Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age 07-01-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

Vrijwilligers vóór ouderen, tegen sociaal onrecht
Bouwen aan een nieuwe sociale infrastructuur 27 maart 2014
Presentatie NVMO Promovendidag, 23 april 2010, Utrecht
Social Technographics Hoe ontwikkel je een succesvolle social media strategie? Reineke Reitsma Director, Consumer Technographics Forrester Research 11.
Internet vriendschap Internet friendship
De benutting van Peer Review resultaten
Presentatie Mediagebruik. Matthijs Rolleman Rockacademie Drum Media: – Laptop – Smartphone Facebook.
E-learning: wat, waarom en hoe in vogelvlucht dr. Olga Firssova & dr
Case5: No-Audio Game: from design document to first prototype Tom Ramakers Cmd gad 30/05/2012.
Project SILVER
Drieslag functioneel rekenen
Nalatenschappenwerving
DAS lectoren conferentie Utrecht 1 of 3 ALIFE - Institute for Life Science & Technology Energie (als onderdeel EnergieKennisCentrum) –metagenomics/fermentatie.
Introduction multimedia. convergence standards retrieval applications & technology.
Eric Holtman Hoofd Xchange, Centrum voor Nieuwe Media.
The Learning School S. Mellink, K. Bobeldijk en J. Wallaard.
F LLL EX LL FLLLEX Radar A self-asessment instrument for Lifelong Learning in profession oriented Higher Education Margriet de Jong Irène Hermans Klaas.
EIE/06/075/SI From January 2007 to March 2009 Nationale Workshop Energiebesparing Introductie van E-BAG.
Nijmeegs Instituut voor Sociaal en Cultureel Onderzoek Communicatiewetenschap.
College 8 College MCI 6 maart 2002 Hoofdstuk 13: Groupware systems Hoofdstuk 14: CSCW and Social Issues.
Kunst voor de allerkleinsten.  Muzikaal werken met baby’s en peuters van 0 tot 3 jaar  Voor iedereen die met deze doelgroep in aanraking komt  Allerlei.
Demografische druk.
Prahalad & Hamal.
OHT 3.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Hoe marketingcommunicatie werkt In dit hoofdstuk.
OHT 16.1 De Pelsmacker, Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Persoonlijke verkoop In dit hoofdstuk zul.
OHT 7.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Reclame In dit hoofdstuk zul je het volgende.
3.6 Architecture of HIS. 3.7 Integrity & Integration within HIS Suraja Padarath /10/2007.
District 1550 Werkdag 6 oktober 2012 Vanaf I juli 2013 geen “Future Vision” meer  The New Foundation ? Vóor 1 Juli 2013:  District Qualification  Club.
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Detecteren en Bevorderen van Adaptive Expertise bij Studenten Wilfred van Dellen University College Maastricht Brief introduction: tell the audience.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
MEDMEC Les 3 Presentaties opdracht 1.2 =cover, banner, poster, of anders. 2 min.p.p. Feedback opdracht 1.1 (mindmap, startformulering) Keuze bekend.
CLICK THE END EINDE THE END May peace be with you EINDE Moge de vrede met jou zijn Next time I’ll present you the alphabet Volgende keer bied ik je het.
Marketing: Veranderingen in Belang en Rol
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : LEDs en displays.
2PROJ5 – PIC assembler Hogeschool Utrecht / Institute for Computer, Communication and Media Technology 1 Les 4 - onderwerpen DB038 hardware : LEDs en displays.
Nicky Dries en Jolyn Gelens Naar een “rechtvaardig” model van talent management: een interactieve workshop Workshop HR Public 8 oktober 2009.
Pieter Rotteveel, Manager of Studies. Vision >18+ multi-disciplinary students >Working intensively in teams >Across traditional HBO/WO competences >With.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
MEE OP WEG Meedoen in het (maatschappelijk) verkeer
Welkom in de Human Age. De Human Age, een nieuw tijdperk waarin talent….  een schaars middel wordt  de motor wordt voor economische groei ..benutten,
The Wings of Society NieuwInnovatiefFlexibelOpen.
Een evidence-based methodologie om taalcompetenties te meten Evidence-based HRM (EB HRM) Selor event 14/11/2013.
OHT 11.1 De Pelsmacker,Geuens & Van den Bergh, Marketingcommunicatie, vierde editie © Pearson Education 2011 Sponsoring In dit hoofdstuk zul je het volgende.
Banalisering van technologie "I [will] argue that it is when technologies such as the telephone and the computer cease to be sublime icons of mythology.
8-1 Conceptuele kunst De bouwstenen van de kunst.
Les maatschappijleer Donderdag 20 oktober 2011.
Kindersterfte door ondervoeding, kent u de kinderen uit Guatemala nog?
Major/minor Kwantitatieve methoden (HIR) Predoctoraal traject (HIR) Minor Business Research (TEW/MBE) maart 2014.
Youth Guarantee Youth Guarantee? 2 Wat is het? Hoe wordt het in België aangepakt? (Synerjob) Hoe wordt het in Vlaanderen aangepakt?
Werkgroep activering 27/6/2014. Context Verschuiving focus activeringsbeleid POD –van professionele nr sociale activering en sociale innovatie Colloquium.
Trends en discussies op de woningmarkt
International Primary Curriculum
13/02/2014 Onderzoek Happy Aging 1 : De context. Wie zijn die ouderen (verschillende profielen: leeftijd, opleiding, voormalig beroep, locatie, interessen,
Learning Skills TIM VAN DEN BOSCH. Inhoud Wie ben ik? Wat heb ik hiervoor gedaan? Waarom doe ik deze opleiding? Test Hbo competenties Swot analyse.
Muziek in de 2 e helft van de 20 ste eeuw MASSACULTUUR.
Training Artists for Innovation (TAFI) TAFI is een Europees project waarin we een Europees raamwerk ontwikkelen voor wat kunstenaars moeten kunnen om.
De invloed van sociale succesfactoren in Agile Software Development
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Opleiding Social Work MWD en SPH= SW Ria Jaspers
gaat uit van het unieke vermogen van kunstenaars om maatschappelijke ontwikkelingen te duiden en erop te reageren en reflecteren. Kunstenaars versterken.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
ViaVia Info-presentatie
Het raadsel pijn Passchier, J. (2006). Pijn. In: A.A. Kaptein, R.A.M. Erdman, J.B. Prins, H.B.M. van de Wiel (redactie) Medische Psychologie. Bohn Stafleu.
PArticipate! Cultuurparticipatie & sociale cohesie
Ontwikkelen met succes: dus de leraar aan zet!
Dr. Peter Hoffman en Dr. Wim Verhoeven
Transcript van de presentatie:

