Workshop 94 Voorjaarscongres NVvP, 2 april 2009 Programma

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De bevlogen leerkracht
Advertisements

Depressie bij kinderen en jeugdigen
Het interactioneel model
Gewetensontwikkeling
hoe autismevriendelijk ben ik
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
Depressie cara aelvoet 1BATPa
Steven C. Hayes, PH.D. Nico Warnez 1BaTP AO
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Acceptatie en Commitment Therapie Ouderen
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Gedrag in organisaties, 9e editie
Mind-bodytherapie Mirjam Vervaeke
Gedrag in organisaties, 10e editie
Onveilige hechting en geweld
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Op zoek naar het geheim van een innovatieve schoolleider
Leven met God door de week. Een vraag vanuit geheiligd verlangen.
Persoonlijkheidspsychologie motivatie
Gehechtheid en psychopathie
Denktank, 2 oktober 2009 Anne van den Berg. Hoe de gehechtheidrepresentaties zich in de interactie uiten (meten met GBI):  Veilig en autonoom (coherent,
Hechten vermindert vechten Anne van den Berg EFP 26 februari 2013.
Kansarmoede Lien Anseele 1BaOC.
Psychotherapie bij volwassenen met een lichte verstandelijke beperking (Richard vuijk) Aline Vanneste 1BaO B2.2.
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
Mindfulness bij persoonlijkheidsstoornissen
De adolescentie als reorganisatie
Welke psychotherapie is het meest effectief bij een depressie ? Het oordeel van Dodo Pim Cuijpers.
Autisme en Verstandelijke beperkingen
Gedragsproblemen bij kinderen
De Academie voor Mindful Teaching presenteert:
Het begrijpen van eetstoornissen
Dorien Philipszoon NPI, Arkin, Amsterdam
Inleiding Hechtingsproblematiek
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Pedagogische theorieën
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 1
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Van de regen in de drup? Over het opnemen van suïcidale adolescenten met borderline persoonlijkheidsproblematiek Rosanne de Bruin.
Multiculturele binnenwereld Observaties uit de psychoanalytische psychotherapie bij de niet- westerse allochtonen Wouter Gomperts.
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
Griet Borgmans, Hannes Corten en Stef Ven.  Optimisme kan je leren  Je moet je stoepje schoonvegen  Wees onbaatzuchtig in de liefde.
MBT M entalization B ased T reatment M entalisatie B evorderende T herapie is Evidence Based behandeling voor mensen met persoonlijkheidsproblemen.
Emmily De Bosschere Referentie: Vanspranghe, E., & Vermeulen, P. (2004). Psychologische begeleiding van mensen met autisme. Tijdschrift voor Orthopedagogiek,
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Methoden van Psychotherapie arnoud van buuren arts-psychotherapeut.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
PODIUMANGST Liesbeth Citroen en Martine van der Loo
BOSK Landelijke dag Cerebrale parese
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Cultuureducatie, W&T en wereldoriëntatie
De therapeutische relatie in actie
Wie goed doet, God ontmoet
Connectief Connectief.
ACT CASUSCONCEPTUALISATIE
ALFA - doorheen de jaren…
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
De ontwikkelings-psychopathologie van angst
Interpersoonlijke psychotherapie in een groep
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Door Emily Vandevijvere
ontwikkelingspsychologie
Psychoanalytisch inzicht bij coaching. Mismatch of verrijking?
De invloed van autisme op geloof en geloofsbeleving bij ambtsdragers
Transcript van de presentatie:

Mentaliseren binnen de diversiteit van begrippen, psychopathologie en behandelingen Workshop 94 Voorjaarscongres NVvP, 2 april 2009 Programma 8.30 – 9.00 uur Mentaliseren en verwante concepten Margit Deben-Mager 9.00 – 9.30 uur Mentaliseren in het functioneren van de therapeut Dorien Philipszoon 9.30 – 10.00 uur Mentaliseren op diverse terreinen van psychopathologie: een verkenning Chris Folkers Wij bespreken geen commerciële producten; er is geen sprake van belangenverstrengeling.

Mentaliseren en verwante concepten Voorjaarscongres NVvP 2009 Margit Deben-Mager

Inhoud Mentaliseren Mentaliseren en psychoanalytische theorie Theory of Mind en Mindblindness Mindfulness en Mindlessness Andere verwante concepten Belang van mentaliseren Mentaliseren in psychotherapieën

Mentaliseren en Psychoanalytische Theorie Bindung (S. Freud) Depressieve Positie (M. Klein) Alfa-funktie (Bion) Potential Space ( Winnicott) Analytical Space (Ogden) Symboliseren

Mentaliseren en Nederlandse taal Mentalisme De Mentalist Mentaliteit Gemoedstoestand Geestesgesteldheid Mentale toestand

Theory of Mind Geloof Waarneming Reactie Actie Geloven, verwachten, betwijfelen, aannemen, verdenken, e.d. Geloof Zien, horen, ruiken, aanraken, voelen, e.d. Waarneming Geluk, tevredenheid, droefheid, verrassing, schuldgevoel, e.d. Reactie Actie Slaan, grijpen, zoeken, bestuderen, e.d. Basale Emoties /Fysiologie Liefde, haat, angst, honger, dorst, spanning, e.d. Verlangen Wensen, hopen, verlangen, zou moeten, e.d.

Verwante concepten Theory of Mind en Mindblindness Mentaliseren en Reflectief Functioneren Mindfulness en Mindlessness

Verwante concepten (2) Psychological Mindedness Empathie Affect bewustzijn en alexithymia Inzicht Metacognitie Emotionele intelligentie

Overlappende Concepten Componenten van mentaliseren Mindfulness Psychol. mindedness Empathie Affect Bewustzijn Inzicht Metacognitie Impliciet Nee Ja Expliciet Zelf - gericht Minder Ander -gericht Cognitieve versus Affectieve aspecten Cognitief = affectief Affectief > cognitief Cognitief > affectief Cognitief >> affectief Naar: Choi-Kahn, L.W. & J.G. Gunderson Am.J.Psychiatry 165: 1127-1135, sept. 2008

Overlappende Concepten Zelf Ander Nadruk op affectieve aspecten Affect Bewustzijn Mindfulness Mentaliseren Empathie Inzicht Impliciet & expliciet Psychol. Mindedness Cognitief en affectief Expliciet Naar: Choi-Kahn, L.W. & J.G. Gunderson Am.J.Psychiatry165: 1127-1135, sept. 2008

Mentaliseren in psychotherapie Cognitieve gedragstherapie (CGT) Interpersoonlijke psychotherapie (IPT) Cliëntgerichte therapie Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR en MBCT) Mentalization Based Treatment (MBT)

Belang van Mentaliseren Bevordert en onderhoudt veilige gehechtheid Bevordert het onderscheid schijn – werkelijkheid Bevordert communicatie Bevordert betekenisvolle verbanden tussen de innerlijke en de uitwendige wereld Maakt gedrag voorspelbaar