© Vlerick Business School. ‘CONCURRERENDE WAARHEDEN’ PRO FLANDRIA – 14 DECEMBER 2013 DR. IUR. LOUIS-HENRI VERBEKE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammatica Unit 2 HD 2.1 t/m 2.7.
Advertisements

November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Veel verschillende ziekten
Interrogative sentences
Hulpwerkwoorden can must may etc.
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
EUROPEES PROJECT ASINP With the financial support from the Prevention of and Fight against Crime Programme of the European Union European Commission –
Vermelding onderdeel organisatie 1 16 december 2004 Open source software Een hype met een toekomst? Najaarsvergadering NVvIR, Roei- en zeilvereniging “De.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: applying for a job can-do : kan een eenvoudig sollicitatiegesprek voeren © Anne Beeker Alle.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Grammar 3 Must = moeten (van jezelf) Should = Zou moeten (van jezelf) It’s getting late. I must go now. It’s getting late. I should go now. Mustn’t = moeten.
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels A2 Spreken/presentaties [Edu/001] thema:Sight-seeing in Holland Can-do: kan een kort, eenvoudig, vooraf ingeoefend praatje houden.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Wednesday, 01 April 2015 woensdag 1 april 2015 Click Klik.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/006] thema: to a prisoner – Amnesty International can-do : kan korte tekst schrijven volgens een vast format ©
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Weesziekten en weesgeneesmiddelen
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
2G 16 November Today’s lesson  Last class  Mull  Puffins  Check homework (ex )  Thursday 9 December: TEST UNIT 2.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Vragende/ontkennende zinnen. 1.Met behulp van to do Betalen wij de rekening? Do we pay the bill? Wij betalen de rekening niet. We do not pay the bill.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
Allesvoorengels.nl. 1. Wat betekenen some en any? 2. Wanneer gebruik je some? 3. Wanneer gebruik je any? 4. Woorden met some en any erin 5. Samenvatting.
NINE TRUTHS ABOUT EATING DISORDERS Truth #1: Many people with eating disorders look healthy, yet may be extremely ill. Truth #2: Families are not to blame,
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Key Process Indicator Sonja de Bruin
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Betrekkelijk voornaamwoorden
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
MAKING A BAND.
Unit 2: LESSON 2 practicing the grammar: betrekkelijke voornaamwoorden
Dynamic Architecture What about you?
Who/which voornaamwoorden
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Chapter 6 Sounds cool! Grammar Stepping Stones 2 t/hv.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

© Vlerick Business School

‘CONCURRERENDE WAARHEDEN’ PRO FLANDRIA – 14 DECEMBER 2013 DR. IUR. LOUIS-HENRI VERBEKE

© Vlerick Business School 1.Het geval van Mathilda … en de eerbaarheid van de leden van Pro Flandria 3

© Vlerick Business School CASE 16 What would you do? Only one answer, please. 12%16.1. In monetary terms Mark’s trading did not make a difference to the stock market. A minor transaction likely to go unnoticed. Mathilda made a mistake; who doesn’t. She violated the code of conduct in respect of Insider Trading of the company but did not benefit from it. If motherly love can not excuse that, what can? Besides, where will I find another P.A. like her? Forgive and forget. You are quite sure that Mathilda will never make the same mistake again. 15%16.2. Hell is paved with good intentions. Your personal assistant violated the code of conduct and quite conceivably acted criminally. You fire her for cause immediately. If she can’t find another job, she has only herself (or her son) to blame. 46%16.3. Mathilda cannot stay. You can not (appear to?) condone such behaviour. However, throwing her in the pit would not be proper either. In addition, it would raise questions within the company. People wouldn’t understand. You arrange for generous termination benefits, recommend her for another position and concoct a good story for internal consumption. Mathilda agrees to use the termination benefits to pay off Mark’s next mortgage installment and to pay for his enrollment in an expensive but effective rehabilitation center. Problem solved. 18%16.4. You can not bear to fire Mathilda. You owe her support in difficult times. You talk with Mark and get him to sell his shares of the company (at no profit) and arrange for a loan to him (which you and Mathilda guaranty) from a friendly banker permitting him to avoid foreclosure on his mortgage and to get treatment. 9%16.5. None of the above.

© Vlerick Business School 2.Cijfers uitsluitend uit Belgische, Waalse en internationale bronnen −Instituut voor de Nationale Rekeningen (2011) 5 Primair (Mia Euro) Beschikbaar (Mia Euro) Verschil Brussel23194 Vlaanderen Wallonië Totaal België Bijdrage per inwonerVerschil met Vlaanderen Brussel: Euro-1676 Vlaanderen: Euro- Wallonië: Euro-2170 Dit komt neer op een “overdracht” van 9.4 Mia Euro

© Vlerick Business School –CERPE (Universitair, Namen) –Primair overschot van België (2006 tot 2010) (vóór aanrekening interesten van de staatsschuld) –Totaal: 24,4 Mia Euro –Vlaanderen: + 41 Mia Euro –Wallonië: -21,9 Mia Euro (Zie ook mijn opinie in de Tijd dd. 4/12/2012) Enkel Vlaanderen draagt de kost van de staatsschuld … die ze niet deed ontstaan ─ IWEPS (Waals Instituut voor de statistiek) conclusies over armoede (Rapport nr. 16, september 2013) ─ met 9,8% is een (onafhankelijk) Vlaanderen de beste van alle EU landen, Wallonië op niveau Portugal; Brussel verreweg het slechtste (zie tabel volgende slide) 6

© Vlerick Business School 7

–Verdeling van de armoede over de gewesten (zie tabel) 8

© Vlerick Business School –Regionale vergelijking (195 Europese regio’s) –Vlaanderen: nr 22: bij de (Noord) Europese top –Wallonië: nr 142: bij de zwakke Zuid en Oost Europese landen –Brussel: nr 189: –Een kaart van de armoede … of een kaart van de PS gewesten 9

© Vlerick Business School –een arme Waal is er erger aan toe dan een arme Vlaming bij gelijk vervangingsinkomen o.a. omwille van het gewestelijk beleid –De kans om uit de armoede te raken is veel kleiner in Wallonië dan in Vlaanderen (werkgelegenheid, onderwijs, PISA resultaten) –Armoede is minstens 2x hoger in Wallonië dan in Vlaanderen; Waalse kinderen zijn er nog erger aan toe –Werkloosheid is de belangrijkste oorzaak (4% maar van armen zijn “werkende armen”) … vooral in één oudergezinnen –Armoede bij werkloze gezinnen: 26.9% in Vlaanderen, 57.1% in Wallonië –Het zijn niet de personen boven 65 jaar die meer “at risk” zijn dan in andere landen 10

© Vlerick Business School –Kinderen: (zie tabel aparte bijlage): 12,22 en 39% probleemkinderen –Inkomensongelijkheid: Vlaanderen is zeer egalitair, Wallonië wat minder, Brussel het meest inegalitair (ver boven het Europees gemiddelde) –Verder: kwaliteit van huizen, beschikbare ruimte, verwarming, chronische ziekten, sociale contacten, ontspanning, onderwijsresultaten enz … vertonen een zelfde beeld (zie tabel aparte bijlage) 11

© Vlerick Business School 3.Competitiviteit (WEF-DAVOS) Het beeld is het volgende: België gaat achteruit Wat afhangt van de persoonlijke inspanning scoort hoog bv. management, onderwijs en BBP Wat Vlaamse gewestelijk/gemeenschapsmaterie is scoort zeer hoog (onderwijs) tot matig maar meestal slechter dan Nederland Wat federaal is scoort zeer slecht, fiscaliteit, arbeidsrecht, justitie Het wordt er niet beter op P.S.: Hoe zou Vlaanderen alleen scoren? 12

© Vlerick Business School –Waarom deze bronnen (eerder dan VIVES bv.)? –Wat doen we eraan? −Poll by La Libre (7000 Lezers): 62% voor de ontmanteling van het federale België … om van de PS (en Wallonië) af te raken. Ook bij de lezers van Le Soir, grote steun voor bv. beperking werkloosheid in de tijd (zie links laatste slide) 13

© Vlerick Business School –Een stemming 1.We moeten voor x jaar nog meer solidair zijn met Wallonië. 2.We moeten sociaaleconomisch van Wallonië af en dat mag veel geld kosten (bv. 20 jaar bijdragen). Het alternatief is nog erger. 3.Vlaanderen moet zichzelf onafhankelijk verklaren en moet niet meer afdragen aan Wallonië. 14

© Vlerick Business School LINKS RAPPORTEN   pdf pdf  n art n art  u_goed_zijn art u_goed_zijn art  houdbare_en_dure_Belgische_spreidstand art houdbare_en_dure_Belgische_spreidstand art 15