TC&M UNESCO unites us all.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Economie in de bovenbouw
Advertisements

Wereldburgerschap Zaakvakonderwijs in (inter) actie?!
23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
De bovenbouw van het VMBO op het IJburg College
Maaswaal College UNESCO-school
De Natuurwinkel Kernwaarden Imago Doelgroep
UNESCO Marieke Brugman 23 november UNESCO ? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
SBL conferentie lerarenregister
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Nieuwe kerndoelen voor het basisonderwijs. Kerndoelen zijn streefdoelen, zij geven aan wat iedere school in elk geval nastreeft bij leerlingen. Daarbij.
Leren in nieuwe contexten
Ouderavond de Sluis Welkom Het team van de Sluis wenst u een heel goed, gezond en gelukkig 2015.
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
VMBO Wageningen een kleine school met persoonlijke aandacht
Profielkeuze Mavo 2 naar 3.
Vaar je eigen koers. Verleg je grenzen op het Oostvaarders College Jongeren uit andere landen ontmoeten?
Internationalisering kernpunten. internationalisering ► Verbondenheid met de “wereld”.  Via de media  Internet  Satelliet  Via verdragen  Instanties:
Keuze klas Havo 1 Kunst en cultuur ( tekenen handvaardigheid muziek)
“Help mij het zelf te doen”
2 stromen, 4 profielen N-stroom M-stroom Natuur & Techniek (N&T)
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
IPC Nederland.
Lichtkracht een creatief project voor en mèt jou!
V OLKEN, STATEN EN CULTUUR Linda hennkes en Eva Tetteroo uit 3hd.
Willem van Oranje College Waalwijk. Inleiding  Protestants-Christelijk  Niveau’s  Inrichting  Kunstvakken/ lokalen.
Voorlichting traject Voortgezet Onderwijs Groep 8
Hartelijk welkom Tweede Fase Havo van het Bernardinuscollege Informatieavond 14 oktober 2015.
Basisvorming. 2/3 kerndeel  58 kerndoelen 1/3 differentieel  iig 2e MVT & profilering 1040 klokuren (max 69 dagen)
Een kleine school met persoonlijke aandacht 360 leerlingen Basis, Kader, Kader+ ( K+ geeft de mogelijkheid om door te stromen naar de mavo) VMBO Wageningen.
Bètapartners, 26 oktober 2015, Damstede.  Global Learning and Observations to Benefit the Environment (GLOBE)  Opgericht in 1994 door de Amerikaanse.
Workshop Identiteit?.
Wat is erfgoed? Door mensen vervaardigd, aangelegd en bedacht Erfgoed omvat alles waar we waarde aan hechten Erfgoed vinden we de moeite waard om te bewaren.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Januari Kiezen voor de toekomst! Kiezen voor de toekomst! 2 e fase HAVO.
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
Welkom. tweetalig vwo en havo Stedelijk College Eindhoven
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Welkom op de informatieavond Het Hooghuis Stadion Jan van Vucht, locatiedirecteur.
Niet- confessionele Zedenleer. Wat is Niet- confessionele Zedenleer? (NCZ) = Zedenleer, maar niet gebaseerd op geloof, niet zomaar iets als waar aannemen.
Meervoudige intelligentie
Internationalisering 2-talig onderwijs Inleiding 4 e leerjaar thavo
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Voorlichting de Woldborg. rsg de Borgen Voor iedereen Dichtbij huis en vertrouwd Alle opleidingen in huis De route die bij je past De plek die bij je.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Burgerschap bij het Koning Willem I College Lidy van Oers | netwerk burgerschap | 18 mei mei 2016.
Jeelo van harte welkom. De wereld-oriënterende vakken in projecten Voor kinderen bestaat de wereld niet uit aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. Zij.
De nieuwe onderbouw.
SDG4 KWIS 10 meerkeuzevragen over onderwijs in de wereld.
Studiekeuzes van uw kind
23 maart 2017 profilering.
Future Planet Studies: Wat kun je ermee?
Burgerschap bij het Koning Willem I College
Voorlichtingsavond ouders van
Avila College meer dan onderwijs school voor mavo en onderbouw havo
ERFGOED.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Welkom op de voorlichtingsavond voor de ouders/ verzorgers van GT2
Curriculum.nu: veranderingen in het (economie)onderwijs
Onderwijsontwerp cluster havo/vwo
Welkom op de voorlichtingsavond voor TTO en Gymnasium
Vwo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
Havo op de Passie Sneak Peek 21 november 2018
LOOPBAANORIENTATIE en BEGELEIDING
Transcript van de presentatie:

