Komma Kompagnie OUDERINTERVISIE ,,,,,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zelforganisatie Ultiem geluk of complete chaos?
Advertisements

Lectoraat Rehabilitatie Groningen Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen Subsidie van het Fonds Psychische Gezondheid.
Ouders en Kinderen Centraal
Welkom Dyslexie op Het Vlier.
Mantelzorgtraining sondevoeding
Creatieve opwarmingen Niveau 1
Transformatie Jeugdzorg
Maatschappelijk Aanbesteden
De kaart is niet het landschap
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Informatieavond schooltijden. (andere) schooltijden? 1 e informatieavond 19 april 2012 Huidige schooltijden Huidige schooltijden 5 gelijke.
Door: Mirjam Blumenthal
Leerkansen voor alle leerlingen
Kracht, onafhankelijkheid en eigen regie. Het grijze gevaar.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Gezinsweek Een nieuwjaarsgeschenk van de ChristenUnie fractie aan de stad.
Nederlands op het voetbalveld Huis van het Nederlands Brussel Cleo Martens.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pieter Paul Bakker, Nederlands Jeugdinstituut.
De rol van het Centrum voor Jeugd en Gezin Praktijkervaringen met versterken van informele netwerken bij opvoeden. Pink Hilverdink, Nederlands Jeugdinstituut.
Anders kijken naar zorgsignalen. Het is pas zorg als
Rapportage Verantwoordingsorgaan: Samenstelling: 2 gepensioneerden 2 werkenden. 2 namens onderneming.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Mentoren Managen Workshop jaarcongres VvSL 6 november 2014 Annemiek Jonker.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 10 en 11 Blok 3.
OUDERINTERVISIE,,,,, Komma Kompagnie. deskundigheidsbevordering voor ouders,
Passend onderwijs Interactie Communicatie Begeleiding ICB
Ouder informatieavond Thuisblijfprogramma 5 t/m 9 oktober 2015.
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
Workshop verzuim Lucas Onderwijs – 2013.
P EDAGOGISCH JONGERENWERK Een reële optie voor jeugdpreventie in kwetsbare wijken Jaap Noorda
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Leer kracht Workshop over competenties van
Zilverwijzer groepssessies Ook in uw woonzorgcentrum? © 2015, VIGeZ vzw.
Zaterdag 21 november 2015 Niet-leden als vrijwilligers, Een uitdaging NTB congres zaterdag 21 november 2015.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
INKOPEN EN STUREN OP RESULTATEN JEUGDHULP GEMEENTE BRUNSSUM Maureen Schonewille Adviseur Vilans 8 maart 2016.
CJG4Kracht Ambulante hulp “zonder indicatie” gemeente Apeldoorn Saskia Blom, vakinhoudelijk manager CJG Monique te Wierik, beleidsadviseur jeugdzorg gemeente.
“online CJG”, kennisdeling door samenwerking S tichting Opvoeden.nl Els Verkerk 16 december 2010.
S AMEN ZORGEN ; TRAINING VOOR ( ZORG ) PROFESSIONALS.
Vrijwilligerswerk. Proces Team samenstellen Verantwoordelijkheden – Contact opnemen met personen die zijn aanbevolen als geschikte leider – Opvolgen.
Vragen & discussie Aan de keukentafel, De rol van de ouderenadviseur bij het aanmelden en/of aanvragen van hulp.
EEN PROJECT PLANNEN, VERKOPEN EN UITVOEREN Commissie voor vrijwilligerswerk.
Sociale wijkteams Almere. Anne Kristie Hoogbruin Manager Sociale Wijkteams Joost Foget Wijkwerker.
Commissie voor vrijwilligerswerk.  Kennismaken met het concept van vrijwilligerswerk  Vrijwilligerswerk inpassen in uw dagelijks leven  Betrokkenheid.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
GEEN METHODE MAAR HET ONTWIKKELEN VAN EIGEN AANPAK.
Participatiebijeenkomst Donderdag 23 februari 2017
Talent in beeld.
Het zorgcontinuüm.
Kracht voor ouderschap van ouders met psychische aandoeningen
Inzet Bewonerscoaches in Zaanstad
Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.
Humanitas Haagland Sterker dan je denkt!.
Welkom Ouders / Verzorgers 2HTL.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum..
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Interview met Dr. Chris Paffen
Commissie voor vrijwilligerswerk
Vakmanschap voor jongeren in het sociale domein
Commissie voor vrijwilligerswerk
Welkom w.
Survey Olyne Wolbert, Maayka Baardman, Jessica koers, yasmina el manssouri & janne beeuwsaert.
ZIE elkaardag 14 april 2018 Lianne Bonants.
Tankslag Leopoldsburg

