Gebruiksvriendelijke websites

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Lindenhout gaat 2.0, jij ook?
Het doen van eigen onderzoek
Visie, missie en kernwaarden
Duizenden mensen in de zorg zetten zich in 26 JUNI CHANGE DAY NEDERLAND Iedere dag staan er duizenden mensen in de zorg klaar om anderen te helpen. Zij.
Welk effect heeft uw Website? Gerard Duursma Online Marketeer linkedin.com/in/bonopoly.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Onderwerpen Oude situatie Eerste aanpak en problemen
F&J webcreation even voorstellen… we willen graag met u in gesprek, dus…
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 6: Kijken en vergelijken.
Marketingmix Saskia Best, 9 oktober 2008
Strategie Social Media.  Waarom iets met Social Media gaan doen?  Waarom is het belangrijk eerst een strategie te ontwikkelen?  Schakel een deskundige.
Workshop contentstrategie
Informatievaardig bij Trendanalyse: M eer dan Google Jaroen Kuijper, informatiespecialist
Media en creativiteit medbv301D Virtual democracy
Wat is een communicatieplan?
Welkom bij workshop IV Hoe zorg ik voor voldoende opdrachtgevers?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
The Passive Voice de lijdende vorm.
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Meer bekendheid via je Website
Basis communicatieplan
Liquid Internet is dé nieuwe manier van online zaken doen. © Copyright IQNOMY 2010.
Deel anders, mijn organisatie
Minor Digital Marketing Niels Knoop & Marijn van Reeuwijk
NulNu Manifestatie: Congres HAN 8 oktober 2014
Aan de slag met de BETERapp
Bezoekersgerichte teksten
CanDo Coaching.
Inbound Marketing Plan
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Visie & Strategie.
Onderzoek doen een methodische aanpak
Visie & Strategie.
Social media presentatie
MultiMedia Management – WEEK 3 Marcel Jansens 04 Mei 2011.
Commercieel beleid en recht
Online filmpjes maken. (
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
EFFECTIEVE INZET VAN ONLINE MARKETING Lennen Oldenbeuving & Adis Nazareet.
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Sessie 3: Je bent wat je publiceert 1. Programma De kracht van weblogs Praktijkoefening: Zelf een weblog maken met Blogger Wat kan ik ermee? 2.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Talent in Ontwikkeling
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 6 Marketing. Inhoud 1 Eerst langs alle haltes 2 Verkoop 3 Omgaan met geld in een bedrijf 4 Logistiek 5 Wat doen leidinggevenden?
Contentplan sociale media #GR18 Voorbeeld
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Marketing in het Verzetsmuseum Wat is marketing Marketing in Verzetsmuseum Doel van de marketing Eerdere doelen PR vragen Doel, strategie Marketing.
Content Marketing Wat is het? Voorbeelden Hoe pak je het aan?
© UNIEK IN DE KLAS.
H1 Media en communicatie
Marketing as a service ‘Hoe ziet de klantreis voor onze verschillende klanten eruit?’ Hoe wordt touchpoint ‘formulieren’ ervaren? ‘Zijn de formulieren.
Online Marketing voor het MBO
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
LinkedIn Wat moet ik ermee?.
Social media voor statenleden/politici
Persona’s maken, hoe doe je dat?
Doelen, verlangens, behoeftes en drijfveren
Transcript van de presentatie:

Gebruiksvriendelijke websites De bezoeker centraal Gebruiksvriendelijke websites

Usability & User Experience Gebruiksvriendelijk ontwerpen De effectiviteit van een website begint ermee dat bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken Pas als bezoekers daarover tevreden zijn, bestaat de kans dat ook de doelen van de afzender van de website bereikt worden

Vijf vragen Stap voor stap een website ontwerpen. Wat is de bezoekersvraag en wat zijn jouw doelen? Wat is er nodig om dat te bereiken? Waar haal je de informatie vandaan? Hoe ontsluit je de informatie? Hoe moet de website er uit zien?

