Wat is belangrijk om te leren? Carla van den Heuvel Broklede, 2014
Leren is een samenspel IK Omgeving
Ik: samenspel bij het leren intelligentie motivatie omgeving controle functies
Ik: samenspel bij het leren Intelligentie Meting bandbreedte Verbaal / performaal Moment opname Vergelijking met leeftijdgenootjes Belangrijk verschil: verbaal sterk en performaal minder of anders om = VP kloof = zetten je op verkeerde been. Kan meer of wordt overschat. Controle functies Motivatie Omgeving
Intelligentie Groot deel van intelligentie erfelijk bepaald Dat is de bovengrens van intelligentie De rest zijn omgevingsfactoren opvoedingsstijl van de ouders de cultuur waarin je opgroeit scholing vriendenkring voeding
Ik: samenspel bij het leren Motivatie Karakter/persoonlijkheid Goed in je vel zitten Groeimindset Succesfactoren Intelligentie Controle functies Omgeving
Motivatie Karakter Vaardigheden liggen niet vast Groeimindset Zelf kiezen Actie ondernemen Doelen stellen Kans op succes Groeimindset Oefenen Regelmatig oefenen
Ik: samenspel bij het leren Controle functies Werkgeheugen Planning en organisatie Zelfbewustzijn Focus Rem (inhibitie) Flexibiliteit Intelligentie Motivatie Omgeving
Werkgeheugen kunnen vasthouden van lesstof en instructies vermogen om feiten te combineren dirigent van het brein betere voorspeller schoolprestaties dan IQ oefenen om het werkgeheugen te verbeteren
Werkgeheugen Gevolgen bij problemen vermoeiend onmachtsgevoelens en teleurstelling opgeven problemen spelen in de pubertijd meer op
Werkgeheugen schrijf dingen op schrijf huiswerk in de agenda maak een checklist vaker dan gemiddeld de stof bekijken geheugensporen maken gebruik audiotapes
Planning vermogen om je eigen aandeel in gebeurtenissen te zien Problemen zien hun eigen aandeel niet schatten tijd die nodig is verkeerd in
Zelfbewustzijn Helpt om jezelf en anderen beter te beoordelen. Problemen: hard praten, niet goed inschatten van effect eigen gedrag op andere, niet goed in voorspellen van cijfers en resultaten
Zelfbewustzijn Nodig o.a. bij: Met andere leerlingen aan project werken Inschatten hoe goed je een proefwerk of overhoring hebt gemaakt Je gevoelens over iemand anders beschrijven Je proefwerk nog een keer nakijken voordat je het inlevert Meeleven Zien wanneer een ander eenzaam, somber, verdrietig is
Focus Focus helpt om met een taak bezig te blijven, ondanks afleidingen om je heen Taken afmaken Op tijd beginnen Opgeruimde kamer, rustige plek vooraan Aandacht vasthouden
Rem/inhibitie vermogen om ergens aan te beginnen of mee te stoppen Gedrag inhouden, stoppen Verzetten tegen afleidende prikkels
Flexibiliteit vermogen om van aanpak te wisselen als de omstandigheden veranderen of als je merkt dat je aanpak niet succesvol is leerlingen/kinderen met een (zeer) gebrekkige cognitieve flexibiliteit raken ernstig van slag als je onverwachte dingen doet
Rem en flexibiliteit Gezonde leefstijl Prioriteiten stellen Stoppen, nadenken, doen Leren inschatten hoeveel tijd iets kost Maak een schema Weerbaar worden Tegen ‘nee’ kunnen Van fouten willen leren Het recht op eigen ervaringen en fouten mogen maken
Omgeving: samenspel bij het leren Intelligentie Motivatie Controle functies Omgeving Ondersteuners thuis Ondersteuners op school Andere ondersteuners buiten school
Omgeving: jij en je ouders Zorg voor rituelen en routines Studeren moet een gewoonte worden Zorg voor vaste plekken Probeer te focussen op één actie tegelijk Voldoende rust Lichaamsbeweging Goede voeding Rustige plek (alle stoorzenders uit) Leren eerst na te denken wat je nodig hebt voor je begint (checklist)
Omgeving: ouders Toon interesse Bekijk samen de agenda (kort en lang) Help bij vaststellen prioriteiten Bied hulp Plan de controle- en overhoormomenten Houd rekening met voldoende pauzes Overhoren is scoren Kijk samen in Magister Ga naar rapportavonden Deel emoties rond resultaten Geef complimenten/positieve feedback
Omgeving: ouders Wees een OEN: Open, Eerlijk, Nieuwsgierig Gebruik LSD: Luister, Samenvatten, Doorvragen Laat OMA thuis: Oordeel, Mening, Advies Neem ANNA mee: Altijd Navragen Nooit Aannemen Smeer veel NIVEA: Niet Invullen Voor Een Ander En maak je DIK: Denk In Kwaliteiten