Testen Hoofdstuk 22. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Testen hebben als doel het ontdekken van bugs Het is echter onmogelijk om met testen te.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Advertisements

Testen van embedded systemen
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
Website Lijm en Hechting Een rondleiding door de website en de Adobe zoekfunctie.
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Gegevensstructuren: list boxen en lijsten
Hoe pas je de interacties in in je analyse van je domein?
bewerkingen in programmeeromgevingen
Objecten Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 Hoofdstuk 6 1.
Datastructuren Analyse van Algoritmen en O
Thema 1: Hoezo dyslexie? Dyslexie in het VO
Hoofdstuk 6: Controle structuren
FACULTEIT THEOLOGIE EN RELIGIEWETENSCHAPPEN WELKOM! Infosessie voor nieuwe studenten.
S.V.M. Systeeminceptie.
Presentatie vergelijkingen oplossen Deel 2
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 13
Centrummaten gemiddelde
1 Scenario template. 2 DEEL 1: INLEIDING ➔ Uw organisatie ➔ Het uitgangspunt van uw project ➔ De doelgroep ➔ Wat wilt u bereiken? SERVICE DESIGN TOOLKIT.
Development of measurement device for determination of homogeneity presentatie eindwerk Pieter Dekeyzer Industrieel Ingenieur Informatica.
Exceptions Hoofdstuk 17 Hoofdstuk 17.
Klassen schrijven Hoofdstuk 10. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe schrijf je een klasse Constructormethodes Public methoden Variabelen.
Herhaling: For, While en Do
Overerving Hoofdstuk 11 Hoofdstuk 11.
Methoden en argumenten
Consoleprogramma’s Hoofdstuk 19. Visual Basic.NET voor studenten2 In dit hoofdstuk … Hoe consoletoepassingen maken In- en uitvoer bij consoleprogramma’s.
Bestanden Hoofdstuk 18 Hoofdstuk 18.
Statistiek voor Historici
Hogere wiskunde Limieten college week 4
Informatieanalyse.
Hogeschool HZ Zeeland 19 augustus 2003augustus 2003 Data Structuren & Algoritmen Week 4.
Informatiesystemen in de Bouw
Visual Basic.NET voor studenten De VB- ontwikkelomgeving Hoofdstuk 2.
Inleiding
Programmeerstijl Hoofdstuk 21. Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Belang van een goede programmeerstijl:  Programma’s worden door meerdere mensen.
Leo van der Geest VDC/BIM Consultant
Debuggen Hoofdstuk 9 Hoofdstuk 9.
Arrays Hoofdstuk 14 Hoofdstuk 14.
Objectgeoriënteerd Ontwerp
Interfaces Hoofdstuk 23 Hoofdstuk 23.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Variabelen en berekeningen
Hoofdstuk 3 - Conditionele logica
Tweedimensionale arrays
Bewerkingen met Strings
Databases Hoofdstuk 25 Hoofdstuk 24.
Functioneel Ontwerpen
UML 1. Use cases1. Use cases. Het probleem: Hoe inventariseer ik wensen en eisen voor mijn project? Hoe leg ik ze vast? Hoe geef ik vorm en structuur.
Teachers Teaching with Technology™ Bouwen van dynamische modellen voor de Nspire 1 Cathy Baars Jaco Scheer.
3. Goed gezien! Ik had dit zelf niet opgemerkt.
Programmeren met Reeksen
Gevorderde EV3 PROGRAMMEER LES
3. Maar zo zien we niet alles, en bovendien is het beeld vlak.
6.4 Gemiddelde, mediaan en modus Centrummaten
Programmeren woensdag 4 oktober 2017.
Significante cijfers © Johan Driesse © 2013 – Johan Driesse.
Eigenschappen van het optellen van gehele getallen
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
Gehele getallen optellen en aftrekken
De distributieve eigenschap
Small Basic Console deel 2
Testsoorten: het klassieke plaatje
SQL Les February 2019.
Tellen met kaarten.
Tellen met kaarten.
Stap drie bij projecten
Het proces agile gemaakt
G12 2 Bewijs: de hoofdeigenschap van evenredigheden M A R T X I
Handig rekenen met eigenschappen
Gehele getallen vermenigvuldigen en delen
Van minder naar meer Getallen 11 t/m 20.
Transcript van de presentatie:

Testen Hoofdstuk 22

Visual Basic.NET voor studenten2 Inleiding Testen hebben als doel het ontdekken van bugs Het is echter onmogelijk om met testen te bewijzen dat een programma foutloos is, wel kan je het bestaan van bugs aantonen Andere term: verificatie, verifiëren

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten3 Programmaspecificaties Beschrijven wat een programma zal moeten doen Zijn vaak onvolledig Worden verfijnd tot Use Cases  beschrijvingen van het gebruik van het systeem door gebruikers

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten4 Programmaspecificaties Integers of Doubles? Bereik? Nauwkeurigheid? Negatieve getallen? Schrijf een programma dat een aantal getallen invoert via een tekstvak. Het programma berekent de som van deze getallen en laat deze op het scherm zien. Schrijf een programma dat een aantal gehele getallen invoert via een tekstvak. Deze getallen liggen in het bereik 0 tot Het programma berekent de som van deze getallen en laat deze op het scherm zien.

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten5 Uitputtend testen Alle mogelijke gevallen testen Onmogelijk!

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten6 Black-boxtesten (functioneel) Stel een beperkte set van testgegevens op die representatief zijn voor alle mogelijke waarden Test het programma met deze testgegevens Bestudeer de resultaten Er wordt hierbij enkel naar input (testgegevens) en output (resultaten) gekeken. Het programma zelf is een zwarte doos (Black Box)

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten7 Black-boxtesten: voorbeeld Voer leeftijd in Toon “Best Wishes” Je mag stemmen Je mag niet stemmen [leeftijd > 17] [leeftijd <= 17]

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten8 Black-boxtesten: voorbeeld Indelen in partities  je stelt categorieën op van gegevens en veronderstelt dat elke waarde uit een categorie equivalent/gelijkwaardig is Bovendien randgevallen meenemen TestnummerGegevensResultaat 112Mag niet stemmen 221Mag stemmen 317Mag niet stemmen 418Mag stemmen

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten9 Black-boxtesten: strategie 1. Splits het totale bereik van invoerwaarden op in partities 2. Kies representatieve (equivalente) testwaarden voor elk van deze partities 3. Kies testwaarden voor grensgevallen tussen deze partities

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten10 Black-boxtesten: voorbeeld 2 Partities  Getal 1: 0 – 54 –  Getal 2: 0 – 142 – Twee invoervelden met waarden tussen 0 en Schrijf een programma dat het grootste getal van de twee bepaalt

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten11 Black-boxtesten: voorbeeld 2 TestnummerGetal 1Getal 2Resultaat

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten12 White-boxtesten (structureel) Je bestudeert de werking, structuur, code van het programma Je zorgt ervoor dat elke regel minstens 1x uitgevoerd wordt. In functie daarvan stel je testgegevens op Je stelt eveneens invoer op die mogelijke (verwachte) Exceptions of fouten gaan triggeren Vaak kom je tot dezelfde of een superset van testgegevens als bij de Black-box strategie

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten13 Inspecties of walkthroughs Lezen van code Best niet dezelfde persoon als diegene die de code geschreven Aandachtspunten:  Specificatie  Op papier of van het scherm lezen  Initialisatie variabelen  Lussen: initialisatie, lusvoorwaarde  Parameters methoden  … Inspecties blijken vaak de meeste effectieve manier om fouten te vinden

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten14 Stapsgewijs door de code gaan Single Stepping Mbv debugger Aandachtspunten  Variabelen  Veranderen van waarden doorheen programma

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten15 Formele verificatie Men legt alle specificaties formeel vast  Wiskundig precies  Taal: Z Dan kan men door wiskundige transformaties en logica de specificatie omzetten naar een programma Voordeel: je hebt een wiskundig bewijs van de correctheid van je programma Niet voor.NET talen, wel bv: Prolog, Scheme, Lisp, …

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten16 Stapsgewijze ontwikkeling Schrijf nooit ineens pagina’s vol code, om dan vast te stellen dat je programma niet werkt (of zelfs compileert) Ga steeds van één stabiele, werkende toestand naar een volgende  Ontwikkel een beetje  Compileer  Voer uit en test  Ontwikkel  Compileer  …

Hoofdstuk 22 Visual Basic.NET voor studenten17 Achtergrondinformatie  Unit testing framework  Afkomstig van Smalltalk en Java, in deze talen enorm populair en de facto standaard  Herschreven in C#, maar eveneens bruikbaar met elke.NET taal