Werken met scripts en rubrics

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Advancing Dutch Through Intensive Instruction: Planning for Success with Backward Design and Social Media Language Matters Series Texas Language Center.
Advertisements

Update on EduStandard: public-private platform in Dutch education Henk Nijstad, Kennisnet / november 2013.
Kwalificaties op EQF niveau 5
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Hoogwaardig internet voor hoger onderwijs en onderzoek Amsterdam, 23 November 2005 Walter van Dijk SURFnet Development of LCPM decision-making models and.
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Het vier-instrumentenmodel van managementcontrol
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Vaardig? Een spectrum aan vaardigheden! Van informatie- naar media- naar exploratievaardig? Of e-Research & e-learning literate? Collaboration literate??
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Blackboard + Weblog Ik gebruik ik een weblog naast Blackboard. –Waarom ? –Hoe ? –Wat levert het op [=meerwaarde] ?
PROJECTCOMPETENCE MANAGEMENT SCREENCompetenciesEdit1 DESCRIPTIONCompetencies in the “Competentie beheer” is a link to the editwizard for competencies.
SCENARIO BASED PRODUCT DESIGN
SQL injections en meer... PERU. web application vulnerabilities Cross Site Scripting (21.5%) SQL Injection (14%) PHP includes (9.5%) Buffer overflows.
Woensdag 23 juli 2014 volgende vorige algemeen ziekenhuis Sint-Jozef Malle Dementia pathway: a condition specific approach Patrick De Wit, MD Thierry Laporta,
Applets as didactical tools for the learning of algebra
In samenwerking met het Europees Sociaal Fonds en het Hefboomkrediet The role of APEL in career coaching and competence management Competence navigation.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Blended Learning en digitale didactiek Valère Awouters lokaal 3.07 Blended learning is ontstaan door de evolutie van het internet en de.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Vrije Universiteit amsterdamPostacademische Cursus Informatie Technologie Universal Modeling Language … why you need models? Models are necessary to communicate,
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Geheugen, distributie en netwerken Netwerken: de basis voor distributie van gegevens en taken (processen) –bestaan zo’n 40 jaar, zeer snelle ontwikkeling.
Organizing Organization is the deployment of resources to achieve strategic goals. It is reflected in Division of labor into specific departments & jobs.
Motivation One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge is to keep employee motivation consistent with.
Deltion College Engels B1 Gesprek voeren [Edu/001]
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels C1 Luisteren [Edu/001] thema: It’s on tv can-do : kan zonder al te veel inspanning tv-programma’s begrijpen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 En Gesprekken voeren[Edu/003]/ Subvaardigheid lezen thema: Would you be prepared to cut off your arm… can-do : kan overtuigend.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: ‘I was wondering what you think of…’ can-do : kan deelnemen aan de conversatie bij zeer formele.
25 juni 2003SPINE ontwerpaspecten1 SPINE: design aspects Willibrord Huisman, IOWO what is SPINE? types of usersSPINE?users 3 communitiescommunities MapMap.
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Ted Nelson (1937- ) A file structure for the Complex, the changing, and the Interdeterminate.
© Shopping 2020 TITLE Date Subtitle Logo Gastheer Logo Voorzitter.
Combining pattern-based and machine learning methods to detect definitions for eLearning purposes Eline Westerhout & Paola Monachesi.
EML en IMS Learning Design
International Primary Curriculum
Usability metrics Gebruiksvriendelijkheid ISO Effectiveness Efficiency Satisfaction Learnability Flexibility En nu? Inleiding Hoe gaan we de gebruiksvriendelijkheid.
THE SACK OF LOUVAIN How to use in education?. Concept and principles Flexibility Image analysis Demand driven Co operative learning Document study Creative.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Reading for Understanding Analysis and Evaluation (National 5)
Professional Growth: Conferences and Workshops
Gifted and Talented Deer /Mt. Judea 2019.
Transport Services (TAPS) Working Group
Transcript van de presentatie:

