CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. De weblog-revolutie Waarom weblogs geen gewone websites zijn & Enkele interessante gevolgen hiervan.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Online strategie - Websites in 2012 Info dag - 15 Maart 2012.
Advertisements

Het Forum Hoe ga je te werk met het forum?
WORKSHOP. EEN CPU MAKEN VAN UW COMPUTER. Dinsdag 05 / 04 / Door; Tom Roef, bestuurslid. Sodipa Computerclub.
Wiki’s in het Hoger Onderwijs Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
AANLEIDING Projecten die studenten moesten organiseren gingen vaak mis in de voorbereiding. Vaak lag dat aan miscommunicatie en te weinig voorbereiding.
BLOGGEN met GOOGLE Een onderdeel van het “Goochel” avontuur… BLOGGEN met Google presentatie van Seniornet Vlaanderen VZW Lesgever: ……………….
Experts/Blogs & Social Media Reed Business 29 augustus 2011 Alex Beishuizen.
Een blog waarop je allemaal dingen kan posten (filmpjes, foto's, muziek enz.) Beetje overrated + wordt heel snel saai, maar het kan voor een tijdje leuk.
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Bouw je eigen website met gratis software Je eigen website bouwen  Waarom?  Eigen zaak (  Vereniging (
PCM Dagbladen op weg op het web Hidde Kross - november PCM Dagbladen op weg op het web.
Marketingcommunicatiemix
De tijd van de wereldoorlogen
Presentatie nieuwe media
WordPress les 3.
Weblogs en Wiki’s (in het onderwijs) Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 13 januari 2005.
Inleiding Social Software Pierre Gorissen Fontys Hogescholen
Hoe kan het jou veranderen?
Cindy Van Meenen 1TRMa Inge Van Meenen 1TRMa Elke Eeckhaut 1TRMa
1.Ga naar 2.Kijk rustig rond. 3.Laat een foto van je trekken. 4.Ga naar
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2009 Wageningen.
Praktische toepassingen van PKM in organisaties: 2 voorbeelden
1 RSS en weblogs zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 14 april 2008 Leiden.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, Wageningen, 16 mei 2013.
1 Weblogs, RSS en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 20 mei 2010 Wageningen.
1 RSS, weblogs en tweets zoeken Jeroen Bosman VOGIN, 23 november 2009 Wageningen.
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
VZW Computer Users Meetjesland.  is een website waarop regelmatig - soms meerdere keren per dag - nieuwe bijdragen verschijnen die gedateerd zijnwebsite.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
Wiki’s en Weblogs in het onderwijs Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 6 oktober 2005.
Introductie Social Software Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 15 november 2005.
Preconference 'Weblogs in het onderwijs' Sybilla Poortman Gerard Bierens Pierre Gorissen 15 november 2005.
Social Media Revolutie. Welke logo’s ken je niet?
Enquête.
Tips voor de blogger in spé.
Social media Gemaakt door: Hassie en Sanne. 1.De rol van social media in marketing & internetstrategie De rol van social media in marketing & internetstrategie.
Social Media Door Dyonne en Yanthe
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 9 juni 2006 Wageningen.
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Webinar 22 april 2011 start: uur fondsenwervende internet tools Stichting GeefGratis gratis* aangeboden (gedoneerd) en te gebruiken door non-profits.
Drie Vlaamse weblogdiensten doorgelicht Perl, RSS en een beetje geduld Maarten Schenk 23/09/2006.
realtime & social: blogs & tweets
September Linkbuilding anno 2011  Interessante websites vinden voor linkbuilding.linkbuilding  Bloggen altijd goed voor je linkbuilding strategie.
Nieuwjaarsbrief aan God
BLOG PRESENTATIE 14 OKTOBER 2014RICK SEVERS. A/B TEST Ook voor midden/klein bedrijf Voorbeeld Bol.com: Homepage A en Homepage B.
B OEKDRUKKUNST 2 rootje ‘ Verandering ’ Bron afbeelding achtergrond : http :// www. clipartpal. com / clipart _ pd / education / openbook 1. html http.
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Ondernemenincool Groepsbijeenkomst 2 juli. Voorstellen Liz Pelupessy John Autar Vertel in het kort: - Wie je bent - waarom je ondernemer wilt worden -
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
Made by: BadBoysBroekhin
Weblog/Blog woensdag 25 september Weblog/Blog Wat is een ”Weblog of Blog”? Een soort van dagboek op internet, dat door anderen op internet kan worden.
Online filmpjes maken. (
1 Bijblijven met het web: RSS, attenderingen en trackers Jeroen Bosman VOGIN, 3 november 2006 Wageningen.
Online filmpjes maken. (
OMAR EZZAT SHALAAN & SALAHEddine aithakki
Iedereen gebruikt social media.
Ramòn Janssen –H4B Niels Killaars –H4B © RJNK. 1: Wat is Social Media? 2: De rol van social media in marketing & internetstrategie 3: De sterke punten.
1 realtime & social: blogs & tweets Jeroen Bosman VOGIN, 19 november 2015 Wageningen.
Door Dave Lenssen. Social Media  Social media is een verzamelnaam voor alle internet-toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Onze ervaring met digitaal lotgenotencontact.
Social bookmarking Evy Mertens Maud Schyns Laurent Mulliez Lien Staelens.
Maak je website beter vindbaar!
realtime & social: blogs & tweets
Jeroen Bosman VOGIN, 24 november 2008 Wageningen
Transcript van de presentatie:

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. De weblog-revolutie Waarom weblogs geen gewone websites zijn & Enkele interessante gevolgen hiervan

