Wat is digitale didaktiek? Cathy Baars Docent Natuurkunde Martinuscollege Grootebroek T3 Instructeur
Voorstellen Cathy Baars Natuurkunde docent Onderzoekscoördinator T3 instructeur
Opzet werkgroep Wat is digitale didaktiek? Uitvoering Voorbeeld lessen: Havo/vwo 4: krachten ontbinden Havo/vwo 2: introductie parabool Havo/vwo 4: inwendige weerstand batterij
Voorbeeld 1 Havo/vwo 4 Voorkennis: Krachten samenstellen:
Voorbeeld 1 Krachten ontbinden: Teken een assenstelsel Teken een kracht onder een gegeven hoek met de x-as Ontbind de kracht in Fx en Fy Quick poll + formule afleiden op basis van resultaten leerlingen
Voorbeeld 2 Havo/vwo 2 Doel: het leren opstellen van de vergelijking van een parabool door twee punten (waarvan 1 punt de top is). Vorm vergelijking: y = a·(x-b)2+c Onderzoekend leren met simulatie gevolgd door “level up” vragen
Antwoorden 2 Vorm vergelijking: y = a·(x-b)2+c c = y-coördinaat top b = x-coördinaat top Onderzoekend leren met simulatie gevolgd door “level up” vragen
Voorbeeld 3 Havo/vwo bovenbouw Doel: consumentenonderzoek naar de kwaliteit van batterijen Inwendige weerstand is maat voor kwaliteit Elke duo bepaalt de inwendige weerstand Experimenten in duo’s laten uitvoeren, klassikaal resultaten verzamelen en verslaglegging over alle resultaten
Voorbeeld 3 Experimenten in duo’s laten uitvoeren, klassikaal resultaten verzamelen en verslaglegging over alle resultaten
Verdere informatie Vragen? Lesmateriaal: www.t3nederland.nl Cathy.Baars@quicknet.nl