OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene
Doel van de scriptie Steeds meer integratie van de computer (ICT) binnen onderwijs Groei internet als informatiebron 4 problemen > Ondoordringbare informatiejungle > Juistheid/relevantie van informatie > Informatie is niet blijvend > integratie in de lessen
Doel van de scriptie Als leerkracht juist omgaan met internet: > voor jezelf > overbrengen naar leerlingen SCRIPTIE = HANDLEIDING
Onderdelen van de scriptie > Opzoeken van informatie > Evalueren van informatie > Opslaan van informatie > Gebruik van informatie in de lessen
Opzoeken van informatie “Stel je eens een enorme bibliotheek voor. Miljoenen boeken over de meest uiteenlopende onderwerpen liggen verspreid over de vloeren. Daartussen dwarrelen reclamefolders, nieuwsbrieven en ordners vol administratieve gegevens. Talloze foto's, oude filmposters, videobanden met documentaires, speelfilms, grammofoonplaten, cd's en cassettebandjes vullen de overgebleven ruimte. De bibliothecaris is voor onbepaalde tijd met verlof. Probeer in deze brij van informatie maar eens te vinden wat je zoekt!”
Mogelijkheid 1: raden van een URL Opzoeken van informatie
Mogelijkheid 2: indexen > Wat is een index? Voorbeeld Voorbeeld > Hoe wordt een index samengesteld? > Voor- en nadelen > Hoe zoek je met een index? > Overzicht van indexen Opzoeken van informatie
Mogelijkheid 3: zoekmachines > Opbouw van een zoekmachine Voorbeeld Voorbeeld > Werking van een zoekmachine > Keuze van een zoekmachine > Werken met een zoekmachine > Boleaanse operatoren > Algemene tips > Overzicht van zoekmachines Opzoeken van informatie
Mogelijkheid 4: metazoekmachines > Opbouw van een metazoekmachine Voorbeeld Voorbeeld > Werking van een metazoekmachine > Keuze van een metazoekmachine > Werken met een metazoekmachine > online metazoekmachines > desktopzoekmachines > Voor- en nadelen > Overzicht van metazoekmachines Opzoeken van informatie
Algemene tips: > Zoeken in tekst > Bewaren van interessante pagina’s (URL) > Niet beschikbare pagina’s > Bij Google > Algemeen De toekomst van het zoeken
Evalueren van informatie “Eén van de belangrijkste verworvenheden van het internet is, dat iedereen met een computer kan publiceren op dat internet. Iets wat in de 'papieren wereld' alleen is weggelegd voor kapitaalkrachtige ondernemingen. Maar hoe zit het met de betrouwbaarheid en juistheid van de informatie als er geen redacties, uitgevers, journalisten en andere poortwachters meer tussen zender en ontvanger zitten?”
Evalueren van informatie > Juistheid/betrouwbaarheid van het internet > Evalueren van een pagina/website (evaluatielijst) > Evalueren van java-applets (evaluatielijst) > Evalueren van foto’s > Bespreken van informatie
“Internet is geen statisch medium. Het web is voortdurend in beweging: er verdwijnen websites, er komen websites bij, websites veranderen van plaats, van lay-out en ga zo maar door. Door dit voortdurend in beweging zijn van het internet is informatie vaak niet blijvend.” Opslaan van informatie
> Auteursrechten > Tekst opslaan > Foto’s, figuren, … opslaan > Java-applets opslaan* > Websites opslaan* (2 manieren) > Webpagina’s opslaan* (2 manieren) > Documenten opslaan (2 manieren) * Gewerkt volgens: algemene werkwijze, uitzonderingen en extra tips
Toepassen van informatie Tips vanuit eigen ervaringen!!! Java-applets > Te bereiken doelstellingen ongewijzigd > Voor- en nadelen > Soorten Foto’s, figuren, … Websites
Extra’s > CD-rom > Extra bij de scriptie > Opgeslagen informatie > De scriptie > Website > = Index > Links geordend per vak en onderdeel >
Besluit > Informatie zoeken is kinderspel … … indien voldoende kennis rond de verschillende zoekmethodes > Evaluatielijsten zijn niet noodzakelijk … … maar zijn een goede leidraad om informatie beter (en vlugger) in te schatten > Opslaan van informatie is nodig! Toepassen is een leuke ervaring… … voor zowel leerkracht als leerlingen