Informatieavond Ouders leerlingen groep 8 2014
Hartelijk welkom. Talentontwikkeling. Detlef Duwe. Mirjam Jorink Hartelijk welkom Talentontwikkeling Detlef Duwe Mirjam Jorink Johan Lanting
Talent signaleren: maatwerk!
Talent Intelligent Sportief Creatief Sociaal
Talentontwikkeling op Lyceum de Grundel Onderbouw: Ingenium Vakoverstijgende projecten: bv. Pythagoras Sportklas/sportlijn Cultuur Olympic Moves en andere sporttoernooien Bovenbouw: Debatteam Extra vakken Versnelling Tutoraat Talentmaximalisatie Twente en andere projecten Olympiades en wedstrijden
Intelligent Leergierig Alleen maar hoge cijfers De hele dag achter de boeken Kortom: de modelleerling!?!
”Onze” Gymnasium-(atheneum)leerlingen Leerlingen kenmerken zich door een hoge intelligentie Vaak hoge mate van zelfstandigheid Brede kennis Leerlingen zijn nieuwsgierig en kritisch
Eigenschappen van meerbegaafden Hoog IQ Vroege ontwikkeling Uitblinken op meerdere gebieden Goed (causale) verbanden kunnen leggen Problemen makkelijk kunnen analyseren Voorkeur voor abstractie Creatief en origineel Perfectionistisch Zeer zelfstandig Brede interesse, gemotiveerd en energiek Goed kunnen concentreren Bijzonder gevoel voor humor
Ingenium Voor leerlingen uit het vwo (gymnasium/atheneum) Selectie door screening (informatie uit dossier, basisschool, ouders, vakdocenten, mentor) 1 tot 2 lesuren per week Werken aan zelfgekozen projecten Begeleiding door docent uit projectgroep
Aandacht voor: “leren – leren” Motivatie Onderzoeksvaardighed en Samenwerken Sociale vaardigheden
Pythagoras van alle kanten een verrijkingsproject voor vwo 2 leerlingen die meer kunnen of willen
Een echte uitdaging, want Slide uit presentatie informatiebijeenkomst je voert je eigen onderzoek uit en presenteert je bevindingen aan je ouders, medeleerlingen en begeleiders, je krijgt het vertrouwen om je verantwoordelijkheid te nemen dit onderzoek uit te voeren onder lestijd, je bezoekt de Universiteit Twente en neemt deel aan echte workshops, je wordt uitgedaagd om je grenzen op te zoeken!
Pythagoras van alle kanten Slide uit presentatie informatiebijeenkomst Geschiedenis en filosofie Wiskundig de diepte in Kunst
Geschiedenis en filosofie Slide uit presentatie informatiebijeenkomst Wie was Pythagoras nu eigenlijk en hoe kan het dat hij allerlei nieuwe dingen heeft ontdekt zoals de stelling van Pythagoras? Wat dreef Pythagoras en waarom wilden allerlei mensen zich bij hem aansluiten? Wat hebben zijn wiskundige ontdekkingen te maken met filosofie en de wereld om ons heen? In deze opdracht onderzoek je wat geschiedenis, filosofie en wiskunde met elkaar te maken hebben, en dat is meer dan je zou denken!
Startbijeenkomst op de UT
Eerste ervaringen en afsluiting “is het in dit gebouw dan?” (toen we over het UT terrein fietsen) “interessant!” “in het begin wel even lastig, maar na twee lessen wel duidelijk” “fijn om nu zelf keuzes te maken over het leren op school” Afsluiting niet met een cijfer, maar met eindpresentaties waar ouders, medeleerlingen, docenten en andere genodigden voor uitgenodigd zullen worden.
Vragen?
Filosoferen: een werkwoord!
Wedstrijden en Olympiades Voor extra uitdaging Stimulerend voor individu/ groep/klas Horizonverbredend Contact met bedrijven of andere scholen Prachtig einddoel
Debatteam de Grundel
Debatteam de Grundel Samen actuele maatschappelijke problemen onderzoeken Leren spreken in het openbaar Eigen mening verwoorden Met veel plezier elkaar aansturen en aanmoedigen Deelnemen aan spannende wedstrijden
Vragen? Volgt u ons al op Twitter? twitter.com/lyceumdegrundel