Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Uitwerken van een Wiskundige In- en UitStapToets en een Individuele Leerlijn bij toekomstige leerkrachten lager onderwijs uniform voor al de lerarenopleidingen.
Betrouwbaarheid van Competentie Assessments
Studieloopbaancoaching
Werkpakket 4: - implementatieprojecten - duurzaamheidsplan Evert van de Vrie Open Universiteit.
Universiteit Maastricht
Welkom op de voorlichtingsavond vwo- 5. Voorlichtingsavond 2 oktober 2013 vwo-5 * voorlichting Tweede Fase * kennismaking met de mentor.
Netwerkdag BWO Toets eigen vaardigheid binnen de leergang.
Werkveldconferentie maart 2006
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Kick off Jaar 3.
Evaluatie en toetsing: examens met open vragen (corrigeren/scoringssleutels) PSY ZAP-dag III
E-Semble bv © 2003 Virtual Reality als examenmiddel bij competentiegericht toetsen…?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
|Date faculty of behavioural and social sciences 1 Matching bij Pedagogische Wetenschappen >Pedagogische Wetenschappen: instroom jaarlijks van.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Workshop Rienk van Marle en Joris Verwijmeren Themadag Onderzoek 18 november 2010, Amsterdam Themadag Onderzoek 2010 Van Marle&Verwijmeren.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
‘De opbrengst gemeten’ Toetsing in het Mechelen Curriculum
Kwaliteit door een zelf regulerend proces, ondersteunend en motiverend
Ervaringen en ontwikkelingen Utrecht 15 februari 2011.
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
VRIJE UNIVERSITEIT FACULTEIT DER RECHTSGELEERDHEID.
Werkveldconferentie maart 2006
4VMBO Het examen. PTA Klas 3 SE110%10% SE210%10% Klas 4SE320%25% SE420%25% SE520%30% SE620% totaal100%100% (Gemidd SE-cijfer + CE-cijfer) /2 = eindcijfer.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 06 oktober 2009.
Voorlichting VMBO- 4 PTA -examenjaar- 11 oktober 2010.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
EVC en certificering van assessoren Rena Punt CompetentCity 2007.
Studiecoach Bijeenkomst
Studiecoachbijeenkomst 5
Informatiebijeenkomst examens leerjaar 4 maandag 24 september 2012.
BEOORDELINGSPORTFOLIO: MEER DAN PLUSSEN EN MINNEN
Welkom op de voorlichtingsavond vwo- 5. Voorlichtingsavond 1 oktober 2014 vwo-5 * voorlichting Tweede Fase * kennismaking met de mentor.
Beoordelen leermiddelen
Evaluatie Leerlijnen.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 september 2013.
Inge Jansen – CDM3a. Afbakening op basis van social media concepting  Doelgroep: Nederlandse studenten  Leuke kortingen, acties, aanbiedingen en wedstrijden.
Presentatie Beoordelingsporfolio
Examenvoorlichting Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
Werkveldconferentie 13 november 2014
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
WELKOM WERKBEGELEIDERS EN PRAKTIJKBEGELEIDERS WERKVELDOVERLEG MZ 28 OKTOBER 2014.
Eerste ervaringen BKE Hogeschool Leiden paula
Studieloopbaancoaching
3 * C C ompetenties in de C urricula van de C AH.
Begin- situatie Werk- vormen Leer- processen Leer- middelen Leerstof Evaluatie Leerdoelen.
Curriculum van de huisartsopleiding UMCG september 2006.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
VOORLICHTINGSAVOND TL 3. PROGRAMMA PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN VAN OUDERS MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN.
PTA VOORLICHTING KLAS 3BB / KB. PR0GRAMMA MENTOREN BEGELEIDING CONTACTEN INDIVIDUELE VRAGEN PLENAIR EXAMENPROGRAMMA PTA VOORBEELDEN VAN PTA VRAGEN RONDOM.
De opleiding helpende zorg en welzijn in een notendop.
Voorlichting klas Welkom (i.h.b. de ouders van de instromers)
Programma van toetsing en afsluiting
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Betrouwbaarheid examinering
SURF-Tender 2010 : Toetsing en toetsgestuurd leren
Onderwijskunde en vakdidactiek 2
Onderwijskunde en vakdidactiek
Baken Trinitas Gymnasium
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 4 havo en 4 vwo.
Transcript van de presentatie:

Skillstoetsing Van vele korte praktijktoetsen naar een aantal langduriger assesments

Skillstoetsing voor 2003 Acht onderwijsblokken met elk 3 stations Toetsing van deelvaardigheden, geordend in de verrichtingen Elk blok moet met voldoende afgesloten, een stationscijfer lager dan 4 is niet compensabel Herkansing voor elk blok

Verbeterpunten Skillstoetsing verbetering deelname (vele afberichten en gebruik herkansmomenten) verbetering van de betrouwbaarheid verbetering van de validiteit (competentiegericht toetsen) betrekken van werkveld in toetsing (en onderwijs)

Skillstoetsing na 2003 Twee toetsmomenten met 10 stations: - in propedeuse (1e jaar) - in hoofdfase (2e en helft 3e jaar) Toetsing van deelvaardigheden en (reële) praktijksituatie Eindoordeel gebaseerd op gemiddelde over beide toetsmomenten van 20 stations, waarna recht op 1 herkansing

Toetskader 1 Vorm toets stuurt leergedrag > vorm onderwijs Toets is oordelend en normerend; onderwijs is lerend en sturend Betrouwbaarheid van beoordeling stijgt als oordeel over meer dan 10 stations; meerwaarde 2e beoordelaar is minder belangrijk dan aantal stations Bij veel toetsen met gekoppelde herkansen daalt validiteit van selectie, nivo stijgt niet

Toetskader 2 Stationsbeoordeling in percentage van behaalde criteria; cijferbepaling door relatieve normering Toets heeft voorspellende waarde voor performance in beroepssituatie, m.n. bij reëele beroepssituatie met simulatiepatiënt Probleemoplossen vermogen is contextspecifiek; er moet op veel situaties worden getoetst

Toetskader 3 Op alle stations gebruik van gelijkende, globale criterialijsten; items verdeeld over alle componenten van competentie Inzet fysiotherapeuten (uit verschillende werkvelden) als examinator: Propedeuse toets 30 % Hoofdfase toets 40 %

Vorm skillstoets hoofdfase Toets 1 in kwartaal 3 (3 uur toetstijd / student) Toets 2 in kwartaal 6 (3 uur toetstijd / student) 2 x 6 V-stations (15 min) 2 x SP-station Anamnese (15 min) 2 x SP-station Onderzoek (20 min) 2 x SP-station Behandeling (20 min) 2 x SP-station Anamnese / Onderzoek (25 min)

Inhoud skillstoets hoofdfase 12 V-stations Medestudent als proefpersoon Fysiotherapeutische (deel)vaardigheden: diagnostische waaronder anatomie in vivo therapeutische waaronder voorlichtings/adviesgesprek en coachingsgesprek

Inhoud skillstoets hoofdfase 8 SP-stations Simulatiepatient op 4 stations Medestudent (ad random toegewezen) op 4 stations Minimaal 6 verschillende (van de 48 beschikbare) patiëntproblemen