KBC-Fotoclub Flitsen °2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Fotografie Samenstelling Roland Demaerschalk. Fotografie Samenstelling Roland Demaerschalk.
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
FOTODIGITAAL
Fotoclub Deerlijk Amakunde 6 mei 2012.
Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
2 beeldschermen op één PC
Contrast- en kleurbewerking Image- adjustments en Adjustment Layers.
Spoedcursus Fotografie
Thermografie Onderdeel van Quint & Van Ginkel b.v. Klik om door te gaanKlik om terug te gaan Een manier om mogelijke problemen vroegtijdig op te sporen.
Langemark JH- De Flodder Fotografie
Onderzoek naar bewegingen
Digitale Onderwaterfotografie
Natuurkunde V6: M.Prickaerts
Uitwerkingen blok 4 hoofdstuk 3 versie 2
VALKPARKIETEN HOBBYKWEKERIJ
Info obligaties aanschaf Probounce banen 8 en 9
Macro-fotografie De wereld van de kleine dingen
Diana Arbus (Nemerov) Biografie Geboren 14 maart 1923
Onderdeel van de workshop
BEELD EN GELUID ©. Origineel 180˚ gedraaid © Naar begin.
De belichtingsdriehoek
Hypotheekvormen Er zijn diverse hypotheekvormen mogelijk. Elke vorm met z'n eigen kenmerken en z'n eigen voordelen. Het hangt dus van uw omstandigheden.
DSLR camera Digital Single Lens Reflex camera. Digital Single Lens Reflex camera.
Natuurkunde H4: M.Prickaerts
Door Kick de Wolff Netwerk thuis maken Door Kick de Wolff
Eindopdracht Fotografie (1ste periode) Analyse eigen foto’s
PHOTOSHOP CS5 Licht en Kleur.
ISO Diafragma Sluitertijd Scherptediepte 16 oktober 2012
FOTODIGITAAL
Inhoud 1. Matte Box 2. Camera Filters 3. Lens 4. Iris/Aperture/Diafragma 5. Sluitertijd/Shutter Speed 6. Sensor/Film Gain/ISO/ASA Beperkingen van sensor/film.
Synthese artikel Risico’s, risicofactoren en kansen in de ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis. Lien Kaes 1BaOC.
H51 12 resolutie H51 PHOTOSHOP 1 audiovisueel centrum meise.
Kist (massa 20 kg) staat op de grond.
BiO-M Wiskundig Modelleren BiO-M Wiskundig Modelleren Lineair Programmerings-modellen Hoorcollege 2.
LED’s.
PIR sensor.
Digitale fotografie en bewerking
(Kosmische) straling en organismen door Sofie, Pau Li en Kim v2a
M3F-MATEN - Gewichten en lengtematen
De Megapixel mythe Door Nico Van Damme. Een aantal parameters die de kwaliteit gaan bepalen Resolutie Korrel en ruis Dynamisch bereik Kleurkwaliteit Bewerkingen.
Controle over de belichting
Business Marketing Management
FOTOGRAFIE les 7 Huiswerkopdracht Gebruik van Flits Algemeen
E-Readers wat zijn het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 21 oktober © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
We maken samen mooie foto’s onder water!
Objectieven en hun werking
Maandag 18 november Licht & witbalans Avond fotografie – blauwe uurtje
11 november les 5 Scherptediepte Bespreken album foto 1 Standpunten + opdracht Bespreken albumfoto 2 afsluiten.
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
De overstap naar digitale fotografie 4 fases van digitale fotografie De opname De opname De bewerking De bewerking De afdruk De afdruk De archivering.
Opslag Formaten.
In de regen Het fotograferen in de regen is vaak geen doel op zich, het kan je ook simpelweg overkomen Mogelijkheden: Waterplassen Reflecties Natte straten.
Programma Theorie Evaluatie foto’s praktijkopdracht Herhaling begrippen 10 veel gemaakte fouten ISO Kijk en verbeter Foto bewerken Demo Photoshop Vragen.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Beeldbewerking les 2. 1.fotograferen 2.je fotocollectie beheren.
Fotografie.
4) Fish eye lenzen Opvallendste item: de lijnen in de foto lopen krom. Hoe verder aan de rand van de foto, hoe krommer alles wordt Met.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Lightpainting 12 januari High-Res Fotoclub - Lightpainting Wat is Lightpainting? Indirecte verlichting Tekenen met licht Camerabeweging.
Basis-workshop fotografie. Ken uw camera Belangrijke zaken Scherpe foto’s Compositie Hoe verder.
Fotografie. Waarom deze werkplek Basis voor fotobewerking is een goede foto. Zelf in staat zijn om de functies aan te passen. Bewust die foto maken. Klantgericht.
Camera Raw. Wat is Raw Een opname formaat in de camera Keuze tussen jpg of raw.
Consumentengedrag Beslissen
Vormgeving.
Vormgeving Roy de Bakker 3VTK.
Vormgeving.
Aquarium fotografie Ernö Dobronyi Ernö Dobronyi
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Aquarium fotografie probleem oplossingen
De Belichtingsdriehoek
Transcript van de presentatie:

