Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wij vertegenwoordigen SLIDEPLAYER.NL
Advertisements

‘Goeiemoggel tis uit’ - Nederlandse jongeren leven online Juli 2008.
Activatie Platformen LED Screens buiten het stadion
Moderne lectuurverspreiding via Daisy en internet Bert Paepen (Pyxima)
sociale media: de nieuwe realiteit
BUREAU VOOR i-COMMERCE
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Leads voor boekhouders, administratiekantoren en accountants
Onderzoek naar het gebruik van sms en prepaid telefonie
Welkom op de website van VTDO Mijn naam is Hans Blauw, adviseur in telefonie en data. 80% van alle bedrijven heeft haar telefonie en data niet optimaal.
Onderwijs van nu voor de wereld van morgen.
Presentatie Clubmiddag December 2010
Nieuwe impulsen voor de fiets
Welkom bij de World Vision Quiz.
SamenVeilig.net Het effectieve groepsbeveiligingssysteem van BySpy.
Mobile Communication Digitale Media Paul Koole Rodney de Grave.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Bas Rutgers Inleverdatum:
Twee Communicatiemiddelen: 1. De telefoon 2. Het internet
Effect I-Pod op radio luisteren. Effect I-Pod op radio I-POD’s en Podcasting hot topic MP3 spelers zijn populair en worden steeds vaker geintegreerd in.
 QI&feature=related QI&feature=related.
Topic 1: Social Media Innovative Generations © Innovative Generations.
Verkoopresultaat Niveau 3 Kerntaak 5 Blz. 63.
Onderzoek Online Readiness Boekhandels
Onderzoek 1: Enquête Gemaakt door Mike, Dylano, Iheb en Brain.
- - - Social Media.
Presentatie nieuwe media
Nederland na 1945: Cultuur en mentaliteit
Muziek downloaden PVGE Computerclub 5 JANUARI 2012.
NOA 2010 de Stentor. 2 NOA in vogelvlucht Het Nationaal Onderzoek Arbeidsmarkt (NOA) geeft antwoord op onder andere de volgende vragen: - hoe oriënteert.
De impact van nieuwe & social media
Cross Media.
Department of Marketing Faculty of Economics Het vangen van de ongrijpbare consument: Effectiviteit van multi-media campagnes Prof.dr Tammo H.A. Bijmolt.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Thema HACCP
Aan de slag met weblogs Pierre Gorissen 14 juni 2005.
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing (sms, mms, mobiel internet, bluetooth)
BUREAU VOOR i-COMMERCE Mobiele Marketing CRM contentmanagement Website applicaties marketing.
En wat kan je ermee in het onderwijs? Presentatie Onderwijsdag /12 Wat is podcasting?
Wouter Mennen & Paul van Ulft
Media bekijken op afstand De mogelijkheden boven de €500.
Playstation 3 Gepresenteert door: IO42B Niels Priester Robert Maes.
Ledenenquête 2013 Uitkomsten. Statistieken 23 vragen 91 leden begonnen 50 volledig ingevuld.
Serving The Planet?.
HEARTLIVE Project. Wie zijn wij? Debriefing  Probleemstelling: Hoe kunnen we ons product zo vormgeven dat het makkelijk begrijpbaar is voor mogelijke.
Chatten. Chatten Inleiding chatten Wat is chatten? De geschiedenis Voor- en nadelen Educatief of recreatief? Wat vinden jongeren ervan? Wat vinden.
Seminarie Software Open Bestandsformaten Open Versus Gesloten Software.
Online filmpjes maken. (
ICT-management 2/12/2003Wellens Evi ADSL. ICT-management 2/12/2003Wellens Evi Inhoud n Geschiedenis van ADSL n Wat is ADSL? n Hoe snel is ADSL? n Wat.
Cross Media. Opleveren na 9 weken Cross Media communicatieplan 16 oktober Campagne presentatie 16 oktober en 17 oktober Tentamen: donderdag 30 oktober.
Phone Challenge Workshop Mbo niveau l Jouw telefoonkosten l Film ‘Een dag vol data’ l Dataquiz l Abonnementen vergelijken l De Mobiel Profiel.
Elke klant heeft een computer. De meeste computers zijn tussen de 2 tot 4 jaar.
# Voor alle kernen, bedrijventerreinen en buitengebieden Glasvezel voor het hele Land van Cuijk Stand van zaken 14 oktober 2015 Velp 1.
1 Phone Challenge Workshop 2015 Niveau 1+2 mbo. Introductie.
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Een kwalitatief onderzoek naar de luisteraar van de regionale radiozender ROOS-dagen, februari 2009 De Vos & Jansen Marktonderzoek In samenwerking met.
Agenda Introductiefilm Presentatie Waarom kiezen voor glasvezel? Ons plan in Leudal Hoe ziet zo’n glasvezelnetwerk eruit? Wat zijn de kosten? Vragen.
Vroegtijdige stotterbehandeling Het Lidcombe Programma De behandelgids van het Lidcombe Programma kan gedownload worden van de website van het Australian.
Kees Toering, Zendermanager Radio 2 en Radio 5 Datum: februari Muziek als succesformule.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
De PR van Inner Wheel Stilzwijgend of met tromgeroffel?
Een goed product maken is niet genoeg …
Doelgroepen: STER & LINDA
Lokaal Bereiksonderzoek Contact April 2017 – November 2017
H2 Soorten media.
De praktijk: kinderen van 0 tot 4 jaar
Voor wie doen we het? zakenreis ouderen jonge ouders zorginstelling
Transcript van de presentatie:

