1 Vlaams Forum voor Diagnostiek in de psychologische en pedagogische begeleiding en hulpverlening v.z.w. De diagnostiek gediagnosticeerd Met steun van Symposiumbenefactor VFD SYMPOSIUM 14 oktober Gent
2 Rondvraag naar diagnostische middelen en noden in Vlaanderen Dr. Mark Schittekatte (RUG) Dra. Karen Spruyt (VUB) Mw. Annemie Bos (Lessius-Hogeschool) Dra. Veerle Germeijs (KULeuven)
3 De VFD-rondvraag (jan-juni 2001) Inventarisatie van de meest gebruikte (top 10) & belangrijkste (top 5) diagnostische instrumenten van ontbrekende of ontoereikende diagnostische instrumenten van lopend onderzoek i.v.m. diagnostische instrumenten
4 Respondenten 1 Vnl. via stagiairs onderwijsinstellingen KULeuven, RUG, VUB, Artevelde, IPSOC, Lessius niet gestratificeerde steekproef toch voldoende representatief Bereikte sectoren (sociale kaart & provincies) Centra voor Leerlingbegeleiding (67/149, 46%) Centra voor vroegtijdige opsporing (2/3) Consultatiebureaus (9/17) Psychiatrische ziekenhuizen (18/48) Algemene ziekenhuizen (PAAZ of A-dienst) (13/39) Onthaal-observatie en oriëntatiecentra (9/32) Revalidatiecentra (18/68) Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (19/98)
5 Respondenten 2 In totaal: 155 (88) van de 454 (305) instellingen in Vlaanderen = gemiddeld 1 op 3 377 personen vulden de vragenlijsten in 394 verschillende tests, met 3621 “testbeoordelingen”
6 Testindelingen 1 Monnikenwerk op 3621 testvermeldingen CAP-vademecum: 10 domeinen
7 Domein 1: Aandacht en geheugen
8 Domein 3: Functieontwikkeling
9 Domein 4: Intelligentie
10 Domein 5: Gedrag/emotie/ persoonlijkheid
11 Domein 6: Schoolvorderingen
12 Meest frequent gebruikte instrumenten: algemeen
13 Meer algemene resultaten Gemiddeld datum van de gehanteerde versie = 1982 < 25% is van 1992 of recenter > 25% is van voor 1973 Computer-afname 2% vs. computer-scoring 16% Beoordelingen -> “%” testvermeldingen waarbij men “geen probleem” aanstipte: Handleiding Materiaal Instructies Normen Taal Scoring 80% 81% 87% 59% 80% 73%
HandleidingMateriaalInstructiesNormenTaalScoring WISC-R CBCL WPPSI(-R) BV SVT-DUDAL LVS-VCLB WAIS(-R) CF n.v.t.37 15W STROOP SON-R MOS AVI MMPI SPM TOTAAL Beoordeling “top 15” door gebruikers
15 Conclusies 1 Het testgebruik in Vlaanderen is zeer divers (bijna 400 tests) en toch weer niet (zelfde “toppers” & weinig diversificatie per psycho-pedagogische beroepsgroep) Meest gebruikte tests komen uit domein “gedrag/emotie & persoonlijkheid”, daarna “intelligentie” De kwaliteit van de normen wordt het laagst ingeschat, bij alle beroepsgroepen, LVS-VCLB een vb.
16 Nood in domeinen: Gedrag/ emotie/ persoonlijkheid Aandacht en geheugen Intelligentie Functieontwikkeling Noden voor specifieke doelgroepen Communicatie-instrument Conclusie 2
17 Europese context Test-attitudes in België (2000, K. Glabeke, BFP-info) Test use in the Netherlands over the past 33 years (2001, London & de Psycholoog, A. Evers & J. Zaal) Testing practices in European Countries (2001, J. Muñiz a.o., European Federation of Psychological Associations - > website:
18