Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 1 - Verzet en.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 2 - Investituurstrijd.
Advertisements

Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 3: Het Grote Schisma van 1054.
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 1: De Kruistochten.
Late Middeleeuwen.
Seculiere en Reguliere Geestelijken
Zingeving van het bestaan
Hoe staatvorming begon in Frankrijk
4.2 Deels ontzuiling, maar ook nieuwe verzuiling
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben Les 3: De Italiaanse.
op de Utrechtse Heuvelrug
De Bourgondische Nederlanden
Kerstening van Noordwest-Europa - werkwijze
De opkomst van het christendom
6.3 De machtige kerk.
De Christelijke Kerk in West Europa valt uiteen
1.5 De christelijke kerk in West-Europa valt uiteen
De Republiek in een tijd van vorsten
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 14: De Kruistochten.
Les 5 - Groei van de Steden
Machtsbasis Twee elkaar versterkende monopolies
Hoge en lage edelen Het merendeel der adel bestond uit lage adel
Kenmerk 9: De verspreiding van het christendom in geheel Europa Les 1: Clovis, de Kloosters en Tijdvak 3: Vroege Middeleeuwen; de tijd van ridders en.
invloed van de Kerk op de Middeleeuwse cultuur
Les 7 – Opkomst van de nationale staten
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 1: De Christelijke Kerk valt uiteen.
Les 6 – De Bevolking.
Artikel: Vrije steden, repressieve staten
Strijd tussen De Kerk en De Staat Les 8 - Investituurstrijd
Kenmerk 14 a Opkomst van de stedelijke burgerij en b De toenemende zelfstandigheid van steden Les 1 - Groei van de Steden.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 13 - Investituurstrijd.
Kenmerk 14 a Opkomst van de stedelijke burgerij en b De toenemende zelfstandigheid van steden Les 15 - Groei van de Steden.
Algemeen: Hoe staatvorming begon
Kenmerk 13 De opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving Les 1 - De Hanze.
Kenmerk a Opkomst van de stedelijke burgerij en b de toenemende zelfstandigheid van steden Les 2: Verschillen stad en platteland.
Kenmerk 30 De democratische revoluties in westerse landen met als gevolg discussies over grondwetten, grondrechten en taatsburgerschap Les 1: Oorzaken.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 20: Calvijn en de Reformatie.
Kenmerk 17 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 28 - Frederik II von Hohenstaufen.
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 45: Karel V en de Gewesten.
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 43: De Contra-Reformatie.
ALGEMENE VRAGEN. VRAAG 1 In de nieuwe tijd komt de mens met zijn eigen mening en waarden centraal te staan in het leven. Geef hiervoor 1 woord. antropocentrisme.
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Tijd van steden en staten
1.3 Karel V en de reformatie
De katharen 12de – 14de eeuw Hoogtepunt van de macht van de Paus (13de eeuw, Innocentius III) Rome gaat achteruit (14de eeuw, renaissancepausen)
Kenmerk 16 De expansie van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de Kruistochten Les 2: De Kruistochten.
Een Christelijke samenleving
Wat moet je weten aan het eind van de les?
Rond 1500 was Europa een standenmaatschappij
Renaissance en Opstand
Renaissance en Opstand
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Wat moet ik weten aan het einde van de les?
H 3 Monniken en ridders§ 3.4 Christendom in Europa Wat moet je weten aan het eind van de les? Hoe de hiërarchie van de rooms katholieke kerk in elkaar.
Tijd van steden en staten
7 SACRAMENTEN de eucharistie met als belangrijk onderdeel de heilige Communie het doopsel het vormsel de biecht of het sacrament van de verzoening de.
4.1 de Pruikentijd.
Scheiding der Nederlanden. Filips II en de Katholieke Kerk Flips II was erg Katholiek. De inquisitie werd opgericht(inquisitie = kerkelijke rechtbank.
De tijd van de pruiken en de revoluties
De vroege middeleeuwen
Regenten en vorsten 3.4 Stedelijke cultuur in Nederland
Paragraaf 4.3 De strijd tussen paus en keizer
De Reformatie De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had.
Paragraaf 4.2 De expansie van de christelijke wereld
op de Utrechtse Heuvelrug
Kenmerk 21 De protestantse reformatie die splitsing van de christelijke kerk in West-Europa tot gevolg had. Les 42: De Christelijke Kerk valt uiteen.
KA 12 - Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur
Cursus 5.2 : Monniken en Ridders 1 KB Lesweek 1
Par 3: Oorzaken van de Franse Revolutie
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 27 - Verzet en.
Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 28 - Investituurstrijd.
Transcript van de presentatie:

Kenmerk 15 Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke mach het primaat behoorde te hebben Les 1 - Verzet en Ketterij

Opstand tegen het wereldlijk gezag H3:§11:p57 1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500 1550 Opstand tegen het wereldlijk gezag Handwerklieden in de stad kwamen soms in opstand tegen het wereldlijke gezag. oorzaak meestal armoede veel succes hadden ze niet de kerk, adel en vorst hielp de bovenlaag van de steden het verzet te breken

Ketterij Opstand tegen het kerkelijke gezag 1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500 1550 Ketterij Opstand tegen het kerkelijke gezag Ketterij is een uiting van meningen/doen van handelingen die door de leiders van dé Kerk waren verboden. Vaak waren de meningen gericht tegen machtsmisbruik door kerkelijke gezagsdragers (p. 57) Maar ook kon het te maken hebben met een andere zienswijze op het Christendom / het Christen-zijn Reactie Kerk: Soms nam de Kerk de kritiek serieus, vaker werden de critici als ketters bestempeld Dit betekende vervolging. Ketterijen konden gevaarlijk worden als de aanhang van een groep groeide, b.v. door een verbond met boeren of arme stedelingen (p. 58)

De Katharen (Zuid-Frankrijk) 1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500 1550 De Katharen (Zuid-Frankrijk) Uitten kritiek op de katholieke kerk Werden vervolgd en op de brandstapel gezet. Paus Innocentius III organiseerde in 1209 een kruistocht tegen de Katharen. Het ging niet alleen om het ontkennen van de autoriteit van de Katholieke Kerk door de Katharen, maar ook de wereldlijke ambities van de paus en de conflicten tussen de Occitaanse (zuid-Franse) adel en de koning van Noord-Frankrijk Begin 14e eeuw is de laatste kathaar verbrand.

Bestrijding ketterij Kerk en wereldlijke macht werkten samen. 1100 1150 1200 1250 1300 1350 1400 1450 1500 1550 Bestrijding ketterij Naast de wereldlijke macht (via kruistochten of rechters) bestreed de kerk zelf ook ketterijen via de Dominicaner- en Franciscaner orden. Waren zelf ontstaan als kritische bewegingen De Franciscanen werden zelfs bijna door de kerk als ketters vervolgd. Kerk en wereldlijke macht werkten samen. Zo zorgden wereldlijke rechters voor de uitvoering van het vonnis van de kerkelijke rechtbank. Later richtte de Kerk de rechtbanken van de inquisitie op. Moesten ketters opsporen en berechten. Vaak werden mensen tot de brandstapel veroordeeld. Door overreding (preken) en geweld werden de ketterijen in de 14e en 15e eeuw onderdrukt.

“Branden” voor je geloof

Carcassone Montsegúr Queribus

Q & A Waarom zullen kerkelijke machthebbers zo fel gereageerd hebben op de kritiek op de kerk? Kritiek op de kerk/het geloof is vaak ook kritiek op de leiding/het bestuur. De leiding voelde zijn positie in gevaar komen. M.a.w. door de kritiek werd het gezag aangetast.