Klantwaardering in beeld met KWH

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Imago-onderzoek Woningbedrijf Velsen presentatie -
Advertisements

KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK PM BELASTINGADVISEURS
KWALITEITSZORG november 2012
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
Onze kernwaarden.
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
Betrouwbare Informatie over Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid voor Ouders en Opvoeders Stichting Opvoeden.nl Juni 2014.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Kansenkaart energiebesparing ADV brengt kansrijke wijken voor u in beeld.
Introductiebijeenkomst
Samen voor een mooi en duurzaam Gelderland. Vergelijking energiebeleid corporaties en resultaten op basis van: • Gesprekken • Energiebeleidsplannen •
1 november 2012 Kunnen corporaties nog investeren? Initiatieven om projecten te blijven realiseren Pierre Sponselee.
Wat een feest! Paul Zuijdgeest.
Marco Oving Projectleider
Sint Jorisschool Examenvoorlichting Studie & Voorbereiding Examen Uitslag Diploma.
Sint Jorisschool Examenvoorlichting
Huurderswerk van Huurdersvereniging Samen Wonen en over het onderhoud woning HUURDERSVERENIGING SAMEN WONEN Opgericht 13 februari 1997.
Ondernemend samenwerken
01/01/2008 Burgerwaarderings- onderzoek 2009 Gorcumse meetlat Raadsbijeenkomst 10 maart 2009.
6 september 2012 Vakgemeenschap Sociale Stijging Thema Wonen
Het Werving & Selectiebureau voor het onderwijs!
Portaal, participatie en Bewonersgroepen Frauke van Iperen 23 februari 2012.
Benchmark afhandeling Zaanstad.
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Klantgericht werken, Kanalen in balans
Marjan den Ouden november 2008, P4959 Kwaliteit van bereik versus effectiviteit dagbladreclame.
Invoering nieuwe examensystematiek in het beroepsonderwijs
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap Afdeling HRM BUE Middenkader 2005 Een eerste verkenning van de resultaten.
Afdeling Studietoelagen Kwaliteitsnetwerk 31 januari 2005.
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken 2006 Derde jaargang variant Burgerzaken ‘G3’ Eerste kringbijeenkomst Rotterdam 7 juni 2006.
Participatie en een Klantenraad
Missie, visie, strategie & jaarplan
Standaard-bewerkingen
Investeerders in duurzame energiesystemen
Presentatie Woonservicepunt (WSP)
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
In opdracht van NOC*NSF
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
Resultaten Crowdsourcing Grote Boel 7 april 2014.
Verlaat Uden Bouwsystemen
Dorpen- en wijkentocht 2013 zorgeloos wonen
In gesprek Naast de online enquêtes zijn we dit jaar ook gestart met klantenpanelavonden. Dit heeft voor ons veel mooie inzichten, verklaringen en bruikbare.
NU Burgerschap Harald Veldman en Ingrid Leegsma 10 maart 2015 NU Methoden Congres.
CRM H5 Klachten Commercieel medewerker.
Transparantie en prestatieverbetering in de corporatiesector
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Klachtenafhandeling en Bezwarencommissie
Resultaten “Waar staat je gemeente.nl” Najaar 2011.
Algemene Ledenvergadering 17 maart 2016 Marianne Hilbolling Consulent Drenthe.
Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari Welkom Workshop ‘Ben ik tevreden?’ 9 januari 2012.
Marktdag aanbesteden Workshop 6 Uitnodigingsbeleid Gemeente Lochem, Marleen Oltvoort Gemeente Zutphen, Ceciel Lurvink Apeldoorn Brummen Deventer.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
Meedenken & meedoen! Dialoog over participatie Contactavonden De Driehoek 2013 De Driehoek 2013: Meedenken en meedoen!
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
. © BNG Consultancy Services (BCS) 16 januari 2007, gemeente Oirschot De toekomst van het gemeentelijk woningbedrijf.
Commissies van Huurders van WonenBreburg in Tilburg Over het jaar 2014
E.F. Taminiau-Bloem, M. Locadia, M.A.G. Sprangers
Uitkomsten Beste Werkgevers
Klanttevreden-heidsonderzoek Regiotaxi Flevoland 2013
Betrokken ouder, tevreden ouder
Onderzoek Indoor Comfort Index © ICI
Huurders betrekken bij het beleid van Vecht en Omstreken
Open club verenigingsondersteuning vanuit Rabobank Hart van Brabant
RAAMOVEREENKOMST PRESTATIEAFSPRAKEN
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Klantwaardering in beeld met KWH Bewonersraad Rochdale Introductie door Hester van Buren 26 maart 2014 Maaike Berkel

Vandaag! Maak kennis met KWH Ophalen van klantwaardering Wat vinden huurders belangrijk? Klantwaardering bij Rochdale Hoe zet Rochdale de resultaten op klantbeleving in?

