De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
“In balans” met sociale netwerken
Advertisements

23 mei 2011 Plaats van kunst en cultuur in het secundair onderwijs Willy Sleurs Afdeling Projecten: EVC, Curriculum en Kwalificaties (APECK)
WENSEN LANCERING 25 MAART Joke Schauvliege Vlaams Minister van Cultuur  “Een initiatief als Het Lezerscollectief, dat hamert op leesbevordering.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
BOEKHANDEL EN BIBLIOTHEEK V2.0 In een digitale wereld Geert Joris, gedelegeerd bestuurder.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Ronde tafel 19 januari Missie o2 consult Missie »Onze missie bestaat erin om bij de planning en de uitvoering van projecten »die verband houden.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Hoe richt je de openbare ruimte zó in dat kinderen er echt gezond opgroeien? Jaap Verkroost, wethouder gemeente Maarssen 15 maart 2007.
Inhoud Triodos Bank (kort) Raakvlakken met mijnbouw/goud
PARTICIPATIEF LEREN IN BUURTDIENSTEN
De zorgbehoevende oudere in de samenleving. Inleiding: Zorgverlening in Vlaanderen.
De waarde van cultuureducatie
Buurtgroen en groene schoolpleinen. (Hoe) werkt het voor gezondheid?
Effectief Cultuurbeleid: Leren van Evalueren
Bunnik Beleid en Advies. Niet tellen maar wegen Over de zin en onzin van prestatieafspraken in de culturele sector.
OM DIT TE REALISEREN WIL DE CULTOORCOOP:
Merken Goodwill : fenomeen >overnameprijzen tussen 8-10 maal de winst van het opgekochte bedrijf Waar betaal je dan voor?
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
 Mobiliteit moet! (uitspraak ‘oud’ kabinet)  Iedereen is mobiel… kijk maar eens naar je eigen situatie.  Vooral tweeverdieners (met kinderen) extra.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
© IVA Landelijk Onderzoek Actieplan Cultuurbereik Erik Hitters - Erasmus Universiteit Rotterdam Teunis IJdens - IVA Beleidsonderzoek en Advies.
Adolescenten en maatschappelijke kwetsbaarheid
Wat houdt een dorp leefbaar en vitaal?
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
Themagroep Stilte/rust als collectieve waarde Antwerpen – 11 mei 2007.
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
Cultuur en Identiteit 4.1 Wat is cultuur?
Samen werken aan een gezonde regio!
1 Duurzaam Doorwerken Coachen op Workability Jeroen Frerichs.
Coöperaties en coöperatief samenwerken, een kennismaking.
Amateurkunst nu en in de toekomst 28 mei 2011 Kunstfactor Sectorinstituut amateurkunst Missie Visie Kerntaken Hoofdlijnen beleid 28 mei 2011.
EFFECT VAN INTEGRAAL BELEID OP ALCOHOLGEBRUIK BIJ JONGEREN
Aanleiding onderzoek Sector en beleid staan onder druk Strategie langs twee lijnen: In kaart brengen effecten en waarde Verbinding met de samenleving.
Doe je zeg! Via de ouderenraad? 21 november 2014 Veerle Baert.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Impact van de multifunctionele landbouw Meer arbeidsplezier (contact, afwisseling, uitdaging, waardering) Bijdrage aan regionale economie: Kopen gemiddeld.
Ruimte voor Gelderland Gebouwd erfgoed geeft energie!
Herstel in de GGz Jaap van der Stel
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Wat is een Theory of Change? ‘Iedere interventie is gebaseerd op veronderstellingen over wat die interventie teweeg zal brengen’ Het plaatje: welke interventie.
INHOUD PRESENTATIE  Aanleiding: brief staatssecretaris Zijlstra  Kernpunten cultuureducatiebeleid ‘13-’16  Voorwaarden vanuit rijksoverheid  Cultuurloper.
Kenniscentrum Events Wat is het Kenniscentrum Events Het Kenniscentrum beoogt de partner te zijn voor het aanjagen van ontwikkelingen,
Cultuurnota Alblasserdam BIO 8 oktober Waarom een cultuurnota? Ontsluiten aanbod Kansen benutten Visie en focus: kader Samenhang en samenwerking.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Commissie Ruimte 2 april 2013 Drs. Wiel Ploegman, voorzitter raad van bestuur Drs. Pierre Dols, senior beleidsadviseur Innoveren door Verbinden.
Zorg en welzijn op 1 lijn 12 april 2012 Marja de Ruiter Jeannette Smiesing.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Welkom! NVMW, BVjong, MOgroep, Vereniging Hogescholen, Mbo-Raad, ABVAKABO/FNV, CNV Publieke Zaak. Ondersteuning door Movisie Vakmanschap.
Vluchtelingen in een gastvrij Brabant Roos Sohier Provinciale Raad Gezondheid/BrabantAdvies.
Winst van Goed Wonen Maarten Loopmans Onderzoeksgroep Sociale en Economische Geografie Goed Wonen De Winst van.
Welkom en korte introductie aanwezigen
WK Wielrennen De legacy van grote sportevenementen
Plaatsbepaling in de gemeenschap
Resultaatgericht Samenwerken
ViaVia Info-presentatie
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Maatschappelijke kracht van de sport
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Waarde creëren door samenwerking sociale en reguliere economie
Zingeving als sociaal proces
Vluchtelingen en asielzoekers
Beroeptrots: de gemotiveerde ambtenaar
Uitwerking begrippen burgerschap. Sociaal.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
MOVE UP! OCMW VAN BRUSSEL.
Hans Slender Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap
Transcript van de presentatie:

