Nederlandse en Vlaamse

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
1.There’s Tim! Look, he's wearing his new jeans. 2.What are you doing? We are doing our homework. Je gebruikt de present continuous voor iets dat nu aan.
Advertisements

Mag ik voor u het zoetste lied uit de geschiedenis zingen?
The stock market will go up De beurswaarden zullen stijgen YESNO JA NEEN Is Jefken a good person ? Is Jefken een goed mens ? YES NO JA NEEN Is Lonny a.
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Inleiding: hoe media worden Rick Dolphijn. Paranoimia…
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/003] thema “Oprah at Deltion” can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving geven van complexe onderwerpen,
Order placed Should be Nederland Netherlands can be removed here, just Scancorner Instead of ‘undefined’ -> ‘geen’ New logo should be displayed here. COUNTS.
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Een alternatief voorstel Naar aanleiding van bestudering van de IAASB voorstellen denkt de NBA na over een alternatief. Dit alternatief zal 26 september.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Internet vriendschap Internet friendship
Teams on the frontline Geert Stroobant De Heide - Balans
Voorziening levensonderhoud Religieuze Instituten Paul Op Heij ‘s-Hertogenbosch, 25 september 2013 The future depends on what you do today.
Accessible Instructional Materials. § Discussion: Timely access to appropriate and accessible instructional materials is an inherent component.
RHODODENDRON.
zaterdag 19 juli 2014 Saturday, 19 July 2014 I see what you don’t see I come from another galaxy My earthal life was not the intention I was meant.
Het Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden is ondergebracht bij het Herinneringscentrum Kamp Westerbork Landelijk Steunpunt Gastsprekers WO II-Heden.
Beyond Big Grid – Amsterdam 26 september 2012 Enquette 77 ingevulde enquettes, waarvan 60 met gebruikservaring = Mainly Computer Science.
Instructie grammatica
Celebrating love Sexual education at school in The Netherlands.
Hyves brands Scrape, mashup and analyse. Introduction Anxiety about visible data on social networks by parents, employees (in news) Anxiety comes from.
“Drawing your Mobility Map” (cf. A. Gohard-Radenkovic) Meertalige competencies & interculturele mediation Utrecht 2010 M-C. Kok Escalle.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 City Bible Music 1/10 BELIEVE (Donna Lasit) I say on sunday how much I want revival Op.
ontwik idee - keling dag 3 goals today Develop “criteria” to help you evaluate & select your ideas Some tools from Tassouls book to help you do this.
Probleem P 1 is reduceerbaar tot P 2 als  afbeelding  :P 1  P 2 zo dat: I yes-instantie van P 1   (I) yes-instantie van P 2 als ook:  polytime-algoritme,
Creatieve workshop Wiki: Scroll naar beneden: docentenpagina: Pia Terstroet.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De Zegen in het Lijden. Oh, what I would do to have the kind of faith it takes, to climb out of this boat I'm in onto the crashing waves Ik zou alles.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1994 Shepherd's Heart Music 1/12 JOY! JOY TO THE WORLD (Dennis L. Jernigan) 1. And this is.
Sunday, 03 August 2014 WHY DID YOU LEAVE ME BEHIND ? WAAROM LIET JE MIJ ACHTER ? 1 FUR COAT NEEDS 100 FURS ! 100 VACHTEN VOOR 1 BONTJAS ! MOST PROSTITUTES.
Sunday, 03 August 2014 zondag 3 augustus 2014 Click Klik.
zondag 3 augustus 2014 Click Klik Sunday, 03 August 2014.
Tussentoets Digitale Techniek. 1 november 2001, 11:00 tot 13:00 uur. Opmerkingen: 1. Als u een gemiddeld huiswerkcijfer hebt gehaald van zes (6) of hoger,
From computer power and human reason. Joseph Weizenbaum.
F REE R IDING IN P ROJECTS Recognize it today, Deal with it tomorrow, Prevent it in the next project Toine Andernach Focus Centre of Expertise on Education,
Inleiding CIW Hoorcollege 3.
Engenderings. CIW en Erin Manning Communicatie is meer dan wat er gebeurt in taal/the speech act: in vele gevallen onttrekt het zich eraan. Het bestuderen.
In Cyberspace VR meer performance minder theater (representatie, acteren) Hoe VR benaderen? Hoe werkt het? –VR draait om modulatie van modulatie (ook.
Wetenschapsfilosofie Werkcollege 5. Opdrachten Stel elkaar een tentamenvraag.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/002] thema: CV and letter of application can-do : kan complexe zakelijke teksten schrijven © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/007] theme: Can I have my money back… can-do : kan minder routinematige situaties aan © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/004]/ thema: There are lies, damned lies and statistics... can-do : kan complexe informatie en adviezen.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/004] thema: (No) skeleton in the cupboard can-do: kan een samenhangend verhaal schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/006]/subvaardigheid schrijven notulen en kort voorstel thema: ‘What shall we do about non- active group.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/007] Thema: Soap(s) can-do : kan met enig detail verslag doen van ervaringen, in dit geval, rapporteren.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/006] thema ‘I hope to convince you of… ‘ can-do : kan een standpunt uiteenzetten voor een publiek van.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Writing exercise This one goes into your language portfolio!!! You have until the end of the week to hand it in… (So you have a little longer than it says.
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Telecommunicatie en Informatieverwerking UNIVERSITEIT GENT Didactisch materiaal bij de cursus Academiejaar
Marcel Crok | De staat van het klimaat Lezing KNAW klimaatbrochure Seminar | Maandag 12 december | Nieuwspoort Den Haag.
Future (toekomst) Je krijgt 2 verschillende vormen van Future.
Woorden als or, and, but, when, because, so en since gebruiken we om twee zinsdelen te koppelen. Voorbeeld in het Nederlands: De dvd was erg duur maar.
 vertaal:  Ik ga elke dag naar de universiteit  Ik ga naar de universiteit in London.
All Right! 1 thv Unit 4 grammar 2.1 and 2.2.
Kenmerken van een persoonlijke brief
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Photos do not lie. We are having a wonderful time. Foto’s liegen niet! Wij hebben het heel erg naar ons zin.
Sustainable employability in Tourism The human factor October 24, 2014 Where Europe Meets the Americas.
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Transcript van de presentatie:

Nederlandse en Vlaamse boekverfilmingen Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc. sofie.royeaerd@gmail.com

Inleiding: adaptaties Welke? (forms) Wat? (forms) Wie? (adapters) Waarom? (adapters) Hoe? (audiences) Waar & wanneer? (context) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: theoretisch kader Linda Hutcheon 2006 Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: theoretisch kader Linda Hutcheon: Intertekstualiteit Dehiërarchisering (< gender studies, postcolonial studies,…) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: theoretisch kader Cultural Studies Dehiërarchisering (< gender studies, postcolonial studies,…) => Engagement => “Cultuur”: onderscheid hoog (vs) laag wordt geproblematiseerd Interdisciplinair Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: theoretisch kader Uitgangspunt Hutcheon: “[…] an adaptation is a derivation that is not derivative – a work that is second without being secondary.” (Hutcheon 2006:9) (vs) de cultus van “het origineel” Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: theoretisch kader Uitgangspunt Hutcheon: ” Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? “If you think adaptation can be understood by using novels and films alone, you’re wrong.” (Hutcheon 2006: xi) Voorbeelden? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: welke? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties wat? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? “First, seen as a formal entity or product, an adaptation is an announced and extensive transposition of a particular work or works. This “transcoding” can involve a shift in medium (a poem to a film) or genre (an epic to a novel), or a change of frame and therefore context: telling the same story from a different point of view for instance, can create a manifestly different interpretation.” (Hutchean 2006: 7-8) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? “Second, as a process of creation, the act of adaptation always involves both (re-) interpretation and then (re-)creation; this has been called both appropriation and salvaging, depending on your perspective.” (Hutchean 2006: 8) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Third, seen from the perspective of its process of reception, adaptation is a form of intertextuality: we experience adaptations (as adaptations) as palimpsests through our memory of other works that resonate through repetition with variation.” (idem) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? “[…] we experience adaptations (as adaptations) as palimpsests […]” Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? “Just as there is no such thing as a literal translation, there can be no literal adaptation.” (Hutcheon 2006:16) (vs) “fidelity criticism” Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Sommige elementen “overzetbaar”: Thema’s en motieven Personages De fabula … (Hutcheon 2006: 10-12) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Maar ook mediumspecifieke zaken: Telling Showing Interacting (Hutcheon 2006:12, 23) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Vergelijkend onderzoek boek – film (fabula, personages, thema’s en motieven) Waarom bepaalde veranderingen? Mediumspecifieke zaken Veranderde context Persoonlijke motieven Financiële overwegingen … Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Voorbeeld: Bijvoorbeeld: Fons Rademakers, Als twee druppels water (1963) > W.F. Hermans, De donkere kamer van Damokles (1958) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wat? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties wie? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wie? Meestal meerdere personen! Voorbeelden? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wie? Boek > film Scenarioschrijver Regisseur Componist Verantwoordelijke voor montage Acteurs … Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wie? Wie was betrokken bij het proces? Welke personen hadden de meeste inspraak? Persoonlijke motieven? (=> waarom?) Bekendheid/prestige? (=> cf. hoe?) Etc. Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wie? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: wie? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties waarom? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waarom? Hutcheon 2006: 86-94 “The economic lures” “The legal constraints” “Cultural capital” “Personal and political motives” Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waarom? Hutcheon 2006: 105-112 “Intentionality in adaptations” Intentionaliteit problematisch (cf. bijv. The Death of the Author (Barthes)) Hutcheon: “We need to know why” (id: 107) hoewel er geen “orginal genius” (id: 111) is Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waarom? Waarom werd dit boek verfilmd? Financiële redenen Prestige Persoonlijke redenen (~wie?) … Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties hoe? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: hoe? “[…] the appeal of adaptations for audiences lies in their mixture of repetition and difference, of familiarity and novelty.” (Hutcheon 2006: 114) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: hoe? “Knowing and Unknowing audiences” (Hutcheon 2006: 120) Verwachtingshorizon ! Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: hoe? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: hoe? Onderzoek receptie literaire kritiek / filmkritiek (kranten, essays, literatuur- en filmgeschiedenissen,…) Verkoopscijfers (boeken, dvd’s,…) Bezoekcijfers ... Welke patronen tekenen zich af? Verklaring? (institutioneel, contextueel, etc.) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

