VincentBrunings Chris Eleuterio Leroy George Reinier Haars Kris Werry.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Masterclass SIEMENS 1 Industriële bussen, netwerken
Advertisements

Boss RC-50 Guide Beats laten horen Beats aanpassen Instructie voor leerlingen Guide is één van de mogelijkheden met de Boss RC-50.
Nederlab Laboratory for research on the patterns of change in the Dutch language and culture Kickoff, 25 januari, 2013 Meertens Instituut, Amsterdam.
Inleiding gebruik van powerpoint De Apollo school
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
How to build a robot Sander van Dijk Kunstmatige Intelligentie
Organisatie en sourcing van de DLWO Jacco Jasperse Informatie- en procesmanager Manager Dienst Informatievoorziening en Automatisering.
Minder zichtbare techniek door intuïtieve interfaces
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
VORM- en BETEKENISGEVING
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Stijn Van Wonterghem1 ALICE Een inleiding. Alice - Een Inleiding2 Wat is ALICE? Een moderne programmeeromgeving –Visuele voorstelling, opgebouwd uit drie-
Werkgroep video prototyping V1 blok 2 Maaike van Cruchten Bart-Jan Steerenberg b ‘FAKE IT ‘TILL YOU MAKE IT’
Zonder Interface heeft de computer geen gezicht
Herkansing MedMec Q3 co creatie 15 en 16 juli 2009 De student is in staat: Het begrip co-creatie en de voordelen van co-creatie te benoemen. De voorwaarden.
ICT-voorstelling: onderhoud van een website Donderdag 23 oktober 2008.
BERLIJN…. BERLIJN… & de opdracht opdrahc RESULTAAT VAN JE INSPIRATIE OEFENING UPLOADEN OP JE PORTFOLIO…
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Internetgebruik en protocollen. - Inleiding (2 minuten) - Korte ronde in kleine groepjes met elkaar de schoolsituaties vergelijken. Meegenomen materiaal.
PADS4 maakt het eenvoudig om informatie te verspreiden naar een specifiek publiek op de juiste plaats en het juiste moment PADS4 is een professionele oplossing.
Vraag de leerlingen om tijdens de lessen aantekeningen te maken.
3 Live or Die Succes- en faalfactoren van Checkpoint? Verbeteringen Verwachtingen P.
Workshop ‘visieversneller’
Welkom bij Immersive space, de flashles Tijdens deze lessen, leren wij je werken met het programma adobe flash.
Visie & Strategie.
Windows Verkenner Tips en Trucs woensdag 14 januari 2015
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
V1 Kern Technologie & Innovatie Werkcollege 5:
What? What? Augmented reality -C#, Java, C++ -Mobile, webcam, Monitor bril.
BEGINNER EV3 Programmeer Les
Online filmpjes maken. (
Online filmpjes maken. (
Gevorderde programmeer les
Etiquette Etiquette Opdracht workshop.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
DMK – week 4. Onderwerpen week 5 deel 1 Tio Onderwerpen DMK: Digitale marketingtoepassingen vervolg Webcare: wat is webcare en waar doe ik daar mee? Mobile.
Skillzz Handleiding voor mentor Powered by. Waarom Skillzz? Jouw school vindt het belangrijk dat: Jullie als klasgenoten nog beter met elkaar omgaan Dat.
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Opdrachten en eindopdracht
Adapter voor industriële wireless sensor netwerken Student: Glen Vanroelen Interne promotor: Tim Dams Externe promotor: Kevin Heylen (Intation)
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
WijWijs Ouderbetrokkenheid Portaal “First Impression”
Trimester 2. Hfdst 1: e-Presentatie, master! e-Presentatie Met de hulp van Powerpoint gaan we leren hoe we een elektronische presentatie kan maken.
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Welkom X-STREAM. Terugblik vorige les  Wat vonden jullie ervan?
Cliënt en mediawijsheid Les 8 en 9, Domotica. domotica  Domotica wordt steeds meer toegepast in de zorg, en gebruikt om mensen langer thuis te laten.
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Instructie Shakespeak Powerpoint
Sway.
Proportionele Besturing
BEGINNER EV3 PROGRAMMEER Les
Overzicht Vooronderzoek Hypothese Onderzoeksvraag Methodologie
Docentvaardigheden ICT
Gevorderde programmeer Les
Tool IH-1: Het verkennen van ideeën van docenten
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Digitale transformatie is de sleutel tot een nog succesvollere samenwerking Sven Eijck, 14 november 2017.
De Kwaliteit Verbetercyclus
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Opdracht bouw je eigen technologische huis van de toekomst:
Workshop 2 Technische tips voor gevorderden
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Spel en beweging in het onderwijs
Workshop creativiteit
UNICEF België en HIVA / KULeuven
voorbeeld volgende bladzijde terug
Kunst, Wetenschap & Technologie Irritant! groep 6 t/m 8
Transcript van de presentatie:

