Bedrijfsverhaal schrijven Workshop Bedrijfsverhaal schrijven 2 Bedrijfsverhalen Soorten | Voorbeelden Theorie Het brein en het geheugen Schrijven Wat?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

Hoe bouw ik een relatie op met God?
Bedrijfsverhaal schrijven
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
De les van de graankorrel
De nieuwste uitspraken
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
“Hoe kom ik aan klanten?”
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Informatie & informatiedrager schepping of evolutie ?
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
“ff Anders”.  Het thema van dit jaar is “ff Anders” 2.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Wie of wat bepaalt jouw identiteit?
Prekenserie Handelingen - deel 6 (slot) ‘Gods Woord overwint omdat het mensen in de vrijheid zet!’ Hand 28,31.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Workshop ter voorbereiding van de 2 e Beursvloer IJmond Noord 15 november 2012.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
De psychologie van communicatie
Discipelschap.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Naar het Jaareinde toe
WISKUNDIGE FORMULES.
Persoonlijk worden.
Workshop contentstrategie
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Psalm 25.
Onderwijsconferentie
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Arts-patiënt communicatie in de palliatieve fase
Ruimtevaartquiz De Maan De.
Beatrijs Vandecasteele & Luc Lemarcq
1. Levensbeschouwing en communicatie
Lees aandachtig deze boodschap, heel belangrijk !
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Het werken met portfolio
2 januari 2009Nieuwjaarsreceptie "Meule wal straete" 1 Nieuwjaarsreceptie 2 januari 2009 Eerste bijeenkomst van de bewoners van de “Meule wal straete”
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Test je geheugen
Met handen en voeten geloven 1
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
HELP MIJN KIND IS DRUK! Welkom en voorstellen Karin Ariës
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
‘Als u iets kunt doen, heb dan medelijden met ons en help ons
Middeleeuwen De antwoorden in deze powerpoint komen van (naam en klas invullen a.u.b.)
oefenuurtje begrippen H3 V3: compositie licht kleur
Volksuniversiteit Zwolle, 11 November 2014
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Strijd tegen de zonde?.
IA – LABELS Rogier van der Linde & Davy De Winne, 2014.
ZijActief Koningslust
Budget Challenge Workshop 2015
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Volksuniversiteit Zwolle
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Centraal Examen Nederlands
Gesprekstechnieken 12 mei 2017.
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsverhaal schrijven Workshop

Bedrijfsverhaal schrijven 2 Bedrijfsverhalen Soorten | Voorbeelden Theorie Het brein en het geheugen Schrijven Wat? | Hoe? Workshop Schrijf!

Soorten bedrijfsverhalen 3 Reclameverhaal Managementverhaal Organisatieverhaal

Reclameverhaal Bedacht, niet gegroeid; Gericht op verkoopdoel; Suggereert authenticiteit; Is uniek; Speelt in op gevoel; Vergroot herkenbaarheid. 4

Reclameverhaal 5 Even Apeldoorn bellen…

Managementverhaal Bedacht, niet gegroeid; Gericht op managementdoel; Sterke authentieke elementen; Alle neuzen dezelfde kant op. 6

Managementverhaal 7

Organisatieverhaal Gegroeid, niet bedacht; Verhaal van bij koffieapparaat; Opvallende schets van ontwikkeling of gebeurtenis; Wat tekent de organisatie? 8

Organisatieverhaal 9

Waarom een verhaal? Stel je zoekt een aannemer. Je vraagt je vrienden en familie. Dat leidt al gauw tot verhalen: “Ja, toe nou, hoe heet’ie ook alweer, hij had altijd een groene muts op…” De naam is vergeten maar het verhaal niet. 10

Waarom werkt een verhaal? 11 Ken jij een goede aannemer? Trefwoord Trigger emotie herinnerings beelden emotie

Hoe werkt dat dan? Kahneman onderscheidt twee systemen (Bron: Daniel Kahneman – 2011, Thinking Fast and Slow - Ons Feilbare Denken, Business Contact Amsterdam) 12 S2 S1 Systeem 2 Bewust en rationeel Traag denkproces Behoefte aan informatie Kortetermijngeheugen Informatie Systeem 1 Vaak onbewust Automatisch en snel Associatief Langetermijngeheugen Ervaringen en gevoelens Eigengemaakte kennis

Hoe werkt dat dan? 13 S2 S1 Systeem 2 Argumenten Het echte denkwerk Vluchtig Het ‘werkgeheugen’ Systeem 1 Gevoel Persoonlijke beleving Taai en vasthoudend De ‘harde schijf’ Waardevolle informatie wordt opgenomen in langetermijngeheugen Informatie uit Langetermijngeheugen wordt gebruikt

S1 is belangrijk Een overtuigend besluit voelt goed; S1 is hiervoor cruciaal; S1 niet altijd feitelijk betrouwbaar; een S2-besluit geeft twijfel; met een navoelbaar verhaal bereik je S1. 14

Hoe bereik je S1 Waardevolle informatie wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen van S1, als: +Het denken (dus S2) geactiveerd wordt; +Er actief geluisterd wordt; +Emotie en gevoel aangesproken worden; +Er zinvolle informatie ontdekt wordt. 15

Hoe bereik je S1? 16 ? Wat betekent een groene muts? Context verleent betekenis; Trigger ontsluit geheugen; Zintuiglijke waarneming als trigger.

Uitgangspunten Verhalen vertellen is leuk; Een navoelbaar verhaal maakt indruk; Een levendig verhaal roept associaties op; Een betekenisvol verhaal activeert brein. 17

Een verhaal… Is een reeks van gebeurtenissen die met elkaar verband houden; Bevat verhalende elementen; Is authentiek: waar of waarachtig; Is persoonlijk; Roept emotie op. 18

Verhalende elementen A.Een hoofdpersoon, iemand met wie de lezer zich kan vereenzelvigen; B.Een begin, een midden en een einde; C.Een verhaallijn met een ontwikkeling en een plot; D.Een ‘strijdende’ factor; E.Een ‘helpende’ factor. 19

Tips Ieder onderwerp waarbij je ‘de kriebels’ krijgt, is in principe geschikt; Show, don’t Tell; Verplaats je in de lezer; Wees oprecht; En laat je kennis achterwege. 20

Nog meer Tips Hou je bij het onderwerp en dwaal niet af; gebruik geen woord teveel; leg niets uit; raak de lezer: laat hem proeven, voelen, horen, zien en ruiken. 21

En nog eentje dan… Hou het eenvoudig maar niet al te gemakkelijk of voorspelbaar. Simpele verhalen vervelen en worden vergeten. Een goed verhaal prikkelt S2 waarna S1 het opslaat. 22

Schrijf! 1.Wat is je onderwerp, welke kernwaarden van je bedrijf wil je belichten? 2.Welke boodschap wil je overbrengen? 3.Aan wie wil je dat doen? 4.Kies je verhalende elementen. 5.Schrijf, herlees, herschrijf, gooi weg, schrijf… 23

Terugblik 24 Begrippen, Soorten verhalen Geheugen en denksystemen Verhaalkenmerken Schrijftips

Veel succes! Veel succes, en vooral veel plezier met het schrijven van jouw bedrijfsverhaal! Ik wil het heel graag lezen! En mocht ik je ergens mee kunnen helpen, bel of mail me dan gerust! 25

Bedankt voor je aandacht! 26