De Nederlandstalige Moodle Vereniging

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De zin en onzin van escrow
Advertisements

De totstandkoming van domotica in het Leo Polak
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Digitaal platform voor Employability
Business club AMHC 8 april u financiën & lopend jaar u nieuw waterveld & financiering.
ACADEMISCH ERFGOED IN VLAANDEREN Een voorlopige synthese Antwerpen, 4 mei 2012.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Groene ICT en Duurzame Ontwikkeling in het HO 25 november 2010Amandus Lundqvist, voorzitter SURF.
Project Roemenië via ThinkQuest.
Dorpshuus Heino MFA Heino
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
15 – 9 – 2006 Technocentrum Twente FIRST LEGO® League 2006 Martijn Roelofs.
`Onderwijsinnovatie die werkt …`
Stichting RechtenOnline
Welkom bij de startbijeenkomst van Shape Up Maastricht.
Henk te Ronde ICT coördinator CSV. Inleiding  Onderwijs concept “Levensecht leren” Meer zelfwerkzaamheid minder doceren Samenwerken van leerlingen Combinatie.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Welkom bij het Dagje Economie en Bedrijfseconomie Studeren
Concept Opdrachtgever: Agentschap Ondernemen (AO). In het kader van ondernemingsplanwedstrijd (OPW) Vlaanderen, dé officiële ondernemingsplanwedstrijd.
Conferentie “Onderwijs & ICT” Paramaribo, 14 mei 2010
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
KINN 25 November 2004 Vragen voordat je start In welke situatie ga je een ELO gebruiken Welke leer- en doceerfuncties moet de ELO ondersteunen Welke infrastructurele.
In april 1993 is de NVMA opgericht Medisch acceptanten in Nederland niet georganiseerd en in b.v. UK en Afrika wel In Nederland geen professionele opleiding.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Prikkel: leren is leuk Mediamatic • Cidi Davidse •
SharePoint in het Onderwijs – Montiplaza.nl
Leermiddelen: digitaal – open - … Gedachten, aandachtspunten en expertise RdMC / OUNL Jos Kusters Darco Jansen Hans Hensen.
Reünie opleiding Logopedie Hogeschool Arnhem & Nijmegen
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
De Digitale Universiteit Innovatie en Transformatie van onderwijs met ICT via samenwerking van hoger onderwijs instellingen Wil Verreck programmamanager.
Samen werken aan betere dienstverlening VERA gebruikersdag Leuven 14 september 2007.
Presentatie Resultatendag Digidorp/Digitale dorpscafés.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Beheer Aangenaam, NGI Beheer Daniel van Burk 8 september 2004.
De virtuele leergemeenschap: een realiteit ! ? Ankie van den Broek en Léon Souren VELON 12 maart 2007.
Titel auteur oktober /10 Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Ontwerpgerichte kennisontwikkeling, praktijkgericht onderzoek door studenten en docenten.
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
Loket MBO Mechatronica
Normen en standaarden voor elektronische leeromgevingen Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 30 maart 2004.
Leertechnologie standaarden in Nederland, resultaten en plannen Peter Sloep (OUNL / Fontys) Pierre Gorissen (SURF SiX / Fontys) 18 november 2003.
Metadata en Webstroom SURF SiX expertisegroep Pierre Gorissen SURF SiX / Fontys Hogescholen 16 november 2004.
SURF SiX expertisegroep Leertechnologie in de Lage Landen Pierre Gorissen, Fontys Hogescholen Frank Benneker, Universiteit van Amsterdam Jocelyn Manderveld,
19 nov 2007 Patiëntenvereniging aan het woord Frank van de Peppel Bestuurslid.
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
1 Leerprocessen verlopen efficiënter; afstandsonderwijs komt dichterbij Pieter van der Hijden Sofos Consultancy
Regelgeving accountancy vanaf 2007 NIVRA Voorlichtingsbijeenkomst.
Bedrijfsgezondheidszorg
PBO Platform Belangenbehartiging Ondernemersverenigingen presentatie adviesraad OF 31 januari 2011.
Open Standaarden in het onderwijs Holland Open Netwerk Borrel 19 december 2006 Jan Kees Meindersma
Stand van zaken Wessel Hendertink Bestuurslid
Citymarketing Hilversum 2006
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
INTRODUCTIE. ONTSTAAN Zij vond haar oorsprong vanuit de behoefte van een toen nog klein aantal kwaliteitsmanagers om contact te leggen met vakgenoten.
Eurekas wedstrijd rond wetenschappen en technologie.
Informatie bijeenkomst Kansrijk Eigen Baas Eindhoven.
Netwerk Ouderenzorg Regio Noord 5e subsidieronde Nationaal Programma Ouderenzorg.
YASM- Advies in opleidingsinnovatie met ICT 11 januari E-learning vanuit onderwijskundig perspectief 27 mei 2002 Dr. Stanley J. Portier.
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Leren in de beroepspraktijk
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
ROTARY CLUB ……. Jaarplan 2016 – 2017 Bestuur bestaande uit: Voorzitter: naam Inkomend voorzitter: naam Secretaris: naam Penningmeester: naam Uitgaand voorzitter:
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
Campagne taalvaardigheid
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Sieberdam/ROCS & KODOS
Introductie.
ONZ bij ons op school.
Ik wil jongeren in mijn bedrijf
Transcript van de presentatie:

De Nederlandstalige Moodle Vereniging Ned-Moove De Nederlandstalige Moodle Vereniging

Korte geschiedenis van Moodle Martin Dougiamas heeft genoeg van WebCT en wil zijn eigen Digitale leeromgeving maken op basis van de GPL Hij heeft een sterk onderwijskundig concept: Sociaal Constructivisme Hij kiest een programmeertaal met een lage drempel en bouwt internationalisatie in. Er ontstaat een community Op 20 augustus 2002 komt versie 1.0 uit

Persoonlijke geschiedenis In september 2002 begin ik met projectonderwijs in het VMBO en heb ik een digitale leeromgeving nodig Met wat hulp van een systeembeheerder krijg ik het online In november-december 2002 maak ik de eerste vertaling naar het Nederlands

Moodle groeit Moodle groeit bijna exponentieel: Inclusief community: Tijdens deze presentatie worden wereldwijd ongeveer 20 mensen lid!

