WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 1980-1981.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jaarplanning decanaat Mavo-tl 3
Advertisements

Infoavond MAVO 3 9 oktober 2012
Voorlichtingsavond 2M Donderdag 20 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Havo 4 Vwo 4 Welkom.
Welkom.
In grote lijnen ziet het programma er als volgt uit
Welkom op de ouderavond van klas 3
Mavo 2 OUDERAVOND 30 september 2013 WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst door Mevr. G. Verkerk, conrector MAVO Mevr. E. Pierik, coördinator 2 MAVO Mevr. De Gooijer,
Welkom op de 2 e algemene ouderavond van klas 3 Schooljaar
Welkom op de ouderavond van klas 3 Schooljaar
Ouderavond VWO-2 1 oktober 2013.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 28 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 vertellen, toelichting tweede.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 28 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
Voorlichting sectorkeuze/tweede fase en determinatie
Welkom! Ouderavond 3 Havo / 3 Vwo 16 september 2014.
WELKOM infoavond Mavo, leerjaar 3 18 september 2014 WELKOM infoavond Mavo, leerjaar 3 18 september 2014 Grote veranderingen: voor u, uw zoon / dochter,
WELKOM infoavond mavo, leerjaar 4 4 september 2014 WELKOM infoavond mavo, leerjaar 4 4 september 2014 Grote veranderingen: voor u, uw zoon / dochter, voor.
Ouderavond havo 4.
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Wat wordt er van een mavo leerling gevraagd? Begeleiding (zorg voor leerlingen) Loopbaan oriëntatie en begeleiding.
Kennismakingsavond 3 havo 9 oktober plenair -
jaarlijkse ouderavond dyslexie 25 november 2014
Ouderavond Profielkeuze 3 HAVO
Algemene ouderavond Mavo 1 naar 2.
Februari 2015 Profielkeuze HAVO 3 T. Verhagen M. van Mens
WELKOM infoavond Mavo, leerjaar 3 10 februari 2015 WELKOM infoavond Mavo, leerjaar 3 10 februari 2015 Voorbereiding doorstroom Max.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond mavo Dinsdag 4 maart 2014 Klas 2 mavo.
VOORLICHTINGSAVOND VMBO 3 3 maart 2014 RGO Middelharnis.
WELKOM Ouders 3 havo / atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
Voorlichtingsavond MAVO 3
Voorlichtingsavond mavo vmbo
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond vmbo Woensdag 24 april 2013 Klas 2.
Informatieavond mavo  Voorstellen mentoren  Algemene informatie leerjaar 4  Eindexamen  Sectorwerkstuk: doorstroom MBO of havo  Activiteitenweek.
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H4/A4 7 september 2015.
Van harte welkom ouders van leerjaar 3
RGO Middelharnis Voorlichtingsavond H3/A3 21 september 2015.
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 1. Voorstellen mentoren Begeleiding Mavo balie Nieuwe vakken Oudercommissie Mavo - doorstroom Afsluitende weken Ouderavonden.
Havo leerjaar 1  Alle leerlingen:  2 mentoren per klas  Ne, En, Fa, Wi, Bi, Gs, Ak, LO, Ml, Re  Aparte programma’s H1c ( passend onderwijs) H1a TTO.
OUDERAVOND MAVO 2 21 SEPTEMBER 2015 WELKOM. Programma Annemiek van Mieghem, conrector Esther Pierik, afdelingscoördinator Liliana Stevens, decaan De mentoren.
3 vwo-gymnasium OUDERAVOND 15 september 2015 WELKOM.
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
3 HAVO OUDERAVOND 23 september 2015 WELKOM. Programma van de avond Welkom De heer Louter: conrector. Mevrouw Holwerda, coördinator. De heer Van Gorkum:
OUDERAVOND KEUZEBEGELEIDING 2MAVO WELKOM. PROGRAMMA Ontvangst Keuzetraject tijdpad Adviezen keuzevakken 3 mavo Vakken keuze maken Vooruitblik.
Ouderavond 3 Havo/Vwo 26 januari Programma Algemeen gedeelte en keuzeproces 19.45leerlingen uit havo 4 en vwo 4 toelichting tweede fase toelichting.
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum.. Profielkeuze 1.Keuze moet bij de leerling passen; Wie ben ik? Waar ben ik goed of slecht in? Waar liggen mijn interesses?
WELKOM Ouderavond klas 2 mavo Keuzes in 2 mavo.
De decanen vmbo-t: Gert Jan Feijt Havo: Linda van Vliet vwo: Dennis See.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Ouderavond klas 2 mavo havo 15 September De Meerdijk.
Ouderavond Mavo 3 5 september Programma Peter Tilman, conrector Judith Reijmer, teamleider Liliana Jansen/ Willem Olde Meule, decanen Werkweek:
Anouk Filius Decaan tto, atheneum, havo, mavo
Welkom Leerjaar 2 naar 3.
OUDERAVOND 3 vwo en gymnasium 13 september 2016
Informatie-avond Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs
Informatie avond Profielkeuze havo/vwo 3
Algemene ouderavond Mavo leerjaar 2
Ouders / Verzorgers leerlingen 3TL.
OUDERAVOND VWO 3 Maandag 11 september 2017
WELKOM Ouders 3 HAVO & 3 Atheneum..
OUDERAVOND 3 havo 11 September 2017
Ouderavond 5 havo 26 september 2017
Informatie avond profielkeuze havo/vwo 3
Welkom op de ouderavond
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
Ouderavond A3-G3 19 september 2017
Informatieavond 3 havo september 2018 Welkom
Ouderavond 5 havo 18 september 2018
Agenda Welkom Praktische zaken PTA’s Vakkenpakketkeuze
Informatieavond 1 leerjaar 3 vwo
Voorlichtingsbijeenkomst LOB 3h/v
Transcript van de presentatie:

WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september, 2014 WELKOM Algemene infoavond Havo leerjaar 3 25 september,

Kennis maken Kennis maken Mentoren: Havo 3A :Mevr. G. van Balveren-Poell Dhr. H. v.d. Wardt Havo 3B :Dhr. W. Verwijlen Mevr. S. Diederen Havo 3C:Mevr. M. Meijer Mevr. I. Heemels Havo 3D:Mevr. M. van Proemeren Dhr. M. Feddahi Havo 3E:Dhr. K. de Bruijn (TTO Klas)

Kennis maken Kennis maken  Decanen:  Dhr. F. Heuvelmans, Havo  Dhr. B. Reuvers, Vwo  Teamleider: Dhr. P. van der Heijden Dhr. P. van der Heijden Dhr. R. van R. van Grootel Dhr. R. van R. van Grootel

Programma  Algemene informatie:  Doel school en onze aanpak  Ontwikkeling havo  Maatwerk  Rol leerling, ouder, mentor  Bevorderingsbeleid  De Mentor  Kennis maken  Dagelijkse gang van zaken  Leerlingbegeleiding

Doel school en onze aanpak  De leerling gaat met plezier naar school  De leerling ontwikkelt zich binnen de eigen mogelijkheden (waar nodig / mogelijk via maatwerk) (waar nodig / mogelijk via maatwerk)  Rekening houden met grote verschillen tussen leerlingen, bijv: tussen leerlingen, bijv: “te groot voor / te klein voor” “te groot voor / te klein voor” Leerlingen puberen: vroeg / laat / (nog) niet Leerlingen puberen: vroeg / laat / (nog) niet Sociale ontwikkeling, een eigen plek “veroveren” Sociale ontwikkeling, een eigen plek “veroveren”

Doel school en onze aanpak  Leerjaar 3, afronding basis, start differentiatie:  Samenwerkend leren  Betekenisvol leren  Recht doen aan verschillen Nieuw: kernteam Nieuw: kernteam Verschil in aanpak mentoren Verschil in aanpak mentoren Activiteitenweek Activiteitenweek  Doorlopende leerlijnen:  Inhoud  Leren leren

Ontwikkeling voor leerlingen  Binnen 1 jaar voorbereiding op:  Een passend studieprofiel  Een zelfstandigere manier van studeren  Een 2 e fase studie met grotere stofeenheden  Verzwaring van het examen:  Ne, En, Wi  Eisen m.b.t. reken- en taalvaardigheid  Start eindexamen: < 1 jaar

Keuze 2e fase  Keuze voor een profiel op basis van  Interesse  Capaciteiten  Methode Profielkiezer =  (  Begeleiding door mentor en decaan  Inhoud van de profielen: zie overzicht keuzes  Ouderbrochure in decanenportal.