De essentie van communicatie Het publiek! Communiceren doe je met anderen voor anderen omdat je iets wilt bereiken bij die ander En daarom zijn de belangrijkste vragen…

Op wie richt ik me? Scherp stellen om je doel te bereiken

Wie is die ander? Leer je doelgroep kennen. Het gaat daarbij niet alleen om de (informatie)behoefte, maar het gaat er ook om hoe die ander in elkaar zit, bijvoorbeeld door duidelijkheid te verkrijgen over: Cultuur (sub)Groep Gedrag Informatieverwerking

Opdracht Maak een plan van eisen voor je website met de volgende onderwerpen: Onderwerp van je website Geef in trefwoorden weer waar de website over gaat Doelgroep(en) Geef precies aan wie je wilt bereiken Doel dat je met de website wilt bereiken Geef per doelgroep aan met welk resultaat je tevreden bent.

Persona’s Beschrijven de leden van je doelgroep(en) Meet Eddie, 23 years old. Fed up with life, and the way things are going, he decides to rob a liquor store (I can't take this no more, I can't take it no more, homes) But on his way in, he has a sudden change of heart. And suddenly, his conscience comes into play

Persona’s Kruip in de huid van je bezoekers Geslacht Leeftijd Opleidingsniveau Huwelijkse staat Inkomen Hobby Hoe gaan mijn beoogde bezoekers om met informatie? Klikken mijn bezoekers makkelijk door? Wordt informatie altijd opgezocht via een zoekfunctie? Wat zijn websites die zij zoal bezoeken? Hoeveel uur per dag zitten ze op internet? Lopen ze vooraan qua techniek of hobbelen ze overal achteraan? Op welke social media kanalen zijn zij actief en hoe?

Persona’s Voorbeelden en meer informatie. http://www.socialcrowd.nl/personas-en-hoe-maak-je-ze/ http://www.frankwatching.com/archive/2009/04/01/hoe-personas-en-user-stories-bijdragen-aan-een-succesvol-designproces/ https://www.google.nl/search?q=persona+maken&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=BkkoUraaPIirhAfAl4HwAQ&ved=0CD8QsAQ&biw=1536&bih=722

Wat wil de doelgroep? Op ontdekkingtocht. Ontdekken wanneer iemand naar je website komt Ontdekken waarom iemand naar je website komt De informatiebehoefte in kaart brengen Een model van je website maken Dat model uitproberen in de doelgroep Waar nodig aanpassen

Opdracht Persona’s maken: Bepaal wie de leden van je doelgroep zijn Maak voor elk type een persona Heb je meer doelgroepen, dan herhaal je deze stap voor elke doelgroep

Wat wil jij bereiken? Stel je doelen scherp. Informeren = bezoekers: laten weten dat iets bestaat helpen Beïnvloeden = bezoekers: anders laten denken aanzetten tot gewenst gedrag

Contentstrategie Een definitie Een contentstrategie is een plan dat je vertelt welke content bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie en op welke manier dat gebeurt

Contentstrategie Content ingedeeld naar waarde voor de organisatie Content als product Mensen betalen voor je content (strikt genomen betalen ze voor het fysieke product dat je aanbiedt via je content) Content als service Content die de gebruiker helpt om taken goed uit te voeren Content als invloed Helpt het gedrag, de kennis of de houding van je bezoekers te beïnvloeden Content als stuff Content die geen waarde vertegenwoordigt voor je organisatie

Klantscenario’s Wat doet de klant op het moment dat jij in beeld kan komen Met een klantscenario kun je veel scherper inzoomen op de behoefte van je klant, maar ook op het kanaal dat je in gaat zetten. Het gaat daarbij om: Activiteit van de klant Tijdens die activiteit heeft jouw klant iets nodig, op dat moment komt ie naar je toe Contenttype dat je kunt inzetten om de klant te vangen Dat wat de klant nodig heeft/zoekt bepaalt welk contenttype je kunt inzetten Kanaal dat je daarbij inzet Zoek een passend kanaal bij het contenttype en bij de activiteit van de klant

Klantscenario’s Een voorbeeld

Opdracht Werk een klantscenario uit bij jouw doel en doelgroep

Gebruikerstevredenheid Contentelementen en functionaliteit afstemmen op gebruikersbehoeften. Om de bezoekers van je website tegemoet te komen, moet je bepalen welke: contentelementen nodig zijn in de website, waar het over moet gaan functionaliteit(en) de website moet hebben, welke middelen de bezoeker nodig heeft om zijn taken uit te kunnen voeren

Contentstrategie https://watch.zentrick.com/gbOhpt/