Bedrijfsverhaal schrijven Workshop
Bedrijfsverhaal schrijven 2 Bedrijfsverhalen Soorten | Voorbeelden Theorie Het brein en het geheugen Schrijven Wat? | Hoe? Workshop Schrijf!
Soorten bedrijfsverhalen 3 Reclameverhaal Managementverhaal Organisatieverhaal
Reclameverhaal Bedacht, niet gegroeid; Gericht op verkoopdoel; Suggereert authenticiteit; Is uniek; Speelt in op gevoel; Vergroot herkenbaarheid. 4
Reclameverhaal 5 Even Apeldoorn bellen…
Managementverhaal Bedacht, niet gegroeid; Gericht op managementdoel; Sterke authentieke elementen; Alle neuzen dezelfde kant op. 6
Managementverhaal 7
Organisatieverhaal Gegroeid, niet bedacht; Verhaal van bij koffieapparaat; Opvallende schets van ontwikkeling of gebeurtenis; Wat tekent de organisatie? 8
Organisatieverhaal 9
Waarom een verhaal? Stel je zoekt een aannemer. Je vraagt je vrienden en familie. Dat leidt al gauw tot verhalen: “Ja, toe nou, hoe heet’ie ook alweer, hij had altijd een groene muts op…” De naam is vergeten maar het verhaal niet. 10
Waarom werkt een verhaal? 11 Ken jij een goede aannemer? Trefwoord Trigger emotie herinnerings beelden emotie
Hoe werkt dat dan? Kahneman onderscheidt twee systemen (Bron: Daniel Kahneman – 2011, Thinking Fast and Slow - Ons Feilbare Denken, Business Contact Amsterdam) 12 S2 S1 Systeem 2 Bewust en rationeel Traag denkproces Behoefte aan informatie Kortetermijngeheugen Informatie Systeem 1 Vaak onbewust Automatisch en snel Associatief Langetermijngeheugen Ervaringen en gevoelens Eigengemaakte kennis
Hoe werkt dat dan? 13 S2 S1 Systeem 2 Argumenten Het echte denkwerk Vluchtig Het ‘werkgeheugen’ Systeem 1 Gevoel Persoonlijke beleving Taai en vasthoudend De ‘harde schijf’ Waardevolle informatie wordt opgenomen in langetermijngeheugen Informatie uit Langetermijngeheugen wordt gebruikt
S1 is belangrijk Een overtuigend besluit voelt goed; S1 is hiervoor cruciaal; S1 niet altijd feitelijk betrouwbaar; een S2-besluit geeft twijfel; met een navoelbaar verhaal bereik je S1. 14
Hoe bereik je S1 Waardevolle informatie wordt opgeslagen in het langetermijngeheugen van S1, als: +Het denken (dus S2) geactiveerd wordt; +Er actief geluisterd wordt; +Emotie en gevoel aangesproken worden; +Er zinvolle informatie ontdekt wordt. 15
Hoe bereik je S1? 16 ? Wat betekent een groene muts? Context verleent betekenis; Trigger ontsluit geheugen; Zintuiglijke waarneming als trigger.
Uitgangspunten Verhalen vertellen is leuk; Een navoelbaar verhaal maakt indruk; Een levendig verhaal roept associaties op; Een betekenisvol verhaal activeert brein. 17
Een verhaal… Is een reeks van gebeurtenissen die met elkaar verband houden; Bevat verhalende elementen; Is authentiek: waar of waarachtig; Is persoonlijk; Roept emotie op. 18
Verhalende elementen A.Een hoofdpersoon, iemand met wie de lezer zich kan vereenzelvigen; B.Een begin, een midden en een einde; C.Een verhaallijn met een ontwikkeling en een plot; D.Een ‘strijdende’ factor; E.Een ‘helpende’ factor. 19
Tips Ieder onderwerp waarbij je ‘de kriebels’ krijgt, is in principe geschikt; Show, don’t Tell; Verplaats je in de lezer; Wees oprecht; En laat je kennis achterwege. 20
Nog meer Tips Hou je bij het onderwerp en dwaal niet af; gebruik geen woord teveel; leg niets uit; raak de lezer: laat hem proeven, voelen, horen, zien en ruiken. 21
En nog eentje dan… Hou het eenvoudig maar niet al te gemakkelijk of voorspelbaar. Simpele verhalen vervelen en worden vergeten. Een goed verhaal prikkelt S2 waarna S1 het opslaat. 22
Schrijf! 1.Wat is je onderwerp, welke kernwaarden van je bedrijf wil je belichten? 2.Welke boodschap wil je overbrengen? 3.Aan wie wil je dat doen? 4.Kies je verhalende elementen. 5.Schrijf, herlees, herschrijf, gooi weg, schrijf… 23
Terugblik 24 Begrippen, Soorten verhalen Geheugen en denksystemen Verhaalkenmerken Schrijftips
Veel succes! Veel succes, en vooral veel plezier met het schrijven van jouw bedrijfsverhaal! Ik wil het heel graag lezen! En mocht ik je ergens mee kunnen helpen, bel of mail me dan gerust! 25
Bedankt voor je aandacht! 26