ontwikkelen en succesvol zijn

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Time management in het onderwijs
Advertisements

De nieuwe werkelijkheid
Mijn stage bij Dusseldorp Naam: hans kerkhof Klas: 5c Jaar: 2003 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ.
SWV VO Midden-Brabant Wat beweegt de jeugd? 8 maart 2007.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Hoe ik verander Shirine Moerkerken
Mijn stage bij de horeca “La Paz” Naam: *Dannie mol Klas: *5a Jaar: *2004 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je.
Sociale inclusie.
Brrrrrrr, een klant CEO bezoekt weinig klanten Wel praten over….., niet praten met….. Klant is van vlees en bloed, geen getal Klant is eng….. Klanten gaan.
Implementeren doe je samen
Sociale Studies Workshop alumnidag
Werk mijmeringen Sleepy Shores.
mijn stage bij SWEET & CANDY Naam: Ergun Salmangil Klas: 6A Jaar:
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
VOKA - VCG - Jos Borremans - jborrema Page 1 08/12/2009 Zelfsturende teams.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
huiswerk IAM competenties
Mijn stage bij De Leiboom (afdeling technisch onderhoud) Naam: Hansie voortman Klas: 5c Jaar:2002 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen.
Mijn stage bij het grotehuis het is een bejaardentehuis Naam: Elke Klas:4a Jaar: Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ.
Naam: tammy schreuder Klas:4a Jaar:2010/2011
Albert heijn Naam: *jurgen Klas: *5b Jaar: *2005/2006 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar.
Hoe wil ik mijn medewerkers sturen?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Jongeren Preventie Team
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
Tevreden studenten. Hoge waardering
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Dr. Albertus Risaeusschool
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
VERANDEREN? BLIJF VOORAL JEZELF!.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Pijntjes.
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Filmpje 1: Lisa Ramkema, winnares NK Evelator pitch 2011
Ik wou dat ik een vulkaan was, dan kon ik de hele dag roken en zou iedereen zeggen: "kijk hij werkt".
Jij, God en je kind.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Om soms eens dieper over na te denken
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Het derde thema van het project gaat deze zondag over getrouwd zijn. Veel sprookjes eindigen met “En ze leefden nog lang en gelukkig”, maar voor getrouwde.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Elke klant heeft een computer. De meeste computers zijn tussen de 2 tot 4 jaar.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Leren volharden en doorzetten Ruzie en moeilijkheden niet zien als reden om op te geven, maar als kans om aan de relatie te werken.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 4 Onderdeel : STRUCTUUR.
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Ik ben coach van een C4 ploeg, wat nu?.  Sander Bijvank ◦ Stoffer en Blik ◦ Slowbootion (Coach) ◦ Zwaar 2008 ◦ En Blik ◦ Zwaar 2011 (Coach)  Roderik.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 2 Onderdeel : Doelstellingen.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Mondzorg - persoonsgericht
Martha, Martha…! Vrijwilligers Salem.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Presentatie bedrijfsplan
Cup Game.
Assertief zijn Hoofdstuk 25 VZ Begeleidingskunde Carin Hogenbirk
Hoofdstuk 1 Wie ben je? Wat kun je? Wat wil je?
Werken in een arbeidsorganisatie
Semantisatieverhaal Ken jullie het filmpje van die lachende man in het openbaar vervoer, in de metro? Openbaar vervoer is vervoer dat iedereen mag gebruiken,
Transcript van de presentatie:

ontwikkelen en succesvol zijn DE GEHEIMEN VAN TEAMS ontwikkelen en succesvol zijn

Waarom in een team werken? Complexiteit: teams kunnen lastige klussen klaren Kwaliteit: teams gericht op klanten Professionalisering: ruimte voor de professional Individualisering: met teams meer inspraak Ontstaffing en verplatting van organisaties Organisatieleren: teams vergroten leerpotentieel Netwerken: teams doorbreken vaste structuren Flexibilisering: met teams snel kunnen schakelen Schaalvergroting: met teams het overzicht houden

Team op vleugels

Het ideale teamlid is anders dan de andere en mag dit ook zijn houdt rekening met zichzelf en anderen wil helpen maar blijft op zijn eigen benen staan zoekt zijn collega’s op is en staat open over de dingen die hij wel kan en niet kan

De valkuilen De besluitvorming in het team wordt extremer (polarisatie) Je staat erbij en kijkt ernaar (toeschouwerssyndroom) Iedereen doet wat niemand eigenlijk wil (Abilene Paradox) Wederzijdse aanpassing door groepsdruk (conformiteit) De buitenwereld ziet men als kwaadwillend (vijanddenken) De groep raakt gefixeerd op zichzelf (groepsautisme)

Tuckman model

Omgaan met ontwikkeling Creëer omstandigheden om het team volwassen te laten worden: - zorg voor leerervaringen - experimenteer - ben zelf of zorg voor een goede leidinggevende Probeer de storming ervaring niet te onderdrukken! - dan gaat ontwikkeling zelf sneller! Stel duidelijke grenzen en laat daarna het team aan de gang gaan

Oefening: Waar staan ‘we’? Positioneer jezelf in 3 teams: Deze deelnemersgroep als team (‘de leidende coalitie’) Het MT waar je deel van uitmaakt Het functionele team: daar waar je direct leiding aan geeft