TC&M UNESCO unites us all

United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization

UNESCO: wereldwijd dochterorganisatie van de Verenigde Naties hoogwaardig onderwijs solidariteit als bijdrage aan de vrede

T.C.&M. Taal Cultuur & Maatschappij

T.C.&M. In de onderbouw gaan de vakken projectband, tekenen, handvaardigheid, muziek en dans in projecten samenwerken UNESCO-thema’s als uitgangspunt Integratie van Taal Cultuur & Maatschappij in de projecten

Doel van T.C.&M. Leerlingen van het Dongemond college zich laten ontwikkelen tot: creatieve mensen communicatief sterke mensen mensen die kunnen samenwerken en willen aanpakken mensen met een heldere kijk op onze maatschappij en onze wereld verantwoordelijke wereldburgers

UNESCO-scholen: 4 thema’s: Vrede en Mensenrechten Wereldburgerschap Intercultureel leren Duurzaamheid

Hoe leren wij? 4 pijlers voor leren: Learning to know Learning to do Learning to be Learning to live together

Learning to know Kennis van de wereld om ons heen Nieuwsgierigheid ontwikkelen Leren hoe we leren

Learning to do Geleerde kennis toepassen in het dagelijks leven Creatief omgaan met die kennis Bewustzijn van eigen verantwoordelijkheid t.o.v. anderen

Learning to be Eigen ontwikkeling: zelfontplooiing en reflectie Ontwikkeling tot een volwaardig mens

Learning to live together Bewustzijn en waardering van culturele, etnische en taalkundige verschillen Ontwikkeling van het individu in de samenleving Leren samenwerken met anderen

Unesco na klas 2 Ontwikkelen Groeit de school in Reguliere vakken laten aansluiten bij de thema’s/ projecten. Enkele punten die eraan komen bij TC&M: Spaans vanaf klas 3 Anglia- examens Engels Internationalisering

Taal Versterking taalonderwijs: Invoering Anglia-examens Engels Invoering Spaans vanaf leerjaar 3 Internationalisering: contacten met buitenlandse scholen

Cultuur Culturele en kunstzinnige vorming binnen de kunstvakken tekenen, handvaardigheid, muziek en dans De kunstvakken werken samen aan thema’s in projecten Aandacht voor kunst en cultuur in de thema’s

Maatschappij In projecten aandacht voor maatschappelijke thema’s, bijvoorbeeld: Je eigen leefomgeving Milieu, natuurbehoud en –beheer Het belang en de functie van onafhankelijke journalistiek Mensenrechten en democratie Wereldburgerschap

Projecten klas 2 Beleef de natuur De maatschappij dat ben jij Iedereen naar school   Krant in de klas   Grondrechten   Theaterproject

Voorbeeld indeling project Beleef de Natuur TC&M Project (PB): Natuurgebieden in Nederland Wat verstaan we onder ‘natuur’ ↔ ‘cultuur’ Natuurbehoud en – beheer Soorten landschappen Natuurbescherming Maken van een website over een natuurgebied uit de regio Uitstap naar Biesbosch om kennis te maken met ruwe natuur TC&M Muziek en Handvaardigheid: Muziekinstrumenten van natuurlijke materialen ↔ industriële materialen Maak je eigen “natuur”-muziekinstrument Waar worden huidige muziekinstrumenten van gemaakt? Muziek die sfeer van natuurgebieden / natuurlijke elementen oproept