TEACHER EDUCATION VORSELAAR. DUTCH ++ Applied Research – Research projects of students.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Dutch++: naar een beter inzicht in taalvariatie in het Nederlands
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
AGENDA Het programma start om uur en eindigt om uur met aansluitend een dinerbuffet tot uur. Er is voldoende ruimte om met uw collega.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
South and Southeast Asian Studies Semester Abroad 2013.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Coping with inclusion in primary schools Innovation in practical training.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Bedrijfsspecifieke extensies Standaard Rekeningschema
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
1992 IQ: Afstandsonderwijs Nederlands NTC-online schooljaar Peuterprogramma € 690,- Kleuterprogramma (groep.
All right 1thv unit 7 gr 2.1 en 2.2.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Kantoorautomatisering Prof. dr. ir. W. Philips Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Klik op een vlag. Click on a flag Language: Jefken is altijd daar om te helpen ! Jefken is always there to help !
International Primary Curriculum
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Dictionary Skills!?.
De taaltaak
Professional Growth: Conferences and Workshops
Transcript van de presentatie:

TEACHER EDUCATION VORSELAAR

DUTCH ++ Applied Research – Research projects of students

Dutch++: Varieties in Dutch as pluricentric language ZEDDE ZOT? BEN JE GEK? 3

DUTCH ++” “EXAMPLES AND NEW MODELS FOR LEARNING AND TEACHING PLURICENTRIC LANGUAGES” Multilateral European language project Cooperation of − University of Vienna, − Freie Uni Berlin, − Language Center of University of Tilburg, − Thomas More Kempen University College − Former Third country partner: IOL (Institute for the training of teachers) Surinam january 2012-december researchers for KH Kempen

TEACHING DUTCH AS A FOREIGN LANGUAGE OR L2 (NOT L1 MOTHERTONGUE) Dutch: official language in The Netherlands, Belgium and Surinam. One standard language or three? − Answer 20 years ago? − Now? Tendency for ‘own’ standard/norm

DUTCH IS A WORLDLANGUAGE 6

DUTCH COLLEAGUES WILL HELP What’s the name?

DUTCH COLLEAGUES WILL HELP een lolly – een lekstok een lekstok een biertje – een pintje

BUT ALSO! Are you out of your mind? Are you nuts? Ben je gek? (NN) Zedde zot?(BN) Not one word is the same!

PROBLEMS FOR DFL- DSL (DUTCH FOREIGN LANGUAGE – DUTCH SECOND LANGUAGE LEARNING) DSL: students learn in coursebooks the ‘Dutch Dutch’ standard forms they hear in Belgium /Flanders ‘Belgian – Dutch’ or ‘Flemish’ forms Language courses don’t prepare them for reality

PROBLEMS FOR DFL Learners often only learn the variety of Dutch their lecturer knows (nationalect ) variety of Dutch) There is at least a necessity of awareness of the different standards and different varieties.

How do we prepare learners of a language for real life language? At which stage of acquiring a new language do we prepare learners of a language for real life language?

THE LISTENING EYE How difficult is it to understand the spoken language? How much repetition of language fucnctions and language situations do we need in starter’s courses of a language?

HOW ABOUT YOUR SITUATION? How much of language variation do you have with your language? What’s the opinion about dialects? How much of language variation do you teach in schools? Do you only teach the standard language or also varieties of the language (horizontal or vertical varieties)?

THIS WAS VIENNA, NEXT YEAR PARAMARIBO!

16

About the Guide to Variation It is well-known that there are many different 'Englishes': American English, British English, South-African English and so on. Did you know that the same applies to Dutch? The Dutch language is spoken not only in the Netherlands and Belgium, but also in the Republic of Surinam (a country in South-America) and on a group of islands in the Carribean region. Not only are there different national varieties of Dutch but there are a bunch of Dutch dialects and further spoken varieties. Thus, the Dutch you hear on the streets may differ greatly from the Dutch you learn in the classroom or read in a regular course book. The Guide to Variation aims to make students and teachers of Dutch aware of the variation within the Dutch language and help them deal with this variation in everyday life. It provides you not only with facts and background information, but also with many examples and exercises. Except for the introductory page you are reading now, the Guide to Variation is written entirely in Dutch. 17

Creation of a digital platform for learners of Dutch as foreign or second language Focus on functional languagelearning (taalhandelingen), receptive skills and variation in Dutch. WHAT DO WE DO? 18