waar? wanneer? Adaptaties Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? “Not only what is (re)accentuated but more importantly how a story can be (re)interpreted can alter radically.” (Hutcheon 2006: 142) Culture/nation Time Media/reception (zie ook “hoe?”) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? Oeroeg (1948): boek Hella S. Haasse Oeroeg (1993): film Hans Hylkema Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? Oeroeg (1948): boek Hella Haasse “Indië bestaat niet meer. Indonesië had zich in 1945, na de Japanse bezetting (1942-1945), uitgeroepen tot autonome republiek, maar Nederland gaf niet dan na vier jaar Onafhankelijkheidsoorlog (1949) en onder grote buitenlandse druk haar zo profijtelijke kolonie prijs.” (Pattynama 2003: 207) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? “Het scenario van de film Oeroeg gaat verder waar het boek eindigt. […] Het heden, dat is 1947, is aan het boek toegevoegd en toont de strijd tussen Nederlandse militairen en Indonesische vrijheidsstrijders.” (http://www.pvhfilm.nl/filmmakers/hylkema/) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? Onderzoek contextuele factoren: waar en wanneer kwam de film tot stand, waar en wanneer het boek, etc. etc. Receptieonderzoek (zie “hoe?”) Verwachtingshorizon (wat is er in de pers verschenen vóór de film te zien was, prestige van het boek, etc.) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: waar & wanneer? Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc. http://www.youtube.com/watch?v=s0Lz37lZkY4&feature=related

Adaptaties Slot Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: slot Verschillende opvattingen: Een adaptatie is minderwaardig want parasitair ~ de cultus van Het Origineel ~ “fidelity criticism” (Hutcheon 2006: 7) Een adaptatie is een zelfstandig kunstwerk Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: slot “[…] an adaptation is a derivation that is not derivative – a work that is second without being secondary. It is its own palimpsestic thing.” (Hutcheon 2006:9) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: slot “An adaptation is not vampiric: it does not draw the life-blood from its source and leave it dying or dead, nor is it paler than the adapted work. It may, on the contrary, keep that prior work alive, giving it an afterlife it would not have otherwise.” (Hutcheon 2006: 176) Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.

Adaptaties: slot Discussie Verschillende onderzoekspunten onderscheiden – op die manier groeperen – bijv. vorm, receptie, intentie auteur, context etc.