De waarde van cultuur, een onderzoek naar het meetbare en onmeetbare

Effecten van kunst en cultuur? een kleine inventaris Cognitieve effecten Gezond heid Ervarings waarden Inventaris van internationaal onderzoek naar effecten gebeurt in de context van georganiseerde (en gesubsidieerde) cultuur in de deelsectoren erfgoed, sociaal-cultureel werk en kunsten Onderzoek naar effecten en werkzaamheid van cultuur in kwantificeerbare termen is niet evident omdat de bijdrage van cultuur aan de samenleving vooral gaat over immateriële waarden en zingeving Maw al bij al kan er blijkbaar weinig worden ‘gemeten’ en dat ligt moeilijk in tijd van kwantificeren, evidence-based beleid onder motto “meten en weten” maar misschien is het onmeetbare van de maatschappelijke impact van cultuur net de uniciteit van cultuur? terug opnemen bij bespreking Sociale waarden Economische effecten

Cognitieve effecten ‘culturele identiteit’: cultuur draagt bij tot kennis van zichzelf als individu en als samenleving cultuureducatie = ontwikkeling van competenties en vaardigheden cultuur geeft betekenis = zingeving Voorbeelden: Culturele ‘identiteit’ °kennis bv via literatuur ‘zeg me wat je leest en ik zeg wie je bent ; een generatie groeit op met schlagers, de volgende met rock,de derde met jazz maar alle drie houden ze van muziek kunstgeschiedenis vertelt ons veel over hoe tijdsgebonden bv ons lichaamsbeeld is vgl Rubens, Velasquez, Warhol? Cultuureducatie bv instrument leren bespelen ontwikkelt motoriek, auditief vermogen … idem voor theater, teken- en schilderkunst…denk aan de vele vormingscursussen in CC/GC,V+nstellingen, kunstacademies Zingeving: reflectie over betekenis van “oorlog en vrede” – “revoluties ...dankzij literatuur, film… Cultuur, kunst, erfgoed leveren ervaringen op die betekenissen geven en onze identiteit versterken of in vraag stellen

MEER CULTUUR = GEZONDER Cultuur bevordert mentaal en fysiek welzijn Culturele betrokkenheid (receptief of creatief) beïnvloedt welzijnsgevoel en -bevinden Bruto Nationaal Geluk > Bruto Nationaal Product Meer cultuur = gezonder cf Noors onderzoek pag 27 Een boek lezen verlaagt het stressniveau! Cultuurparticipatie verhoogt welzijnsgevoel en verlaagt kosten gezondheidszorg