VincentBrunings Chris Eleuterio Leroy George Reinier Haars Kris Werry

Agenda Wat is het? Basics Geschiedenis Toekomst Patterns Opdracht 1 & 2 Workshop

Watzijngestural interfaces? Een “gestural interface” gaat uit van “gesturalrecognition” Gesturalrecognitionis een technologie met het doel menselijke bewegingen via mathematische algoritmes te interpreteren. Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Watzijngestural interfaces? Gezicht en handen Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Watzijngestural interfaces? Menselijke interactie met machines Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Watzijngestural interfaces? Conventionele input devices overbodig Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Wat zijn gestural interfaces? Computer Vision en Image Processing Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces

Hoe werken touchscreens en gestural controllers? Sensor Vergelijker Actuator Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Sensor Helling Beweging Oriëntatie (positie en richting) Druk Licht Aanwezigheid Geluid Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Vergelijker Wanneer de sensor een verandering heeft bespeurt, wordt deze informatie naar de vergelijker gestuurd. Deze vergelijkt de huidige staat met de vorige staat en maakt vervolgens een beslissing Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Actuator Deze beslissing wordt naar de actuator gestuurd. Deze voert de actie uit Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Is een gestural interface de beste oplossing? Belangrijk is het als ontwerper om je af te vragen op het moment dat je een gestural interface ontwerpt of het gebruik van een gestural interface wel de beste oplossing is. Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Goede redenen om voor Gestural interfaces te kiezen Je wilt een meer natuurlijke Je wilt minder (zichtbare) hardware Je wilt meer flexibiliteit Je wilt een meer genuanceerde input Je wilt de interactie leuker maken Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Redenen om geen gestural interface te gebruiken Bij gebruik van grote hoeveelheden data Doelgroep heeft visuele beperking Doelgroep is fysiek beperkt Het is privacygevoelig of beschamend Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Hoe herken je een goede gestural interface? Het is detecteerbaar Betrouwbare uitstraling Feedback Toepasselijk Betekenisvol Smart Clever Speels Het moet er mooi uit zien Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Wat gebruik je niet in een gestural interface Cursors Hovers en Mouse-overs Dubbel-klik Rechtermuisknop Drop -down Knip en plak Multiselect Undo Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Lichaam is input-device, dus belangrijk bij GID De studie van psychologie, anatomie en de werking van het menselijk lichaam heet: kinesiologie Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Bewegingen Buiging Uitstrekking Draaien Afwending en samen brengen Interne en externe draaiing Opheffing en neerlaten Verlenging en intrekking Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Basics over gestural interfaces Ergonomie Vermijd grote bewegingen Vermijd herhaling Geef de spieren rust Gebruik relaxte neutrale posities Vermijd een statische positie Vermijd grote kracht op schanieren Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces

1977: Accutouch - Elographics, Siemens Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 1983: Hewlett-Packard 150 Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 1986: The Clapper Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 1994: The IBM Simon PersonalCommunicator Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 1995: Pinch door Fakespace Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2001: The Essential Reality P5 Glove door Lionhead Studios Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2002: AutomotiveGesture Interface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2002: Minority Report Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2004: De iPatent van Apple Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2005: de Wii van Nintendo Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2006: Jef Han onthult een multi-touch interface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2007: The iPhone Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2007: Microsoft Surface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2008: Reactrix Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Geschiedenis gestural interfaces 2008/2009: Open Frameworks Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Toekomst gestural interfaces

Meer Gestural interfaces in huis en op het werk Verdringen van de desktop metafoor Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Toekomst gestural interfaces Betere samenwerken met interactieve gestures Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Toekomst gestural interfaces Smart-objects Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Toekomst gestural interfaces Optimalisatie voor touchscreen Betere tools om gestural interfaces te maken Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Toekomst gestural interfaces Robots worden aangestuurd door gestures Komst van een standaard Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces

Hoe te gebruiken Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Eenmaal lezen en vervolgens instinctief gebruiken Als referentie gebruiken tijdens ontwerpen De bestaande patterns verbeteren

Patterns bij gestural interfaces Twee soorten gestures interface patterns Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Free-formPatterns TouchscreenPatterns

Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Tap to open/ activateTap to select Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Drag to moveSlide to control Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Spin to control Slide and holdforcontinuous scroll Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Flick to nudgeFling to scroll Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Tap to stop Pinch to shrink en spread to enlarge Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Aanwezigheid activeert/ deactiveert Beweeg lichaam om activeren Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Point to select/ activateZwaaien om te activeren Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Place hands inside to activateRotate to change state Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Step to activateShake to change Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Tilt to move Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop

Opdracht

Maak een groep (max 4 mensen) Kies een opdracht (na 15 min switchen) Opdracht 1 Met je team ga je met behulp van een webcam en gestures een game spelen Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Opdracht 2 Met je team ga je een schilderij maken met behulp van een Wiicontroler Opdracht locatie:

Workshop Nu jullie door middel van onze presentatie wat meer te weten zijn gekomen over ‘gestural interfaces’, mogen jullie nu zelf aan de slag met dit onderwerp. Wij hebben voor ieder groepje een uitdagende opdracht verzonnen, waarvan we de resultaten van elkaar aan het eind gaan bekijken. Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Opdracht locatie: