Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De schaduw van Jan Harrie Geelen Querido.
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Plaatje vrienden op een bank
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Thema najaar Face t0 face - 2 Hebr. 12: Want gij zijt niet genaderd tot een tastbaar en brandend vuur, tot donkerheid, duisternis en stormwind,
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
JÉSUS UN PEU NONO JEZUS – EEN BEETJE SIMPEL Maria-Magdalena, ik zou je een dienst willen vragen … ik maak me zorgen over mijn zoon Jezus, hij is bijna.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Aan Mijn Rivier Music : Largo from Xerxes by Händel
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
De beloning van de dwerg
Er zijn zo van die dagen, waarbij alles tegen zit.
… en wat wil Jezus van jou?
Een kruikenverhaal Een waterdrager vervoerde twee kruiken welke op een stuk hout over zijn schouders hingen. Maar één van de twee had een barst. Terwijl.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Hij laat de ingreep doen en verlaat overgelukkig het ziekenhuis.
Een romantisch sprookje
Een verhaal om te onthouden
Mijn familie..
Bezoek een tv studio opname met publiek JENSEN. OPDRACHT Op 17 april 2013 zijn Lisa, Elllen, Kylie, Kimberly, Vanja en ik naar Weesp afgereisd om een.
VERTROUWEN Wanneer we op de grens van al ons innerlijk licht lopen
Mooi scheppingsverhaal...
Dit is Isabel 1.
Voetstappen in het zand
Dinsdag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
Maandag PASSIE met PETRUS Marcus 14 vers
Aquarellen van Marcel REYNAERT
Zandkorrels.
Modern Sprookje Kikkerkoning.
Lieve zoon/dochter ....
Thema voor vanavond is:
Het Spel Kaarten Tekst Gerard De Vries.
Gedragsrepertoire Denken over je denken
En inderdaad haar handen werden weer warm.
Lange termijn gevolgen van levende nierdonatie
GOD LEREN KENNEN WIE IS GOD? Jakob bij Pniël.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Het meisje dat ging biechten bij de priester.
Er was eens een meisje die had 4 vrienden
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
WAT EEN GOD! JESAJA 63:7-9; 64:3; 65:1,2.
Op een dag stond een jonge man midden in de stad en verklaarde, dat hij het mooiste hart had dat men ooit had gezien.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Voor Aranka... Van Aart.
Hoe kan ik mijn leven veranderen? Gen. 32: Geldermalsen
© VIP GilzeRijen ( brengt hulpvragers en vrijwilligers bij elkaar en de website is een zusje van Zorgvoorelkaar.com. Rob: “Ik was.
Een liefdesgeschiedenis
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Het was in de tweede wereldoorlog.
Uitleg persoonsvorm (pv)
De koning van de kikkers
Wat een oude haan deed om niet vervangen te worden door een jongere...
Een kruikenverhaal. Een waterdrager vervoerde twee kruiken
Door gebruik te maken van alle nieuwe technologieën met betrekking tot de vruchtbaarheid lukte het een 75 -jarige vrouw een baby te baren.
Met de handen in het haar? Twee projecten voor de prijs van één! - cursus: kleine kinderen helpen groot worden. - Inforeeks: hoe ga je als ouder om met.
Mark Manders. Bezoek Oosterlicht 17 november Rondleiding (ouders en ll) Voordragen verhaal Maken kostuums afvalmaterialen Modeshow in de kantine voor.
Jozua, de dienaar van de HEER, was gestorven toen hij 110 jaar oud was. Toen ook zijn leeftijdsgenoten met hun voorouders waren verenigd, kwam er een volgende.
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
God zei tegen Jona: “Ga naar Ninevé, de mensen daar doen allemaal gemeen.” Maar Jona dacht: ”Ik ga er met de boot vandoor, want Ninevé, daar ga ik mooi.
Titia Lekkerkerk Goede zorg, klachten en geschillen: wat verwacht u?
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
Transcript van de presentatie:

Sterke Verhalen uit het Ziekenhuis De ervaring van de patiënt ter verbetering van ziekenhuiszorg Zorgbelang Congres ‘De toekomst van het cliënten-perspectief’ 19 november 2014 – Stans van Egmond (Rathenau Instituut)

12 september 2007 Communicatie is niet altijd makkelijk: Auteur | 2 | Titel Een fragment uit ‘Zeg eens Aaa’ laat zien dat communicatie niet altijd makkelijk is.

