VincentBrunings Chris Eleuterio Leroy George Reinier Haars Kris Werry
Agenda Wat is het? Basics Geschiedenis Toekomst Patterns Opdracht 1 & 2 Workshop
Watzijngestural interfaces? Een “gestural interface” gaat uit van “gesturalrecognition” Gesturalrecognitionis een technologie met het doel menselijke bewegingen via mathematische algoritmes te interpreteren. Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Watzijngestural interfaces? Gezicht en handen Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Watzijngestural interfaces? Menselijke interactie met machines Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Watzijngestural interfaces? Conventionele input devices overbodig Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Wat zijn gestural interfaces? Computer Vision en Image Processing Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces
Hoe werken touchscreens en gestural controllers? Sensor Vergelijker Actuator Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Sensor Helling Beweging Oriëntatie (positie en richting) Druk Licht Aanwezigheid Geluid Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Vergelijker Wanneer de sensor een verandering heeft bespeurt, wordt deze informatie naar de vergelijker gestuurd. Deze vergelijkt de huidige staat met de vorige staat en maakt vervolgens een beslissing Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Actuator Deze beslissing wordt naar de actuator gestuurd. Deze voert de actie uit Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Is een gestural interface de beste oplossing? Belangrijk is het als ontwerper om je af te vragen op het moment dat je een gestural interface ontwerpt of het gebruik van een gestural interface wel de beste oplossing is. Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Goede redenen om voor Gestural interfaces te kiezen Je wilt een meer natuurlijke Je wilt minder (zichtbare) hardware Je wilt meer flexibiliteit Je wilt een meer genuanceerde input Je wilt de interactie leuker maken Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Redenen om geen gestural interface te gebruiken Bij gebruik van grote hoeveelheden data Doelgroep heeft visuele beperking Doelgroep is fysiek beperkt Het is privacygevoelig of beschamend Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Hoe herken je een goede gestural interface? Het is detecteerbaar Betrouwbare uitstraling Feedback Toepasselijk Betekenisvol Smart Clever Speels Het moet er mooi uit zien Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Wat gebruik je niet in een gestural interface Cursors Hovers en Mouse-overs Dubbel-klik Rechtermuisknop Drop -down Knip en plak Multiselect Undo Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Lichaam is input-device, dus belangrijk bij GID De studie van psychologie, anatomie en de werking van het menselijk lichaam heet: kinesiologie Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Bewegingen Buiging Uitstrekking Draaien Afwending en samen brengen Interne en externe draaiing Opheffing en neerlaten Verlenging en intrekking Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Basics over gestural interfaces Ergonomie Vermijd grote bewegingen Vermijd herhaling Geef de spieren rust Gebruik relaxte neutrale posities Vermijd een statische positie Vermijd grote kracht op schanieren Wat is het – Basics– Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces
1977: Accutouch - Elographics, Siemens Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 1983: Hewlett-Packard 150 Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 1986: The Clapper Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 1994: The IBM Simon PersonalCommunicator Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 1995: Pinch door Fakespace Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2001: The Essential Reality P5 Glove door Lionhead Studios Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2002: AutomotiveGesture Interface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2002: Minority Report Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2004: De iPatent van Apple Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2005: de Wii van Nintendo Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2006: Jef Han onthult een multi-touch interface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2007: The iPhone Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2007: Microsoft Surface Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2008: Reactrix Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Geschiedenis gestural interfaces 2008/2009: Open Frameworks Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Toekomst gestural interfaces
Meer Gestural interfaces in huis en op het werk Verdringen van de desktop metafoor Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Toekomst gestural interfaces Betere samenwerken met interactieve gestures Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Toekomst gestural interfaces Smart-objects Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Toekomst gestural interfaces Optimalisatie voor touchscreen Betere tools om gestural interfaces te maken Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Toekomst gestural interfaces Robots worden aangestuurd door gestures Komst van een standaard Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces
Hoe te gebruiken Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Eenmaal lezen en vervolgens instinctief gebruiken Als referentie gebruiken tijdens ontwerpen De bestaande patterns verbeteren
Patterns bij gestural interfaces Twee soorten gestures interface patterns Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Free-formPatterns TouchscreenPatterns
Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Tap to open/ activateTap to select Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Drag to moveSlide to control Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Spin to control Slide and holdforcontinuous scroll Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Flick to nudgeFling to scroll Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces TouchscreenPatterns Tap to stop Pinch to shrink en spread to enlarge Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Aanwezigheid activeert/ deactiveert Beweeg lichaam om activeren Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Point to select/ activateZwaaien om te activeren Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Place hands inside to activateRotate to change state Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Step to activateShake to change Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Patterns bij gestural interfaces Free-formPatterns Tilt to move Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop
Opdracht
Maak een groep (max 4 mensen) Kies een opdracht (na 15 min switchen) Opdracht 1 Met je team ga je met behulp van een webcam en gestures een game spelen Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Opdracht 2 Met je team ga je een schilderij maken met behulp van een Wiicontroler Opdracht locatie:
Workshop Nu jullie door middel van onze presentatie wat meer te weten zijn gekomen over ‘gestural interfaces’, mogen jullie nu zelf aan de slag met dit onderwerp. Wij hebben voor ieder groepje een uitdagende opdracht verzonnen, waarvan we de resultaten van elkaar aan het eind gaan bekijken. Wat is het – Basics – Geschiedenis – Toekomst – Patterns – Opdracht - Workshop Opdracht locatie: