PRESENTEREN KUN JE LEREN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Vertrouwen als voorwaarde voor “partner in business”
Een kijkje in de keuken van het academisch stemtolken
Digitaal Presenteren Publiek boeien Aandacht vasthouden s.
Communicatie met de klant
Lotgenotencontact.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Feedback geven en ontvangen
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
WORKSHOP PRESENTATIEVAARDIGHEDEN
Oplossingsgericht coachen
Media en creativiteit module 2 Identiteit Jaar 1.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 4 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
Media en Creativiteit 2 Jaar 1 – Periode 2 Les 2 Identiteit
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
PRESENTATIETECHNIEKEN
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Hulpmiddelen bij presenteren. Controleer van tevoren altijd of de apparatuur die je wilt gebruiken aanwezig is, of je er gebruik van mag maken en of je.
PRESENTEREN.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Syncope hulpverlening.
Een theoretische verkenning
Basis communicatieplan
Deel anders, mijn organisatie
Het sollicitatiegesprek
Schrijven met een strategie
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’.
Ken je kracht…Deel je kracht…
Het maken van een spreekbeurt
Workshop werken met de Rapucation ‘hulpmiddelen’
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Gespreksvaardigheden
OFC28 mediawijsheid les 3.
Communicatie en dementie
Communicatie en relatie
Workshop klassenmanagement
Weerstand kan je opvatten als feedback
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Effectief communiceren
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Les: Presenteren LBB – Module Groen Ondernemen Coen van Wetering.
Welkom ik maak me sterk.
Praktische handleiding voor De digitale community op Part-up.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Marketing Coen van Wetering
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
Communicatie 4e les.
H1 Media en communicatie
Het ultieme masterplan
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Communicatie.
Project English BOL niveau 4.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Social media voor statenleden/politici
Les 6: non-verbale communicatie
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

PRESENTEREN KUN JE LEREN VAKDIDACTIEK VT 2

BASISREGELS PRESENTATIE Een succesvolle presentatie begint met een goede voorbereiding. Een groot deel daarvan heb je zelf in handen. Voordat je je presentatie inhoudelijk opzet, doe je er goed aan je te bezinnen op drie basisvragen: Wie zijn je toehoorders? (doelgroep) Welk effect wil je bereiken? (doelstelling) Hoe stem je de boodschap optimaal af op doelgroep en doelstelling? (boodschap)

Wie is je doelgroep? Wat weten de leerlingen van het onderwerp? Wat zijn de verwachtingen? Welk belang hebben de leerlingen bij je verhaal? Welk inhoudelijk niveau kunnen ze aan? Hoe staan de leerlingen ten opzichte van het onderwerp van je presentatie? Welke kenmerken zijn verder van belang?
(Denk aan: leeftijd, opleidingsniveau, sekse, sociale achtergrond)

Wat is je doelstelling? Wat wil je bereiken met je presentatie? Anders gezegd: wanneer ben je tevreden met het resultaat? Probeer je doelstelling te omschrijven in termen van eindresultaten. Bedenk wat de leerlingen na jouw presentatie minimaal moet onthouden, voelen of doen. Na mijn presentatie kennen mijn leerlingen de invloeden van het humanisme op de schilderkunst van de renaissance. (kennis) Na afloop hebben mijn leerlingen de intentie om een tentoonstelling over de renaissance te bezoeken. (houding) Na mijn presentie gaan mijn leerlingen gestructureerder werken aan hun profielwerkstuk over de renaissance. (gedrag)

Wat is je boodschap? Heb je de doelgroep en de doelstelling eenmaal in beeld, dan kun je de boodschap erop afstemmen. Wat wordt de kern van je betoog? Beperk je tot informatie die voor de leerlingen van belang is. Denk niet: wat wil ik kwijt? Denk: wat willen mijn leerlingen weten? Verplaats je in het publiek
Stem je taal en stijl op hen af. Zoek voorbeelden die je leerlingen herkennen.

Enkele technieken Gebruik lichaamstaal Je presenteert niet alleen met woorden. Je gezichtsuitdrukking, bewegingen en gebaren communiceren ook. Met lichaamstaal zet je een boodschap kracht bij. Of doe je er juist afbreuk aan. Docenten die verbaal en non-verbaal verschillende boodschappen uitzenden, brengen anderen in verwarring over hun bedoelingen. Zijn jouw woorden niet congruent met je lichaamstaal, dan vertrouwen leerlingen op de non-verbale signalen en minder op wat je zegt. Lichaamshouding Met je lichaamshouding druk je uit of je open staat voor contact. Een gesloten houding (gekruiste armen, blik op het papier of blik op oneindig) maakt jou in de ogen van anderen ongeïnteresseerd. Een losse en ontspannen houding drukt betrokkenheid uit. Het geeft je publiek het gevoel dat je voor hen open staat. Oogcontact Maak oogcontact met het publiek. Haal je ogen van je boek/bord en kijk rond: laat je blik eens langs de leerlingen gaan. Als je oogcontact maakt, druk je uit dat je geïnteresseerd bent.

OPDRACHT presenteren Maak aan de hand van deze aandachtspunten een powerpointpresentatie over jezelf en jouw visie op onderwijs en het docentschap. Je kunt kiezen uit de volgende doelgroepen: 4 tm 8 jaar/8 tm 12 jaar/12 tm 16 jaar 16 tm 22 jaar Presenteren week 37 Powerpoint en reflectie/visie/ feedback medestudenten uitdraaien en toevoegen in portfolio