College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Workshop 3 deel 1: Marketing
Hoofdstuk 1: Wanneer is een onderneming succesvol?
9.2 Productclassificatie
Optimaliseren van het assortiment
Wat is interactieve marketing?
De marketing-instrumenten
7. Productbeleid Product is kern/essentie van de MM. Definities:
Monopolistische concurrentie
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Business Marketing Sabine Vermuyten
H10 – Diensten en andere niet-tastbare zaken
Product, merk en assortiment
Concept Development – 20 september 2010
Marketing presentatie
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H9 – Het product managen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
H1 – Welkom in de marketingwereld WAARDE CREËREN EN LEVEREN
Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux H8 – Het product ontwikkelen DE WAARDEPROPOSITIE CREËREN Competentiedoelen 1.uitleggen.
Hoofdstuk 12 Productontwikkeling en levenscyclusstrategieën
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 5: Communicatie-onderzoek.
Segmentatie & Product Hoofdstuk 7 & 8.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing vandaag en morgen
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min)
Marketing Hoofdstuk 9 product.
College 5 Video Kotler (10 min) Bespreken video (10 min)
Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag
College 6 Terugblik: H 14 Prijs (20 min) Video Kotler (20 min)
Hoofdstuk 19 Distributiebeleid
College 2 Marketingomgeving
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
De markt veroveren GETTING THE MARKET MARKET GETTING MARKETING.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Marketing College 3 Het marketingnetwerk.
MARKETINGMIX.
Productbeleid.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 11 Product.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 13 Plaats.
Periode 1 Detail en marketing Kerntaak: optimaliseren verkoop en assortiment Hoofdstuk: Visual merchandising Par: 2.2 Blz. 562 t/m 567.
Hoofdstuk 4 Distributie (plaats)
College 7 Plaats (Distributie) Video’s: Kotler Vragen bespreken Theorie hoofdstuk 19 Distributiebeleid Meerkeuzevragen woordwiel Casus: Gillette.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
College 3 terugblik H 1 t/m 4 bespreken opgaven H 6: Productbeleid werkvorm: living Graph.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Context 4 p’s; marketinginstrumenten H 10 en 11 H 8 Plaats H12 Promotie Product H 6 en 7 Prijs.
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.
Green Banana Ondernemers traject Bijeenkomst 7. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst gedaan?  Huiswerk…  Hoe ging het marktonderzoek?  Liepen.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Hoofdstuk 10 product en prijsbeleid. Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux Lagen van een product.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen.
Hoofdstuk 7 Productbeleid 7.1 Kwaliteit, garantie en service 7.2 Merkenbeleid 7.3 Vormgeving en verpakking 7.4 Assortimentsbeleid.
Presentatie en marketing Hoofdstuk 5 Winkelformule.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Alle inspanningen die het bedrijf doet, noem je ook wel marketing
Hoofdstuk 11 (12) Distributiebeleid
Hoofdstuk 7 Productbeleid
Marktsegmentatie en positionering
Verkoopt en handelt verkoop af
Transcript van de presentatie:

College 4 Video Kotler (25min) Bespreken video (20 min) Theorie H 11 Productbeleid (60 min) Verwerking: Odd one out (10 min) Flip Flop (15 min) Meerkeuzevragen (10 min) Casus (10 min)

Principes van Marketing Hoofstuk1 http://v3.quadiatv.com/template/210/welcome.html Principes van Marketing Hoofstuk1 2

Wat is een product ”The product is what the product does” Wat verkoop je met een vakantie? 3

Product (definitie) Een product is het geheel van materiële en immateriële eigenschappen van een goed of dienst, hetgeen betrekking heeft op alles wat kan worden aangeboden op een markt en waarmee in een specifieke behoefte kan worden voorzien (NIMA) Is 4

Productniveau/ lagen Kotler Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Lagen van een product Kernproduct Feitelijke product Uitgebreide product Marketing, een reallife-perspectief © 2008 Pearson Education Benelux

Totale product: (Verhage) (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) 7

