Leen Lagasse Sociale marketing Instrument voor

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorstelling van de afstudeerrichting Marketing Management.
Advertisements

3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Door goede gesprekken groeien
Autisme en Mindmap Thuis en op School
STRATEGISCHE PLANNING
Conclusie (1) 1.Klanten zijn zeer positief over de dienstverlening van de WZSW 2.Uit analyse van de file ‘telefonische nabel actie’ blijkt dat personen.
Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Empowerment via het internet Zelfhulp-portal reïntegratie
Van beleid naar geaccepteerd gebruik
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
CRM vs SCRM Yana Callaert – 3 MAS. Marketing Bij traditionele marketing verloopt de communicatie vooral in één richting; het bedrijf adverteert en de.
H8: Distributie.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marketing .
Dataverzamelingsmethoden
Hoofdstuk 5 Secundaire data, online databases en gestandaardiseerde informatiebronnen.
Evaluatie van de sensibiliseringsacties van de OCMW's Engender asbl.
"Hoe klantenbinding de waarde van uw onderneming kan maximaliseren”
Beleidsvoering naar groei
Wat is een communicatieplan?
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Chantal Kenens, Anneke Risselada, Merel Schutten
Gezondheid! Hoe dan? Hans Krosse, sept 2008
Wat willen we vandaag doen?
Divera Twisk 3 maart 2006 Het gedrag van de mens van binnenuit Het gedrag van de mens van binnenuit Divera Twisk.
Identiteit en imago openbaar onderwijs
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Samenvatting  Sociaal-economische verschillen in ongezond gedrag  Voor een verklaring moet aan twee voorwaarden worden voldaan: 1.Een relatie met het.
Atelier: ‘Vrij en bekwaam om te kiezen’ Nadia Hadad – Tim Claerhout – deelnemers aan het atelier – Geert Van Hove.
Communicatie met ouders
Visie & Strategie.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
College 3 Consumentengedrag
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Social media presentatie
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Plancyclus, les 2 Actualiteit
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Leeswijzer bij de bijlagen   In deze bijlagen bij het NVZ-strategiedocument Zorg voor 2020 zijn de belangrijkste grafieken en brondocumenten voor u geselecteerd.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Wij. Roverscoutswet Ik beloof* mijn best te doen een goede Roverscout te zijn, iedereen te helpen waar ik kan en me te houden aan de Scoutingwet. Ik wil.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Instrument of houding? Implementatie van regionaal en lokaal integraal volksgezondheidsbeleid.
Healthwise/UMCG voorjaarssymposium
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Wat is DRAMA??.
Wat is DRAMA??.
What is the meaning of? Student centered learning
Wat is DRAMA??.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Dataverzamelingsmethoden
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Leen Lagasse Sociale marketing Instrument voor gedragsveranderingen bij grote groepen. 2004, De Boeck, 288p

de provocerende van SOM vraag luidt: “......waarom geen milieubevorderend, gezondheidsbevorderend, veiligheidsbevorderend gedrag verkopen als ....... zeep?”

SOM-historiek in vogelvlucht 1971: pioniers Kotler en Zaltman (VS) commerciële marketeers werken een gedegen theoretisch SOM-denkkader uit + publicaties na1980: groei empirische ‘som’toepassingen/instituten Angelsaksische landen (VS, Australië, Canada, ) gezondheid, milieu, veiligheid, …. september 2008: 1e eerste Wereldcongres in Brighton (GB)

‘som’ kan niet alles…… concrete, relatief eenvoudige gedragsveranderingen vb geen verslavingsproblematiek, criminaliteit- of opvoedingsproblematiek bij relatief grote groepen mensen (dus niet invividueel) “beperkte rol”: wanneer, in welke combinatie en in welke mate zijn educatie: (+) sociale marketing voorwaarde: (latente motivatie + kundigheid van de doelgroep) wetgeving (-) zinvol? andere krachtige beïnvloeders: technologie, media, politiekers, pressiegroepen, ….

