Persoonlijk Aantal jaren centrale training, jongste meisjesgroep Algemeen gevoel: leuk, maar … Persoonlijk gevoel: je kunt je te weinig verantwoordelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET DIGITALE ARBEIDSPLEIN Het Digitale Arbeidsplein is een website ontwikkeld in het kader van het project “Zelfmanagement van de eigen loopbaan” van MeijerConsult.
Advertisements

Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
De Sociale Barometer De compacte, snelle en doeltreffende personeelsenquête; echte verbeteringen, hogere waardering, groter draagvlak.
Gedigitaliseerde leerlijn rekenen De Paschalisschool en de 17 april 2013.
Vervolgbijeenkomst 1 Taken analyseren en ontwerpen
Aandachtspunten voor een jeugdtraining
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Begeleid zelfstandig leren
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Learning on the job voor gevorderden
Clinic Sportpsychologie
prestaties, plezier en passie.
Connect Woordherkenning
Tim Versluijs Leerdoelen.
Collectief portfolio groep 3
Effectieve instructie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
Titelpagina.
Pantar Amsterdam E-learning Maaike Verburgh – teamleider/docent
Werken met ontwikkelingsplannen
De gezonde school en genotmiddelen
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Deze Workshop wordt verzorgd door het
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
BenFit; waarom? we geloven dat voor iedereen een gezond en gebalanceerd leven bereikbaar is de regie weer terug krijgen over je leven, lichaam en gewicht.
Thema 1 Inleiding op Onderwijskunde Aanpak van de cursus
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Lesgeven in en over diversiteit
Bijeenkomst September 2015
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Mentale begeleiding Theoretische inleiding Zelfvertrouwen
Reflecteren.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Grenzen verleggen door talentgericht werken in de klas! In opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap wordt er hard gewerkt aan de.
De Sterke Leervereniging KNHB Academie Ambities voor een hockeyvereniging.
De actualiteit TypeWorld maakt leren typen leuk en makkelijk!
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Successen na 5 jaar BAS Van toen naar NU Een kleine greep………
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Qompas ProfielKeuze De online gids voor profielkeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Wat is YourSTEK: online leeromgeving & bedrijfsinterne certificering
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Welkom iedereen! Rick van der Hulst (6R) Tineke van der Bent (6MT)
Het 24 spel.
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Ken je Bedrijf?! Quiz Instructie voor de quizmaster en zijn/haar assistent: Neem vooraf de vragen door, plus de antwoorden die je onder iedere sheet in.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Spelend leren. Spelend leren Het belang van spel Emotionele ontwikkeling kinderen leren het uitdrukken en herkennen van emoties. kinderen leren zichzelf.
Online Plusonderwijs ontvangst.
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
De praktijk: kinderen van 9 – 12 jaar
De praktijk: kinderen van 5-8 jaar
Hoe speel je de Pizza Game?
Zomertraining ‘Klaar voor de start’
Presentatie datum plaats
Workshop – Opdracht, speelveld en verwachtingen
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Transcript van de presentatie:

Persoonlijk Aantal jaren centrale training, jongste meisjesgroep Algemeen gevoel: leuk, maar … Persoonlijk gevoel: je kunt je te weinig verantwoordelijk voelen door: –Lage frequentie –Verre afstanden –Grote groep

Voordelen nieuwe trainingsopzet Intensiever trainingsprogramma met meer persoonsgerichte mogelijkheden En hopelijk als gevolg daarvan: Betere aansturing zelfstudie (Nog) grotere betrokkenheid trainer

Trainingsinhoud Geen dictaat! Wel houvast!

Basis van trainingsinhoud: Realisatie van leerdoelen uit stappenmethode door: Stappenlessen zelf (in zoverre niet al gevolgd) Aanvullend materiaal –Eigen materiaal trainer –Ondersteuningsmateriaal KNSB –Zelfstudie-materiaal

Aanvulling trainingsinhoud Leerdoelen opstellen voor na stap 6 Waar nodig extra leerdoelen opstellen op bestaande stappenniveaus Toevoegen ook niet schaaktechnisch leerdoelen

Ontwikkeling van kinderen in meerdere opzichten Sociale ontwikkeling Mentale ontwikkeling Schaakbeleving Materiaalomgeving Enz.

Invulling onderdelen trainingsaanbod Liever eenvoudige invulling die goed loopt, dan ingewikkelde die faalt. Trainer moet erachter staan!

Toernooibezoek In de zin van met de trainer naar een groot toernooi gaan?! Begeleiding op een toernooi wat deelnemers zelf spelen.

Grootmeester Gasttraining of simultaan (eventueel met aantal groepen samen)

Mentale training Groepssessie van een sportpsycholoog waarin ingegaan wordt op basistechnieken als zelfkennis, doelen stellen, (ont)spanning, visualiseren, concentratie/aandacht en gedachtetraining. Aandacht hiervoor in eigen training Bijvoorbeeld: groepsgesprekje over spanning, afleiders e.d.

Boekbespreking Alleen als de trainer dit nuttig acht!

Internet 1)Deelnemers mailen eigen partijen. Trainer geeft feedback (tips, vragen, varianten) 2)Leerlingen oefenen zelfstandig op internet Trainer adviseert over websites. 3)Leerlingen spelen via internet Trainer geeft na afloop commentaar. 4)Leerlingen spelen stellingen uit via internet. Trainer speelt simultaan, kijkt mee en/of geeft tips. 5) Leerlingen volgen daadwerkelijk training via internet. Trainer geeft instructie op een bord en geeft commentaar. Playchess biedt hiertoe mogelijkheden.