Goed of dienst? ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life 8

indeling koopgedrag (Copeland/ Mc Carthy: ) - Convenience goods: “zonder na te denken of enige inspanning” gekocht. * fast moving consumer goods (dagelijks gebruik) * impulsgoederen * emergency goederen vaak RAG - Shopping goods: Producten worden gekocht na een duidelijk en bewust onderzoek. (bijvoorbeeld kleding) Vaak BPO - Specialty goods: Een consument doet zeer veel moeite voor dit product, bijvoorbeeld voor een bepaalde parfum naar Parijs. vaak UPO Unsought goods: ( Mc Carthy) consumenten weten (nog) niet van het bestaan af; regular unsought goods. Hiervan kent men wel het bestaan maar, deze goederen wil men (nog) niet. © Economie Leer Kracht 2011 9

B2B Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Type goederen: (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2) 11

productbeslissingen tastbare kenmerken: kwaliteit, functie, ontwerp verpakking merk productondersteuning

© Pearson Marketing Real Life

productgroep/ lijn beslissingen assortiment

Dimensies van assortiment Lengte 7 Diepte 2 Diepte 4 Breedte: 3 productsoorten

bewegingen productgroep Principes van marketing - Hoofdstuk 11

Assortimentsstrategieën Trading down Trading up Mac Book PRO VW Pheathon

BEST GLOBAL BRANDS http://www.interbrand.com/en/best-global-brands/best-global-brands-2008/best-global-brands-2010.aspx Bron: Alef de Jong: www.alef.nl

Merkenbeleid Unilever Gaat het hier om een producent of een distribuant Is hier sprake van een indivueel of collectief fabrikantenmerk?

Fabrikantenmerken: Naam door de maker product: individueel; b.v. blue band Collectief-/ paraplu-/familie-merk: Philips combinatie van beide: Opel Vectra A-merk: - vaak hoog kwaliteitsniveau - 70-80% distributiespreiding - vaak landelijke reclame   B- merk: mist ten minste 1 van de onder A genoemde eigenschappen (niet landelijk geadverteerd, lage distributie) © Economie Leer Kracht 2011

Winkel/Distribuantenmerken: Huismerken/private label = Merkartikelen van distribuanten met fantasienaam (Perla) Eigen merken = Producten onder eigen naam aanbieden (HEMA) Witte merken = ongemerkte artikelen = generieke merken Alleen de soortnaam wordt vermeld N.B steeds hoger marktaandeel (huismerken, eigen merken, witte merken) “Battle of brands” © Economie Leer Kracht 2011

Merkenbeleid AH Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken Multibrandstrategie Wordt het merk gekoppeld aan distribuant of aan de handelaar Is hier sprake van een collectief of individueel merk? Welk merk past bij een assortiment van de low involvements products Distribuantenmerken/ Eigenmerken/ Winkelmerken

Merkensoorten Merknaam: dat deel van het merk dat uitspreekbaar is Beeldmerk: deel van het merk dat herkend kan worden (logo) Handelsmerk (trademark) ®: beschermd in merkenregister © Economie Leer Kracht 2011

Onderzoek naar merkbekendheid Merkbekendheid: (on)geholpen

Merkenbeleid Is Nivea een sterk merk? (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Merkgevingsstrategie: lijnextensie: reeds bestaand merk productvariatie toevoegen bijv. Grolsch 4 jaargetijden bier   Individueel merk: nieuw merk: merkextensie: merknaam in andere productgroep toe voegen bijv: Bicpennen en aanstekers © Economie Leer Kracht 2011

Principes van marketing - Hoofdstuk 11 Merkgevingsstrategie: Principes van marketing - Hoofdstuk 11

http://www.youtube.com/watch?v=anB1BgtwCpk&feature=related

Productlevenscyclusstrategieën Na de introductie doorloopt een product een aantal fasen. Principes van marketing – Hoofdstuk 12

(© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)

Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Groeifase Early adopters en early majority Nieuwe functies en verbeteringen onder druk van toetredende concurrenten Toename van het aantal distributiekanalen Prijzen stabiel of licht dalend Handhaven van promotie-uitgaven; inhoud van ‘awareness’ naar ‘preference’ Winst op korte termijn of dominant marktaandeel op lange termijn Principes van marketing – Hoofdstuk 12

Principes van marketing – Hoofdstuk 12 PLC Volwassenheidsfase Marktontwikkeling Productontwikkeling Marketingmix aanpassen Principes van marketing – Hoofdstuk 12