Even voorstellen > 18 jaar geleden opgericht in de regio Haaglanden (Kwaliteitscentrum Woondiensten Haaglanden) > Nu een vereniging met ca 160 leden en 12 medewerkers en de H staat nu voor Huursector > Reflecteren corporaties op maatschappelijke prestaties; dienstverlening, participatie, duurzaamheid > Ontmoetingsplatform in het Corporatiehuis

Waarom KWH? Vereniging voor wooncorporaties; zonder winstoogmerk We zetten jaarlijkse ruim 400.000 vragenlijsten uit onder huurders Brengen de meningen van deze huurders in kaart Helpen corporaties om verbeteringen aan te brengen in hun dienstverlening Geven een kwaliteitskeurmerk uit Laten huurders zorgeloos huren – www.ikwilzorgelooshuren.nl

Ophalen klantwaardering met KWH-Huurlabel Meetmethoden Vragenlijsten (digitaal/schriftelijk) worden continu uitgezet Onderzoek telefonische dienstverlening wordt continu uitgevoerd Onderzoek online dienstverlening met de KWH Webmonitor Meetcyclus/meetperiode Meetcyclus 1 jaar CKV Onafhankelijke Commisie Kwaliteits Verklaringen Toets te meting op: Validiteit Betrouwbaarheid Gehanteerde systematiek Toelichting hoe steekproef getrokken wordt

Wat de huurder belangrijk vindt…. De top 4: Goede uitvoering reparaties Zorgvuldige behandeling klachten Goede uitvoering grootonderhoud woning Goed telefonisch contact met de woningcorporatie Ook in 2013 vragen gesteld aan huurders om vast te stellen wat zij belangrijk vinden Bron: Onderzoek hurend Nederland

Ophalen klantwaardering met KWH-Huurlabel Vaste kern bestaat uit 7 onderdelen Contact Zoeken van een woning Betrekken van een woning Huur opzeggen Reparaties Groot/planmatig onderhoud Uiten van ontevredenheid Vaste kern wordt jaarlijks gemeten Basis voor verstrekken keurmerk KWH-Huurlabel Basis voor benchmarking (Alle leden worden volgens dezelfde standaard gemeten, resultaten zijn vergelijkbaar) Toelichting van benchmarking

Ophalen klantwaardering met KWH-Huurlabel Uitdagend en eigentijds Nadruk op klantbeleving Behoefte vragen; wat vindt de huurder belangrijk Continu de klantbeleving in beeld via KWH-Klantvizier Realtime inzicht in resultaten Beter sturen op behoefte Signaalfunctie mogelijk Aftersales mogelijk Optionele onderdelen mogelijk Buurt Woning Koop Overlast

Hoe wordt Rochdale beleefd? Wat komt het eerste bij u op als u aan Rochdale denkt? Wordcloud toelichten en vergelijk maken met andere corporaties

Hoe worden andere corporaties beleefd? Rochdale Wordcloud toelichten en vergelijk maken met andere corporaties

Wat vindt de huurder van Rochdale belangrijk Algemeen Nakomen afspraken, terugbellen Snelheid van handelen Duidelijkheid Contact/bereikbaarheid Snel antwoord op de vraag Gemakkelijk een afspraak maken Verhuizen Reparaties goed uitgevoerd en voor de woning wordt betrokken Duidelijke afspraken achterlaten woning Reparaties / Onderhoud In 1 keer goed afhandelen Binnen 2 dagen uitvoeren / volgens planning Klachten Serieus nemen

Klantwaardering Rochdale Onderdeel Rochdale Vergelijkbare corporatie Landelijk gemiddelde Bereikbaarheid 6,0 7,0 6,4 6,1 7,4 Communicatie & Informatie 7,1 6,5 6,9 7,3 Woning Zoeken 6,8 7,2 7,7 Nieuwe Woning 7,6 7,8 Huur Opzeggen 7,5 8,0 8,2 Reparatie Verzoeken 7,9 Onderhoud Klachten Behandelen 6,2 5,9

Klantwaardering Rochdale Gemiddelde totaalscore per onderdeel 2013 Huurder (vragenlijsten) Informatie beoordeling Telefonische dienstverlening Bereikbaarheid 7,2 (7,0 / 6,8 / 7,2) 6,4 (7,6 / 6,6 / 6,8) 4,9 (6,9 / 5,9 / 5,2) Communicatie en informatie 7,1 (6,7 / 6,5 / 6,9) 7,0 (8,0 / 6,2 / 7,2) n.v.t. Woning zoeken 6,6 (7,1 / 7,0 / 7,1) 7,4 (7,4 / 7,1 / 6,9) Nieuwe woning 6,9 (7,3 / 7,4 / 7,5) 7,8 (8,9 / 8,0 / 6,8) Huur opzeggen 7,1 (7,7 / 7,4 / 8,0) 7,2 (8,0 / 8,0, / 8,0) Reparaties 7,6 (7,5 / 7,1 / 7,5) 5,5 (7,8 / 6,6 / 5,5) Onderhoud 7,3 (7,6 / 7,4/ 7,2) 6,1 (7,2 / 6,3 / 8,0) Klachten behandelen 5,9 (5,8 / 5,8 / 5,6) 7,1 (7,8 / 6,9 / 6,9) Ook vergelijk met gelijkwaardige corporaties

Klantvizier: Sturen en organiseren Plannen en doen Wat vindt de huurder belangrijk en wat minder? Bepalen doelen en ambities als het gaat om Klantbeleving Ophalen en acteren Is de huurder tevreden? Behaalt Rochdale haar doelen? Verbeteren Sturen met het Klantvizier gedurende het jaar Wat gaat goed, wat kan beter? Hester van Buren neemt over.

Hoe wil de huurder bediend worden? Moment Student/single starter Stel Gezin Vrijgezel Senior Vinden woning Stellen algemene vraag Reparatieverzoek Klacht indienen Vraag huurbetaling Onderhoudsvraag Huur opzeggen Klachten leefbaarheid Bron: Onderzoek hurend Nederland

Wat zetten we uit?