Using Media: Radio Door: Florian Weigl Marcel Jansen Maarten Derks

Inhoudsopgave Kwantitatieve gegevens Kwalitatieve gegevens Technische criteria Recente ontwikkelingen Sterkten en zwakten

Kwalitatieve gegevens Kwalitatieve gegevens van het mediatype Radio. De lijst. Uitleg van begrippen en bijzonderheden

Kwantitatieve gegevens van het mediatype Radio Landelijke radio Regionale radio Stadsradio Podcast Sound downloads Audiostreams Digitale radio Webradio Mobiele radio

Kwantitatief

Uitleg van begrippen en bijzonderheden Digitale radio Mobiele radio Webradio Podcasts Audiostreams

Digitale radio Digitale radio is de term waarmee een aantal manieren om digitale radiouitzendingen te verzorgen bedoeld wordt. Doel van digitale radio is het verzorgen van radiouitzendingen met een hogere kwaliteit dan de gebruikelijke FM-radio toelaat; de kwaliteit van de uitzendingen is te vergelijken met die van een compact disc. Bereik is redelijk hoog omdat je met een FM- radio het kan ontvagen en omdat digitale radiozenders ook bij digitale televisie zit.

Mobiele radio Nokia Internet Radio. De nieuwe mobiele dienst van Nokia zorgt ervoor dat gebruikers met een streamingapplicatie via hun mobiele telefoon kunnen luisteren naar radioprogramma's die via internet worden uitgezonden. Met de service heb je de keus uit honderden radiostations. Bereik op dit moment alleen nog voor een selecte aantal mobiele telefoons. Daarom een 0. Selectiviteit is hoog omdat je uit honderden stations kan kiezen. Maar er zijn ook groepen waar geen radiostation voor is.

Webradio Met webradio (soms ook wel internetradio genoemd) wordt een geluidsstroom (stream) bedoeld die vanaf een server via internet naar een luisteraar wordt verstuurd. Er zijn verschillende standaarden voor webradio: –Windows Media Audio, met name gebruikt door Window Media Player. –RealAudio, ontwikkeld door Real en te beluisteren met Realplayer –Streaming MP3 (bijvoorbeeld via Shoutcast en Icecast), met de meeste spelers te beluisteren –Ogg Vorbis (bijvoorbeeld via Icecast), te gebruiken met o.a. Winamp

Webradio Bereik: laag omdat je een speler nodig hebt om de stream te ontvangen. Selectiviteit: heel laag om er nog weinig streams zijn voor verschillende doelgroepen.

Podcasts De techniek van podcasten maakt het mogelijk voor het eerst in de geschiedenis dat een individu zijn boodschap (zoals een filmpje, een lezing een rondwandeling of een diaserie) met de gehele wereld kan delen zonder kosten. Een podcast is overal te bekijken, zowel privé op een computer, iPod of mp3-speler, als gezamenlijk via een computer met eventueel een beamer. Daarnaast is een podwalk te beluisteren tijdens een rondleiding. Selectiviteit zeer hoog omdat je een podcast voor alle doelgroepen kan maken.

Audiostreams Streaming audio is een techniek waarbij een geluid over internet direct uit de luidsprekers van de gebruiker klinkt, zonder dat er zichtbaar gedownload wordt. Bereik is hoog omdat er maar weinig huishoudens zijn zonder internet. Contact frequentie verschilt. Omdat het gaat om hoeveel je kan betalen.

Audiostreams

Inhoudsopgave Stukje info over Radio Welke manieren van reclames er op de radio zijn. Redenen waarom het een actief- of passief medium is. Perceptie van jullie groep over de betrouwbaarheid van het medium. Mate van herinnering. Ruis en impact. Interactieve mogelijkheden. Jaarlijkse mediabestedingen. Kwalitatieve gegevens

Radio Radio is een mediatype met external pacing: de luisteraar heeft de snelheid en volgorde niet in eigen hand.

Welke manieren van reclames er op de radio zijn. Reclames Price sponsoring Item sponsoring

Redenen waarom het een actief- of passief medium is. Podcasts, Audiostreams en Audiodownloads zijn actief. De andere varianten zijn passief.

