#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Campagne ‘Roken kan echt niet meer’ Roy Meerburg, projectleider RookvrijNL NCVGZ 4 april 2013.
Advertisements

RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Het tweede werkstuk.
Heerlijk Wonen marketing
TWITTEREN = KWETTEREN DOOR EDITH HELWEGEN & HEIDY AMORY.
SMC078+ Facebook The Adult Version. Meer resultaat met Facebook Inspireren, motiveren, cases & praktische tips Met z’n allen!
SEO Social Media. Facebook  Zorg voor activiteit op je pagina (likes, shares & reacties)  Verwerk je keywords in je infopagina en met name in het over.
Programma – Voorstellen & verwachtingen
Wat is het  Korte berichtjes publiceren (140 tekens).  Combinatie webloggen + instant messaging =microblogging  Opgericht (oktober 2006) door Obvious.
Sponsorwerving Schoolprojecten.
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. •Strategie en advies. •Uitvoeren middelen, persberichten.
Stijn Hoppenbrouwers Software Engineering les 1 Algemene inleiding en Requirements Engineering.
SOCIAL MEDIA & KERK moeten we dat allemaal maar leuk vinden?
Crowdfunding Door Margriet Brouwer Showroom MAMA.
Sociale wijkmedia 19 en 28 maart 2013 wijkteams Nieuw Lokaal Akkoord Gilbert Sewnandan.
Portjectgroep2: Ben, Christan, Herman,Jo-Janneke, Rinnert.
21 januari 2013 door: Henk-Jan Workshop Social Media.
• De gemiddelde gebruiker heeft 130 vrienden • Vindt 60 pagina's, groepen of evenementen leuk • Elke dag maken mensen een Twitter account.
Sociale Netwerksites Summerschool Social Media – Augustus 2010.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 2: Doelen en doelgroepen.
Vindbaar zijn Wat kan je zelf doen?. ADWORDS -Betalen per klik -Gelijk resultaat -Wekelijks onderhoud -Gecompliceerd geworden Zelf doen: Ja, basis.
| S turen Betere resultaten door docent-student voortgangsinteractie Projectleider Ellen Zillig-Straatman M eten A nalyseren I nformeren.
SuccesfactorindicatorTargetActie Omzet Omzet per link/ advertentie100 EUR1.Bedrijven advertenties laten plaatsen 2.Online bedrijven/ websites benaderen.
Info Support Max Cornelisse
De strategie - deel 2 Goudsmidatelier Jaasma. Wat hebben we vorige week besproken? Waar wordt je gelukkig van? Voor wie doe je de dingen? Wat gebeurt.
Social Media (Wat is dat & Wat kan de kerk daar mee?)
- - - Social Media.
Facebook. Martin Bos MM1B.
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
De gekte voorbij Clientgestuurd de markt op Workshop Opdrachten verwerven in pyjama? Scip-Conferentie
Walking with Dinosaurs Frankie Schram 1 Walking with dinosaurs Werken met een website Fr. Schram 20/03/2000.
1 Minor Digital World. Social networking en lectoraat Digital World Social Networking: de digitale communicatiemiddelen via internet, met elkaar, met.
Nieuw relatiemanagement, SCRM
S OCIALE M EDIA Joke Hoogendijk Maart SOCIALE MEDIA: WAT IS DAT? Social media is een verzamelnaam voor alle internettoepassingen waarmee het mogelijk.
Bloggen in Leiden Patrick Klaassen LEU
Web 2.0 Social Software Toolkit 1/21 Introductie tot Social Software Patrick Klaassen RU
Naam: monique en theresia
Woensdagochtend presentaties 2012/2013 Woensdag 17 oktober 2012 Overzicht Sociale Media.
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen Wetsvoorstel Werken naar Vermogen informatie voor SW- medewerkers.
College 4, jaar 2, Winter 2009 Inzoomen op Businessmodellen Aangepast programma Deeltijd Jaar 2 Docent Toine Nagel.
1 realtime and social: blogs & tweets, FB & G+ Jeroen Bosman VOGIN, 17 november 2011 Wageningen.
Social Media Les 1: Wat zijn social media? Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten Scoren met Les 1: Wat is Google Analytics?
Social Media Les 4: Content (1) Kansen voor kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten.
Social media bij impulsis Huib Koeleman, augustus 2010.
Het KB e-Depot Waarom, wat en voor wie
Welkom bij de workshop social media. Wie is de ? Marketing, communicatie, pr on- en offline. Strategie en advies. Uitvoeren middelen, persberichten schrijven,
Crowdsourcing Tim Versluijs. Inhoud Motivatie Wat is crowdsourcing? De acht stappen De vormen van crowdsourcing Voorbeelden Voordelen en gevaren Rol van.
1 Social Media in de klas Film gebruik social media onderwijs 18 januari 2011.
1 De ontdekking van Web 2.0 Presentatie Team Ordina type hier de datum 19 april 2007.
Workshop Marketing voor Dorpshuizen. Training Marketing voor dorpshuizen Landelijk project ‘Meer dan stenen’
DepanneBlogt 29/06/06 Informatievergadering 1 Huidige situatie.
Communicatie Participatiewet
Twitter wat is het? wat kun je er mee doen? clubmiddag 18 november © R.P.Vloeimans, Amstelveen, Netherlands.
Digitale samenwerking Hummelo (digitaal dorpsplein) Harold Pelgrom Jan Klein Kranenburg Hummelo, 3 juni 2013.
Door Oscar & Jochem Door Oscar & Jochem.
OVERTUIGEN MET WOORDEN
Sociale Media – Best Belangrijk Daniel
Presentatie Socialbesitas Hogeschool VHL
Wat is Social Media? Verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee het mogelijk is om informatie met elkaar te delen: Tekst (nieuws, artikelen)
‘netwerken zonder grenzen’ Sociaal Netwerken in Regio 0318.
M NECRAFT PLAATJES TUTORIAL #5 BANNERCRAFT.
3H1 WHTSNXT?. Groep 1
Social Media – Topic 1 Originalosboys. Wat is Social Media Verzamelbegrip Het ontstaan van Social Media Invloeden van Social Media.
#kennisdelen | #samenwerken | #durftevragen
Training voorbeeld voor
Sessie 4: Opdrachten krijgen met 1. Wat gaan we doen? #lift Aan de slag met Twitter Oefening Geavanceeerd gebruik Twitter succesvol toepassen Toelichting.
Social media. Agenda Over ons Facebook Twitter Linkedin Instagram.
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
Ara & Social Media.... Debriefing Probleemstelling 1.Hoe zou social media effectief ingezet kunnen worden voor ARA als merk? 2.Welke netwerken zijn voor.
Doelgroep: producent van communicatiemiddelen
Transcript van de presentatie:

