Boxplot en steelbladdiagram

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Advertisements

Gecijferdheid Negatieve getallen.
Klik op het plaatje om verder te gaan
- Hoe noem je uitkomsten?
Een getal met een komma noemen we een decimaalgetal.
Gelijkmatige toename en afname
Klas 2 Hoofdstuk 7 Moderne Wiskunde HAVO/VWO
Van tabel naar formule Hoofdstuk 8 Klas 1
Tabellen & diagrammen Centrummaten & Spreiding
Grote getallen Getallen groter dan vier cijfers schrijf je meestal in groepjes van drie. Je schrijft niet maar Dit spreek je.
dia's bij lessenserie Pythagoras ± v Chr.
Dynamische tijdbalk Een dynamische tijdbalk geeft een uitvergroot deel van de algemene tijdbalk weer. Hij heet dynamisch omdat hij er voor elke periode.
Snelheid.
Omzet.
Een manier om problemen aan te pakken
Rekenen met procenten Rekenen met procenten.
Klasse indeling Uit een onderzoek zijn de volgend gewichten in grammen
REKENEN.
1 Datastructuren Sorteren: alleen of niet alleen vergelijkingen College 5.
Regels voor het vermenigvuldigen
Centrummaten gemiddelde
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Optellen en aftrekken tot 100 TE + E = TE mb
Het verdelen van hele graden in minuten.
Verhoudingstabel Er is een voorraad laxeermiddel. Die oplossing bevat 15% natriumsulfaat. Dit betekent: 15 gram per 100 mL oplossing. Kinderen krijgen.
Lesplanning Binnenkomst Intro Nakijken 1.4
Een bakje kwark kost € 1,27. Hoeveel kosten vijf bakjes? 5 x € 1,27 = 5 x € 1,00 = € 5,00 5 x € 0,20 = € 1,00 5 x € 0,07 = € 0, € 6,35 Een.
Statistiekbegrippen en hoe je ze berekent!!
Massa’s en massaverhoudingen bij een chemische reactie
Procenten 3 havo.
Begrippen hoofdstuk 3.
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Hoofdstuk 9 havo KWADRATEN EN LETTERS
Basisvaardigheden: Metingen en diagrammen
havo B Samenvatting Hoofdstuk 1
Conjunctuur.
Hoe kan je lengtematen, inhoudsmaten en gewichten herleiden?
Hoofdstuk 4: Statistiek
Boxplot … en andere diagrammen
Centrummaten en Boxplot
Regels voor het vermenigvuldigen
Hoofdstuk 6 Allerlei verbanden.
Accountmanagement H3 Statistiek Junior accountmanager.
Met gebruik van een verhoudingstabel
Deelbaarheid.
Een veel gebruikte functie in Excel
Toepassingen 5L week 4: ‘Mensen rondom ons’
 12 dm bestaat uit 2 delen  12 is het maatgetal  dm is de maateenheid.
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie a • 10b
H4 Statistiek Beelddiagram
Codetuts Academy Les 6 Module 2a Php Fundamentals 1.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
DKA4-model In 4 stappen naar het antwoord.. DKA4-model. Delen, keer antwoord op het 4 e getal. Teken een tabel De getallen die bij elkaar horen, onder.
Inhoud Breuken (optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen).
Les 2 getallen: grote getallen
Deze les hoofdrekenen les 1 vervolg
Absolute aantallen en relatieve aantallen
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
6.3 Histogram en steel-bladdiagram Steel-bladdiagram
Excel Statistiek en Excel.
Negatieve getallen Klas 1 | Hoofdstuk 4
Basis 1 Getallen. Basis 1 Getallen Paragraaf B1.1 Groeperen per 10.
  Alcoutim.
Les 5: rekenen met grafieken, diagrammen en tabellen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Hoofdstuk 30 Negatieve getallen. Hoofdstuk 30 Negatieve getallen.
Tellen met kaarten.
Verder rekenen met kommagetallen
Beschrijvende Statistiek met Grafische rekenmachine 101
Transcript van de presentatie:

Boxplot en steelbladdiagram ----- Notulen (05-12-13 09:49) ----- en hoe je ze zelf moet tekenen

Steel-bladdiagram

Steel-bladdiagram 25

Steel-bladdiagram Tiental Eenheid 25 Steel Blad

Steel-bladdiagram Steel Blad We gaan het bovenstaande schema invullen. Bij de volgende dia wordt duidelijk hoe groot hij wordt.