KBC-Fotoclub Flitsen °2014

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen INHOUD inleiding verschillende soorten flitsers richtgetal en de betekenis hiervan flitstechniek, toebehoren en accessoires inflitsen vragen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding Wanneer een flits gebruiken ? Dit kan om diverse redenen, maar meestal is de voornaamste reden te weinig licht om een goede/gelukte foto te bekomen. Andere redenen kunnen zijn om speciale effecten te bekomen of het ophelderen van buitenopnames. Zie bijgaande foto’s voor meer uitleg …

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits bewegingsonscherpte scherp

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits bewegingsonscherpte scherp

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : inleiding zonder flits met flits

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Interne vaste flitsers

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Interne opklappende flitsers

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Externe cameraflitser 1200 × 1100 - photofacts.nl

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe Ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Externe staafflitsers

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Flitsers zijn er in verschillende soorten (en uiteraard formaten) : - Interne vaste flitsers (meestal in compactcamera’s) - Interne opklappende flitsers (sommige compactcamera’s en sommige reflexcamera’s) - Externe cameraflitser (meestal reflexcamera’s) - Externe staafflitsers (meestal reflexcamera’s) - Externe ringflitsers (meestal reflexcamera’s)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Externe ringflitsers

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Elke soort flitsers heeft zijn eigen voor- en nadelen : Interne flitsers werken beter samen met de camera (zelfde computeraansturing) maar zijn meestal zwakker. Externe flitsers zijn (meestal) sterker maar werken niet altijd naadloos samen met de camera (zeker niet als één van beide ouder is, of als ze niet van hetzelfde merk zijn).

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : soorten flitsers Een andere opdeling is die van merkeigen flitsers (Nikon, Canon, Sony/Minolta, Pentax, …) en andere flitsmerken (Metz, Sunpak, Sigma, Nissin, …). Ook hier geldt de regel dat meestal de merkeigen flitsers beter samenwerken met de camera maar dan meestal ook duurder zijn. Studioflitsers worden niet in beschouwing genomen, daar dit buiten de optiek van deze cursus valt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Om de kracht van een flitser uit te drukken, gebruikt men het richtgetal. Volgens Wikipedia : Het richtgetal van een flitser is een maat voor de lichtopbrengst en is gelijk aan het product van de afstand (flitser tot object) en de benodigde diafragmawaarde. Hoe hoger het richtgetal, des te krachtiger is de flitser. Een flitser met een richtgetal dat twee keer zo groot is als een andere flitser, kan een bepaald object belichten op een twee keer zo grote afstand als die andere flitser, bij dezelfde diafragmawaarde. Het richtgetal is altijd gedefinieerd bij een bepaalde filmgevoeligheid, waarbij 100 ISO/ASA de standaard is. Een fabrikant kan het richtgetal ook bij 200 ISO opgeven en dan wordt het richtgetal 1,4 maal (√2) zo groot. Meestal wordt het richtgetal in metrische maten opgegeven, een enkele maal wordt voor de Amerikaanse markt het richtgetal (Guide number) ook wel gebaseerd op voeten. De referentiewaarde voor het diafragma is doorgaans 1:1. De brandpuntsafstand hierbij is meestal 105 mm.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Relatie tussen richtgetal, diafragma en bereik van een flitser : Richtgetal = diafragma x maximale afstand Een voorbeeld maakt dit duidelijker : RG 40 = 4 x 10 (bij diafragma 4 is de maximale flitsafstand 10 meter) RG 40 = 8 x 5 (bij diafragma 8 is de maximale flitsafstand 5 meter) RG 40 = 2 x 20 (bij diafragma 2 is de maximale flitsafstand 20 meter)

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal ISO 100 ISO 1600 bewegingsonscherpte scherp

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal ISO 100 ISO 1600 bewegingsonscherpte wegens lange sluitertijd scherp

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Het richtgetal wijzigt wanneer de gevoeligheid wordt aangepast (zoals gezegd is de standaard steeds bij ISO 100) : ISO 100 = RG 40 ISO 200 = 40 x √(200/100) = 40 x √2 = 40 x 1,4 = 56 ISO 400 = 40 x √(400/100) = 40 x √4 = 40 x 2 = 80 Verhoging van de gevoeligheid levert wel een groter flitsbereik op, maar kan gepaard gaan met kwaliteitsverlies (ruis van de sensor). Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 1600 ISO 100

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 1600 ISO 100

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 100 ISO 1600

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : richtgetal Een sensor kan namelijk niet gevoeliger gemaakt worden, het signaal wordt enkel versterkt waardoor er ruis optreedt. ISO 100 ISO 1600

direct of indirect flitsen high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn

direct of indirect flitsen high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn

direct of indirect flitsen high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn

direct of indirect flitsen high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn

direct of indirect flitsen high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen high speed synchronisatie low speed synchronisatie synchronisatie op 2de gordijn

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt.

