Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een dagje meelopen met groep 1 en 2
Advertisements

Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep 4-5.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 3-4.
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Bloemen, vruchten, zaden
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 7-8.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep 4-5.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep 7-8.
Voorbereiding post 2 Soort zoekt soort Groep
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Eten zoals je gebekt bent
Eten zoals je gebekt bent
Kleuren om (van) te snoepen
Kleuren om (van) te snoepen
B2 De bouw/functie van bloemen
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep
Voorbereiding post 2 Rovers op (het) pad Groep
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep
Voorbereiding post 5 Elke paddenstoel zijn eigen plekje Groep 5-6.
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep 4-5. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 4 en 5.
Voorbereiding post 4 Van ven en veen Groep 3-4.
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 7-8.
Ik zie, ik zie wat jij niet ziet
Elke paddenstoel zijn eigen plekje
Voorbereiding post 4 Nachtbrakers Groep
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Jonkies, voor groep 6, 7.
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 5-6.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 5 en 6.
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 5-6. Welkom bij IVN Valkenswaard Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Even schrikken, voor.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 3-4.
Voorbereiding post 3 Blij met hei Groep 1-2. Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 3: Blij met hei, voor.
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Ha! schimmels – Ho! schimmels
Voorbereiding post 3 Jonkies Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep
Voorbereiding post 1 ‘n Oogje op kleuren Groep 4-5.
Voorbereiding post 2 Wie weet hoe ik heet Groep 4-5.
Voorbereiding post 1 Van wolf tot hond Groep 7 en 8.
Kleuren om (van) te snoepen
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 3 Even schrikken Groep 7-8.
Hoe ik paddenstoel word
Voorbereiding post 5 Opzij…opzij…opzij… Groep 1-2.
Voorbereiding post 4 Ik zie, ik zie wat jij niet ziet Groep
Voorbereiding post 5 Mmm... lekker snoepen Groep 1-2.
Voorbereiding post 1 Werken voor de hei Groep
Voorbereiding post 3 Er was eens … Groep
Groep 6A Wat is de gang van zaken in die groep?. ‘s morgens vroeg in de kring.
Koningin Beatrixschool Schoolkrant enquête 2014
EEN KIJKJE BIJ DE KLEUTERS! Een dagje in onze klas!
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Een lach op het gezicht van kinderen in Nederland.
Thema. Start activiteit Wat heb je nodig? Stopwatch Kennis van de lente Doel: Woordenschat vergroten over de lente.
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Paragraaf 4 Voortplanting bij planten
Op naar de top Economie. Op naar de top Benodigheden  1 spelbord  90 vraagkaarten  50 kanskaarten  50 situatiekaarten  80 kwartetkaarten  4 economische.
Ontdekkingen in de zomer
PLANTEN voortplanting
JULLIE WETEN DAT IK HET HEB, MAAR WAT IS HET?
De bestuivingsquizzz!.
W8 NIBI 2018 Ecologie moet je doen!
5.3 Planten maken.
Joepie, ik ben bijna een kleuter!
Transcript van de presentatie:

Voorbereiding post 5 Mmm ... lekker snoepen Groep 5-6

Welkom bij IVN Valkenswaard-Waalre Dit is de Powerpointserie als voorbereiding op post 5: Mmm ... lekker snoepen, voor groep 5 en 6. Inhoud: Algemeen Verhaal over de infoborden Spel Werkblad Opruimen

Algemeen Bij deze post is een tafel nodig om het spel aan te spelen. Laat de kinderen zitten tijdens het vertellen over het bord. Dan is het makkelijker om rust te houden.

In het werkboek dat op de post ligt vindt u achter het tabblad ‘Groep 5-6’ op papier alle informatie over deze post. Neem voor het verhaal niet meer dan 10 minuten en de rest van de tijd voor het spel. Het werkblad kan op school worden gemaakt, dit hoeft niet op de post.

Verhaal Op de post willen we de kinderen de volgende dingen duidelijk maken: Hoe zijn de bloemen van struikhei en dophei gebouwd? Wat is er te snoepen? Op de hei leven allerlei dieren, planten en schimmels waarvan er vele ook van de heideplanten leven. Ze eten niet allemaal van dezelfde delen van de heideplanten. Ze hebben speciale aanpassingen om van de hei te kunnen eten. NB De grote tekeningen van dophei en struikhei die op de borden staan, worden voor groep 5 en 6 niet gebruikt.

Insecten halen vooral nectar en vaak ook stuifmeel uit de bloemen. De bouw van bloemen De bloemen van struikhei en dophei zien er verschillend uit maar hebben wel dezelfde onderdelen: kelkbladeren, kroonbladeren, stempel, meeldraden met helmknoppen (stuifmeel) en nectarklieren. De houten modellen hebben twee lagen, de bovenste laag kan worden weggehaald. Insecten halen vooral nectar en vaak ook stuifmeel uit de bloemen. struikhei dophei

Linkerbord Op dit bord komen aan bod: Zijdebij: eet nectar en stuif- meel; heeft hiervoor een lange tong en haren aan de poten (vervoer) Heideknotszwam: eet van dode heideplanten; heeft hiervoor schimmeldraden Honingbij: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer) Trips: zuigt plantensappen; heeft hiervoor een steeksnuit Hommel: eet nectar en stuifmeel; heeft hiervoor een lange tong en korfjes aan de achterpoten (vervoer)

Rechterbord Op dit bord komen aan bod: Rups van de nachtpauw- oog: eet van de blaadjes van de hei; heeft hiervoor stevige kaken Schapen: eten de jonge delen van de hei; hebben hiervoor stevige kaken Warkruid: haalt plantensappen uit de hei; heeft hiervoor boorwor- teltjes Heivlinder: haalt nectar uit de bloemen; heeft hiervoor een roltong Larve van het heidehaantje: eet van de wortels maar ook van andere delen van de hei; heeft hiervoor stevige kaken

Spel Voor de groepen 5 en 6 is er een spel waarbij dier (of schimmel) en hulpmiddel bij elkaar moeten worden gezocht. Materiaal: dobbelsteen, 8 rechthoe- kige kaarten met afbeeldingen van dieren en schimmels; 8 ronde kaar- ten met afbeeldingen van hulpmidde- len

Spelbegin Geef ieder kind een recht- hoekige kaart. Leg de ronde kaarten met de afbeeldingen van hulp- middelen open in het midden. NB Geef zoveel kaarten uit (en leg zoveel ronde kaarten in het midden) als er kinderen zijn. Zijn er 6 kinderen of minder, houd dan de kaarten zonder gele stip op de achterkant apart.

Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze gooit de dobbelsteen Kies een kind uit dat mag beginnen. Deze gooit de dobbelsteen. Is het hulpmiddel gegooid dat hoort bij de rechthoekige kaart van het kind, dan mag deze de ronde kaart met dezelfde afbeelding pakken. Zo niet, dan gaat de beurt over. Daarna komt – met de klok mee – de volgende aan de beurt.

Dit spel heeft geen echte winnaar. Eind Het spel eindigt wanneer ieder- een het eigen hulpmiddel bij het dier (of de schimmel) gedobbeld heeft. Dit spel heeft geen echte winnaar. 6 combinaties met gele stip op achterkant 2 reservecombinaties zonder gele stip

Werkblad groep (4-)5-6 Het werkblad voor groep (4-)5-6 hoeft niet op de post gemaakt te worden. Dit kan ook op school gebeuren. Wilt u het werkblad bij het IVN maken, dan zijn er kleurpotloden op de post. De oplossing van het werk-blad zit in het werkboek.

Opruimen Na de laatste groep spel opruimen en tafel/stoelen rechtzetten. De materialen gaan door veel handen. We nemen aan dat iedereen hiermee voorzichtig is, maar toch kan er iets kapot gaan of kwijt raken. Meld dit s.v.p. meteen bij degene die vanuit het IVN de ochtend/middag begeleidt, of bij de leerkracht. Bedankt voor uw medewerking en veel succes en plezier met het bezoek aan Kom kijken op de hei.