Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Wie we zijn en wat we doen Healthy Ageing through Music and the Arts Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts: de manier waarop musici en kunstenaars een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren aan onze snel veranderende maatschappij, waarin kunst een verbindende factor kan zijn Ouderen en muziek als een van de vier onderzoekslijnen (“Healthy Ageing through Music & the Arts”)
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Ouderen en muziek: relevant? Ouderen in Nederland: : 2,4 miljoen 65+ = 14% van de bevolking : 3,7 miljoen 65+ = 21% van de bevolking - Noorden: bovengemiddelde vergrijzing - Actieve muziekbeoefening jr : 12% : 18% - Aantoonbare effecten muziekbeoefening ouderen op: - welzijn/welbevinden - “cognitive scope” - fysieke conditie Healthy Ageing through Music and the Arts
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Het project “Ouderen en muziek” RAAK-project “Ouderen en Muziek” Doel: “versterking van de beroepspraktijk van de instrumentale/vocale muziekdocent die aan ouderen les geeft” Opbouw project: - Verkenning bestaande praktijk en formuleren van vragen - Uitvoeren deelprojecten rond verschillende vragen - Verzamelen resultaten - Test: overdragen resultaten op nieuwe praktijken - Eventueel resultaten bijstellen en beschikbaar maken - Consequenties voor het conservatorium Healthy Ageing through Music and the Arts
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Vandaag Presentatie eerste resultaten praktijkverkenning Gedachtenwisseling over verder uit te werken onderwerpen De praktijk aan het woord! Healthy Ageing through Music and the Arts
Literatuur: m.n. Duitsland, VS, Engeland Een theoretisch model: Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Theorie Healthy Ageing through Music and the Arts Mu- ziek- prak- tijk Ouderen Samenleving Mu- ziek- les Work- shops Mu- ziek & De- men- tie Mu- ziek- prak- tijk
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Healthy Ageing through Music and the Arts Beginsituatie Doelen “De les” Evaluatie Ouderen Samenleving Leerling “leren” Docent “professionele ontwikkeling” Validerend Dialogisch Intergenerationeel Biografisch Sociaal gericht Cultureel sensitief Op maat Leerling als expert Competentie- georiënteerd Muziekles
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Wat gebeurt er in de praktijk? 10 interviews met docenten 12 interviews met oudere leerlingen drie onderwerpen: - persoonlijke motivatie: waarom? - de les: wat? - contact/werving: hoe vinden leraar en leerling elkaar? Healthy Ageing through Music and the Arts
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Eerste bevindingen Focus op vier punten relatie docent/leerling – Tine Stolte werving – Cajan Witmer beginsituatie/doelstellingen/lesinhoud/media/repertoire – Peter Mak werkvormen/groeperingsvormen – Karolien Dons Healthy Ageing through Music and the Arts
Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Het mogelijke vervolg 5 mogelijke projecten: werving/marktbenadering omgaan met belemmeringen werk-/groeperingsvormen repertoire en repertoireaanpassing leerwinst bij motorische/gehoorsproblemen Healthy Ageing through Music and the Arts