Perceptie van jullie groep over de betrouwbaarheid van het medium Binnen onze groep is de betrouwbaarheid zeker hoog, hoewel je natuurlijk wel met een medium te maken hebt waarbij altijd enige vorm van ruis aanwezig is. Maar doordat de radio al tijden een onderdeel van onze samenleving is zorgt dit wel voor een hoge betrouwbaarheid. Het behoort natuurlijk ook tot een van de traditionele media, wat het natuurlijk tot een veelgebruikte mediavorm maakt.

Luistercijfers De doelgroep: leeftijd 10+ Jaar 2007 Augustus t/m Oktober

Mate van herinnering Er is mogelijkheid tot herhaling, zodat de boodschap beter blijft hangen. Als adverteerder kan je kiezen om een reclame meerdere keren per dag te laten horen. Reguliere radio, Podcasts (iets over abboneren erop)

Ruis Omdat je vaak andere dingen doet terwijl je radio luistert en het een passief medium is er sprake van redelijk wat ruis. Impact Radio luisteren is veelal een secundaire activiteit. Toch heeft - vanwege de grote affiniteit van de luisteraar met het medium - een reclameboodschap een even grote impact op een luisteraar die geconcentreerd luistert dan op één waarvan de aandacht elders naar uitgaat.

Interactieve mogelijkheden Tradionele radio: bellen/ en/smsen met de programmamaker + contact via webcam. Digitale radio, mobiele radio en webradio Podcasts, audiodownloads en audiostream: online reageren (fora, mail, poll’s ect.)

Jaarlijkse mediabestedingen De statistieken van 2007 van traditionele radio binnen Nederland zijn 282 miljoen euro mediabesteding.

Technische criteria Inhoudsopgave Kosten van het medium Productie kosten Aanlooptijd Meetbaarheid

Radio omzet x 1 miljoen euro

Kosten van het medium De kosten worden berekend per seconden. En verschillen per zender en tijd. Er zitten nog een aantal andere kosten aan het maken van een radioreclame. Zoals opmaak kosten en programma sponsering.

Zend kosten per zender

Reclame maken via Radio Flevoland is verrassend voordelig. U koopt al 20 seconden zendtijd vanaf € 30,-. Reclameblokken worden uitgezonden rond de hele en halve uren. maandag t/m vrijdagtijdstiptarief per seconde uur € uur € uur€ 1.50 zaterdag en zondagtijdstiptarief per seconde uur € uur € 1.50 Alle genoemde prijzen zijn exclusief 19% BTW Kennismakingspakket Als u nog niet eerder heeft geadverteerd op Radio Flevoland kunt u éénmalig gebruik maken van ons aantrekkelijke kennismakingspakket: 50 uitzendingen van 20 seconden, inclusief productie van de commercial voor € 2.000,-!

Aanlooptijd Met een beetje inzet is uw commercial morgen al te horen. Normaal gesproken wordt rekening gehouden met ongeveer 10 dagen productietijd.

Meetbaarheid Het Radiolog Luisteronderzoek wordt door Intomart GfK uitgevoerd in opdracht van RAB, het Radio Advies Bureau voor de Publieke Omroep, Ster, ORN, Sky Radio Groep, Talpa Radio, Q-music, Crosspoints, Slam FM, BNR Nieuwsradio, Kink FM, 100%NL en E Power Radio. Voorbeeld: Het luistergedrag is gemeten gedurende een periode van acht weken in september-oktober De rapportage is gebaseerd op een landelijk representatieve steekproef van respondenten van 10 jaar en ouder.

Luisterdichtheid

Recente ontwikkelingen Huidige ontwikkelingen in binnen- en buitenland Digitale radio bij Digitale tv Podcasting bij de V&D Op voorstel van staatssecretaris De Vries (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties) heeft de regering het groene licht gegeven voor een proef met C2000, een digitaal systeem voor mobiele radiocommunicatie voor politie, brandweer, ambulances en de Koninklijke marechaussee.

Eye on the future’ Is podcasting going to "alter" traditional radio as we know it today? Digitaal radio luisteren via mobiele telefoon is de toekomst!

Sterke punten Sterke punten van radio Hoog bereik, en hoge contact frequentie. –Radio bereikt bijna iedereen Gratis te beluisteren en daar wordt dagelijks in alle lagen van de bevolking gebruik van gemaakt: Dagelijks luistert 70% van de Nederlanders naar de radio Wekelijks luistert 90% van de Nederlanders naar de radio Eenmaal afgestemd blijft men langdurig plakken De Nederlander luistert per dag gemiddeld 2,5 uur radio. Goedkoop Selectief Regionaal of lokaal inzetbaar Geschikt voor direct response commercials. Snel inzetbaar Visual transfer

Zwakke punten Weinig indringend Veelal een secundaire activiteit Geen beeld- of toonmateriaal mogelijk Niet alle doelgroepen hebben hun eigen doelgroepzender Niet geschikt als enige mediumtype in een campagne

Vragen?