Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Uit liefde voor het vak… Onderwijs slim organiseren!!!
Advertisements

Lectoraat Lesgeven in de Multiculturele School
Hoe bouw ik een relatie op met God?
Onze visie: Zie, slaat uw ogen op en beschouwt de velden
Jezus vol liefde, U wilt ons leiden. Wij prijzen U als onze Heer
26/06/2014 | pag. 1 Jong in Gent en Antwerpen een inleiding waarin ook de besluiten al worden verklapt (tevens een poging om heel veel logo’s op één slide.
De Vrouw Toen God de vrouw schiep was hij nog laat bezig op de 6e dag.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Denk aan de sociale competentie
MOBIELE PORNO? NEE, IK DOE NIET MEE
Talent Speciaal Werken met ePortfolio in het Speciaal Onderwijs Nationaal ePortfolio Congres 2011 – Den Bosch.
evenwicht zoeken tussen ‘graag zien’ en ‘neen zeggen’
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Gezag en autoriteit De Bron 20 februari 2011.
Persoonlijk worden.
Culturele stromingen Culturele ontwikkeling is een proces van opeenvolging en afzetten tegen. Literatuur is het product van een cultuur: het geeft (indirect.
Samenwerken in burgerschap
Refrein De Hogeschool van Amsterdam, Is ambitieus ten aanzien van het koesteren van jong talent. Wij gaan voor de student Betrokken bij de maatschappij.
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
TWAALF ARTIKELEN OM IDEEËN TE DODEN OF IDEEËN TE WEKKEN
Echt of nep?.
Drie concepten Wat is de visie van de school op taal en rekenen? Hoe je kijkt naar taal en rekenen bepaalt wat je in de klas terugziet. Is taal meer dan.
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Presentatie landelijk pedagogencongres “Ontmoeten en verbinden” 23 januari 2013.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
“Een dure GSM hebben ze wel, maar hun schoolrekening betalen…”
Collegagroep PW 3 april Gasten Fred Dhont, directeur Socius Mien Quartier, stafmedewerker Femma Walter Van Wouwe, projectmedewerker Clemensprovincie.
Jonge kinderen zijn kostbaar in de ogen van Jezus
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Een goed Karma Dit is makkelijk te lezen en lekker kort. Geniet ervan! Hier volgt wat de Dalai Lama vertelt over Je hebt alleen enkele minuutjes.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Zondag 7 HC Franeker 21 februari 2010
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
22 maart 2015 Zoetermeer 1. terugblik...  de relatie van Christus & de ekklesia wordt ten voorbeeld gesteld aan man & vrouw;  Hoofdschap = voorop gaan,
0 CNV Publieke Zaak Patrick Fey ALV Senioren 24 maart 2011 Het Seniorenbelang in en bij de bond + actualiteit pensioen.
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 3
Toekomst in beeld Leiding geven met het oog op morgen Studiedag Optimus 25 februari 2010 Leo Lenssen.
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Waarom begrijpen we elkaar wel en niet?.  De man sloeg de hond met de stok.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Jeugdcultuur Inleiding op de module. Pascal van Schajik
Lang leve de dorps- en wijkbibliotheek!
TRENDS 2014 Hafida
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Gelukzoekers vya 14 februari Valentijnsdag.
INFORMATIEAVOND 25 FEBRUARI Onderwijs dat leeft!.
Lezen kan in alle talen over meertaligheid en leesbevordering Saskia Visser Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie.
Oefening: Gent is vree wijs. “Vree wijs” is een uitspraak die quasi automatisch in verband wordt gebracht met de stad Gent. Niet alleen omdat Gentenaars.
Pedagogiek als beroep.
5. Leven voor God 1 Petrus 3:8-12 en 4:1-11.
Sociaal werk in een veranderende samenleving
Oefening: Gent is vree wijs
Denkbeelden van jongeren over democratie
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Jouw ideale school 2032 LBV – KO - MAA.
PROJECT INTERFACE.
MAA ideale school 1 Beroepsidentiteit .
FILOSOFEREN LES: LEEFT AARDE?.
Sint-Jozefsinstituut
Sociale veranderingen in het bindingsvraagstuk
Sint-Jozefsinstituut
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Sessie 14: De spiegel Cultuureducatie en identiteit: de praktijk 14u40-16u10

STELLING 1

Ons onderwijssysteem wordt meer en meer gebaseerd op het principe van individualisering 'in naam van de persoon' of 'uniciteit van het individu'. In dergelijk onderwijs is het moeilijk om betekenis te geven aan het eigen leven in connectie met het samenleven. Jonge mensen worden haast verplicht om de betekenis enkel te zoeken in zichzelf, in de eigen noden en behoeften hier en nu. In die zin is de school een afspiegeling geworden van de maatschappij. (D. Wildemeersch – De Morgen, 25/11/2010)

STELLING 2

Het idee om kunstervaringen op je eigen leven te betrekken is er uit. Engelse kinderen lezen Dickens en Austen, en leren dat literatuur iets is van dode mensen. Terwijl de Simpsons voor hen echt wel levend zijn. Zo’n canon leidt er dan soms toe dat er niets meer met je eigen leven in verband staat. Als die verbinding er niet is, blijft het wel een dooie boel. (…) Je kan mensen ook uitleggen dat alle manieren waarop ze over de liefde praten ooit door Shakespeare opgetekend zijn. Maar als je je afzondert in de complexiteit, de theorie en het onverstaanbare, en ervan overtuigd bent dat massacultuur een stinkende afgrond is waarin je alleen maar kan verdwijnen, dan creëer je zelf een probleem. (B. Heijne – De Morgen, 20/11/2010)

STELLING 3

Naast de globalisering, blijkt ook de ‘lokalisering’ – het terugplooien op de lokale context/gemeenschap – een belangrijke actuele maatschappelijke tendens, die een invloed uitoefent op de ontwikkeling van identiteit als een ‘cultureel zelfbewustzijn’.