12 september 2007 IV: Mondigheid is problematisch Patiënten moeten mondig zijn in het ziekenhuis; Zijn zij dat niet dan lopen zij het risico om over het hoofd gezien te worden of slechtere zorg te krijgen; Mondige patiënten verbeteren de zorg; Mondige patiënten lopen het risico om als agressief te worden gezien. En dan genegeerd te worden door het personeel; De stem van de patiënt is zinvol bij het verbeteren van kwaliteit van ziekenhuiszorg, van spreekkamer tot verblijf op de zaal.

12 september Onzekerheid en angst in een onbekende situatie ‘Mijn klachten begonnen met een keelontsteking, maar het bleek een ontsteking van het hartzakje. Het werd mij bijna fataal. Ik onderging een spoedoperatie die mijn leven redde. Het was een angstige ervaring.(..) Ik ben de artsen en verpleegkundigen zo dankbaar dat zij mijn leven hebben gered! Tien dagen lag ik op de intensive care. (..) Mij bleef vooral bij de human touch. Ik miste mijn gezin. Het personeel bood een luisterend oor en een zachte handdruk.’ (Jonge moeder)

12 september Moeizame waardering voor de mondige en actieve patient ‘De volgende morgen gaf een verpleegkundige me mijn medicijnen. Ik zei: ik kan ze niet nemen om nuchter te blijven voor de bloedtest’. ‘Je moet niet zo koppig zijn’, antwoordde ze. Ik zei ‘ach kind, neem het op met je supervisor’. Dat deed ze en toen bleek dat ik het bij het juiste eind had.’ (Dame van 80)

12 september Het ziekenhuissysteem werkt onmondigheid in de hand Omdat ik hartproblemen had werd er een echo gemaakt. Een half uur lang ik met ontblood bovenlijf terwijl de arts tegen mijn blote rug zat. Ik kon niet zien wat er gebeurde, want de monitor stond achter me. De situatie beviel me helemaal niet, maar ik durfde er niks van de zeggen. Achteraf heb ik daar spijt van. Ik had moeten vragen of hij op een kruk kon zitten. (vrouw, 54 jaar)

12 september Onbekende verwachtingen bij eerste bezoeken kennen patiënten het reilen en zeilen van een ziekenhuis niet; Zorgverleners hebben– vaak impliciete- verwachtingen van het gedrag van patiënten; Eerdere slechte ervaringen veroorzaken een negatieve dynamiek tussen patiënt en zorgverlener; Leidt tot wantrouwen, angst, en ontwijkingsgedrag bij patiënten;

12 september 2007 Goede zorg is…. Aandacht hebben voor de emotionele aspecten die samengaan met het hebben van een ziekte of een ziekenhuisbezoek: dit leidt tot sneller herstel; De partner serieus nemen: het maakt zorg beter en veiliger; Duidelijk communiceren over alle zorggerelateerde zaken: het voorkomt foute of onnodige behandelingen; Patiënten hebben niet altijd gelijk, maar ze moeten wel correct geïnformeerd worden; Creëer realistische verwachtingen over wat het ziekenhuis te bieden heeft en hoe je je moet gedragen als patiënt en als zorgverleners: van wachttijden, eettijden, bezoektijden, tot de inzet van de patiënt.

12 september 2007 Hoofdboodschappen rapport Ziekenhuizen: Zet meer in op patiëntgerichte zorg; Vergroot het luisterend vermogen van ziekenhuizen; Creëer betere verwachtingen bij patiënten over de zorg die het ziekenhuis te bieden heeft Door middel van: Actief verzamelen van ervaringen van patiënten Via laagdrempelige methoden Terug rapporteren aan patiënt ‘Leren’ expliciet opnemen in de criteria voor klachtenprocedures

In samenwerking met het Levensverhalenlab van de Universiteit Twente.