Traject profielkeuze September: start profielkeuzebegeleiding December: voorlopige profielkeuze (door decaan): leerlingen kiezen alleen een (voorlopig) profiel; docenten geven advies bij dit profiel Januari: mentor bespreekt gekozen (voorlopige) profiel & bijbehorende adviezen op ouderavond

Traject (dl2) Begin maart: afsluiting profielkeuze (door decaan); indien wenselijk / noodzakelijk gesprekken met leerlingen 27 Maart: inleveren definitieve profielkeuze Maart-april: indien wenselijk / noodzakelijk individuele ouderavond (met decaan)(keuze kan tijdens dit gesprek nog worden aangepast)

Breed spectrum aan maatwerk Van extra stukje aandacht, ……………………… ……….dyslexie-voorzieningen, ………………… ……………….interne / externe hulp, …………… ………………………………tot extra uitdagingen Mentor is de spil !

“Kenmerken” 3 de klas leerlingen intelligent, creatief, actief en sociaal, goed aanspreekbaar. (grote) verschillen in: ontwikkeling, planningsvaardigheden ontwikkeling, planningsvaardigheden en zelfstandig werken (uitstelgedrag). en zelfstandig werken (uitstelgedrag). gericht op korte termijn: toets, niet de vraag: Waarvoor ? Maar pragmatisch: kiezen voor gemakkelijkste weg, een 6 is voldoende. gericht op korte termijn: toets, niet de vraag: Waarvoor ? Maar pragmatisch: kiezen voor gemakkelijkste weg, een 6 is voldoende. korte concentratieboog. grote concurrentie buiten wereld. daardoor moeite met discipline en motivatie.

De rol van de leerling  Vindt schoolloopbaan belangrijk (nr. 1)  Wisselt studeren en ontspanning af  Studeert gemiddeld 1,5 u per dag (ook in het weekend)  Neemt in kleine stapjes zelf initiatief en wordt meer zelfstandig  Communiceert met docenten, ouders/ verzorgers

De rol van de ouder / verzorger Steun uw dochter/zoon en toon belangstelling  Steun uw dochter/zoon en toon belangstelling  Bespreek de schooldag  Probeer een balans te vinden tussen school en privé-activiteiten van dochter/zoon privé-activiteiten van dochter/zoon  Blijf in gesprek met dochter/zoon en school m.b.t. de vorderingen van de schoolloopbaan m.b.t. de vorderingen van de schoolloopbaan

De rol van de mentor  Verzorgt een centrale rol in de begeleiding van uw dochter/zoon begeleiding van uw dochter/zoon  Signaleert en informeert ouders/verzorgers ouders/verzorgers  Bespreekt maatwerk

Bevorderingsbeleid In januari-mei (rapport 3) wordt de vervolgstap duidelijk: Voor Havo 3 leerling:  Gerichte bevordering naar Havo 4  Doubleren op Havo 3  Gerichte bevordering naar Mavo 4

Bevorderingsbeleid Beoordeling (samengevat):  Resultaten rapport 4 en 5  Normgetal minimaal - 4 (weegfactor per vak)  Maximaal 2 * 5 voor mogelijke CSE vakken  Maximaal 3 onvoldoendes Ouders denken mee in proces Overgangsvergadering docenten beslist

Afsluiting algemeen deel  Dank voor uw komst en belangstelling  Heeft u nog vragen ?  Korte koffie/thee

Kennis maken Kennis maken Mentoren: Havo 3A :Mevr. G. van Balveren-Poell Dhr. H. v.d. WardtLokaal C001 Havo 3B :Dhr. W. Verwijlen Lokaal C003 Mevr. S. Diederen Havo 3C:Mevr. M. Meijermaken individueel Mevr. I. Heemels kennis met ouders Havo 3D:Mevr. M. van ProemerenLokaal C007 Dhr. M. Feddahi Havo 3E:Dhr. K. de BruijnTTOLokaal C008