Wat is belangrijk om te leren?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Bedrijfsverbetering met de Code
Advertisements

Huiswerktips.
Wat is huiswerk? Wordt opgegeven of ingeleid op school, begint vaak op school, maar wordt thuis (af)gemaakt en thuis geleerd en vormt de ‘ingang’ tot de.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Welkom bij Leefstijl.
Sollicitatiegesprek.
TALENT groep jaar Hoe ondersteun ik mijn kind met talent?
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ben ik de enige? Een op de zes Nederlanders last heeft van somberheid, angst of andere klachten personen krijgen een depressie jaarlijks 1,1 miljoen.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
Mijn stage bij hamersma Naam: sergio Klas: 4 c Jaar: 2010 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het.
Van doelen naar reflectie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Opvoeden van drukke kinderen
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De doelstelling van deze workshop is niet om u iets nieuws te leren.
Helpen met huiswerk..
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Executieve Functies en Passend onderwijs
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Babbelen met ouders… maar niet zomaar!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Hoofdstuk 3 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Wat gaan we doen in 2012? We zoeken nieuwe oplossingen. En we vertellen er over.
MODULE 3 GESPREKSTECHNIEKEN. INHOUD 1.Soorten open vragen en het belang er van 2.Tips bij het voeren van gesprekken 3.Regels van feedback 4.Valkuilen.
Leren leren: een stappenplan Als iets geen moeite kost, is het dan wel de moeite?
Handvatten voor coaching
Observeren en begeleiden van kleine groepen
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
“Handling Stress and Avoiding Burnout”
Het loopbaangesprek.
Executieve functies Marije Ruben.
Hand-Out.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Executieve functies versterken middels denkspellen.
Helpen bij huiswerk en plannen
Coaching.
Aan het werk! Een les over vacatures, beroepsvaardigheden en
Nee-zeggen Footer Text 12/30/2018.
Leidinggeven Communicatie.
Jij als werkplekbegeleider!
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Gedragsproblemen en stoornissen
Motivatie en puberbrein
Wat leer je allemaal op school?
Denken en doen.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

Wat is belangrijk om te leren? Carla van den Heuvel Broklede, 2014

Leren is een samenspel IK Omgeving

Ik: samenspel bij het leren intelligentie motivatie omgeving controle functies

Ik: samenspel bij het leren Intelligentie Meting bandbreedte Verbaal / performaal Moment opname Vergelijking met leeftijdgenootjes Belangrijk verschil: verbaal sterk en performaal minder of anders om = VP kloof = zetten je op verkeerde been. Kan meer of wordt overschat. Controle functies Motivatie Omgeving

Intelligentie Groot deel van intelligentie erfelijk bepaald Dat is de bovengrens van intelligentie De rest zijn omgevingsfactoren opvoedingsstijl van de ouders de cultuur waarin je opgroeit scholing vriendenkring voeding

Ik: samenspel bij het leren Motivatie Karakter/persoonlijkheid Goed in je vel zitten Groeimindset Succesfactoren Intelligentie Controle functies Omgeving

Motivatie Karakter Vaardigheden liggen niet vast Groeimindset Zelf kiezen Actie ondernemen Doelen stellen Kans op succes Groeimindset Oefenen Regelmatig oefenen

Ik: samenspel bij het leren Controle functies Werkgeheugen Planning en organisatie Zelfbewustzijn Focus Rem (inhibitie) Flexibiliteit Intelligentie Motivatie Omgeving

Werkgeheugen kunnen vasthouden van lesstof en instructies vermogen om feiten te combineren dirigent van het brein betere voorspeller schoolprestaties dan IQ oefenen om het werkgeheugen te verbeteren

Werkgeheugen Gevolgen bij problemen vermoeiend onmachtsgevoelens en teleurstelling opgeven problemen spelen in de pubertijd meer op

Werkgeheugen schrijf dingen op schrijf huiswerk in de agenda maak een checklist vaker dan gemiddeld de stof bekijken geheugensporen maken gebruik audiotapes

Planning vermogen om je eigen aandeel in gebeurtenissen te zien Problemen zien hun eigen aandeel niet schatten tijd die nodig is verkeerd in

Zelfbewustzijn Helpt om jezelf en anderen beter te beoordelen. Problemen: hard praten, niet goed inschatten van effect eigen gedrag op andere, niet goed in voorspellen van cijfers en resultaten

Zelfbewustzijn Nodig o.a. bij: Met andere leerlingen aan project werken Inschatten hoe goed je een proefwerk of overhoring hebt gemaakt Je gevoelens over iemand anders beschrijven Je proefwerk nog een keer nakijken voordat je het inlevert Meeleven Zien wanneer een ander eenzaam, somber, verdrietig is

Focus Focus helpt om met een taak bezig te blijven, ondanks afleidingen om je heen Taken afmaken Op tijd beginnen Opgeruimde kamer, rustige plek vooraan Aandacht vasthouden

Rem/inhibitie vermogen om ergens aan te beginnen of mee te stoppen Gedrag inhouden, stoppen Verzetten tegen afleidende prikkels

Flexibiliteit vermogen om van aanpak te wisselen als de omstandigheden veranderen of als je merkt dat je aanpak niet succesvol is leerlingen/kinderen met een (zeer) gebrekkige cognitieve flexibiliteit raken ernstig van slag als je onverwachte dingen doet

Rem en flexibiliteit Gezonde leefstijl Prioriteiten stellen Stoppen, nadenken, doen Leren inschatten hoeveel tijd iets kost Maak een schema Weerbaar worden Tegen ‘nee’ kunnen Van fouten willen leren Het recht op eigen ervaringen en fouten mogen maken

Omgeving: samenspel bij het leren Intelligentie Motivatie Controle functies Omgeving Ondersteuners thuis Ondersteuners op school Andere ondersteuners buiten school

Omgeving: jij en je ouders Zorg voor rituelen en routines Studeren moet een gewoonte worden Zorg voor vaste plekken Probeer te focussen op één actie tegelijk Voldoende rust Lichaamsbeweging Goede voeding Rustige plek (alle stoorzenders uit) Leren eerst na te denken wat je nodig hebt voor je begint (checklist)

Omgeving: ouders Toon interesse Bekijk samen de agenda (kort en lang) Help bij vaststellen prioriteiten Bied hulp Plan de controle- en overhoormomenten Houd rekening met voldoende pauzes Overhoren is scoren Kijk samen in Magister Ga naar rapportavonden Deel emoties rond resultaten Geef complimenten/positieve feedback

Omgeving: ouders Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Gebruik LSD: Luister, Samenvatten, Doorvragen Laat OMA thuis: Oordeel, Mening, Advies Neem ANNA mee: Altijd Navragen Nooit Aannemen Smeer veel NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander En maak je DIK: Denk In Kwaliteiten