#DurfTeVragen Collectieve intelligentie op Twitter Erik van Leeuwen Jurriaan Bos 14-01-2013

#DURFTEVRAGEN Wat is #DurfTeVragen? Ontstaan vanuit een offline platform Populair geworden via Twitter http://www.youtube.com/watch?v=HtNlOHyBiXE Gebruikers van het online platform kennen vaak het offline platform niet eens.

#DURFTEVRAGEN Populariteit Veel gebruikte vorm om online vragen te stellen Toevoeging van #dtv #DurfTeVragen #DTV

#DURFTEVRAGEN #DURFTEVRAGEN Theorie Social Network Site (Boyd & Ellison, 2008) Vraag- en antwoordforums (Agichtein, Castillo, Donato, Gionis en Mishne, 2008) ‘Wisdom of the crowd’ (Surowiecki, 2004) Gestelde vragen op Twitter (Li, Si, Lyu, King, en Chan, 2011) #DURFTEVRAGEN

#DURFTEVRAGEN Soorten #DurfTeVragen Tweets advertentie titels van berichten en artikelen vraag met antwoord een vraag als quote Een retorische vraag Een qeet

#DURFTEVRAGEN Li, Si, Lyu, King, en Chan, 2011 Sluitend analyse instrument voor vragen gesteld op Twitter Beperkte diepgang van het onderzoek Verdere uitdieping van qeets via Twitter door specialisatie #durftevragen middels kwalitatieve codering in Atlas TI

#DURFTEVRAGEN Data Kwalitatieve inhoudsanalyse van 100 tweets met #durftevragen hashtag Dataverzameling middels tweetarchivist.com Verspreiding over vier verschillende dagen

#DURFTEVRAGEN Analyse Kwalitatieve inhoudsanalyse Codering middels Atlas TI op basis van 4 aandachtspunten: Onderwerp De manier waarop de vraag gesteld Aan wie de vraag gericht is Overig benoemde informatie Daarna kwantitatieve analyse op basis van aantallen codes (telling)

#DURFTEVRAGEN Categorisering Herindeling van deze tweets in bestaande categorieën Toevoegen van nieuw gevonden categorieën Extra aandacht voor retweets en reacties op vragen

#DURFTEVRAGEN Resultaten I 78 qeets “Wie heeft er onlangs een leuk boek gelezen? Wil naar boekwinkel maar heb geen inspiratie #durftevragen” 10 retweets 12 advertenties of een combinatie tussen qeet en advertenties “ik nodig iedereen uit onze nieuwe FB pagina te liken: http://t.co/JDIRzGAq per 1-1 een nieuw bedrijf: Cloudfaction.nl #DTV #durftevragen”

#DURFTEVRAGEN Resultaten II Grote variatie in onderwerpen Gericht op een grote groep lezers (92x) Qeets vereisen kennis om vraag te beantwoorden Vermelding van andere hashtags “Zoek stageadres mbt #yoga met baby/peuter/kleuter omgeving #Lemmer #Emmeloord #Steenwijk #Heerenveen enz #durftevragen”

#DURFTEVRAGEN Conclusie #durftevragen wordt echt gebruikt voor het stellen van vragen Het grootste gedeelte van de berichten met #durftevragen bestaat uit qeets, of retweets daarvan. Daarnaast heeft een klein gedeelte een commercieel doeleinde Qeets zijn veelal gericht aan zoveel mogelijk lezers (the crowd) Het gebruik van een hashtag zorgt voor het bereiken van een specifiekere doelgroep

#DURFTEVRAGEN Terugkoppeling Theorie #Durftevragen duidelijke vorm van aanspreken ‘Wisdom of the crowd’ (Surowiecki, 2004) Uitbreiding van categorisering (Li et al., 2011) met commerciële Qeet en re-Qeet

#DURFTEVRAGEN Beperkingen & Aanbevelingen Beperkt aantal geanalyseerde tweets op beperkt aantal dagen Geen antwoorden bekeken op #durftevragen Geen analyse van #dtv

#DURFTEVRAGEN Vragenronde