Overzicht Onbehaaglijk in het dominante kader

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Interactum Lectoraat Kantelende kennis
“Het is allemaal toch maar gedoe”
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
“Een reis naar Licht”.
Waarom ben ik hier op aarde?
Visie, missie en kernwaarden
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Discipelschap.
Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Ik zou je graag enkele dingen willen zeggen…
‘voor de kinderen’.
Welkom op onze thema-avond
Jezus vertelt Twee mensen gaan naar de tempel, één van hen gaat naar huis als een bevrijd, gerechtvaardigd mens Maar het is juist hij van wie je dat het.
Interpreteren van data
Pass’t Montessorionderwijs ?
M,n Opa
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Hoe brei een team?.
Wat inspireert jou? Wat heb jij nodig om creatief te zijn?
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
De lerarenopleider gepositioneerd
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Welkom in ‘De Voorhof’ Zondag 23 HC Franeker 3 oktober 2010 Thema: Wanneer ben je blij met jezelf?
Arthur Japin, de niet-gelovige hoofdredacteur van de #Jezusglossy, over vergeving.
Aanpak problematisch gedrag
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Filosoferen met kinderen in pleegzorg
Workshop Reflecteren.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Startviering Technicum 1 september 2015 STA OP.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Praktijkervaring en reflectie
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Kritisch denken ‘vertaald’

Welkom op onze ouderochtend
Werkplekleren in lerarenopleiding
SPH voltijd Ethiek 2: Verantwoording Werkcollege 7 kwartaal 3: Visiestukken, beroepscode en competentieprofiel SPH Corstin Dieterich L
Psychologieles 7 lesweek 7
De post-kritische geloofsschaal Een nieuwe manier van omgaan met geloof…?
Welkom ik maak me sterk.
Reflecteren.
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Rauw en troosten.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Welkom op onze thema-avond
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Koppeling visie en praktijk
Reflectieve medewerkers (leren) reflecteren
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

De meester Narratief-biografisch op zoek naar professionaliteit van leraar

Overzicht Onbehaaglijk in het dominante kader Uit het kader: de zee van verhalen Een stukje van mijn verhaal Stukjes van jullie verhaal? Leraren zijn verhalenvertellers De persoon van de leraar is altijd in het geding Kwetsbare professionaliteit en professionele kwetsbaarheid De meester als reflectieve verhalenverteller

1. Onbehaaglijk in het dominante kader There is more to the picture than meets the eye Neil Young

1. Onbehaaglijk in het dominante kader kader: denken en spreken over onderwijs en opvoeding wordt steeds meer technokratisch Bij wetenschappers, beleidsmakers, maar ook steeds meer in scholen en bij ouders “performativiteitsdenken” regeert: Onderwijs = investering Effectiviteit en efficiëntie als enige criteria Resultaten moeten gehaald én bewezen worden Onderwijskwaliteit moet bewaakt en gecontroleerd worden

Dominante spreken en denken over leraarschap: Niet zonder gevolgen!! Dominante spreken en denken over leraarschap: Bijv. competentiedenken, efficiëntie/effectiviteit, evidence-based werken, … Verleidelijk want biedt de illusie van houvast en overzicht voor iedereen: ouders, leerkrachten, directies, overheid, inspectie… MAAR roept ook een bepaalde werkelijkheid in het leven (en verwijst andere mogelijkheden naar de schaduw)

Uit het kader: de zee van verhalen En omdat ze in vloeibare vorm werden bewaard, behielden de verhalen het vermogen te veranderen, een nieuwe versie van zichzelf te worden, samen te gaan met andere verhalen en zodoende weer een nieuw verhaal te vormen; zodat de Oceaan van Verhalenstromen, in tegenstelling tot een bibliotheek met boeken, veel meer was dan een bron van voortkabbelende verhalen. Deze bibliotheek was niet doods maar springlevend. Salman Rushdie “Haroen en de zee van verhalen”

2. De zee van verhalen Doel van betoog: uit op zoek naar wat we kwijtspelen: Het kader is exclusief, uit-sluitend: wat er niet in past wordt uitgesloten, want irrelevant Wat raken we kwijt? Wat is er niet meer denkbaar of zegbaar in dat kader Pleidooi om andere manier van denken en spreken een plaats te (blijven) geven: opvoeding en onderwijs als een zee verhalen Ruimte voor een ander Ik, een ander Meester-schap Ruimte voor andere Ikken, die samen ander Wij vormen (teamvorming, collegialiteit) Pas op: geen gemakkelijk, comfortabel of vrijblijvend verhaal!