Schrijf de tientallen in de eerste kolom. Steel-bladdiagram 2 3 4 5 Steel Blad Schrijf de tientallen in de eerste kolom. Het diagram wordt dus net zo hoog als het aantal verschillende tientallen dat je ziet. (steel en blad schrijf je niet op)

Begin bij het eerste getal, dat is 25. Steel-bladdiagram 2 5 3 4 Steel Blad Begin bij het eerste getal, dat is 25.

Bekijk het tweede getal, dat is 53 Steel-bladdiagram 2 5 3 4 Steel Blad Bekijk het tweede getal, dat is 53

Steel-bladdiagram Bekijk het derde getal, dat is 52. 3 4 Steel Blad Bekijk het derde getal, dat is 52. Je schrijft de 2 iets rechts van de 3

Vul de rest van de getallen in. Steel-bladdiagram 2 5 7 9 3 6 4 1 Steel Blad Vul de rest van de getallen in.

Steel-bladdiagram Dit was de klad-versie. 2 5 7 9 3 4 6 1 Dit was de klad-versie. Bij de uiteindelijke versie staan alle getallen op volgorde van klein naar groot.

Steel-blad naar frequentietabel

Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Je kan het steel-gedeelte gebruiken voor de bovenkant van de tabel. Je verdeelt de leeftijd in verschillende klassen: Van 20 tot 30, van 30 tot 40 enzovoort

Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Je kan het steel-gedeelte gebruiken voor de bovenkant van de tabel. 20 -< 30 betekent van 20 tot 30. 30 zit niet in deze klasse, 20 wel

Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn

Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn

Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn

Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn Frequentietabel 2 5 7 9 3 4 6 1 Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 5 Je gaat nu dus kijken hoeveel mensen er per klasse zijn

Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Frequentietabel Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Dit lijkt lastig omdat je aan de tabel niet de precieze leeftijden kan zien. Je neemt dan de klassenmiddens en die vermenigvuldig je met de frequentie Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 5

Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Frequentietabel Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Dit lijkt lastig omdat je aan de tabel niet de precieze leeftijden kan zien. Je neemt dan de klassenmiddens en die vermenigvuldig je met de frequentie Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 5 25 35 45 55

Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Frequentietabel Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Dit lijkt lastig omdat je aan de tabel niet de precieze leeftijden kan zien. Je neemt dan de klassenmiddens en die vermenigvuldig je met de frequentie Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 5

Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Frequentietabel Er wordt wel eens gevraagd naar het gemiddelde van de tabel. Dit lijkt lastig omdat je aan de tabel niet de precieze leeftijden kan zien. Je neemt dan de klassenmiddens en die vermenigvuldig je met de frequentie Leeftijd 20 -< 30 30 -< 40 40 -< 50 50 -< 60 Frequentie 7 8 5

Huiswerk is: 39 t/m 43 (niet 42) Je krijgt zo nog uitleg over hoe je een boxplot moet tekenen en dan komt er nog wat huiswerk bij

Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3

Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de cijfers op volgorde van klein naar groot

Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de cijfers op volgorde van klein naar groot Bereken de mediaan, dus verdeel de groep in 2 kleinere groepen

Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de cijfers op volgorde van klein naar groot Bereken de mediaan, dus verdeel de groep in 2 kleinere groepen Bereken van deze twee kleinere groepen weer de mediaan

Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de cijfers op volgorde van klein naar groot Bereken de mediaan, dus verdeel de groep in 2 kleinere groepen Bereken van deze twee kleinere groepen weer de mediaan Teken een getallenlijn en zet de 3 medianen erin

Boxplot maken Maak een boxplot bij de cijfers van Karin: 8 3 2 6 4 7 9 5 3 Zet de cijfers op volgorde van klein naar groot Bereken de mediaan, dus verdeel de groep in 2 kleinere groepen Bereken van deze twee kleinere groepen weer de mediaan Teken een getallenlijn en zet de 3 medianen erin Zet de laagste en hoogste waarde erin en teken de boxplot