Evaluatie MJA 2015 Stad Antwerpen
GBL 3.0 Positief op inhoud Respect, slachtoffer centraal
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Transcript van de presentatie:

Komma Kompagnie OUDERINTERVISIE ,,,,, Ouderintervisie is een deskundigheidsbevorderingsmethodiek voor ouders en is ontwikkeld door de Komma Kompagnie, bureau voor Coaching en Supervisie te Groningen. Bij ouderintervisie komen een stuk of 8 ouders 6 keer bij elkaar om gezamenlijk te reflecteren op het eigen functioneren als ouder. Het doel daarbij is dat ouders naar wens handelingsalternatieven gaan uitproberen in de praktijk. Het kan gaan om willekeurig welke ouders, het kan ook gaan om een specifieke groep ouders, zoals ouders van vroegtijdig schoolverlaters, werkende ouders, ouders van meerlingen, ouders met psychiatrische achtergrond etc.

Komma Kompagnie 1. Vanuit coachingspraktijk 2. Vanuit hulpverleningspraktijk 3. Vanuit ouderschapspraktijk Ad 1 vanuit coachingsprakijk , Als coaches merken wij dat intervisie, mits goed begeleid, een waardevolle bijdrage kan leveren aan de ervaren balans van de hulpverlener, manager of docent. Dit effect gunnen we ook ouders want net zoals professionals komen ook ouders zichzelf tegen in de opvoeding en moeten ze het doen met zichzelf als instrument. Waar intervisie heel gewoon is binnen hulpverlening en onderwijs en de kracht ervan algemeen wordt erkend, willen wij ook ouders op deze manier in de gelegenheid stellen hun deskundigheid te ontdekken en verder te ontplooien.

Komma Kompagnie ad 2 vanuit hulpverleningspraktijk regie aan de ouder niet : helpen opvoeden maar: helpen leren , Binnen de hulpverlening zijn kreten als ‘empowerment’ en ‘vraaggestuurd werken’ al 10 jaar lang in zwang en nog steeds heet dat vernieuwend te zijn. Kennelijk is het in de praktijk erg lastig om de regie bij de cliënt te laten en te durven vertrouwen op de kunde van de cliënt. De methodiek van ouderintervisie biedt een kans om daadwerkelijk vraaggestuurd te werken. De Komma Kompagnie biedt trainingen aan hulpverleners om ouderintervisiegroepen te leren begeleiden. De hulpverlener kan de drive te willen helpen daarbij goed inzetten. Niet om te helpen bij het opvoeden maar om te helpen bij het leren.

varen op je eigen koers , Komma Kompagnie Ad3, vanuit ouderschapspraktijk wat is goed ouderschap ? varen op je eigen koers , Als ouder willen we het allemaal graag goed doen. Maar wat is goed? Iedereen heeft er een mening over. Bij de schoolpoort worden normen rondom speelafspraakjes en kinderfeestjes bepaald, bij de nanny moeten we leren disciplineren, vanuit de wetenschap moeten we leren sensitief op te voeden en vanuit de politiek horen we dat een tik op de billen strafbaar is. Er zijn vele programma’s om ouders te leren vaardiger te maken maar wat wij als ouders misten is een programma dat leert om binnen dat normatieve landschap je eigen norm te bepalen. Ouderintervisie richt zich op het leren varen op je eigen koers.

Komma Kompagnie Positief mensbeeld Opvoeden op je eigen wijze Ouders zijn kundig Intenties zijn goed Mensen willen zich ontwikkelen , Ouderintervisie is gebaseerd op een positief mensbeeld. Het gaat ervan uit dat iedere opvoedsituatie uniek is. Met mijn persoonlijkheid, mijn kind, mijn partner en andere familieleden, mijn religieuze en culturele achtergrond is het logisch dat ik tot andere antwoorden kom en met andere vragen worstel dan jij met jouw kind. Dat betekent dat ouders zelf het beste weten wat goed is om te doen omdat zij hun eigen situatie het beste kennen. Ouderintervisie gaat er bovendien vanuit dat ouders kundig zijn om hun eigen keuzes te maken, dat hun intenties goed zijn en dat ouders zich, zoals alle mensen, willen ontwikkelen. Wat nodig is om tot die kundigheid en die ontwikkelwens te komen is in de eerste plaats luisteren. Luisteren naar wat ouders beweegt, naar wat hun wensen, belemmeringen en kwaliteiten zijn en om achter ieder verhaal op zoek te gaan naar de vraag die de desbetreffende ouder in beweging zet. De intervisiemethodes en de procesbegeleiding moet borgen dat mensen naar elkaar gaan luisteren zonder direct met eigen belevenissen, tips, adviezen, of meningen te komen.