is ‘som’ niet anders dan ‘commerciële marketing’? ja, het werkterrein van een commerciële marketeer is fundamenteel anders is dan deze van de sociale marketeer MAAR het volgen van een aantal kernprincipes van de commerciële marketeer zijn niettemin aangewezen

werkterrein fundamenteel anders beoogt welzijn en geen winst gedragsverandering waarvoor doelgroep weinig/onvoldoende /slechts latent sympathie heeft vergt hoge, vooral niet-geldelijke inspanning je kan meestal weinig beloven op kt heeft meer en actievere medespelers (gewoonte-)gedragsverandering vergt veel tijd

kernprincipes sociale marketer vertrek vanuit het bestaande (probleem)gedrag wat is de subjectieve psycho-sociale werkelijkheid? beslis en evalueer obv wetenschappelijke onderzoeksgegevens waarom gedraagt men zich op een bepaalde manier (niet)?, in de ruime zin van het woord? denk in termen van concurrerend gedrag positioneer doelgedrag tov concurrerend gedrag

kernprincipes sociale marketer ga planmatig te werk segmenteer zowel primaire als secundaire doelgroep(-en) pas de marketingmix (de 4P’s) aan de doelgroep(en) ageer vanuit efficiëntiecriteria kies de juiste doelgroepen

het planningsproces verloopt via 5 cruciale vragen: 1. waar staan we (niet) met het (probleem)gedrag? 2. naar wie, met wie en waar willen we naar toe? 3. hoe willen we daar geraken? 4. hoe voeren we de plannen uit? 5. gaan we de juiste richting uit?

enkele kernprincipes naderbij bekeken verzamel zoveel mogelijke recente en wetenschappelijke data ( tbv analyse=fase 1) segmenteer (tbv strategie=fase 2)) begrijp en ageer vanuit de 4P’s (fase 3)

verzamel wetenschappelijke onderzoeksgegevens- op 3 niveau’s de omgeving schat de concurrentie in= wellke andere gedragingen zijn  wie zijn je partners /wie zijn je tegenstanders?  daardoor krijg zicht op haalbaarheid van je project de populatie: socio-demografische kenmerken, levenstijl- en omstandigheden, waarden, normen, gewoonten? het (probleem-)gedrag: welke, kenmerken, hoeveel, waarom, waardoor, wanneer, …. ? raadpleeg experten leg lt-contacten met universiteiten en hogescholen (onderzoek, thesissen) raadpleeg de internationale wetenschappelijke en semi-wetenschappelijke literatuur

analyseer de macro-omgeving Omgevingsfactor Bevordert het probleemgedrag Ontmoedigt het probleemgedrag De fysieke omgeving bv Onveilige omgeving sporthall+> minder bezoekers De demografische omgeving De economische omgeving bv Laag inkomen bevordert sluikstorten bv Hogere energieprijzen bevordert miliebesparingen allerhande De culturele omgeving De sociale omgeving bv Jongerencultuur accepteert alcohol/drugs De juridische omgeving Bv Milieuheffingen bevordert milieuvriendelijk gedrag De politieke omgeving De media Bv Stijgend aantal televisieprogramma’s promoten duurzaam bouwen

analyseer de populatie verzamel zoveel mogelijk inzichten mbt de kenmerken van de populatie die rechtstreeks of onrechtstreeks invloed hebben op het gedrag leeftijd, woon-werk-omstandigheden, mobiliteit, kennis, houding, waarden, normen, gewoonten, levensstijl……

analyseer het gedrag kwantitatief: in welke mate treedt het op? kwalitatief: in termen van de 4 P’s vanuit de beleving van de doelgroep opmerking: verschilt mogelijks van segment tot segment

redeneer vanuit segmenten Waarom? owv het verhoogde succes van de campagne wanneer je voor ieder segment de “4P’s” aanpast owv het maatschappelijk impact van som-programma’s in het algemeen: overdaad schaadt overdaad leidt tot afscherming/zich afzetten van campagnes is dus op lt contraproductief

segmenteer stapsgewijs uit de analyse volgt de “grote groep” die het probleemgedrag vertoont (vb 30% van de Belgen rookt), hun kenmerken en hun omgevingsfactoren deze grote groep blijft echter zeer heterogeen redenen en omstandigheden probleemgedrag gedragskenmerken + psycho-socio-demografische kenmerken opdeling in homogene groepen = segmenten (oa) op basis van gedragskenmerken keuze van 1 of meerdere (primaire) doelgroepen

segmenteer (oa) op gedrag frequentie van het gedrag Niet-gebruiker/Ex-gebruiker/Nieuwe gebruiker/ Potentiële gebruiker/Gelegenheidsgebruiker/Kleine gebruiker/Regelmatige gebruiker/Zware gebruiker gezochte voordelen/te vermijden nadelen gedrag adoptiegraad van het gedrag fase van gedragsverandering Prochaska en DiClemente

naar adoptiegraad dwz naar de snelheid waarmee het nieuwe gedrag wordt aangenomen:

segmentatie op basis van de fase van verandering diClemente & Prochaska

Fases Prochaska en diClemente Voorbeschouwing Ik zie niet in waarom. Overpeinzing Ja, maar … Voorbereiding Ik begin eraan! Actie Het is zo ver 5. Gedragsbehoud Ik hou vol ….of niet?