Werken met scripts en rubrics Toetsconferentie Fontys/FLOT Monique Maas Kwaliteit van toetsen en beoordelen Lector Desiree Joosten-ten Brinke

Praktijkonderzoek Vakdidactiek deeltijd jaar 1 lero Engels Vakdidactiek leesvaardigheid Onderzoeksvraag: Effect self-efficacy gemeten

Aanleiding Doelmatig(er) leertraject vakdidactiek Engels in BA deeltijd programma Nadruk op een effectieve transfer van theoretische vakdidactische kennis richting toepassingsgerichte kennis Door gebruik te maken van rubrics, checklists en scripts

Praktijkonderzoek Wetenschappelijke literatuur over rubrics, scripts en checklists Toepassingen binnen vakdidactiek mogelijk Faciliteren van het leren van studenten tijdens de les met rubrics, scripts en checklists  diagnostische feedback van docent en critical friends (peer-evaluations) tijdens de cursus moeten self-assessment en zelf-lerend vermogen vergroten van de student

Rubric “a rubric is a rating scale that consists of ordered categories, together with descriptions criteria that may include exemplars, which are used to sort student-produced responses into level of achievement.” (Schafer, 2001: 151)

Rubric Assessment Portfolio contains FORMATIVE ASSESSMENT   Portfolio contains FORMATIVE ASSESSMENT PROMOTING LEARNING (self-study and instruction hours) SUMMATIVE ASSESSMENT IMPROVING TEACHING (producing teaching materials after instruction/learning theory) (transfer) Self-assessment Intellectual engagement: Understanding purpose of course and question at issue; information relevant to the course; grasping key concepts; insight into inferences and assumptions you are making; overseeing implications; understanding the point of view within which you are thinking Peer-assessment Can you be a critical friend to other course participants and provide constructive feedback in various stages of materials development based on checklists? - -/+ + - / + O (4-5) V (6) G (7-8) ZG (9-10) Below: room for questions pertaining to course requirements after self-/peer-assessments One extensive reading worksheet + teacher guide (see below) Work submitted after deadline and/or incomplete. Substandard or ineffective learning materials, unsuitable for target group. No clear link between learning objectives and activities. Inadequate structure of lesson. Inadequate build-up of difficulty and productivity in assignments (Neuner) Language substandard, too many errors Work submitted on time according to requirements. Theoretical knowledge is correctly applied in coursework on a basic level. Activities allow students to meet learning goals. Materials can be used in classroom after (minor) editing Some language errors, generally C1 CEFR, instructional language on the whole appropriate for target group Student can apply theoretical insights and come up with a personal interpretation based on theoretical insights. Materials developed are suitable for use in classroom. C1 CEFR, instructional language appropriate for target group Student has internalised theoretical knowledge and is able to translate insights into creative new learning materials of publishable quality. Student uses (scientific) publications to back up decisions in teaching and construction of teaching materials. C2 CEFR, instructional language appropriate for target group One-hour intensive reading lesson materials and lessonplan + teacher guide (see below) Two Files Test theory: test analysis (extensive and/or intensive reading)

Checklist “a checklist is a task analysis whereby a teacher deconstructs or dissects that abstract standard and classifies and sequences the discrete skills into manageable steps or building blocks that lead to the successful completion of the bigger performance task targeted in the standard.” (Burke, 2011: 87-8)

Checklist CHECKLIST INTENSIVE READING Design a one-hour intensive reading lesson, in which pupils practise intensive reading skills (integrated skills lesson). Your lesson is structured, starting with lead-in activities to activate pupil’s prior knowledge, before moving on to activating assignments. Always conclude with an evaluative activity. Use the official Fontys lesson-plan format (also on Sharepoint site). Also include the learning materials you use, like (authentic) texts, assignments, etc. Note: it is possible to select a text from a course-book (provide the source), if you really can’t find a suitable text, or if you have difficulty in establishing the level of difficulty for your intended target group. You must, however, come up with your own tasks and activities. In the teacher guide: clearly define an objective based on the kerndoelen for your lesson. Explain how the activities engage the pupils into participating, and how the activities are appropriate for onderbouw-level pupils in secondary education or MBO, level 1 or 2. And why your materials are expected to be interesting for your intended target group. Also explain how the different tasks have a Neuner typology-build-up: from A via B and C to D assignments. The D-activity should be a productive D-type task linked to the learning goals set in relation to reading within a communicative context. Discuss: backwash, validity, relevance, objectives, activities, efficiency (correction time for teacher is limited). Also provide answers to the tasks. Refer to relevant methodological (vakdidactiek) literature and explain how activities , assignments, teaching (and testing) are in alignment with the objectives (constructive alignment).