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Even voorstellen… Maarten Schenk Ik verkoop weblogsoftware (there, I’ve said it) Ik blog (uiteraard) ook zelf: – – –…–… Drie weblogdiensten mee opgezet: –SkynetBlogs –Typepad.be –TelenetBlog Er zitten er nog in de pijplijn…

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Een analogie Het internet is een beetje als de geschiedenis van boeken in Europa… Het begon met ‘blokboeken’ en manuscripten…

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Blokboeken, perkamenten en pennen… Tijdrovend: elke pagina apart graveren/overschrijven Statisch: moeilijk nog te veranderen Onderhoud: versleten = weggooien en opnieuw beginnen Samengevat: een duur, tijdrovend specialistenwerkje, enkel in het bereik van koning en kardinaal…

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Websites ca Tijdrovend: elke pagina apart in HTML opstellen Statisch: moeilijk nog te veranderen (FTP, wachtwoorden, editors…) Onderhoud: server nodig, administrator, software… Samengevat: een duur, tijdrovend specialistenwerkje, enkel in het bereik van grote organisaties, bedrijven en computernerds…

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Letters zetten en dan drukken… Goedkoper: herbruikbaar, dus meer output Makkelijker: een boek ‘zetten’ is sneller dan alles met de hand graveren Aanpasbaar: iets toevoegen of veranderen is mogelijk en zelfs makkelijk Samengevat: meer mensen konden plots iets drukken en lezen

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Weblogs (ca. 2000) Goedkoper: prijs tussen ‘gratis’ en ‘belachelijk weinig’ Makkelijker: iedereen kan het, van schoolkind tot senior Aanpasbaar: iets toevoegen of veranderen is mogelijk en zelfs makkelijk Samengevat: meer mensen kunnen iets op het internet zetten en dingen van anderen lezen

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Interessante dingen gebeurden… Het begint met stiekem wat pamfletjes drukken tegen de koning/kardinaal Het eindigt met kranten, revoluties, wekelijkse reclamefolders, telefoonboeken en de reformatie… (Plantijn, Caxton, Gutenberg etc. hadden geen idee van al deze toepassingen)

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Interessante dingen zijn ook nu weer aan het gebeuren… Het begon met wat nerds die over technologie en/of hun eigen leven schrijven Het eindigt in lifelogs, fotologs, podcasts, videoblogs, kookblogs, politieke blogs, pornoblogs, businessblogs, newslogs, shocklogs, humorlogs… Uiteraard ook met de nodige revoluties en reformaties Meer daarover aan het einde van de presentatie Voor zover dit nu al te voorspellen valt: Plantijn, Caxton, Gutenberg… hadden ook geen idee!

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Wat zijn weblogs? Website logboek Web log

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Verschillen met ‘gewone’ website Beheer is veel eenvoudiger Bezoekers kunnen reageren Inhoud kan via ‘feed’ elders verspreid worden Trackbacks

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Verschillen met ‘gewone’ website Beheer is veel eenvoudiger Bezoekers kunnen reageren Inhoud kan via ‘feed’ elders verspreid worden Trackbacks

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Verschillen met ‘gewone’ website Beheer is veel eenvoudiger Bezoekers kunnen reageren Inhoud kan via ‘feed’ elders verspreid worden Trackbacks

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Verschillen met ‘gewone’ website Beheer is veel eenvoudiger Bezoekers kunnen reageren Inhoud kan via ‘feed’ elders verspreid worden Trackbacks

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Verschillen met ‘gewone’ website Beheer is veel eenvoudiger Bezoekers kunnen reageren Inhoud kan via ‘feed’ elders verspreid worden Trackbacks

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Het resultaat: Websites worden conversaties in plaats van monologen Bezoekers keren vaker terug: –Om reacties te lezen –Dankzij feeds weten ze wanneer er nieuwe inhoud is Via reacties, links, feeds en TrackBacks worden sociale- en kennisnetwerken uitgebouwd Hier wordt dankbaar gebruik van gemaakt door zoekmachines en gespecialiseerde sites

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Iedereen heeft wel wat te zeggen…

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. … maar hoe vind ik nu wat *mij* interesseert? Blogsearch: – – – –…–… Links van anderen! Tags & categorieën

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Blogs en ‘Web 2.0’ Blogs hebben veel Web 2.0 kenmerken, en veel Web 2.0 sites hebben blog-achtige eigenschappen –RSS en andere feeds –API’s –Tagging –Aggregatie –Ruimte voor niches (the long tail…) –Sociaal aspect

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Een paar beschouwingen You ain’t seen nothing yet! Het belang van reputatie gaat toenemen Binnen x jaar worden weblogs (of hun opvolgers) meer vertrouwd dan traditionele media –Geschreven manuscripten hadden ooit ook meer aanzien dan gedrukte boeken –Wie vertrouw je eigenlijk meer? Iemand die je kent (inclusief zijn vooroordelen) Een staatsambtenaar die afhangt van politici Een redacteur die afhangt van sponsors en kijkcijfers –Het is nu al aan het gebeuren: onafhankelijke ‘journalisten’ trekken bv. naar Irak en bloggen over hun ervaringen (

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Meer en meer bedrijven gaan op de blog-kar willen springen Succesfactoren: –Willen luisteren en in dialoog (durven) gaan –Echtheid –Interessant zijn –‘Blogbaar’ zijn Een paar beschouwingen

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd. Enkele interessante toepassingen

CONFIDENTIAL ©2004 Six Apart Ltd.

Vragen?