kies een segmentatiestrategie De ongedifferentieerde strategie (wel in de beginfase- bewustmakingsfase) Uitzonderlijk, indien niet anders mogelijk De gesegmenteerde strategie:  alle segmenten, met elk apart programma Ideaal, te duur Een gedifferentieerde strategie  enkele segmenten, met elk apart programma Zeer goed, mits betaalbaar Nichemarketing  1 segment Goed want gericht

kies de (primaire) doelgroep(-en) Voortrekkers Efficiëntieoverweging Bij wie het probleemgedrag zich nog niet voordoet Preventief handelen; Bij wie de ernst van het probleemgedrag het grootst is Sociale overweging Bij wie de weerbaarheid het kleinst is De eenvoud van bereikbaarheid Gemakkelijkheidoverweging De kosten Economische overweging Combinatie

zoek per primaire doelgroep de resp. secundaire doelgroep(-en) partner, ouders vrienden dokters opvoeders, leerkrachten mediafiguren (ex-)-lotgenoten, …… primaire en secundaire doelgroepbepaling integreren naar inhoud en tijd Zijn actieve medespelers in de totstandkoming van het gedrag Startblokfunctie Communicatieve functie Distributiefunctie Ondersteuningsfunctie Hulpverleningsfunctie

zoek voor ieder segment de “change agents” goedkeurende individuen of organisaties ondersteunende individuen oppositie-individuen en – groepen evaluerende individuen of organisaties Partners? Secundaire doelgroep?

redeneer vanuit de 4P’s PRIJS PRODUCT welk gedrag verkopen we (niet) ? PLAATS waar en wanneer vindt dit gedrag plaats? PRIJS welke offers vergt dit gedrag? PROMOTIE waarover dient gepraat?

het product PRODUCT welk gedrag verkopen we (niet) ? ?

analyseer het product/gedrag dat je (niet) verkoopt De (benadrukte) voordelen van het gedrag Het eigenlijke gedrag, concreet en gevat Ondersteunde producten en diensten

Bundel voordelen (wees +) Product=Gedrag Bundel voordelen (wees +) Persoonlijke + Maatschappelijke voordelen voordelen Fysieke Emotionele Fysieke Emotionele Functionele Functionele

voordelen + nadelen sporten (uit de literatuur) Minder depressief zijn Zelfvertrouwen vergroten Gewicht verliezen Spieren versterken Minder stress Gezondheid beschermen Gezondheid verbeteren Leuke sociale contacten Plezier beleven NADELEN Te weinig zelfverzekerd over uiterlijk Geen plezier ondervinden bij sporten Geen tijd Geen sociaal gezelschap Geen kennis/ervaring Schrik voor blessures

kies concreet en gevat gedag duidelijke, éénduidige en krachtige termen gemakkelijk uit te spreken, herkenbaar en te herinneren (= merken/branding) sluit aan bij taalgebruik doelgroep -5 a Day -BOB -door iedere dag 15’ te wandelen zal ik me beter voelen

ondersteun het gedrag met aangepaste producten en diensten -bv aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke compostbak (in verschillende maten) + woelhark + handleiding +opleiding -design en uitstraling bv coole kinderfietshelmen

gedrag wordt geruild voor een bundel voordelen Persoonlijke voordelen fysiek of functioneel vb lagere bloeddruk, minder stress, langer leven emotioneel vb statusgevoel, fierheid, verbondenheid, blijheid, langer gezond voor (klein-)kinderen Maatschappelijke voordelen  positioneer (de voordelen van )het doelgedrag tov het bestaande gedrag

bepaal je productstrategie welk concreet en gevat gedrag vragen we aan de doelgroep? welke voordelen zullen we benadrukken(ook ivg met bestaand gedrag) ? welke ondersteunende producten en diensten bieden we aan?

de prijs PRIJS welke offers vergt dit gedrag?