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt.

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder).

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder).

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Opgelet : als het reflectievlak gekleurd is ...

direct of indirect flitsen KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK direct of indirect flitsen Direct flitsen geeft de meeste lichtopbrengst van de flitser, maar levert ook een keiharde belichting af, wat niet altijd de opname ten goede komt. Indirect flitsen kan zowel via het plafond, via een muur (of ander reflectievlak) of via een accessoire (verder). Door het indirect flitsen heb je minder lichtopbrengst van het flitser : het licht moet een grotere afstand overbruggen, van flitser naar reflectievlak en dan naar het onderwerp, ook de kleur van het reflectievlak bepaalt mee het afgeleverde licht op het onderwerp.

high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).

high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).

high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie High speed synchronisatie is het fotograferen met een korte sluitertijd, waarbij de sluitertijd korter is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg dat slechts een (klein) deel van de opname door de flitser zal belicht worden. Vroeger was de flitssynchronisatietijd standaard 1/60ste of trager, met de moderne camera’s kan dit sneller (1/125ste, 1/250ste of zelfs nog sneller).

high speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK high speed synchronisatie Dit is eigenlijk het gebruik van de invulflits.

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie Low speed synchronisatie is het fotograferen met een langere sluitertijd, waarbij de sluitertijd langer is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg het aanwezige licht mee de opname kan bepalen.

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie Low speed synchronisatie is het fotograferen met een langere sluitertijd, waarbij de sluitertijd langer is dan de flitssynchronisatietijd. Dit heeft tot gevolg het aanwezige licht mee de opname kan bepalen.

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie

low speed synchronisatie KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK low speed synchronisatie

synchronisatie op 2de gordijn KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).

synchronisatie op 2de gordijn KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).

synchronisatie op 2de gordijn KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn Een sluiter van een compactcamera of reflexcamera werkt meestal met 2 gordijnen, die afhankelijk van de sluitertijd een grotere of kortere tijdspanne laat tussen het vertrek van beide gordijnen. Een middenformaatcamera of technische camera werkt meestal met centraalsluiter (zoals een diafragma).

synchronisatie op 2de gordijn KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn 1ste gordijn : flits bij het begin van de beweging 2de gordijn : flits bij het einde van de beweging

synchronisatie op 2de gordijn KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires FLITSTECHNIEK synchronisatie op 2de gordijn 1ste gordijn : flits bij het begin van de beweging 2de gordijn : flits bij het einde van de beweging

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Gary Fong Puffer Pop-up Diffusor

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Interfit Strobies White Softbox

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Lumiquest Mini kit

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Lumiquest Pocket Bouncer

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Gary Fong Lightsphere

TOEBEHOREN & ACCESSOIRES KBC-Fotoclub : cursus flitsen : flitstechniek - toebehoren -accessoires TOEBEHOREN & ACCESSOIRES Better Beamer

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Meestal wordt dit gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits Met invulflits wordt bedoeld het fotograferen van een onderwerp met zowel bestaand licht als flitslicht. Meestal is het de bedoeling om het onderwerp extra te belichten, zonder de achtergrond verloren te laten gaan (m.a.w. het contrast verkleinen). Wordt voornamelijk gebruikt voor het fotograferen van personen tegenover een lichte achtergrond (zon in de rug van een persoon of groep personen), maar kan eveneens voor andere onderwerpen gebruikt worden.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits HOE ? Om goed in te vullen, kiest de fotograaf voor een correcte belichting van de omgeving/achtergrond. De flitser kan nu het onderwerp correct belichten door dikwijls een klein flitsje af te geven. De sterkte van de flits kan worden aangepast, maar met moderne camera's belicht de flitser het onderwerp nu correct. Er zijn camera's waarop via menu-instellingen de sterkte van de flits kan worden ingesteld op 1/3, 1/2, of 1/8 van de intensiteit. Het vinden van de goede combinatie van invulflits en ander licht kan leiden tot een foto waarop zowel onderwerp als achtergrond correct zijn belicht.

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits enkel reflectiescherm gebruikt, geen lichtjes in de ogen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : invulflits invulflits gebruikt, wel lichtjes in de ogen

KBC-Fotoclub : cursus flitsen : vragen ???