Wereldwijd….

Professionalisering Van een product gemaakt door één persoon met een missie wordt het een breed gedragen, collaboratief ontwikkeld stuk software Er ontstaat commerciële dienstverlening rondom Moodle: moodle.com lanceert een partner programma Grote instellingen/bedrijven beginnen te kiezen voor Moodle

Bijvoorbeeld: Universiteit in Nieuw Zeeland: 40.000 gebruikers Athabasca in Canada The Open University in Groot Britannië

Samen naar meer functionaliteit Steeds meer ontwikkelaars (vanuit verschillende instellingen) gaan aan het werk met de broncode: leidt tot flexibele oplossingen, bijv. bij de authenticatie Ohlo analyseert software code:

Nederlands(talig)e ontwikkelingen Er wordt twee keer een Moodlemoot georganiseerd: 2004 in Woerden November 2005 in Kapelle-op-den-Bos (BE) 2006? In Augustus 2006 een Nederlandstalige Moodle partner: Stoas 8 februari 2006: 1e poging oprichting gebruikersgroep, komt niet van de grond…

Aantal NL-talige Moodle sites Op 14 maart 2007: 422 geregistreerde installaties in Nederland en 134 in België

Tijd voor een Vereniging! Doelstellingen: Bevorderen van kennisdeling gebruik Moodle Bevorderen van samenwerking tussen leden Ontplooien van activiteiten om functionaliteit van Moodle aan te passen aan de lokale context: bundeling van wensen Behartigen van belangen van de leden richting derden En voorts al hetgeen met het vorenstaande verband houdt, in de ruimste zin des woords (deze komt van de notaris…)

Uitgangspunten Onafhankelijke vereniging van natuurlijke personen Geen winstoogmerk Lage contributie: € 25,- per jaar Bedrijven/instellingen als donateur van de vereniging (krijgen dan een aantal lidmaatschappen) Thuisbasis op http://moodle.org

Bestuur: Christian Bokhove Penningmeester Docent wiskunde/informatica en ICT-cordinator Enkele jaren actief met moodle, vooral op wiskunde-gebied Bijzondere interesse in open source en (open) standaarden (content packaging, SCORM)

Bestuur: Pieter van der Hijden Secretaris Pieter van der Hijden is organisatie- & ICT adviseur via zijn eigen Sofos Consultancy in Amsterdam. Zijn specialisaties zijn e-learning en gaming/simulation. Hij gebruikt Moodle bij trainingen voor docenten, managers en ICT-professionals, tot nu toe vooral in de 3e wereld (o.a. Suriname). Hij is technisch projectmanager "Leren in een Virtuele Wereld (Cyberdam) en bestuurslid van SAGANET/ISAGA.

Bestuur: Eric Verhulst Loopbaan begonnen in het primair onderwijs als onderwijzer en ondertussen verder gestudeerd voor ingenieur elektronica & master in wetenschappelijke computertoepassingen. Leerkracht in in het secundair onderwijs (VO) en later docent in het hoger onderwijs (opleiding Bacheler Informatica). Sinds de hervorming van het hoger onderwijs, ICT-verantwoordelijke van de Hogeschool Antwerpen en later van de Plantijnhogeschool, eveneens te Antwerpen. Actueel halftijdse functie als ICT-expert aan de Plantijnhogeschool. Oprichter en ontwerpen van SOLA-R, een schooladministratiesysteem afgestemd op alle niveaus Vlaamse onderwijs. Mede-auteur van een beleidsnota over de gebruik van OSS in het onderwijs; lesgever over Moodle en ontwerpen van leereenheden met OSS in het Regionaal Expertise Netwerk in de Hogeschool te Mechelen. Gebruiker van Moodle als communicatieplatform met de gebruikers van SOLA-R.

Bestuur: Joost de Vries Joost de Vries is ICT-onderwijs adviseur bij Etine Education Services in Haarlem. Hij heeft diverse Moodle implementaties geïnitieerd en begeleid bij zowel onderwijs als commerciële instellingen. Op dit ogenblik adviseert en stuurt hij o.a. een onderwijs podcast project aan en is betrokken bij de ontwikkeling van een web-gebaseerd talen practicum.

Bestuur: Hans de Zwart Voorzitter De afgelopen zeven jaar docent in het VMBO: Bewegingsonderwijs ICT Projectonderwijs 2005-2006: parttime onderwijstechnologisch adviesbureau rond Moodle Sinds 1 februari Learning Consultant bij Stoas

Concrete plannen (1) Drie maal per jaar een bijeenkomst rondom Moodle organiseren (voor leden gratis): Eén Moodlemoot (afwisselend in NL en BO, de eerste in mei 2007 in NL) Twee thematische middagen (eind januari, half november) Wekelijkse nieuwsbrief via Moodle.org

Concrete plannen (2) Instellen van een aantal werkgroepen: pr en promotie vertaling en documentatie implementatie en beheer digitale didactiek (best practices) educatieve en technische standaarden internationale samenwerking Bereiken van de doelstellingen d.m.v. deze werkgroepen

Zijn er vragen? Wordt u ook lid?