Crowdfunding en subsidies Sandra Muller 17-04-2013
http://www.youtube.com/watch?v=Py_IndUbcxc
Iron Sky Opbrengt crowdfunding: € 1.000.000 Door middel van: Merchandise en micro- financiering (www.wreckamovie.com) Opbrengst fondsen en sponsoren: € 6.500.000,- Internationale bijdragen dankzij grote betrokkenheid publiek
Iron Sky Teasers (8.500.000 views op YouTube) Hoge kwaliteit materiaal beschikbaar stellen (wallpapers, foto’s, video, muziek, script) Updates Video dagboeken Mogelijkheden als figurant Demand Iron Sky!
Iron Sky Wat kunnen we leren van Iron Sky? Donateurs willen onderdeel zijn van het proces; Geef het project een gezicht: maak het menselijk; Helder en regelmatig communiceren; Neem de tijd; Zet de resultaten in om fondsen te werven; Blijf realistisch!
Crowdfunding in Nederland Verschuiving van overheidsteun naar crowdfunding Vele kleintjes maken één grote Mobiliseren massa via social media
Crowdfunding in Nederland
Crowdfunding in Nederland Film: Cinecrowd: http://www.cinecrowd.nl/
Crowdfunding in Nederland Beeldende kunst: Voor de kunst: www.voordekunst.nl (projecten) Micromecenaat: www.micromecenaat.nl/ (kunstenaars, individueel)
Crowdfunding in Nederland Boeken: Ten pages: www.tenpages.com (manuscripten)
Crowdfunding in Nederland Instellingen: - Find your funding: www.findyourfunding.nl (eerste contact)
Crowdfunding in Nederland Wat heb je nodig? Duidelijke projectomschrijving Tegenprestaties Teaser Communicatieplan Draagvlak
Belangrijk bij starten met giften Culturele ANBI status (belastingdienst)
Fondsenwerving
Fondsenwerving
Fondsenwerving Internationaal Nationaal Regionaal Lokaal Publiek Privaat
Fondsenwerving Wat is belangrijk: Schrijf een goede projectopzet Begin met fondsenwerving voordat je start met het project Denk breed Zorg voor een goede aansluiting bij de doelstellingen van het fonds Wie vraagt aan?
Fondsenwerving Een goede projectopzet bevat: Doelstelling Doelgroep (Mogelijke) samenwerkingspartners (taken, bijdrage en verantwoordelijkheden) Denk breed! Uitvoerende partijen Communicatie/PR Planning Begroting
Fondsenwerving Aandachtspunten voor fondsen: Communicatie Uitstraling (nationaal/regionaal/lokaal) Draagvlak/bereik/behoefte Kwaliteit Samenwerking Deelname andere fondsen Eigen bijdrage (uren!) Sponsoren
Fondsenwerving Prioriteiten: Breed bereik Educatie Participatie Vernieuwing Verdieping
Voorbeeldproject Tentoonstelling buitenlandse kunstenaar(s) in Nederland Voorwaarden Wat is de uitstraling van de kunstenaar? Is er uitwisseling mogelijk? Mogelijkheden Artist in residence (www.transartists.org) Mondriaanfonds (uniek/vernieuwend) VSB fonds (vernieuwend) Koppeling met randprogramma
Voorbeeldproject Boek over een schilder (lokaal) Voorwaarden Wat is/was de betekenis van de kunstenaar Mogelijkheden tot koppeling met publiekspresenataties Mogelijkheid voor ebook of website (toegankelijkheid) Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Stichting Dioraphte - Stichting MusartE Mondriaanfonds (koppeling met presentatie) Lokale fondsen: Amsterdams Fonds voor de Kunst
Voorbeeldproject Spelprogramma voor basisschoolkinderen Voorwaarden - Focus ligt op productontwikkeling Samenwerking met onderwijs aan de voorkant Mogelijkheden Fonds voor cultuurparticipatie (vernieuwend en actief) Het AMVJ Fonds (participatie van Amsterdamse jongeren) VSB Fonds (meer begrip) SNS reaal fonds (vraaggericht, didactische visie) Stichting DOEN (maatschappelijke rol cultuur) Lokale fondsen
Voorbeeldproject Aankoop voor een museum Voorwaarden Collectiebeleid Openbare collectie Collectie Nederland Mogelijkheden Hendrik Muller Fonds Mondriaanfonds VSB Fonds (opvullen hiaat in collectie) SNS Reaalfonds Vereniging Rembrandt Kunstkoopregeling
Voorbeeldproject Kunsthistorisch onderzoek Voorwaarden Wat draagt het onderzoek bij aan de huidige kennis/beschikbare informatie Koppeling met publieke presentaties? Koppeling met educatieve projecten? Mogelijkheden - VSB fonds (publicaties cultureel erfgoed en kunsten)
Tips Weet wat jouw project uniek/bijzonder maakt Denk creatief Neem de tijd Ga het gesprek aan Vraag een fondsenwerver Geef niet op!
EINDE