratie CO 2 sinds Industriële Revolutie toegenomen van 0,032%
Situering studies luchtkwaliteit MIRA -infodag studies luchtkwaliteit 5 april 2011.
© Kiwa Programma Regelgeving en verplichtingen Ontwikkelingen normen en certificatie regelingen Pauze Keuren/certificeren van de bio ethanol zelf.
PRODUCTINFORMATIE # 605 E.E.V. DXi11 & DXi13 23/06/2009 Product Marketing Renault Trucks Benelux.
Door: Jaap Wilmink, Peter Lakeman en Jetske Vleugel
Luchtkwaliteit in Vlaanderen Open milieuraad Mechelen 23 april 2009 Erik Grietens.
Duurzame energie.
LNG dialoog; Kansen voor de scheepvaart ? Karin Blaauw
Scania en alternatieve brandstoffen Symposium ‘LNG heeft de Toekomst’
STAAT VAN DE LUCHTKWALITEIT IN BRUSSEL Olivier Brasseur 22 juni 2015 Departement « Laboratorium Luchtkwaliteit »
Rijkswaterstaat als wegbeheerder
 Studie Bdo / Uptr :  5900 ondernemingen (toestand op )  Resultaten  13% van de tr ond. met neg. eigen vermogen ;  29% van de tr ond. met.
De juiste oplossing voor een schoon milieu.  Energie opwekken uit  Zonlicht  Waterkracht  Wind  Biomassa.
WELKOM NAMENS: De Nederlandse Scheepsbouw- en toelevering De Nederlandse binnenvaart-branche De Nederlandse MKB maak-industrie De innovator voor de Binnenvaart.
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
Stakeholder overleg CCIM Thema transport. Stakeholder dialoog Overzicht dossiers  Euro 5-6 verordening: typegoedkeuring van motorvoertuigen met betrekking.
CONTINU EMISSIE MONITORING SYSTEEM (CEMS) Bart de Boer, Frerik van Beijnum.
Frisse scholen - Een gezonde werk- en leeromgeving-
Prinsjesdag 2013 Afdeling Auto’s Amsterdam, 18 september 2013.
Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders Verduurzaming in de maritieme sector Symposium 30 jaar Stichting De Noordzee 16 december 2010 Tineke Netelenbos.
Hoe ontstaat een wolk? Samenstelling van de atmosfeer.
Gesubsidieerde bio-LNG keten? Waarom bio-LNG Wat is bio-LNG Wie zijn nodig voor een keten Wat zijn de problemen Hoe dit te realiseren Subsidie innovatiecontracten.
Hoe ontstaat een wolk?. Samenstelling van de atmosfeer.
RIJDEN OP AARDGAS Waarom zoveel aandacht voor verkeer? 1/3 van wereld energie verbruik Daarvan de helft personen auto’s.
Mechanisatie en milieu:. Welke dingen belasten het milieu en de mens. Uitlaatgassen Brandstof Oliën Geluid Smeermiddelen Koelvloeistof.
De ‘Melkkoe’ anno 2017 ROB
Martin Quispel Zwijndrecht 24 februari 2017
De thematische strategie luchtverontreiniging van de Europese Commissie Steven Lauwereins LNE – Afdeling Lucht, Hinder, Risicobeheer, Milieu & Gezondheid.
Goeree-overflakkee Pakketpost
Uitlaatgassen nabehandeling Roetfilter ‘DPF’ en katalysator ‘SCR’
Bronnen van energie Hfd 1: Energie in Nederland
Routekaart voor een energieneutrale Hof van Twente in 2035
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Aanpak fijn stof bij veehouderijen
De rechter tikt de overheid op zijn vingers
Subsidie & accijns.
11 Verbrandingsmotoren..
De juiste oplossing voor een schoon milieu
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
PH en EC..
Bevindingen Gedegen onderzoek methaanslip, brandstof efficiency en NOx emissie Resultaat: Motoren beter benutten (omzetten deellast naar hogere belasting,
Bijtelling Aantal privé kilometers
PM10- en PM2.5-metingen in emissies
Energiebesparing voor kleine VvE’s
Transcript van de presentatie:

Milieu zaken Emissie-eisen Euronormen bmp omzetten in kilometerprijs Euro 5 Euro 6 CO (Koolstofmonoxide) HC (koolwaterstof) NOx (Stikstofoxiden) PM (Fijnstof) Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (g/km)

Zeevaart Annex VI van Marpol zwaveloxiden (SOx) stikstofoxiden (NOx) verlaten van de brandstofinspuiting; verhogen ingespoten hoeveelheid brandstof; verhogen van de compressieverhouding; uitlaatgassencirculatie; toevoegen van water aan de brandstof; waterinjectie in de verbrandingsruimte; bevochtigen van de vullucht; verlagen van de temperatuur van de vullucht; reinigingsinstallatie met ammoniaktoevoeging in de uitlaatgassenkanaal.

subsidie motorrijtuig U bent eerste kentekenhouder van een motorrijtuig met een dieselmotor die maximaal 5 milligram (roet)deeltjes per kilometer uitstoot. Het motorrijtuig komt in aanmerking voor teruggaaf van BPM. Het kenteken van het motorrijtuig is op uw naam gesteld na 1 april binnenvaartschepen Nox-uitstoot van niet meer dan 2g/kWh voor nieuwe schepen en 3g/kWh voor bestaande motoren.

afschaffen van de rode diesel hebben al stappen gezet om zwavelvrije dieselolie te gaan gebruiken De binnenvaart de railsector bouwsector De landbouwsector werkt tegen, zij eisen compensatie

Plantaardig dieselen Slaolie Veresterde plantaardige olie uit oliehoudende zaden Alcohol (methanol/ethanol) Biogas Synthetische diesel roetdeeltjes is laag zure zwavelverbindingen is meestal geen sprake meer stikstofoxiden

Fijn stof in Vlaanderen; gezondheidseffecten, oorsprong en reductiemaatregelen Fijn stof kost de Vlaming tot 3 gezonde levensjaren. Verkeer zorgt voor één derde van de Vlaamse fijn stof emissies. Veel fijn stof waait aan uit het buitenland en Vlaams fijn stof waait naar het buitenland. Afhankelijk van locatie en weersomstandigheden. Als alle Europese dieselauto’s vervangen zouden worden door dieselauto’s met roetfilter, zou de Vlaamse lucht 10% minder fijn stof bevatten.