Waar komen we vandaan? Rotterdam: Deborah Thompson Aanleveren rapportages t.b.v. PR-zitting Den Haag: Koos Westendorp Doorlooptijden NIFP proces Midden-Nederland: Mireille Bouchoms en Frits Eijkhoudt Rapportages t.b.v. MK-zitting door 3RO (RN) en NIFP En jullie?
Het start met gevoel 3RO levert de rapporten veel te laat OM vraagt rapporten veel te laat aan 3RO houdt zich nooit aan leverafspraken OM doet geen zittingsdatum bij aanvraag Reclasseringswerker trekt eigen plan OM verwerkt de rapporten niet goed 3RO en NIFP stemmen niets af OM geeft wijzigingen niet door MAAR IS HET WAAR?
Six Sigma We weten niet wat we niet weten We kunnen niet handelen op wat we niet weten We zullen het niet weten totdat we zoeken We zullen niet zoeken naar wat we ons niet afvragen We zullen ons niet afvragen wat we niet meten Mikel Harry
Reclasseringsadvies tbv Politierechterzitting
Rework administratieve fouten
Reclasseringsadvies bij ‘no show’
Datacomplexiteit Totale doorlooptijd tussen voorgeleiding en eindvonnis Totaal 1 2 3 Mean (μ) 34,9 68,7 87,7 192,5 St dev (σ) 80.0 32.5 92,5 124,7 Q3 25.8 85.4 139,5 266,5 53% van de rapportages wordt binnen 70 dagen opgeleverd 73% binnen 84 dagen (+2 weken) Doorlooptijd naar zitting gem. 3 maanden Opvallende (gemiddelde) doorlooptijd tussen vgl en aanvraag 0 Datum voorgeleiding 1 Datum aanvraag 2 Datum uploaden 3 Datum eindvonnis
Aanvraag na voorgeleiding Grote verschillen Utrecht en Lelystad Aanvraag na voorgeleiding Upload na aanvraag
Verschillen voorgeleiding en/of rapport Lelystad (N=82) Utrecht (N=244) In 56% van de zaken rapport 3RO In 70% van de zaken rapport 3RO
Afstemming tussen OM en 3RO
lean-six sigma-lean
Sense of urgency
elimineren van verspilling streven naar perfectie wat = lean ? filosofie klantwaarde continue verbetering elimineren van verspilling streven naar perfectie
proces-aktiviteiten wat heeft toegevoegde waarde voor de klant
Met lean aan de slag
Ondertussen…
Trappetje op trappetje af Of: het verhaal van de blauwe bakjes Of: t venijn zit in de staart
Tijdbalken doorlooptijden en actoren
End to end – 3 factories
Van six sigma naar change Betrek iedereen Kaizen Grondoorzaken 5x waarom Implementeer kleine verbeteracties Blijf streven naar perfectie Dashboard – sense of urgency?