College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop (15 min) Meerkeuzevragen (10 min) Casus (10 min)
Principes van Marketing Hoofstuk1 http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk1 2
Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie? 3
Product (definitie) Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA) Is 4
Productniveau/ lagen Kotler Principes van marketing - Hoofdstuk 11
Lagen van een product Kernproduct Feitelijke product Uitgebreide product Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux
Totale product: (Verhage) (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) 7
Goed of dienst? ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life 8
indeling koopgedrag (Copeland/ Mc Carthy: ) - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. * fast moving consumer goods (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen vaak RAG - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding) Vaak BPO - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs. vaak UPO Unsought goods: ( Mc Carthy) consumenten weten (nog) niet van het bestaan af; regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wil men (nog) niet. © Economie Leer Kracht 2011 9
B2B Principes van marketing - Hoofdstuk 11
Type goederen: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) 11
productbeslissingen tastbare kenmerken: kwaliteit, functie, ontwerp verpakking merk productondersteuning
© Pearson Marketing Real Life
productgroep/ lijn beslissingen assortiment
Dimensies van assortiment Lengte 7 Diepte 2 Diepte 4 Breedte: 3 productsoorten
bewegingen productgroep Principes van marketing - Hoofdstuk 11
Assortimentsstrategieën Trading down Trading up Mac Book PRO VW Pheathon
BEST GLOBAL BRANDS http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2010.aspx Bron: Alef de Jong: www.alef.nl
Merkenbeleid Unilever Gaat het hier om een producent of een distribuant Is hier sprake van een indivueel of collectief fabrikantenmerk?
Fabrikantenmerken: Naam door de maker product: individueel; b.v. blue band Collectief-/ paraplu-/familie-merk: Philips combinatie van beide: Opel Vectra A-merk: - vaak hoog kwaliteitsniveau - 70-80% distributiespreiding - vaak landelijke reclame B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie) © Economie Leer Kracht 2011
Winkel/Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) “Battle of brands” © Economie Leer Kracht 2011
Merkenbeleid AH Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken Multibrandstrategie Wordt het merk gekoppeld aan distribuant of aan de handelaar Is hier sprake van een collectief of individueel merk? Welk merk past bij een assortiment van de low involvements products Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken
Merkensoorten Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister © Economie Leer Kracht 2011
Onderzoek naar merkbekendheid Merkbekendheid: (on)geholpen
Merkenbeleid Is Nivea een sterk merk? (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
Merkgevingsstrategie: lijnextensie: reeds bestaand merk productvariatie toevoegen bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier Individueel merk: nieuw merk: merkextensie: merknaam in andere productgroep toe voegen bijv: Bicpennen en aanstekers © Economie Leer Kracht 2011
Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Merkgevingsstrategie: Principes van marketing - Hoofdstuk 11
http://www.youtube.com/watch?v=anB1BgtwCpk&feature=related
Productlevenscyclusstrategieën Na de introductie doorloopt een product een aantal fasen. Principes van marketing – Hoofdstuk 12
(© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Principes van marketing – Hoofdstuk 12
Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Groeifase Early adopters en early majority Nieuwe functies en verbeteringen onder druk van toetredende concurrenten Toename van het aantal distributiekanalen Prijzen stabiel of licht dalend Handhaven van promotie-uitgaven; inhoud van ‘awareness’ naar ‘preference’ Winst op korte termijn of dominant marktaandeel op lange termijn Principes van marketing – Hoofdstuk 12
Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Volwassenheidsfase Marktontwikkeling Productontwikkeling Marketingmix aanpassen Principes van marketing – Hoofdstuk 12