Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Advertisements

Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
Workshop Informatievaardigheden
Mediatheek SSH, KHLeuven, associatie KULeuven Zoeken E-bibliotheken
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Workshop Informatievaardigheden
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
ACADEMISCH e vaardigheden – wc2
Mediatheek R5. Faciliteiten en dienstverlening (1/2): de collectie Fysieke collectie: boeken en naslagwerken / tijdschriften / AVM / scripties Digitale.
Bronnen Merle Wissink.
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis.
Onderzoeksmethodologie HRM Dr. Sophie De Winne 03/ (Lessius) 016/ (K.U.Leuven) 27 september Onderzoeksmethodologie.
Bibliotheek Uhasselt: Introductie
Workshop Informatievaardigheden
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Omgaan met Wetenschappelijke informatie onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen, Universiteitsbibliotheken.
Wouter Jansweijer, 16 September, Literatuur zoeken Project informatiewetenschappen october 2002.
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Tutorial informatievaardigheden in Toledo
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bronnenonderzoek PWS-seminar V5 13 juli 2014
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
Leerlijn Beroepspraktijk onder de LOEP Faculteit Gezondheidszorg
Welke soorten informatiebronnen zijn er?
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. Wetenschappelijke literatuur Bibliotheekinstructie als onderdeel Studievaardigheden Hans Fransen,
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
Werkstukken en rapporten
Feedback Wat Soorten Door wie
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Workshop Informatievaardigheden
Informatie Informatie-explosie –Elektronische bronnen –Internet, het web, www Wetenschappelijke informatie –Zoekmachines –Bibliografische databases.
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Les 24 november 1999 Lesbijdrage: Geschiedenis en multimedia Lesbijdrage: MS Access Overleg Bibliografisch zoeken: aanbod aan de K.U.Leuven Bibliografisch.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Bibliotheekintroductie UA-bibliotheek Campus Drie Eiken Oktober 2007 Marjan Andries- Barbara Lejeune.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck.
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Bron: Baarda, B. (2014). Dit is onderzoek!. Wat is een theoretisch kader? ‘Een theoretisch kader is een overzicht van bestaande kennis en inzichten over.
Introductie Studielandschap SSH SRW Inhoud Het SSH-Studielandschap… wat is dat? Zoeken, grasduinen en… verder zoeken Een oriëntatie in Limo Ebsco.
INFORMATIEVAARDIGHEDEN SAW B.Wydooghe L. Gheysen C. Neckebroeck
Inhoud van deze handleiding Wat is Limo Werken in Limo Om optimaal te werken: meld je aan in LIMOmeld je aan in LIMO Thuiswerken = gebruik de EZProxyEZProxy.
Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Werkplekleren Rubbens Jolien Bron: Duerings, L. (2011) Dé criteria voor succesvol werkplekleren. Utrecht: Universiteit Utrecht.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Databank ABI Inform en Proquest
5 hulpvragen.
Hoe krijg ik van thuis toegang tot een elektronisch artikel
Anti-plagiaat software
Opsporing digitaal plagiaat
Zoeken naar informatie
Het maken van een PWS.
Vaardigheden Bron en vraagstelling.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Leergang LOB: verdiepingsmodule
Bronnenonderzoek.
Transcript van de presentatie:

Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere

Deel 1 : Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan? Deel 2: De gewenste informatie kunnen vinden: hoe kan ik efficiënt zoeken? Deel 3: De gevonden informatie evalueren op bruikbaarheid en betrouwbaarheid. Het zoekproces evalueren. Deel 4: Beheren van de verzamelde en gecreëerde informatie. Deel 5: De relevantie informatie inpassen in bestaande kennis en communiceren. Deel 6: De informatie met inzicht en correct gebruiken en weergeven in een werkstuk. Bronnen voor deze presentatie: en algemene informatiesessies gegeven door Els Martenshttps://www3.kuleuven.be/zoeken Overzicht van deze presentatie :

DEEL I Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

De student schat in dat de eigen kennis niet volstaat en dat er bijkomend informatie moet gezocht worden De student vertaalt een eenvoudig informatieprobleem, gebaseerd op een duidelijk omschreven opdracht in een of meer concrete vragen De student benoemt verschillende soorten informatiebronnen. DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Eenvoudige opdracht bv. beschrijf de evolutie van de olieprijs op de Belgische markt tussen 2000 en –Student beseft dat de eigen kennis niet volstaat. –Student beseft dat er bijkomend informatie moet gezocht worden. –Student vertaalt de opdracht in een of meer concrete vragen. Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? –Student leert verschillende soorten informatiebronnen kennen. DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Hoe kan ik wetenschappelijke informatie herkennen? –DOEL: Student weet wat wetenschappelijke informatie is Bronnen van wetenschappelijke informatie –Student kan soorten wetenschappelijke informatiebronnen opsommen –Student weet wat niet-wetenschappelijke informatiebronnen zijn Hoe kan ik wetenschappelijke informatiebronnen terugvinden? –Student kan de rol van Google inschatten –Student weet dat er een wetenschappelijke elektronische bibliotheek is –Student kan zoeken naar OPGEGEVEN artikels in tijdschriften DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Hoe kan ik wetenschappelijke informatie herkennen? –Wat is wetenschappelijke informatie? Wetenschappelijke bronnen zijn teksten geschreven door wetenschappers, en bedoeld voor de collega-wetenschappers die onderzoek doen op hetzelfde studiedomein (en voor studenten die dit studiedomein bestuderen). DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Kenmerken van een wetenschappelijke bron –Of een tekst wetenschappelijk is, kan je beoordelen aan enkele formele kenmerken en enkele inhoudelijke kenmerken. De aan- of afwezigheid van een van deze kenmerken kan een indicator zijn van het wetenschappelijke karakter van de bron. –Wees echter voorzichtig en steeds kritisch bij het beoordelen van informatie, zeker voor zogenaamde pseudo-wetenschappelijke werken die partijdig kunnen zijn en/of bedoeld zijn om de publieke opinie te beïnvloeden. Vormelijke kenmerken –De auteurs zijn wetenschappers –Verwijzingen naar andere bronnen –Taalgebruik Inhoudelijke kenmerken (zie gevorderden) DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Bronnen van wetenschappelijke informatie –Student kan verschillende soorten wetenschappelijke informatiebronnen opsommen ENCYCLOPEDIE VAKWOORDENBOEK HANDBOEK DOCTORAAT DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Bronnen van wetenschappelijke informatie –Student kan verschillende soorten wetenschappelijke informatiebronnen opsommen ELEKTRONISCHE DATABANK WETENSCHAPPELIJKE TIJDSCHRIFTEN INTERNET (GOOGLE SCHOLAR) DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

Voorbeeld van opdracht –Vergelijk twee artikels en geef aan welk artikel wetenschappelijk is Oil price “enters danger zone”, Pfeifer, Sylvia, Financial Times, 5 januari 2010, p.1. What is behind the increase in oil prices? Analyzing oil consumption and supply relationship with oil price. Gallo, Andres, Mason, Paul, Shapiro, Steve, Fabritius, Michael, Energy; oktober 2010, Vol. 35 Issue 10, p , 16p DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?

–Bruikbaar materiaal over dit onderdeel: (in opbouw) DEEL I: Bepalen van de nood aan informatie: hoe begin ik eraan?