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts “Ouderen en Muziek” Learning an Instrument at an Advanced Age

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Wie we zijn en wat we doen Healthy Ageing through Music and the Arts Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts: de manier waarop musici en kunstenaars een betekenisvolle bijdrage kunnen leveren aan onze snel veranderende maatschappij, waarin kunst een verbindende factor kan zijn Ouderen en muziek als een van de vier onderzoekslijnen (“Healthy Ageing through Music & the Arts”)

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Ouderen en muziek: relevant? Ouderen in Nederland: : 2,4 miljoen 65+ = 14% van de bevolking : 3,7 miljoen 65+ = 21% van de bevolking - Noorden: bovengemiddelde vergrijzing - Actieve muziekbeoefening jr : 12% : 18% - Aantoonbare effecten muziekbeoefening ouderen op: - welzijn/welbevinden - “cognitive scope” - fysieke conditie Healthy Ageing through Music and the Arts

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Het project “Ouderen en muziek” RAAK-project “Ouderen en Muziek” Doel: “versterking van de beroepspraktijk van de instrumentale/vocale muziekdocent die aan ouderen les geeft” Opbouw project: - Verkenning bestaande praktijk en formuleren van vragen - Uitvoeren deelprojecten rond verschillende vragen - Verzamelen resultaten - Test: overdragen resultaten op nieuwe praktijken - Eventueel resultaten bijstellen en beschikbaar maken - Consequenties voor het conservatorium Healthy Ageing through Music and the Arts

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Vandaag Presentatie eerste resultaten praktijkverkenning Gedachtenwisseling over verder uit te werken onderwerpen De praktijk aan het woord! Healthy Ageing through Music and the Arts

Literatuur: m.n. Duitsland, VS, Engeland Een theoretisch model: Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Theorie Healthy Ageing through Music and the Arts Mu- ziek- prak- tijk Ouderen Samenleving Mu- ziek- les Work- shops Mu- ziek & De- men- tie Mu- ziek- prak- tijk

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Healthy Ageing through Music and the Arts Beginsituatie Doelen “De les” Evaluatie Ouderen Samenleving Leerling “leren” Docent “professionele ontwikkeling” Validerend Dialogisch Intergenerationeel Biografisch Sociaal gericht Cultureel sensitief Op maat Leerling als expert Competentie- georiënteerd Muziekles

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Wat gebeurt er in de praktijk? 10 interviews met docenten 12 interviews met oudere leerlingen drie onderwerpen: - persoonlijke motivatie: waarom? - de les: wat? - contact/werving: hoe vinden leraar en leerling elkaar? Healthy Ageing through Music and the Arts

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Eerste bevindingen Focus op vier punten relatie docent/leerling – Tine Stolte werving – Cajan Witmer beginsituatie/doelstellingen/lesinhoud/media/repertoire – Peter Mak werkvormen/groeperingsvormen – Karolien Dons Healthy Ageing through Music and the Arts

Lectoraat Lifelong Learning in Music & the Arts Het mogelijke vervolg 5 mogelijke projecten: werving/marktbenadering omgaan met belemmeringen werk-/groeperingsvormen repertoire en repertoireaanpassing leerwinst bij motorische/gehoorsproblemen Healthy Ageing through Music and the Arts