Script SCRIPT: “specific questions structured in steps to follow the expert model of approaching a task from beginning to end (…) Their use enhances self-regulation through activating adequate learning strategies, promoting more accurate self-assessment, and a deeper understanding of the content, and thus a higher level of leaning.” (Panadero 2012: 807)

Script Script (samen met studenten in OLG-werkvorm opgesteld) Intensive reading lesson 9 December 2013   Leerdoel + werkvorm / activiteit afstemmen -waar vind je de leerdoelen? Zie Staatsen -maak een keuze! Niet alle doelen in één les proppen Doelgroepaansprekend materiaal kiezen Beginniveau + beginsituatie inschatten en meenemen in planning -Wat is er al behandeld? Rekening houden met groepsdynamiek -veilige situatie in de klas / ordeproblematiek? -verschillende rollen en perspectieven in acht nemen bij planning (vanuit docent en vanuit leerling) Hoe evalueer je? Wat meet je? -link hier een afsluitende werkvorm aan (bijv. een kleine presentatie) Neuner typologie in lesoefeningen, van A naar D stapsgewijs Actueel, authentiek materiaal (wanneer mogelijk)

Summatief / Formatief Rubric  een summatief toetsinstrument Script  een formatief toetsinstrument LEEREFFECT van toetsinstrumenten

Gebruik van Rubric en Script: meerdere voordelen Transparantie Leerdoelen helder Doelgericht leren (self-efficacy)

Gebruik van Rubric en Script: Nadeel Teaching to the test

Voorkomen: teaching to the test Eindopdracht moet voldoende open (ongeleid) zijn om zelfstandig (m.b.v. script) te maken met ruimte voor eigen inbreng Dus niet één mogelijk product, maar een product passend binnen een context. Link met beroepspraktijk/stageschool/werken met verschillende doelgroepen, etc. “Teach to the broader domain, not the assessment task” (Caroline Gipps, Beyond Testing: Towards a Theory of Educational Assessment, 1994: 56)

Positief backwash-effect Leertraject student en docent “promoting learning” + “improving teaching” Meer klassikaal samenwerken en samen beoordelen (peer-assessment) in diagnostische setting  effectieve, laagdrempelige bijsturing tijdens het leerproces Studenten ijken werk eerst aan de rubric en de checklist, (verbeteren, dan pas inleveren); zij leren vragen stellen door de scripts  Kwaliteit ingeleverde werk is hoog  Tijdbesparend Bijvangst  Praktijk-onderzoek ervaringen (methodologie, verslaglegging, verwerking resultaten, vraagstelling, e.d.)

Docentrol en opzet Plenaire instructietijd verminderd ten faveure van groepswerk in groepen (van 2 of 3) Ruimte voor studentgestuurd leren met ruimte voor zelfsturing van student Vakdidactiek: groepswerkopdrachten met heldere (sub-)leerdoelen  samen scripts formuleren Peer-assessments geven sturing aan leerproces Ruimte voor reflectie en bijstelling n.a.v. feedback en feedforward

Opdracht Doel --> inzetten script in cursus: gekoppeld aan open eindproduct en ondersteund met effectieve didactiek Opdracht --> ga in twee- of drietallen na HOE en WAAR een script in een huidige cursus verrijkend ingezet kan worden: WAAROM. Bedenk samen WELKE STAPPEN gezet moeten worden om dit te kunnen waarmaken. Dus, maak een script. Wees voorbereid om je bevindingen plenair te delen.