Why this focus? − Lack of repetition exercises for receptive skills of understanding phoning Problems and reactions to that Asking for understanding …. − Clash between course reality and real life During course: Dutch seems a homogeneous entity ↔ reality : learner is confronted with national, regional and social varieties of Dutch. WAT DOEN WE? 19

DUTCH++ probeert deze lacunes op te vullen: − Een geïntegreerd leer-, onderwijs-, informatie- en discussieplatform − Met oefenmateriaal, informatie en discussieruimte − Voor leerders en docenten − Een betere voorbereiding op de sociale en linguïstische realiteit van het Nederlandssprekende taalgebied WAT DOEN WE? 20

Divers oefenmateriaal : 1. herhalingsoefeningen (rond taalhandelingen) 2. verstavaardigheidsoefeningen 3. variatieoefeningen 1. Herhalingsoefeningen: selectie van terugkerende taalhandelingen uit verschillende handboeken NT2 (bvb. bedanken, begrip vragen, iets kopen in de winkel)  extra oefenmateriaal ter herhaling DUTCH++ ALS OEFENPLATFORM 21

2. Verstavaardigheidsoefeningen: − Terugkerende taalhandelingen − Innovatieve oefeningen (A en B-niveau) om de receptieve vaardigheden van de leerders te verbeteren − Een voorbeeld : DUTCH++ ALS OEFENPLATFORM 22

Voorbeeld 1 (A-niveau, thema ‘op café/restaurant’): − Luister naar de volgende zin. − Audiofragment (vb. Mag ik bestellen?) − Vraag : Typ het ontbrekende woord. − Antwoordtype : (gatentekst) : Mag ik ____________ ? Voorbeeld 2 (B-niveau, thema ‘iemand begrip geven’): − Luister naar de volgende zinnen. − Audiofragment 2 zinnen (vb. 1. Dat is heel vervelend voor u. 2. Je moet je niet zo druk maken.) − Vraag : In welke zin hoor je het woord ‘heel’? − Antwoordtype: Zin 1 Zin 2 Zin 1 en 2 Geen zin DUTCH ++ ALS OEFENPLATFORM 23

3. Variatieoefeningen: − Op A-niveau (basic) : om variatie gewaar te worden op vlak van uitspraak − Op B-niveau (independent): om variatie te identificeren en te begrijpen − Op C-niveau (proficient): om varianten actief te produceren  Zoveel mogelijk samenhang en doorklikmogelijkheden tussen de delen! DUTCH++ ALS OEFENPLATFORM 24

Creatie van een ‘variatiehandboek’/’Guide to Variation’ Een internet tool over varianten van het Nederlands op maat van leerders én hun docenten Bereikbaar vanuit het oefenplatform DUTCH++ ALS INFORMATIEPLATFORM 25

Guide: 3 delen via allerlei links verbonden 1. “Drie keer Nederlands”: Nederlands in Nederland, Vlaanderen en Suriname Kenmerken en onderlinge attitudes (vb. Wat vinden Nederlanders van het Vlaams Nederlands en omgekeerd?) 2. “Concepten en theorie” : vooral bedoeld voor docenten 3. “Oefenmateriaal”: het herkennen van variëteiten staat centraal via luisterfragmenten (vb. vloeken in het Nederlands) Ontwikkeld door Universiteit Berlijn Guide to variation is ‘under construction’; eerste versie klaar eind december 2012  ENQUÊTE OM TE TESTEN OF HET MATERIAAL BEANTWOORDT AAN DE NODEN VAN LEERDERS/DOCENTEN/MOEDERTAALSPREKERS DUTCH++ ALS INFORMATIEPLATFORM 26

Waarom? − Het project heeft nood aan evaluatie van het ontwikkeld oefen- en informatiemateriaal: beantwoordt het materiaal aan de noden van de leerders/docenten? − Studenten en docenten  testen  perfectionering mogelijk! Tijdsinvestering? − Fase 1 (januari 2013) : ‘Guide to variation’ evalueren + enquête online invullen over jullie vaardigheid op het vlak van variëteiten van het Nederlands (leerders + docenten) − Fase 2 (januari 2014) : oefenmateriaal testen (op gebruiksvriendelijkheid, aantrekkelijkheid, moeilijkheidsgraad,…) (leerders + docenten) HELMO ALS GEASSOCIEERDE PARTNER? 27

Dank u! Merci! Neig bedankt! NOG VRAGEN? 28

SURINAME MOOI LAND 29