Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 11 Product- en merkstrategie
Advertisements

Marketing Marketingmix
Cursus SPD week 2 hoofdstuk 4
Marketing voor verkeerskunde
Retailmarketing hoofdstuk 5, paragraaf 5.5
ZOU JIJ DAAR WILLEN WONEN?
Innovatie voor kwaliteitskringen
6.4 Wat voor werkloosheid? Hoe ontstaat werkloosheid?
Facility management en inkoop
Marketing H.2 Marketingbeleid.
Ondernemen na je studie!
Markten 1 H3.
Marketing .
Marketing presentatie
Marketing presentatie
Havo 4: De arbeidsmarkt Hoofdstuk 4: Loonvorming in de praktijk
Cursus VMO week 2 hoofdstuk 4
Marketing 1.1 Introductie 12 november Marketing Wat is marketing? Schrijf voor jezelf 5 kernwoorden op die te maken hebben met marketing.
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Filiaalmanager.
Marketing Marketingoriëntatie
Hoofdstuk 2.
Hoofdstuk 1 Geld en Welvaart
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Marketing College 8 Hoe zat het ook al weer?. Deze week Herhaling stof tot nu toe Aanvullen “Test je kennis” Vragen Antwoorden “Test je kennis”
Commercieel beleid 2 H1 Assortimentbeleid Ondernemer detailhandel.
5.1 Hoeveel kost dat? Afzet is het aantal producten dat een bedrijf verkoopt. Vermenigvuldig je de afzet met de verkoopprijs (excl. btw) dan weet je wat.
Accountmanagement H4 Kengetallen Junior accountmanager.
Bedrijfseconomie H3 Omzet en marge Junior accountmanager.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 1 Vraag en aanbod.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 4 Handel.
J. de Lange ECONOMIE HOE KUN JE DAT NOU MAKEN?. Marktaandeel Ex-BTW en In-BTW Arbeidsproductiviteit Belangrijk PROGRAMMA:
Kostprijs & verkoopprijs
Prijs- en Productmix 1e klas Ron Weijens.
Distributie- kengetallen: Informatie voor ‘n fabrikant omtrent product en verkooppunten; 1)Numerieke distributie ND 2)Gewogen distributie GD 3)Selectie-indicator.
Hoofdstuk 6 Productie.
Pag 137 t/m 143. Waar gaan we het vandaag over hebben? samenvatten vorige week / toets Prijsberekening in de detailhandel Maar nu eerst …….. Een filmpje.
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 6 Productie en markt.
Welkom havo 3..
Welkom havo 3..
Welkom VWO 5..
Deze les hfdst 1 verbanden gegevens verwerken
Lesbrief Vervoer H2.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Welkom havo 3..
Welkom Havo 5..
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Deze les Nabespreken toets
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Indexcijfers Vaak moet je een reeks getallen (bijvoorbeeld de omzet van een bedrijf in de periode 2002 t/m 2005) met elkaar vergelijken.
Hoofdstuk 1 De marketing van diensten – inleiding
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Havo 4 Lesbrief Vervoer.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Direct 1. Marketing /08/2018 Direct 1. Marketing 2.0.
Marketing Week 7 les 2 Extra: Omzetberekening ‘Kledingwinkel’
Financieel 1.
Basiskennis Ondernemerschap
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 2 Arbeidsovereenkomst
Bijzondere verhoudingen
Hoofdstuk 2: wat weet jij?
Hoofdstuk 2 Voorraadbeheer in cijfers
Kom maar op…. Ik zal je laten zien hoe slim ik ben…
Transcript van de presentatie:

Marketingoriëntatie Hoofdstuk 3 Markt en vraag

Markt en vraag H3 Begrippen Marktaandeel berekenen

Begrippen Markt Generieke vraag Primaire vraag Secundaire vraag Selectieve vraag marktaandeel

Markt Samenhangend geheel van vraag en aanbod

Generieke vraag Vraag naar producten of diensten die gericht zijn op een bepaalde behoefte. Vervoer, onderwijs, voedsel etc etc

Primaire vraag Totale vraag naar een bepaald soort product in een bepaalde periode in een bepaald gebied. Voorbeeld:……………… Vraag naar vliegreizen in Nederland in 2012

Secundaire vraag De vraag naar een specifiek merk ( KLM) is de secundaire vraag.

Selectieve vraag Verhouding tussen secundaire en primaire vraag is de selectieve vraag, ook wel relatieve vraag genoemd. Selectieve vraag is een verhoudingsgetal (%)

Marktaandeel Marktaandeel berekenen. Zie voorbeeld!

Evaluatie Bedenk zelf een voorbeeld marktaandeel berekenen en toets elkaar! Duo’s Geen hulpmiddelen 10 minuten daarna nabespreking