1. De kracht van de groep , Komma Kompagnie De 4 krachtbronnen Ouderintervisie werkt vanuit 4 krachtbronnen: De kracht van de groep; ouders leren van en met elkaar, zonder hiërarchische verhouding. Door elkaar te ondersteunen wordt het geloof in de eigen capaciteit vergroot en komen individuele kwaliteiten aan het licht. In onze ervaring kunnen ouders tegen elkaar heel veel zeggen op basis van die gelijkwaardigheid en op basis van de methodes die het aandachtig luisteren naar elkaar bevorderen. Overeenkomsten en verschillen worden benut in de vorm van herkenning en diversiteit van in te zetten oplossingen.

2. De kracht van de methode , Komma Kompagnie De 4 krachtbronnen 2. De kracht van de methode , De kracht van de methode: De methodes, mits goed gehanteerd, borgen dat er daadwerkelijk geluisterd wordt naar de inbrengende ouder. Ouders oefenen hierbij het aandachtig luisteren, open communiceren en vragen stellen aan zichzelf en anderen. Naast de basisvorm, die later in deze workshop toegelicht zal worden, maken we veel gebruik van creatieve werkvormen. De intervisiebijeenkomsten hebben daardoor een dynamisch karakter.

3. De kracht van de reflectie , Komma Kompagnie De 4 krachtbronnen 3. De kracht van de reflectie , De kracht van reflectie: Niet het kind of het probleemgedrag staat centraal, de ervaring van de ouder staat voorop. Zo kan bijvoorbeeld een vraag als ‘ ik heb geen grip op mijn kind’ veranderen in ‘ ik wil mijn kind leren eigen verantwoordelijkheid te geven’. Reflectie leidt tot helder krijgen van ontwikkelwensen en daar handen en voeten aan geven.

4. De kracht van succeservaringen , Komma Kompagnie De 4 krachtbronnen 4. De kracht van succeservaringen , De kracht van succeservaringen: We gaan ervan uit dat mensen leren door succeservaringen en door te durven experimenteren met zelf gekozen ander gedrag. We bewaken dat iedere reflectie leidt tot het kiezen van mogelijkheden die een ouder wil gaan uitproberen. We werken daarmee oplossingsgericht. Dat wil zeggen dat we niet in het verleden blijven hangen als dat niet functioneel is voor de praktijk van alledag

Komma Kompagnie Ouderintervisie in het bereik van ouders Ouderintervisiegroepen Trainingen ouderintervisie begeleiden Draagvlak CJG , De Komma Kompagnie wil ouderintervisie in het bereik brengen voor zoveel mogelijk ouders. Dat betekent dat de Komma Kompagnie niet alleen ouderintervisiegroepen opstart, maar ook trainingen aanbiedt aan ouderbegeleiders om ouderintervisie als methodiek op te kunnen nemen in het aanbod voor ouders. De methodiek sluit aan bij de uitgangspunten van de Centra van Jeugd en Gezin. Graag gaan we in gesprek met politieke en maatschappelijke instanties die onze missie onderschrijven en de kracht van de methodiek onderkennen.

Komma Kompagnie Basisvorm: Inventariseren vragen Keuze inbreng Onderzoeken: De vraag achter de vraag Herformulering Adviezen, tips, oplossingen Evaluatie leereffect voor andere deelnemers , In de diverse werkvormen die we binnen ouderintervisie gebruiken valt de basisvorm steeds te herkennen. Deze basisvorm zullen we nu toelichten aan de hand van concrete voorbeelden vanuit de praktijk. Binnen deze aanwezige groep zijn de noodzakelijke randvoorwaarden niet aanwezig om jullie een gehele intervisieronde te laten ervaren. Wel kunnen we jullie kennis laten maken met elementen daaruit in creatieve werkvormen om te proeven aan de dynamiek en het leereffect die deze werkvormen teweeg kunnen brengen.