gedrag opgevat als ruil Kunnen de offers gebracht worden? Wil men de offers brengen? Zijn de netto-baten groter dan netto-baten van probleemgedrag? Voor wat Prijs = bundel offers Hoort wat = bundel voordelen Product

soorten kosten Geldelijke kosten Niet-geldelijke kosten Directe, daadwerkelijk te betalen kosten: kost isolatie Indirecte daadwerkelijk te betalen kosten: babysit tijdens sporten Opportuniteitskosten: als ik sport kan ik niet werken Externe kosten: de maatschappelijke kost van autorijden Niet-geldelijke kosten Inzet en moeite Tijd Negatieve gevoelens en emoties Negatieve fysieke gewaarwordingen

bepaal je prijsstrategie reductie van de prijs objectiveer de prijs (want dikwijls verkeerde perceptie) alle kosten!! ook op lange termijn! gebrek aan kennis (bv kosten van gebrek aan beweging)

de plaats PLAATS waar en wanneer vindt dit gedrag plaats? ?

Ieder gedrag heeft een plaatsdimensie In de ruimte Bereikbaarheid Openingsuren Sfeer Aanwezigheid beïnvloeders (+ of -) In de tijd

bevorder de bereikbaarheid hoe meer het gedrag zich kan voordoen in woon-, werk of ander betekenisvolle plaats, des te beter mammografie in winkelcentrum orgaandonatie via internet fruitschaal op salontafel tandenborstel, pasta en beker in de keuken

maak de bereikbaarheid van probleemgedrag moeilijker Voorbeelden Geen snoep in automaten school Parking ver van stadscentrum Fietsstalling dicht/parking ver bij kantoor Ongezellige rookruimten Bewaring snoep, sigaretten, alcohol op moeilijk te bereiken plaats

kies het juiste tijdstip aansluitend bij leefgewoonten: bloeddonatie tijdens lunchpauze speciale momenten (verjaardag, Nieuwjaar, …) speciaal moment (buitenland: toelating orgaandonatie bij behalen rijbewijs) telefonische bereikbaarheid 24/24 FAQ’s

zoek geschikte distributiekanalen van de ondersteunende producten tijdig, kostenefficiënt en gemakkelijk ter beschikking stellen welke kanalen, hoeveel tussenpersonen, wie staat in voor wat? verdelen condooms (taxichauffeurs?) gezonde voeding op school

de promotie ? PROMOTIE waarover dient gepraat? Infotekorten aanvullen, scheeftrekkingen rechttrekken Vertrekkende vanuit de subjectieve werkelijkheid

Enkele tips… Communiceer ifv de fase waarin de doelgroep zich bevindt !!! Communiceer positief, niet angstinducerend/schuldbevorderend Maak gebruik van gratis - onafhankelijke kanalen En…….

communiceer in de 4P’s P: welk concreet gedrag wordt verwacht? P: welke geldelijke en niet-geldelijke inspanningen worden verwacht en waarom is de prijs lager dan de voordelen? P:waar en wanneer kan de groep het gedrag vertonen en desgevallend ondersteunde producten/diensten verkrijgen? P: welke ‘andere’ vormen van communicatie kan de doelgroep raadplegen?

tot slot wat hebben we voorlopig geleerd ?

het planningsproces verloopt via 5 cruciale vragen 1. ANALYSEFASE = waar staan we (niet) met het gedrag? .verzamel zoveel mogelijk feiten over de omgeving, de populatie en het gedrag .begrijp het (probleem-)gedrag én de context van dat gedrag vanuit de psycho- sociale realiteit van de doelgroep .zoek samenwerking met onderzoekers

het planningsproces verloopt via 5 cruciale vragen: 2. STRATEGIEBEPALING: naar wie, met wie en waar willen we naar toe? welke doelgroepen kiezen we uit? hoe positioneren het gewenste gedrag tov het concurrerende gedrag (in termen van de 4P’s) met welke andere individuen/ organisaties kunnen we samenwerken(secundaire doelgroepen, partnerships).

het planningsproces (vervolg) 3. MARKETINGMIX: hoe willen we daar geraken? Productstrategie Prijsstrategie Plaatsstrategie Communicatiestrategie 4. IMPLEMENTATIE: hoe voeren we de plannen nauwgezet uit? per doelgroep

het planningsproces (vervolg) 5. EVALUATIE : gaan we de juiste richting uit? is onze strategie juist? hoe evolueert het gedrag bij de doelgroep? zijn er (ongewenste) neveneffecten van onze campagne?