Ervaringswaarden intrinsieke waarden: kunst, cultuur, erfgoed dagen uit tot zelfreflectie en discussie geven emotionele voldoening verruimen en verrijken denkkaders … en extrinsieke waarden: ze creëren sociaal: samen ‘beleven’, ‘andere’ ontmoeten economische: aankoop-verkoop aanbod Kunst, cultuur en erfgoed realiseren intrinsieke en extrinsieke waarden Intrinsieke uitdagingen zijn er voor alle cultuurliefhebbers in alle kunstdisciplines Extrinsieke waarden: vaker zichtbaar (en beter meetbaar?) Waardering en betrokkenheid hangen samen p 29

Economische effecten Economische impact van cultuur en/of creatieve sector niet ter discussie , wel de grootte van de impact op : Werkgelegenheid Stadsontwikkeling/publieke ruimte Wonen en leven Creatieve ontwikkeling Culturele activiteiten en instellingen genereren economische effecten maar deze zijn niet allemaal even vanzelfsprekend en empirisch aan te tonen Cultuur levert ‘kapitaal’: sociaal, cultureel, economisch ‘subsidies/investeringen in cultuur’ redeneren doorgaans (denk ze eens weg) maar het was en is moeilijk om de economische meerwaarde van een ‘symbolische waarde van de cultuursector’ te bewijzen; onderzoek inventariseert 4 effecten maar niet de grootorde; 1 bv toerisme: 1/3 van alle toerisme is cultuur gerelateerd dwz dat de economische impact van cultuur in die sector groot is 2 infrastructuur bv Guggenheim Bilbao 3 wonen en leven: mensen zijn bereid meer te betalen om te leven in rijke culturele omgeving 4 Hoge bevolkingsdichtheid bevordert creativiteit en cultuur beïnvloedt economie gunstig ‘Kapitaalsvorming’ is brug naar sociale effecten: internationaal langetermijnonderzoek geeft aan dat wie in jeugd cultureel actief is later meer kans maakt op groter aandeel in sociaal, cultureel, economizch ‘kapitaal’

Sociale effecten Cultuur is sociaal want geeft vorm aan het samenleven Cultuur creëert sociale cohesie: cultuur bindt en overbrugt Cultuur bouwt en onderhoudt sociale banden tussen mensen Cultuur geeft vorm aan samenleven Cultuurparticipatie is grotendeels een sociale en educatieve aangelegenheid voor Vlaamse bevolking maw beleving en ontspanning zijn belangrijk! En actieve cultuurparticipant is actieve burger!

Openstaande vragen Hoe meet je ‘cultuur als zingever’? Causaliteit: uit X volgt niet altijd Y Geen aanspraak op exclusiviteit in effecten Zijn effecten overdraagbaar? Zijn er geen negatieve effecten? Aanbod-effecten: de onmaat van cultuur? cultuur = waarde-creatie = subjectieve zingeving, leent zich niet makkelijk tot objectieve meting: wat ene mooi of belangrijk vindt, vindt ander lelijk of onnozel Alg probleem in menswetenschap:vaak meerdere factoren aan het werk: x volgt niet noodzakelijk alleen uit y Wie aan cultuur doet is ‘opener’ voor multi-etnische samenleving vlgns Nedl onderzoek maar staan cultuurparticipanten niet in sui opener voor wat nieuw/onbekend is Exclusiviteit is niet o te eisen bv bij effect van cultuur op stadsontwikkeling ; mobiliteit, kinderopvang … spelen evenzeer In hoever zijn effecten overdraagbaar bv cognitieve effecten, sociale effecten Negatieve effecten: ecologisch, sociaal bv buurt wordt duur bij meer ‘cultuur’? Aanbod effecten: veel wordt niet gemeten bv effect van aanbod in een cultuurcentrum ipv op locatie = onmaat

En u… wat denkt u? Het “gemeen” van cultuur: zout en peper voor politici? Kan u de argumentatie gebruiken om de maat van cultuur te nemen in uw beleid? Hebt u andere argumenten of overwegingen? Wat mist u, waarom? en hoe kunnen LOCUS en/of VVSG u van dienst zijn? Een gemeen = een vrije en gedeelde ruimte waarin meningen, gedragingen, leefstijlen mogen verschillen en zelfs mogen botsen Er is altijd een andere invalshoek mogelijk: die ander perspectieven worden aangereikt door de verbeelding, door het verleden, door andere ‘culturen’: alles wat is, kan ook veranderen; cultuur is dynamisch Het ‘gemeen’ van cultuur vormt en verandert gemeenschappen= zout en peper