3. Een stukje van mijn verhaal Somewhere In a burst of glory Sound becomes a song I’m bound To tell a story That’s where I belong. Paul Simon, “You’re the one”

3. Een stukje van mijn verhaal De professor doet het allemaal verkeerd… en toch… Jenaplanscholen: verhalen van onbehagen en ommekeer Fascinatie: waarom doen leerkrachten wat ze doen zoals ze het doen? Doctoraatsonderzoek: traditie life history en narrativiteit in menswetenschappen Teacher thinking  opening naar narrativiteit Onderzoeksvragen: Wat betekent de specifieke professionaliteit van leerkrachten? Hoe ontwikkelt ze?

Onze herinneringen zijn verhalen, en vertelde herinneringen zijn verhalen van verhalen: verhalen in de tweede macht, die door toehoorders of lezers opgenomen worden in hun eigen herinneringen om zich daarin om te zetten in weer andere verhalen. De hele wereld is één reusachtige zoemende bijenkorf van verhalen. In en met die verhalen bouwt de mens zijn leven op. Paul de Wispelaere “Brieven uit nergenshuizen”

4. Stukjes van jullie verhaal? Mijn beste/slechtste herinnering uit mijn beroepsloopbaan? Een metafoor voor mijn huidige job? De beste/slechtste leraar uit mijn leven?

5. Leraren zijn verhalenvertellers (en cultuurmedewerkers ook?) Het spontane spreken (en dus ook denken van leraren) over hun beroep is narratief. Verhalen zeggen meer: Beschrijven Evalueren

Verhaal van een loopbaan = verhalen van leren/ontwikkeling Professionaliteit is de altijd tijdelijke neerslag van dat leer- en ontwikkelingsproces (“professionele ontwikkeling”) Professionele ontwikkeling: beter handelen geldiger weten Het persoonlijk interpretatiekader: Professioneel zelfverstaan: wie ben ik als leerkracht? Werkwoord + substantief Subjectieve onderwijstheorie: hoe geef ik mijn job best gestalte (en waarom zo?)

Het professioneel zelfverstaan Verschillende samenhangende componenten: 1. Zelfbeeld: hoe zie ik mezelf als leraar? (descriptief) 2. Zelfwaardegevoel: hoe goed vind ik mezelf als leerkracht? (evaluatief) 3. Beroepsmotivatie: wat drijft mij in mijn beroep? (conatief) 4. Taakopvatting: wat zie ik als mijn taak (opdracht) als leraar?(normatief) 5. Toekomstperspectief: hoe zie ik de toekomst voor mezelf als leerkracht (en hoe voel ik me daarbij)? (prospectief)

De subjectieve onderwijstheorie persoonlijk antwoord op de vraag: hoe pak ik deze situatie best aan en waarom zo? = Persoonlijk systeem van kennis en opvattingen over onderwijs/leraarschap !! Nauw verstrengeld met professioneel zelfverstaan

6. De persoon van de leerkracht is altijd in het geding In het spreken over mijn beroepsactiviteiten breng ik onvermijdelijk voortdurend mezelf ter sprake Wie ik ben als persoon is altijd relevant in wat en hoe ik handel: Ik kijk, oordeel, handel Bij het binnengaan van de klas neem ik mezelf mee

7. Kwetsbare professionaliteit en profesionele kwetsbaarheid Ring the bells that still can ring Forget your perfect offering There is a crack in everything That’s how the light gets in Leonard Cohen “Anthem”

7. Kwetsbare professionaliteit en profesionele kwetsbaarheid Voorbij het doelgericht handelen (de activistische bias) naar erkennen van wat Gebeurt Plaats vindt Zich voltrekt Me overkomt Aan mijn intentie en controle ontsnapt Opnieuw oog voor en erkennen van de PASSIVITEIT die essentieel is in leraarschap. Er gebeurt altijd tegelijkertijd zowel meer als minder dan wat je bedoelde of nastreefde

Verschillende bronnen: Werkcondities in belangrijke mate niet zelf gekozen Doelmatigheid bijzonder moeilijk aantoonbaar/bewijsbaar Er bestaat geen onbetwistbare verantwoordingsgrond voor oordelen en handelen Hoe ermee omgaan? Negatief: erkennen en uithouden Positief: omarmen Maakt het pedagogische in de relatie pas mogelijk

8. De meester als reflectieve verhalenverteller Een richtsnoer, leidraad, referentiepunt in een beroepssituatie die per definitie complex en onvoorspelbaar is Reflectie als houding en vaardigheid Zorgvuldig waarnemen Beschrijven en analyseren Duiden (conceptualiseren) Oordelen en (anders) handelen

Reflectie in de breedte: Niet enkel technisch-instrumenteel (hoe?/hoe beter?) Ook aandacht voor de andere dimensies: Moreel Politiek Emotioneel Reflectie in de diepte: Voorbij het handelen, tot op het niveau van de onderliggende opvattingen (het persoonlijk interpretatiekader) Reflecties delen: verhalen vertellen, beluisteren, bevragen, her-vertellen

Maar niets bestaat dat niet iets anders aanraakt Jeroen Brouwers “Bezonken rood”